Honda Africa Twin 91 en euro95 e10

spost

Rookie
24 aug 2017
10
0
Wernhout
Beste twin rijders,

Ik zit met de vraag moet ik euro 95 e10 tanken of niet, met mij Africa Twin uit 91. Ik woon aan de grens met België en zoals men weet is het tanken daar een stuk voordeliger. Ik kan er euro 98 tanken wat naar mijn weten geen kwaad kan of euro 95 e10. En daar lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over....
Dus wie heeft de gouden tip? Is dit wel of niet verstandig?

Grt Simon
 
Vaak rijden/doorrijden = alles wat fikt
Weinig rijden/stallen = geen ethanol meuk

Zo doe ik het iig. :+
 
In Frankrijk, waar men al veel langer met ethanol werkt, heeft een toonaangevend motormagazine een uitgebreide test over vele duizenden kilometers gedaan .

Twee identieke motorfietsen, 1 met ethanolbenzine en 1 met "gewone" benzine .

Na ettelijke duizenden kilometers draaide de eerste gewoon in de soep...

Mijn Franse motordealers (BMW en KTM) zweren bij E 98 benzine zonder 10 % ethanol .

Ik hoef het goedje ook niet in mijn (zelfs modernere) motoren...
 
scheelt toch weer 4 ct per liter.
Bij een verbruik van 1:15 en 15000 km op jaarbasis scheelt dat dus 0,04 x 1000 = 40 euro. En nog minder als de motor op super 98 een fractie zuiniger is. Wat wel te verwachten is want in een liter ethanol zit minder energie dan in een liter benzine. Op 1000 liter benzine (S98) kom je verder dan op 900 benzine + 100 ethanol (E10).

Twee identieke motorfietsen, 1 met ethanolbenzine en 1 met "gewone" benzine .

Na ettelijke duizenden kilometers draaide de eerste gewoon in de soep...
Een test met N=1 is geen test. Pas als je iets tegenkomt dat duidelijk aan de ethanol te wijten is (poreuze slang oid) zou het wat kunnen zeggen. Maar dan heb je geen controle motor nodig. Twee motoren is leuk maar is statistisch gezien niet meer dan een muntje opgooien.
 
Ik heb ook niet zo'n voorstander van E10 hoor, en net als JBi al helemaal niet als de motor veel stil staat.

Ik heb even wat gegoogeld, het verbruik van E10 zou zo'n 5% hoger zijn dan 'pure' benzine. In België kost een liter E10 ongeveer 1,30 (flink verschil tussen de pompen zag ik), dan mag S98 5% = 6,5 cent duurder zijn om per km gelijk uit te komen. Afhankelijk van de pomp is het prijsverschil 6-10 cent. Meerverbruik verrekend blijft daar dus max 3,5 ct/l duurder over. Wat mij betreft een goedkope 'verzekering' tegen een mogelijke ethanol trammelant.
 
Ik zou inderdaad met ouwe brikjes gewoon lekker E98 gaan tanken.

Prijsverschil is niet heel veel, en stel je carburateur gaat naar de haaien, ben je veel geld kwijt.
 
Ik kan concluderen, dat het qua kosten (prijs benzine versus verbruik) al niet veel uitmaakt. Reken daarbij de eventuele schade erbij welke je mogelijk kan oplopen, ga ik toch voor de 98 voortaan.

Better Safe then Sorry
 
Better Safe then Sorry
Zo denk ik er ook over.


Als mijn motor in de winterstalling gaat (ongeveer aug-jun :$ ) gaat de tank vol met Super. In het seizoen maak ik geen punt met E5 en als ik onderweg een keer een pomp tegen zou komen waar alleen E10 is zou ik daar voor die ene keer ook niet wakker om liggen.
 
Winterstalling :-P
Daar doe ik niet aan, rij heel het jaar door, tenzij het te glad is.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ben weer wat wijzer.
 
Sinds ik op aanraden van een monteur uitsluitend 98 in m'n Transalp gooi, loopt ie beduidend beter en heeft geen last meer van kleine ongemakken (het euvel inhouden bij 2.5k toeren is verdwenen). Ik reken zonder te kijken af, en laat 95 en Ethanol peut links liever liggen. Rij lekker door tot rond het vriespunt (bijna het hele jaar dus met die huidige nep winters).

He then said, "better safe than sorry". :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan