voorvork kx wil niet open

legowelt

MF'er
2 mrt 2005
152
0
belgie
Ik heb laatst een kx rolling frame gekocht voor de brommercross
Omdat de voorvork lek is, wilde ik de dichtingen vervangen

Ze bleken goed vast te zitten, dus heb ze opgewarmd en dan met een buis op een dopsleutel losgemaakt
1 van de bouten is losgekomen, de andere is afgebroken spijtig genoeg

Wat is de beste manier om deze vooralsnog los te krijgen?

Mijn eerste idee was een aluminium bout oplassen om dan opnieuw te kunnen proberen
Heeft volgens mijn lasser geen enkele zin.

Werd me aangeraden om aan de buitenrand in te slijpen en om dan zo met een beitel los te tikken
Maar dat heeft geen zin, is veel te zacht materiaal
Je slaat het gewoon zo stuk

Tips zijn welkom!
vork.jpg
 
Je bedoelt de dop op de bovenkant van de vorkpoot neem ik aan?
warmstoken heeft misschien wel zin, maar ik denk dat het alu sneller uitzet dan de stalen vorkpoot.

je kan proberen er op steek 2 gaatjes in te boren en daar M-8 of zo in te tappen, daar 2 draadeindjes inzetten en met een wringijzer de boel los proberen te draaien, de dop is toch al naar de kloten.
 
Ja, dit is al verkeerd begonnen door de bovenste kroonplaat niet te lossen.
Die dop zit maar net 'handvast'. -O-

Nu advies geven is een lastige, je vraagt ook niet aan vijf chirurgen openbaar een second opinion.
Iedereen doet het anders.
Ik zou links en rechts voorzichtig een recht kantje aan de bout maken, de bovenste kroonplaat lossen, dan de dop met gereedschap eraf draaien.
Of vork eruit en de dop in een bankschroef proberen te draaien. Maar voorzichtigheid is geboden.

En het moet ook weer netjes dicht. Misschien alvast maar een voorvork zoeken of dop..
 
Laatst bewerkt:
Het gaat inderdaad om de dop bovenop de vork

De man die mijn onderhoudswerken doet, heeft het eerst geprobeerd in de bankschroef, maar dat lukte niet.
Je zegt "net handvast" maar deze zaten beide muurvast.
Zelfs met een slagmoersleutel in de bankschroef, bleven ze vast

Ik heb daarom bewust de vork zo diep mogelijk door de kroonplaat geduwd, opgewarmd en dan opnieuw geprobeerd
Ik dacht dat ik de bovenste kroonplaat wel vast mocht zeggen doordat ze zo diep geduwd zitten
Dat was dus dom

De dop is te vinden, kost 2dehands € 40 aan huis geleverd

Nu moet enkel deze eraf

Gaatjes boren en tappen had ik ook al gedacht, maar vrees voor voldoende stevigheid om zoveel kracht te kunnen zetten
De bout recht maken is niet echt een optie meer, er is haast geen materiaal meer over
 
Ik vrees dat je dan de bovenzijde van de poot ook nog molt.

Zo'n sleutel die je gebruikt om slijpschijven los te draaien, probeer dat eens. (na te maken)
Daarmee als voorbeeld 2 gaatjes in de dop boren, dan heb je grip zat.
Denk ik. :+
 
Als de kroonplaat niet meer vastgeklemt zit moet het echt niet veel kracht kosten hoor. Beetje goede waterpomp tang moet al lukken.

Het is sowieso aankloten gezien het feit dat je hem al gemolt hebt, netter wordt hij toch niet meer.
 
Je kan blijven zeggen dat het niet veel kracht mag kosten, dat die los moet zitten, maar dat was echt niet het geval
Anders was die er ook gewoon met dopsleutel 19 afgekomen in de bankschroef
De dop is inderdaad gemold, ik weet het onderhand wel

Ik heb er gisteren 2 gaten m8 in geboord om zo'n sleutel na te maken als hierboven beschreven
Kon ik echt niet genoeg kracht mee zetten,hoewel de kroonplaat gewoon los zat

Uiteindelijk heb ik een puntslag in de geboorde gaten gezet en met de hamer zo losgetikt
( eerder gemept eigenlijk)

Andere dop erop en we kunnen weer verder
Bedankt voor de tips!
 
Je kan blijven zeggen dat het niet veel kracht mag kosten, dat die los moet zitten, maar dat was echt niet het geval
Anders was die er ook gewoon met dopsleutel 19 afgekomen in de bankschroef
De dop is inderdaad gemold, ik weet het onderhand wel

Ik heb er gisteren 2 gaten m8 in geboord om zo'n sleutel na te maken als hierboven beschreven
Kon ik echt niet genoeg kracht mee zetten,hoewel de kroonplaat gewoon los zat

Uiteindelijk heb ik een puntslag in de geboorde gaten gezet en met de hamer zo losgetikt
( eerder gemept eigenlijk)

Andere dop erop en we kunnen weer verder
Bedankt voor de tips!


Hier nog één ..

Onderdelen zoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan