Triumph Tiger 1200 Explorer

Gisteren toch maar even proefgereden op Trimph, 1e indruk is toch wel heel goed. Wat een heerlijke fiets. De fiets had nog geen grote beurt gehad en wat mij opviel was een rammeltje in het blok, vooral met koude motor. Ik heb dit ook aangegeven bij de motorzaak. Hij had namelijk ook het zelde gehoord toen hij hem had gestart. Had eerder al iets gelezen over een spanner van de distributieketting, dus ik neem aan dat ik dat hoorde. wat zijn vooral de dingen die moeten gebeuren bij een 32000km beurt ? Horen daar ook dit soort zaken bij ?
 
Laatst bewerkt:
even het boekje er bij gepakt ;)

bij 32.000 km moet aan belangrijke zaken gedaan worden los van geijkte zaken bij kleine beurten:
- klepspeling controleren
- kleptiming afstellen
- luchtfilter vervangen
- bougies vervangen
- gasklephuizen balanceren
- plaat glasklephuis controleren/schoonmaken
- koplager invetten
- achterwielophangmechanisme controleren/smeren
- secundair luchtinspuitsysteem controleren

Belangrijk bij jouw fiets is dat de updates zijn uitgevoerd: nieuwe cylinderkop (zo niet kan dit het tikkende geluid verklaren) en bout zijstandaard moet vervangen zijn door zwaarder exemplaar.

Verder een prima fiets. Zelf nooit wat mee gehad (nu 31.000 km mee gereden). Ik heb ook eens op een 1200 met 81.000 kmm gereden en ik kan je zeggen dat ik geen verschil merkte met mijn eigen motor.

grtz Piet
 
nog een kleine aanvulling:
let ook op:
- de staat van de remblokken (sommige rijders slijten er heel wat) zelf geen last van overigens
- de las naad aan het frame van de uitlaatsteun. Deze is bij de 1e bouwjaren dunner en kan bij een vervangingsdemper die niet goed is gemonteerd gaan scheuren (komt enkele keer voor)
- bij de uitlaatbochten (bij het blok) de verbindingsbuis controleren op loslaten lasnaad (komt enkele keer voor)
- of de versnellingsbak goed schakelt. Sommige schakelen heel stroef en bij enkele exemplaren komt het voor dat bij het terugschakelen de versnelling in zijn vrij terecht komt ipv in zijn 2 of 1. Dit had ik ook. Is met een nieuwe (anders gevormde) schakelas verholpen (was bij mij garantie.)

Laat dit je verder niet afschrikken want het is gewoon een goede motorfiets. Dit zijn enkele zaken die je op enkele forums tegenkomt maar zijn echt oop 1 hand te tellen. Maar een gewaarschuwd mens.... Als je van wat sportiever werk houdt zou ik eventueel vervangingsveren bij o.a. Hyperpro laten monteren. Heb ik ook gedaan en de motor voelt dan nog veel stabieler aan.

grtz Piet
 
Dank je wel voor de input, hier kan ik wat mee. Ga al die punten die jij noemt even bekijken. Ga trouwens morgen even het chassis nr opvragen of er idd al bepaalde onderdelen vervangen zijn , uiteraard bij een dealer.

Groeten , Bert.
 
Ik had op mijn 800 eerst normale rox risers... en ook inderdaad trillingen, vervolgens rox anti vibe risers gemonteerd en heb nooit meer achterom gekeken, wat een geweldige dingen!

Vanmiddag eindelijk de Rox Anti-Vibe Risers besteld en ook zwaardere stuurgewichten.
Hoop dat hiermee de trillingen over zijn/minder worden.
Duim is nog steeds doof, wordt heel langzaam beter.
I'll keep you informed.

Binnenkort te koop: setje Rox Risers
 
Shit.

Ik heb echt pech. Opnieuw gezeik.
Er komt nu een nieuw blok onder.
Scheur in oude.
29 k km......

Hopelijk nu eindelijk zorgeloos rijden.
 
Dag oma :)

De nieuwe Tiger 1200 (niet meer Explorer) is een beest... Maar wel eentje die heel erg goed te temmen is! Wat een bike... Wat een handling! Zit er sterk over na te denken om m'n '13 XC in te ruilen, het is de upgrade inmiddels dubbel en dwars waard...

En alle problemen van de 2016 versie opgelost (te veel motor-hitte direct op het lichaam bijvoorbeeld - is nu compleet weg!). Goed werk van Triumph, ben benieuwd hoe de verkoopaantallen gaan zijn...
 
Klinkt veelbelovend Lennart.
Hoe is het qua gewicht?
Wordt nogal nadruk gelegd op minder kg's.
Merk je dit ook het of is het nog steeds een topzwaar kreng?
 
Klinkt veelbelovend Lennart.
Hoe is het qua gewicht?
Wordt nogal nadruk gelegd op minder kg's.
Merk je dit ook het of is het nog steeds een topzwaar kreng?
Met 248kg droog (XCa model) is het nog steeds geen lichtgewicht, absoluut niet. Ik was sceptisch, en had ook het idee "mwa, 11kg is niet zo heeeeeel veel". Fout gedacht :)

Ik had het idee dat ik op een 800 zat. Stuurt zo licht, rijdt erg soepel. Het stuur 2cm naar achteren maakt ook een groot verschil. Het gewicht is niet alleen bespaard op het frame, maar ook op bv. de accu (-2.6KG). Voor mijn gevoel lag het zwaartepunt veel lager dan voorheen. Had ook nooit gedacht dat ik het off-road zou kunnen rijden; maar zelfs dat ging, ondanks het enorme gewicht, verassend goed. De journalisten waarmee ik sprak vonden ook dat je hem z'n gewicht nicht voor kan werpen (ja, ivm andere motoren nog steeds zwaar - maar als je alleen naar de Triumph kijkt, dan is dit absoluut geen probleem).

:]
 
Met 248kg droog (XCa model) is het nog steeds geen lichtgewicht, absoluut niet. Ik was sceptisch, en had ook het idee "mwa, 11kg is niet zo heeeeeel veel". Fout gedacht :)


Tja... een dikke allroad met cardan die slechts 220kg gaat wegen... dan mogen we nog lang gaan zoeken.
Om en bij de 250kg vind ik persoonlijk zeker niet mis.


Ik rij zelf met een Supertenere van +265kg en vind het allemaal nog wel meevallen. Eens je aan het rijden bent maakt het allemaal zoveel niet uit, toch?


Met de nieuwe Tiger 1200 ga ik wel eens rijden, de vorige vond ik persoonlijk de minste van de drie allroads die ik destijds in het vizier had. Vond 'm vooral zwaar aanvoelen met een trage snelheid, iig toch zwaarder dan de BMW en de Yamaha.


Het grootste struikelblok momenteel vind ik de hoge prijs van de Tiger 1200. Die gaat in bepaalde gevallen al boven de o zo dure BMW GS... :/
 
Laatst bewerkt:
Tja... een dikke allroad met cardan die slechts 220kg gaat wegen... dan mogen we nog lang gaan zoeken.
Om en bij de 250kg vind ik persoonlijk zeker niet mis.


Ik rij zelf met een Supertenere van +265kg en vind het allemaal nog wel meevallen. Eens je aan het rijden bent maakt het allemaal zoveel niet uit, toch?


Met de nieuwe Tiger 1200 ga ik wel eens rijden, de vorige vond ik persoonlijk de minste van de drie allroads die ik destijds in het vizier had. Vond 'm vooral zwaar aanvoelen met een trage snelheid, iig toch zwaarder dan de BMW en de Yamaha.


Het grootste struikelblok momenteel vind ik de hoge prijs van de Tiger 1200. Die gaat in bepaalde gevallen al boven de o zo dure BMW GS... :/

Ik deel je mening mbt gewich :) Ja, de oude voelde idd zwaar aan ja! Maar dat is nu echt een wereld van verschil. Combinatie van lichter en stuur 2cm naar achteren, in combinatie met een nog soepelere motor.

De prijs is op zich zelf hoog ja - totdat je bij de BMW alle opties toevoegt die de Triumph standaard heeft (naja, standaard op top-XCa/XRt uitvoeringen). Dan lig je ineens bij de Tiger een stuk lager qua kosten :)
 
De prijs is op zich zelf hoog ja - totdat je bij de BMW alle opties toevoegt die de Triumph standaard heeft (naja, standaard op top-XCa/XRt uitvoeringen). Dan lig je ineens bij de Tiger een stuk lager qua kosten :)


Dat heb ik nog al mogen horen ja...


Maar... wie zegt dat je al die opties MOET toevoegen?

Ik heb zowel de R1200GS als de R1200GSA geonfigureerd naar mijn goesting en ik kwam qua prijs niet eens veel hoger en zelfs lager dan de XCa en XRt uit. (en dan heb ik voor het dure Tft scherm gekozen)

Een ander verhaal als je bij de BMW dealer de raad van de verkoper gaat opvolgen en elk optiepakket gaat aankruisen. :+


En als er dan een meerprijs is, dan haal je die er bij de herverkoop terug uit. Want dat is jammer genoeg nog steeds een nadeel van de Triumph (en ook mijn Yamaha) tov de BMW die het nog steeds heel goed doen op de tweedehandsmarkt.


Ik heb anderzijds nog geen idee van kortingen die verkregen kunnen worden, dus misschien dat ik mijn mening moet herzien na een bezoekje aan de dealer. ;)
Bij BMW weet ik dat ze niet gul zijn met kortingen, toch zeker niet op hun GS reeks.








Soit. Ik ga die nieuwe tiger zowieso ne keer testrijden volgend voorjaar, ben benieuwd.
Ben vooral te vinden voor de mooie groene XCx met een (Belgische-) adviesprijs van 18 830€
 
Laatst bewerkt:
Maar... wie zegt dat je al die opties MOET toevoegen?

Goed punt. Je betaalt een hoop voor de luxe; en zonder die luxe gaat het veelal ook, absoluut. Mocht je die opties niet willen hebben, dan zijn er de basismodellen natuurlijk; maar die zijn ook altijd nog vrij prijzig ja. Nadien betaal je voor alle opties allerdings redelijk weinig.

Ben me zojuist ook kapot geschrokken van die prijzen in NL! Ter vergelijking, hier de prijzen hier in Zwitserland:

NL: 2018 XCa = EUR 23'750 = CHF 27'785
CH: 2018 XCa = CHF 20'850 = EUR 17'825

Dat is brutaal! EUR 6'000 verschil! Komt nog wel CHF 160 "transportpauschale" bij, naja, dat trekken we nog wel... Wie zegt dat CH altijd zo duur ist O-)
 
Mocht je die opties niet willen hebben, dan zijn er de basismodellen natuurlijk; maar die zijn ook altijd nog vrij prijzig ja.


Al die extra's zijn leuk natuurlijk, maar echt nodig vind ik veel van die dingen niet.

Het basismodel zou ik nu niet doen, zoals ik het zie heeft die geen TFT dash?

De XRx of de XCx zouden voor mij zeker voldoen. 2000€ of meer uitgeven voor de XRt of de XCa zie ik dan weer niet zitten. Maar die verwarmde handvatten van de topversies zou ik wel willen...











NL: 2018 XCa = EUR 23'750 = CHF 27'785
CH: 2018 XCa = CHF 20'850 = EUR 17'825


In BE: 21 130€
 
Hallo Tiger Explorer rijders,

Het is tijd om jullie vaarwel te zeggen.....

De TEX na ruim 3 probleemloze jaren en 30.000 km, ingeruild voor een Africa Twin.
Een proefrit van ruim 3 uur heeft me overgehaald, de hele weg een grote grijns, zandpaadjes afgehaspeld, slechte dijk gereden, paar kilometer klinkerweg en een stuk snelweg gereden.
Conclusie: op de snelweg is de TEX de betere motor op de andere vlakken voel ik me beter op de AT.
Aangezien ik maar weinig snelwegkilometers maak is de keuze op de AT gevallen.

Mijn eerste funkel-nagel-neue motor!

Het gaat jullie goed!
 
Te Koop

Ik heb mijn 2013 Explorer verkocht.
Daarom nu te koop:
Powerbronze gelzadel, 2-delig en super comfortabel.
Had Triumph comfortzadel en het origineel maar daar niet echt content mee.
Dit zadel er destijds opgezet en nooit weer eraf, tot nu...
Was geen goedkoop zadel maar iedere euro waard.

Graag bieden naar waarde via pb.
 
Tigervrienden,

A.s. vrijdag mag ik m'n Explorer XC ('14, 11.000km) eindelijk ophalen :]
Ik kom van een Tiger 800 af, maar vooral lange reizen met duo vielen deze wat tegen, dus vandaar de overstap.

16ixv68.jpg


Ben benieuwd naar jullie tips!
 
Laatst bewerkt:

Goh, dat moet dan nog al een kachel geweest zijn want de MY 2018 straalt toch ook nogal motorwarmte naar boven uit. Na 1000 km (weliswaar in zomerse omstandigheden) vraag ik mij nog altijd af waarom er standaard (XRT) een zadelverwarming op dat ding zit. Een airco was beter geweest. :) Gezien ik op de ex-800 het jaar rond reed (tot -10°C) en nooit zadelverwarming gemist heb zit de kans er in dat ik deze op de 1200 nooit ga nodig hebben.
Maar dat is uiteraard een detail.

Grosso modo valt de nieuwe Tiger positief uit.
Grootste voordeel is als hij in beweging komt. Vanaf het ogenblik dat hij rijdt is hij heel wendbaar en uitermate licht bestuurbaar. Het stuur is zo breed en heeft zoveel uitslag dat je hem bijna 360° rond zijn achterwiel kan draaien. Daartegen staat dat hij in stilstand (voor iemand van 65 kg en 173 cm) zeer zwaar aanvoelt om te manoeuvreren.

Nog een pluspunt is dat je volledig uit de wind en turbulentie zit met de ruit omhoog (gevoelig minpunt van de Tiger 800 MY 2014). Je hebt (met mijn grootte) geen enkele winddruk noch turbulentie rond de helm. Ik kan gemakkelijk 130 km/uur rijden met open vizier. Nadeel is dat ik in 95% van de gevallen het (zeer gemakkelijk elektrisch te bedienen)windscherm in zijn laagste stand laat. Bij warm en droog weer zit ik bij hoog windscherm nl. zo uit de wind dat er, zelfs bij open vizier, geen frisse wind in de helm komt. Bij regen zit de helm zo uit de wind dat de regeldruppels niet meer van het vizier geblazen worden en ik dus het windscherm ook in laagste stand zet om nog iets te kunnen zien.

De ledverlichting is (in vergelijking met de 800 en Street) ook subliem. Zowel de dagrijlichten (die automatisch ontstoken worden starten), de dimlichten, de grootlichten en de mistlichten (breedstralers) geven een zee van licht. Van het effect van de bochtenverlichting merk ik dan weer niets maar dat kan ook aan mij liggen.
Wel even wennen dat in de stand dimlicht je geen "lichtclaxon" meer hebt. De rode trekschakelaar waarmee je normaal een flits geeft met de grootlichten werkt zo nog wel bij dagrijlichten maar eenmaal de dimlichten ontstoken werkt hij als trigger voor constant grootlicht.
Een (voor mij) eigenaardig gegeven is dat er geen verklikkerlicht is voor het dimlicht. Bij het starten gaat het dagrijlicht automatisch aan en krijg je bovendien een groen verklikkerlicht. Schakel je over naar dimlicht = geen verklikkerlicht meer. Als je het eenmaal weet geen probleem maar ik zou logischerwijs juist andersom verwachten. Britse logica? Uiteraard krijg je voor het grootlicht nog een blauw verklikkerlicht. Een automatisch instelbaar grootlicht zou, bij een fiets van deze prijsklasse, trouwens een mooie toevoeging geweest zijn. Als je de GS de loef wil afsteken moet je er helemaal voor gaan (en niet alleen in de verkoopprijs :+ ).

Eindelijk ook een functie voor de vier richtingaanwijzers (dat staat nu wel standaard op meer Triumph modellen maar ze waren er toch rijkelijk laat mee).
De software voor de pinkers vind ik persoonlijk wat overdreven en ik gebruik ze nog altijd manueel. In "basic mode" gaan ze automatisch uit na 8 seconden + een af te leggen afstand van 65 meter en dat is in de praktijk wel te lang. Meestal ben je dan al ruim van richting veranderd. In "advanced mode" pinken ze juist drie keer en gaan dan uit wat in de praktijk altijd te kort is als je tijdig een richtingswijziging wenst aan te geven. Wat er nu zo "advanced" is aan drie keer pinken weet ik ook niet/ Lijkt me eerder een basic functie en de basic programmatie lijkt me al meer "advanced"?
edit: inmiddels ben ik er achter dat de advanced mode een dubbele functie heeft: door kort te drukken op de knop van de richtingaanwijzers gaan ze idd 3 keer knipperen. Door langer te drukken werken ze zoals omschreven in de basic mode.

Brengt ons bij de schakelaarblokken op het stuur. Zeer intuïtief en alles staat waar het moet staan. Alleen de schakelaar van de handvatverwarming staat wat ongelukkig. Een petieterig knopje dat dan nog eens als enige niet verlicht is. Met handschoenen aan en in het donker wat tasten en zoeken. De handvatverwarming zelf werkt (voor zover die al is kunnen getest worden bij 8°C)overigens uitstekend (stand 2 was al warm genoeg bij 8°c en dunne offroad zomerhandschoenen).

Het schakelen tussen de versnellingen werkt zeer soepel maar is tevens zeer luidruchtig. Het schakelen zelf gaat feilloos en moeiteloos maar maakt steeds een metaalachtige "klak" bij op- of afschakelen. Persoonlijk vind ik de quickshifter een gedeeltelijke miskleun en een overbodige optie. Afschakelen gaat steeds vlot en zonder problemen. Opschakelen gaat alleen goed van 4-5 en 5-6. Daaronder moet je voldoende snel rijden of hoog in de toeren gaan. Voor mij werkt alles of werkt het niet want zo krijg je de gewoonte van koppelen er natuurlijk niet uit. (nota: edit, heeft meer met de rijstijl te maken dan met een technische tekortkoming, zie verder in een volgende respons).
Het schakelpedaal zelf zit daarentegen zeer goed en intuïtief. Zelfs met dikke offroadlaarzen heb ik er nooit naast gegrepen en de minste druk (naar boven of beneden) doet je op- of afschakelen.

De "ride by wire" (mijn eerste ervaring ermee) werkt en reageert ook zeer goed.
De remmen doen wat ze moeten doen. Wel heeft de 1200 bij hard voorremmen de neiging een beetje te "duiken". Voor mij absoluut niet storend maar de remstabiliteit van de GS heeft hij (nog) niet.

Wat de hendels betreft zijn het de standaard instelbare hendels van Triumph maar op de 1200 precies voorzien van een buitenmaatse uitvoering. Op de Street en 800 waren ze perfect instelbaar voor mijn (middelmaat) handen. Op de 1200 was de kortste instelling (voor beide hendels waarbij de remhendel zelfs een extra stand 5 heeft) maar net goed genoeg voor mijn handen om koppel-(4) en remhendel (5) comfortabel te bedienen zonder de vingers overmatig te moeten "strekken".

De display laat alles zien wat er te zien is. Maar dat is geen nieuwtje meer voor de Tiger 1200 gezien bijna ieder nieuw Triumph model er nu mee uitgerust wordt. Het scherm heeft wel een beetje, vooral bij achterinvallend zonlicht, last van spiegeling maar nooit zo erg dat het niet meer afleesbaar is.
Persoonlijk vind ik het wel spijtig dat (met zo'n mooi en volledig TFT scherm) Triumph de mogelijkheid niet voorzien heeft (al was het maar als optie) om een gps scherm op je dashboard te toveren. Zeker omdat (gezien het elektrisch windscherm) de mogelijkheid nu niet meer bestaat (zoals o.a. bij de Tiger 800) om je losse gps te monteren tussen windscherm en dashboard. Hij moet nu steeds ergens op het stuur (maar geruststellend is wel dat ook bij montage midden op het stuur de gps (in mijn geval een Garmin Zumo) het zicht op het dasboard nergens ontneemt). De dealer wist me te vertellen dat Triumph dat opzettelijk niet gewild heeft omdat iedereen een eigen voorkeur voor een gps en zijn instellingen heeft. Maar dat heeft dan o.a. BMW toch netter opgelost door de mogelijkheid te voorzien om via bluetooth het scherm van een smartphone (en/of gps module) door te stralen naar het scherm van het dashboard. Dan ligt de keuze volledig bij de rijder/koper.

De boordcomputer (twee afzonderlijk te volgen tripcomputers met telkens 3 leesvelden, een verbruikscomputer met drie leesvelden en een totaal (ODO/onderhoudsinterval) computer) laten alles goed volgen. De digitale benzinemeter (de balk links in het hoofdscherm) lijkt me niet al te nauwkeurig (blijft soms lang hangen op een stand om dan plots naar beneden te zakken) maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de zeer nauwkeurige verbruikscomputer. Manueel uitgerekend aan de pomp kwam ik op een gemiddeld verbruik van 4.90 l/100Km en over die afstand gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 4.95 l/100Km aan. Het leesveld met de nog beschikbare afstand is (gelukkig) iets aan de pessimistische kant. Als de meter op nul staat (betreffende resterend bereik) heb je in werkelijkheid nog een 2.5/3 liter in de tank of een goede 50 km. Laten we dat als een reserve bezien.

De cruise control doet wat hij moet doen en werd zeer goed en nauwkeurig. Alleen eigenaardig dat hij na schakelen uitvalt (bij een auto is dit al geruime tijd verleden tijd) en terug gereset moet worden. Zeer aangenaam op langere afstanden en bij snelheidsbeperkingen. ;)

De keyless start is een optie waar je zeer vlug aan gewoon wordt (in het begin wel even goed de startprocedure via de, nu viervoudige functie, dodemansknop inprenten). Spijtig dat ie niet van toepassing is op de benzinetank. Denk je best al voor het tanken "waar heb ik dat ding nu weer gestoken? ;) " Vergeten kan je de start(sleutel)blok niet want al bij een halve meter uit de buurt van de motor start hij niet (en zo moet het ook). Je kan de motor trouwens altijd nog starten met de reservesleutel (zonder afstandsfunctie) of met de afstandssleutel met lege batterij door deze even tegen de ontvanger te houden onder het passagierszadel.

Ook een leuk gegeven is de hill assist. Zeer handig als je langere tijd moet stilstaan op een helling (denk bv. aan een spoorwegovergang met een sterk hellende aanloop, kom ik dagelijks tegen in WW-verkeer). Eénmaal krachtig knijpen in de voorrem om deze te activeren en de Tiger blijft staan als een rots zonder dat je de remmen nog blijvend moet activeren. Terug vertrekken vraagt wel enige gewenning omdat het vertrekken met de voet op de achterrem (en het aanvoelen wanneer de motor grip krijgt via het rechterbeen) er nu eenmaal al ingebakken zat. Werkt perfect die hill assist alleen moet je jezelf even omscholen in gevoel.

Ook een leuke verrassing bij de 1200 was de bediening van de middenbok. Ondanks het gewicht van de 1200 en zijn hoogte zijn ze er bij Triumph toch in geslaagd het "trekken" op de middenbok zonder inspanning te laten verlopen. Hij valt er bijna automatisch in, de eerste keer verschoot ik er, de 800 gewoon, zelfs van. Bij de 800 moest ik deze steeds over een "dood punt" trekken voor hij op de middenbok viel. Bij de 1200 valt hij er bijna in door alleen met de voet op de zijkant van de middenbok te gaan staan en wat gewicht op de hendel te zetten. Heel vlot en licht bedienbaar *O*
Overigens heb je best geen te grote schoenmaat (de mijne is 42-43) op de 1200 want de ruimte tussen steps (ik heb wel de oem offroadpedalen) passagiersteps en hendel van de middenbok is wat beperkt (zeker met offroadlaarzen) zodat je soms wat moet manoeuvreren om de hendel van de middenbok naar beneden te brengen zonder met je voet aan een ander uitsteeksel vast te komen zitten.

Een gemiste kans is ook de inhoud van de benzinetank (20 l). Je haalt er zeker 350 km uit en met wat geluk en meevallende omstandigheden moet 400 km soms mogelijk zijn. Maar spijtig genoeg ziet de tank er groter uit dan hij is. De "zijvleugels" van de tank zijn louter optische plastic. Een kans laten liggen (stabiliteit?) om 5 liter extra te stouwen en de GS nog meer het vuur aan de schenen te leggen?

Het grootste nadeel tot nu toe vind ik is de afwezigheid van aftermarket onderdelen (zoals bagageracks). De opties en aftermarket onderdelen voor de Explorer zijn niet meer geschikt voor de Tiger 1200, nieuwe zijn (nog) niet beschikbaar en de OEM van Triumph zijn flink aan de prijs. De OEM racks voor de Tiger1200 kosten maar liefst 329 € waar ze voor de Explorer nog rond de 280 € zaten (wat kan het prijsverschil nu eigenlijk maken want buiten de bevestiging zien ze er net eender uit?) terwijl GIVI ze vroeger al aanbood rond de 210 € (en eigenlijk de OEM versie voor Triumph maakt).

Over de achteruitkijkspiegels kan ik alleen maar positief berichten. Gemakkelijk verstelbaar en ruim en helder zich naar achter. Tezamen beslaan ze 180° naar achteren.
Ook volkomen trillingsvrij op slechte wegen (offroad nog niet getest maar de meeste offroadwegen liggen er beter bij dan sommige asfaltwegen hier).

Over de vering kan ik nog niet veel zeggen wegens niet uitvoerig kunnen testen (niet op offroad). Op de 1300 km die ik er inmiddels op gereden heb geeft ze wel veel meer vertrouwen dan op de 800. Veel meer stabiliteit in de bochten. En ze is elektronisch en al rijdend instelbaar. Al een hele verbetering dan die stelschroef van de 800 wat meer neerkwam op error and try dan finetuning.
Wanneer je de voorinstellingen via het menu al rijdend wil selecteren moet je een extra bevestiging van de menukeuze geven door de gas kort naar voor te draaien. Vergeten kan je die extra handeling echter niet want de boordcomputer geeft je stap voor stap meldingen wat in het geselecteerde menuonderdeel kan en niet en de extra gevraagde handeling (gas dicht) wordt zelfs in het rood weergegeven.

Besluit: uitstekende lange afstandsmotor op autosnelweg, bochtige verharde wegen en soft offroad. Hard core off road, zoals ik gewend was met de 800, zie ik er echter mij niet meer mee doen gezien hij daar te zwaar voor is en te hoog op zijn poten staat voor mijn lengte. Ik geraak (op verhard) juist met beide tippen of één voet aan de grond en moet zwoegen om hem op grind stappend achteruit te manoeuvreren. Ik wil hem niet offroad uit balans zien gaan want dan hou ik hem nooit en krijg hem waarschijnlijk ook niet meer recht.

35225688_456564371439707_1939576886929653760_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had behoorlijk last van plakkende handvaten (bekend explorer kwaaltje).
Na enig zoekwerk een paar "grip puppies" besteld.
Dat is een echte aanrader zeg! Voor mijn (XL) handen echt een verbetering van het geheel. Voelt enorm prettig aan, minder trillingen, geen geplak meer. Erg fijn.
 
Het schakelen tussen de versnellingen werkt zeer soepel maar is tevens zeer luidruchtig. Het schakelen zelf gaat feilloos en moeiteloos maar maakt steeds een metaalachtige "klak" bij op- of afschakelen. Persoonlijk vind ik de quickshifter een gedeeltelijke miskleun en een overbodige optie. Afschakelen gaat steeds vlot en zonder problemen. Opschakelen gaat alleen god van 4-5 en 5-6. Daaronder moet je voldoende snel rijden of hoog in de toeren gaan.
Goed omschreven allemaal!

Kan me er helemaal in vinden, behalve in die quickshifter; die heb ik als heel soepel ervaren juist... De motor moet "trekkend" zijn, als je opschakelt bij een constant toerental is hij inderdaad houterig; trek je hem door, is hij juist enorm soepel had ik de ervaring... :)
 
Ja dat bedoel ik dan ook.
Afschakelen kan steeds in gelijk welke rijstijl.
Opschakelen in 2-3 en 3-4 kan alleen als je hard doortrekt, dan werkt het idd wel. Laat mij op de 1200 nu net een relatief rustige rijder zijn. Snel optrekken hou ik liever voorbehouden aan de Street, die klinkt dan nog leuk ook.
Wat ik bedoelde is het volgende:
Schakelen met ontkoppelen is (nu) een automatisme. Wat je rijstijl ook is het werkt altijd soepel, ook bij de nieuwe 1200.
Wil je (voor mij toch) een nieuw automatisme ontwikkelen moet het schakelen zonder gebruik te maken van de koppelingshendel ook steeds, onder welke omstandigheden en rijstijl dan ook, soepel verlopen.
Als ik steeds moet denken nu kan ie en nu kan ie niet is het of wordt het geen automatisme en is (voor mij) de lol er af. Het is overigens maar een detail dat niet echt stoort in het geheel.
Mij persoonlijk stoort ook het motorgeluid een beetje (in vergelijking met de Street en Tiger800).
Ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen. Het is niet bepaald het geluid bij optrekken noch het geluid van de Arrow, die zijn best ok. Maar rijdend hoor je steeds een metaalachtig hoogfrequent rollend geluid vanuit de motor (cardan?). Of hoor ik dat motorgeluid nu extra omdat bij de Street en 800 de motorgeluiden grotendeels overstemd werden door wind- en turbulentiegeluiden en dat door afwezigheid van deze beide nevengeluiden in de cockpit van de nieuwe 1200 je ieder motorgeluidje wel hoort? Vergelijken met de Explorer kan ik niet wegens nooit mee gereden en het is ook mijn eerste motor met cardan (wat wel een zegen is bij het poetsen, eindelijk geen olie/vet meer aan de poetsdoeken) dus ik weet ook niet of het een geluid eigen is aan een cardanaandrijving.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan