KTM LC8,de motor voor echte mannen. Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is de lengte van de motor en de afmeting van het voorwiel een beperking in krappe bochten ?
Ik merk dat ik in krappe bochten nog een beetje zoek naar de beste techniek.
Met de z1000sx ging het als vanzelf.
Maar nu nog aan het zoeken, welke versnelling, welke techniek.
 
Laatst bewerkt:
De V -Twin van de SAS 1290 is woepel genoeg, ook op lage toeren,. Bij mij speelt de combinatie van hoog (gelegen) gewicht en grote draaicirkel me een beetje parten... de GS rijdt gemakkelijker, maar de KTM geeft meer voldoening... als je recht blijft... :P

Wat ik bij de 990 heb is enorm constant aan rukken om te willen goan. Is dat met de 1290 ook zo? Als je moet kiezen om naar Noorwegen te rijden, welke zou je dan pakken?
 
Ik heb overigens geen ervaring met de nieuwe 1290. Hoe loopt deze onderin? Immers is een haarspeld bocht het perfect moment om je motor te testen en je eigen vertrouwen te wegen. Een schokkende v-twin kan dat zomaar verstoren.
1290 SA heeft een bredere achterband dan een GS of een 1090 SA, als ik me niet vergis, en het zwaartepunt ligt wat hoger dan bij de GS. Een SA moet je dus iets meer de bocht in dwingen (oprichtmoment door bredere achterband) en vraagt om dezelfde reden iets meer "trek" (beetje gasgeven). Het 1290 blok is - na inrijden - sterk en soepel genoeg om haarspelden, bergopwaarts, in 4e versnelling te ronden als het moet.
Sowieso vinden (Super) Adventures van KTM - althans in mijn ervaring - het lekker om met ferme hand ingestuurd te worden, en met een dot gas de bocht in gesmeten te worden. Het is geen BMW: BMW's zijn ontworpen om iedereen ermee te kunnen laten rijden, zonder al teveel informatie omtrent hetgeen er eigenlijk gebeurd, want dat geeft vertrouwen. KTM is gewoon weer echt zelf motorrijden :+

Is de lengte van de motor en de afmeting van het voorwiel een beperking in krappe bochten ?
Ik merk dat ik in krappe bochten nog een beetje zoek naar de beste techniek.
Met de z1000sx ging het als vanzelf.
Maar nu nog aan het zoeken, welke versnelling, welke techniek.
Kawa Z1000SX is veel lager, voelt volstrekt anders dan een all-road. In vergelijking voelt de benodigde hellingshoek bij een hoge all-road veel heftiger aan dan-ie werkelijk is (omdat je nu eenmaal hoger zit). Versnellingskeuze: nadrukkelijk versvhil in overbrengingsverhoudingen, zeker in de lagere versnellingen. Aldus, kies dezelfde versnelling die je gewend was en geef wat meer gas, of rij een versnelling hoger.

In beide gevallen: gewoon even wennen dus.

Mooie fiets trouwens, die 1290 SA, gefeliciteerd. Zit me nog steeds af te vragen of ik er goed aan deed om SDGT nummer 1 om te ruilen voor SDGT nummer 2 (1290 SA, weliswaar de R, stond op de lijst van alternatieven), maar we doen het er maar even mee, ook geen straf immers.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het wellicht het hogere zwaartepunt van de 1290 SAS, dan hetgeen ik gewend ben dat me na die paar maanden nog wat imponeert, zij het uitsluitend wanneer mijn vrouw achterop zit.

Naar Noorwegen kies ik de KTM boven de GS, voor het grotere aantal smiles per strekkende kilometer... (die pokkeketting neem ik er dan maar bij...) :P
 
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige Adventures, die prachtige PK pakhuizen met hun schitterende elektronica en moderne schermen, overduidelijk superieur zijn aan die ouderwetse 950/990 LC8 waar sommige mensen nog krampachtig aan vast houden in dat andere topic dat nu al in de vergetelheid raakt. Met hun kneedown. :+

(Sluipschutters) :
 
Black SAS opgehaald, mooier dan mijn oude Orange. 😎
full
 
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige Adventures, die prachtige PK pakhuizen met hun schitterende elektronica en moderne schermen, overduidelijk superieur zijn aan die ouderwetse 950/990 LC8 waar sommige mensen nog krampachtig aan vast houden in dat andere topic dat nu al in de vergetelheid raakt. Met hun kneedown. :+

(Sluipschutters) :

In een topic waar de opener een 990SMR is. ;)
 
Is de lengte van de motor en de afmeting van het voorwiel een beperking in krappe bochten ?
Ik merk dat ik in krappe bochten nog een beetje zoek naar de beste techniek.
Met de z1000sx ging het als vanzelf.
Maar nu nog aan het zoeken, welke versnelling, welke techniek.

Afmeting van voorwiel is totaal niet een beperng.
Als het niet te hard gaat kan counterstering toepassen. Indien het wat sneller gaat gewoon de bocht omgooien.
Met koffers erop wel hiervoor oppassen, want dan zit de rommel snel aan de grond. Maar de genoemde problemen erken gelukkig totaal niet.
 
In dit filmpje wordt mooi gesymboliseerd hoe de machtige Adventures, die prachtige PK pakhuizen met hun schitterende elektronica en moderne schermen, overduidelijk superieur zijn aan die ouderwetse 950/990 LC8 waar sommige mensen nog krampachtig aan vast houden in dat andere topic dat nu al in de vergetelheid raakt. Met hun kneedown. :+

(Sluipschutters) :

🤡
 
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?
 
Een vraagje voor de 1190 ADV rijders.
Wat is de topsnelheid die jullie halen met de fiets ?
Ik was vandaag redelijk verbaasd om slechts 237kmh op de GPS te halen, met 248kmh op de klok.
Overigens snel zat, en in een jaar tijd de eerste keer dat ik het wilde proberen dus het is niet het belangrijkste :-)
Thanks
groet
Kami
Ik deed op mijn 1090 Adventure (met 45 ipv 42-tands achtertandwiel) 242 km/u op de teller, wat neerkwam op 235 km/u op de gps. Superstabiel, maar wel wat winderig. Daarna nog een tijdje 225 op gps als kruissnelheid aangehouden, zonder problemen, rustig naar de radio luisterend. :+
 
Proficiat ! Lijkt een broertje van de mijne...

Ik heb er in Frankrijk ter plaatse op een 2 maanden tijd bijna 5.000 km op gezet...
Zeer lollige motor,maar met mijn vrouw achterop voelt-ie wel zwaar aan... in die mate zelfs dat ik ál te scherpe haarspeldbochten die stapvoets genomen moeten worden , met grote hoogteverschillen, toch superbehoedzaam neem...
Een voetje op de grond op een zijdelingse steile helling riskeer ik dan niet.
Dan voelt mijn andere Germaan in die omstandigheden lichter aan, ofschoon hij meer weegt.
Vinden jullie dat ook ?
De enorme krachtexplosie en zijn stabiliteit zijn top, maar héél soms denk ik dat de 1090 misschien de betere keuze was geweest voor in de bergen...
De 1090 is echt geweldig in de bergen (drie weken Dolomieten, alle mooie passen in de omgeving wel gehad). Werkelijk nog nooit zo'n strak, licht, scherp en precies sturende fiets gehad. *O*
 
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?

De keus is aan jezelf natuurlijk en discussies over olie zijn er al teveel.
Mijn ervaring is dat ik na +/- 8 maanden en 15dkm het klein onderhoud heb gedaan.
Na 10dkm werd de olie behoorlijk zwart en had ik het idee dat ik het ging merken met schakelen.

Wat ik ga doen is om de 10dkm olie wisselen en bij 30dkm het groot onderhoud.
 
Ik heb er in Frankrijk ter plaatse op een 2 maanden tijd bijna 5.000 km op gezet...

Zeer lollige motor,maar met mijn vrouw achterop voelt-ie wel zwaar aan... in die mate zelfs dat ik ál te scherpe haarspeldbochten die stapvoets genomen moeten worden , met grote hoogteverschillen, toch superbehoedzaam neem...

Een voetje op de grond op een zijdelingse steile helling riskeer ik dan niet.

Dan voelt mijn andere Germaan in die omstandigheden lichter aan, ofschoon hij meer weegt.

Vinden jullie dat ook ?

De enorme krachtexplosie en zijn stabiliteit zijn top, maar héél soms denk ik dat de 1090 misschien de betere keuze was geweest voor in de bergen...

Dit jaar 10 dagen met 1290 in de Dolomieten gereden met duo.
Kan geen vergelijk maken met de 1090 of met een GS(A) maar vind de 1290SA een heerlijke motor om in de bergen te rijden. Pakt heerlijk op van onderuit en is lekker sportief te sturen.
Ik kan dit enkel vergelijken met mij XT1200Ze van vorig jaar die daarbij log en loom overkomt.
 
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?
Lees even goed je garantievoorwaarden na. Misschien dat je je aan de onderhoudsintervallen en onderhoud bij een officiële dealer moet houden om recht op garantie te houden.
 
Vraagje over onderhoud/olie verversen
Ben in bezit van een 1290SA, onderhouds frequentie is om de 15.000 km of olie/oliefilter ieder jaar.
Ik rij ca 7.500 km per jaar en zou dus ieder jaar moeten verversen.
Is dit nu echt nodig? De olie blijft toch ook wel 2 jaar zijn werk doen of vergis ik me hierin?

De KTM's hebben de reputatie dat het onderhoud erg nauw luistert ...

Mijn kleine 690 ENDURO R doet jaarlijks niet veel kilometers , maar degene die hij wél doet zijn er zware (offroad).

Na 3 jaar staan er geen 5.000 stuks op de teller maar elk voorjaar krijgt hij zijn beurtje bij de dealer... daar ga ik nu echt niet op beknibbelen ... en die zorg geldt ook voor zijn grote broer , m'n SAS 1290... :Y
 
Laatst bewerkt:
Lees even goed je garantievoorwaarden na. Misschien dat je je aan de onderhoudsintervallen en onderhoud bij een officiële dealer moet houden om recht op garantie te houden.

Klopt, er staat zeer waarschijnlijk elke 15000km OF 1x per jaar. Wil je dus je garantie behouden dan zal je dus 1x per jaar je brommer naar een KTM dealer moeten brengen voor onderhoud. KTM is daar blijkbaar vrij strikt in, wordt allemaal bijgehouden in dealer.net registratiesysteem van KTM, dat werkt wel mooi.
Gewoon wat meer rijden dus :] :] })
 
Ik deed op mijn 1090 Adventure (met 45 ipv 42-tands achtertandwiel) 242 km/u op de teller, wat neerkwam op 235 km/u op de gps. Superstabiel, maar wel wat winderig. Daarna nog een tijdje 225 op gps als kruissnelheid aangehouden, zonder problemen, rustig naar de radio luisterend. :+

Enige wat anders is bij mij, is de uitlaat, die is niet standaard meer.

het ligt in de planning om zondagochtend met de standaarduitlaat een tripje naar Kamp Lintfort te maken over de A57 :-)
 
De KTM's hebben de reputatie dat het onderhoud erg nauw luistert ...

Mijn kleine 690 ENDURO R doet jaarlijks niet veel kilometers , maar degene die hij wél doet zijn er zware (offroad).

Na 3 jaar staan er geen 5.000 stuks op de teller maar elk voorjaar krijgt hij zijn beurtje bij de dealer... daar ga ik nu echt niet op beknibbelen ... en die zorg geldt ook voor zijn grote broer , m'n SAS 1290... :Y


pfff de reputatie in je bmw clubje zeker?
Elke motor verdient op tijd zijn onderhoud, alle modellen die ik gereden heb (hee, dat zijn ze praktisch allemaal!) luisteren helemaal niet 'erg nauw'
 
KTM 990 adventure met 78.000km... kopen of niet?
Houd er wel rekening mee dat ik van een africa twin 1993 kom (met cross frontje erop) met ondertusseb ook 75.000 km op de teller. De moto doet bij mij alles, elk weer elk moment, korte afstand tot meerdaagse tripjes.
Altijd opgekeken naar de 990 maar de hoge kilometerstand ben ik niet geheel gerust in...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan