Accu loopt leeg - geen lekstroom gemeten

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Ik heb sinds de zomer problemen een aantal keer een lege accu gehad.
Motor: Fireblade CBR929 bj 2000.

Situatie: volle accu erin, na 1 week woon-werkverkeer leeg. Na starthulp via een auto rijd ik 30 km en kom ik ieder geval thuis. Thuis opladen (Optimate 3), maandagochtend er weer in, 30 km rijden, 's middags lege accu op het werk. Wederom aan de starthulp en kan naar huis rijden.

Wat heb ik getest:
Laadvermogen = 14 V. Op een lege accu zou ik ook niet thuis kunnen komen als het laadsysteem stuk zou zijn, toch?

Accu: een nieuwe accu (die dus inmiddels ook al 1x is leeggelopen) vandaag getest bij een garage: de accu geeft een hoger getal aan CCA aan dan dat op de accu staat. Ik meen 260 om 190 volgens de accuspecificatie.
Stroomlekkage: tussen minpool en minkabel geen lichtje te zien op een tester. Ook de mApere gaf 0,0 aan. Dus geen lekkage?

Waarom loopt dan toch mijn accu leeg?
Een motorgarage verdenkt de spanningsregelaar. Maar waarom laadt hij dan wel op en kom ik gewoon thuis op een lege accu? Of zou het een wel/niet draadbreuk kunnen zijn? Dat ik nu bij het testen geen breuk had, en tijdens het rijden of 'inparkeren' een breuk open leg?
Zit de spanningsregelaar vòòr het contact dan?

Een geopperde symptoombestrijding: vaste schakelaar inbouwen tussen accu en minkabel om handmatig het circuit te onderbreken zodat er geen stroom lekt. Werkt dat op een motor qua waterdichtheid? Waar is dat te koop?
Alvast bedankt voor je inhoudelijke reactie.
 
Laatst bewerkt:
Indien nodig. Goed schoonmaken zover mogelijk met contactspray en een watten staafje. Contactspray restant welblazen met perslucht.

Inspuiten met zuurvrije vaseline.

Thanx voor je tips,blij dat ik er van jou, in tegenstelling tot Mach,wel aan mag komen. :)
Maar nog even een vraagje over die vaseline,die spuit je toch niet in de stekker op het moment dat je hem los en schoongemaakt hebt?
Als je hem dan weer in elkaar prikt heb je toch juist een slechtere verbinding gecreeerd?
Of.... stekker weer in elkaar drukken en daar dan wat vaseline overheen om vocht buiten te sluiten?
Ik hoor het graag,

thanks
 
Tja, dat was mij gedachte ook. Maar komt uit een werkplaatshandboek en ik doe het al jaren zo. En heb geen problemen er van.

Dus gewoon in de stekkers en dan pas in elkaar. Klein beetje is genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan