Hoe moeilijk is de Stelvio?

Om terug te komen op iemand zijn opmerking dat de Stelvio een circuspas is, wat natuurlijk ook zo is.

Afgelopen 3,5 week ben ik door Frankrijk wezen toeren en in principe horen voor mij de grote passen in de Pyreneeën en de Alpen daar ook bij. Alleen het weer in zowel de Pyreneeën als de Alpen was nogal slecht zodat ik uiteindelijk vooral heb gereden in Cevennen, Auvergne en de Provence. De enige "echte cols" die ik heb gereden waren de Ventoux en La Bonette.

En dat was eigenlijk een openbaring voor me, in die laaggebergtes volgt het ene colletje direct na het andere colletje. Je komt zelden hoger dan 1000 meter maar je rijdt wel de ene haarspeldbocht na de andere. En je komt er bijna geen ander verkeer tegen wat het ook veel lekkerder rijden maakt, zelfs in mooie dagen in weekend is het daar rustig. Een handvol fietsers en een enkele motorrijder en een paar locals in een auto die de bochten beter kennen dan jij en jij eerder hen in de weg rijdt dan andersom.

Ik begrijp die focus op het hooggebergte ook niet helemaal. Dit jaar eind augustus in de Alpen en de Dolomieten geweest. Ik zelf wilde liever niet, maar om het jaarlijkse motormannen evenement niet te missen, ben ik toch meegegaan. Mijn voorstel om via de Vogezen, Jura richting Grenoble te rijden om daar te beslissen hoe verder te rijden, werd collectief afgeschoten. Wat er voor terugkwam: in 1 dag via de Duitse autobahn naar Oostenrijk knallen. Daar aangekomen laverend tussen fietsen, campers en bussen een pas oprijden. Fotomoment en sterke verhalen aanhoren. Laverend tussen campers en bussen naar beneden rijden, via een drukke verbindingsweg naar een volgende pas rijden, waar op de pas hetzelfde ritueel volgde. En ja de klassiekers zijn afgevinkt en de stickers verzameld. : Stelvio, Gardena, Sella Ronde, Jaufenpas. De meest lol had ik toen we het toeristische gebied uitreden en daar de niet zo bekende passen reden. Nog steeds pukkels van 1500 tot 2000 meter hoog, maar rustiger en veel leuker om te rijden, zoals de Passo Giau of de Falzarego.

Om over het weer maar niet te spreken..... Gevolg weinig toerkilometers en veel snelweg. (Je moet namelijk ook nog terug...) Het is dat de motormannen een vriendenclub is die elkaar al jaren kennen en waar de gezelligheid altijd top is. Dat was mijn drijfveer om mee te gaan. Maar voor het motorrijden hoeft je echt niet naar het hooggebergte te gaan en zijn er leukere alternatieven.

;)
 
Of je moet het hooggebergte kiezen waar al die toersiten niet (durven te) komen. Met jouw KTM kun je met gemak de Finestere, Parpailon etc... rijden. Zo vreselijk mooi en zo heerlijk rustig.
 
Ik begrijp die focus op het hooggebergte ook niet helemaal. In de Alpen en de Dolomieten geweest.....wilde liever niet.............Daar aangekomen laverend tussen fietsen, campers en bussen een pas oprijden................... meeste lol had ik toen we het toeristische gebied uitreden en daar de niet zo bekende passen reden. Nog steeds pukkels van 1500 tot 2000 meter hoog, maar rustiger en veel leuker...........

voor het motorrijden hoeft je echt niet naar het hooggebergte te gaan en zijn er leukere alternatieven. ;)

Helemaal mee eens: De Appenijnen,........een verademing!! Heerlijk stil en (vaak) mooi weer.
Maar ook Spaanse zijde Pyreneeën, of Picos de Europa heb je de weg helemaal voor jezelf.

Ik heb in de Alpen/ Dolomieten/ Pyreneeën zo'n beetje alle cols (geteerd) gereden.
Ik beleef zelf meestal veel meer lol aan het rijden in middelgebergte. :] :] :]
 
Mijn vrouw wil niet zelf motorrijden en ook niet achterop zitten ... ;( Wat te doen om ook eens in die buurt te gaan rondrijden? :? Alleen gaan dan maar? Niet echt gezellig ... :N

Denk dan eens aan een zijspan. Hoeft ze niet te rijden en ook niet achterop.
 
Mijn vrouw wil niet zelf motorrijden en ook niet achterop zitten ... ;( Wat te doen om ook eens in die buurt te gaan rondrijden? :? Alleen gaan dan maar? Niet echt gezellig ... :N

Ha Max, geen animo bij het Div-topic om eens naar Frankrijk of zo te gaan? Motormuisie is tegenwoordig helemaal Frankrijk-minded. En Dennis houdt ook van een tripje.
Ben net terug uit het Pays Cathare. Zonder motor helaas dit keer. Gelukkig mag ik met de Super Ténéré lid blijven van de Franse FJR-club, dus altijd wel ritjes die kant op. Maar ik ben ook wel alleen met de motor en een tentje op pad geweest en eigenlijk is het wel lekker om af en toe met niemand rekening te hoeven houden. Mijn echtgenoot moet niets hebben van motoren, soms jammer omdat het me beperkt in het reizen, maar stiekem toch ook wel prettig ;-)
 
Dicht bij huis: de toegangsweg naar het Landal vakantiepark in Saarburg heeft 12 haarspeldbochten. Effe boodschappen doen bij de Lidl onderaan de berg betekent dus 24 bochten. :]


Haha,..dan maar met de kabelbaa :P n
 
Om terug te komen op iemand zijn opmerking dat de Stelvio een circuspas is, wat natuurlijk ook zo is.

Afgelopen 3,5 week ben ik door Frankrijk wezen toeren en in principe horen voor mij de grote passen in de Pyreneeën en de Alpen daar ook bij. Alleen het weer in zowel de Pyreneeën als de Alpen was nogal slecht zodat ik uiteindelijk vooral heb gereden in Cevennen, Auvergne en de Provence. De enige "echte cols" die ik heb gereden waren de Ventoux en La Bonette.

En dat was eigenlijk een openbaring voor me, in die laaggebergtes volgt het ene colletje direct na het andere colletje. Je komt zelden hoger dan 1000 meter maar je rijdt wel de ene haarspeldbocht na de andere. En je komt er bijna geen ander verkeer tegen wat het ook veel lekkerder rijden maakt, zelfs in mooie dagen in weekend is het daar rustig. Een handvol fietsers en een enkele motorrijder en een paar locals in een auto die de bochten beter kennen dan jij en jij eerder hen in de weg rijdt dan andersom.
Op de Ventoux en La Bonette had ik weer meteen last van ander verkeer, en dan met name tegemoetkomende motorrijders die hun eigen weghelft niet weten te houden en campers.

Die ontdekking deed ik afgelopen week in de Vercors dus ook.

Als je daar een doorgaande weg rijdt zie je steeds borden naar kleine colletjes, en die zijn doorgaans een stuk uitdagender dan de grote cols inderdaad. Haarspeldbochten met twee meter wegbreedte en knap steil. Of kleine colletjes waar een auto vooruit rijdt aan een vrachtauto om alle verkeer te waarschuwen. In een haarspeld wachten, vrachtwaggel naar voren laten komen en hem dan aan de binnenkant van de bocht voorbij rijden omdat je anders geen kant op kunt.

Errug leuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan