Het Grote Olie Topic

YoJohnny

Die hard MF'er
27 mei 2006
448
0
Purmerend
Dames/Heren

Hier gaat die dan weer, dit hebben jullie vast voor mijn komst al een paar keer besproken maar toch is het voor mij nog niet duidelijk. :N

Ik rijdt op een Yamaha FZ750 uit 1985, oud beestje met 60.000 km.

Nu ben ik al bij verschillende motorzaken geweest om een beetje informatie te verzamelen over de soort olie die erin kan/hoort.
Ik wil gewoon dat mijn ijzeren paard lekker soepel loopt en geen olie verbruikt (wat die nu ook nog niet doet).
De eene zaak zegt dat ik er volledig syntheet in moet gooien want dat schakeld lekker en dan gaat die soepel lopen. De ander verteld dat ik dat juist niet moet doen want daar is de motorfiets niet op gemaakt. :?

Nu weet ik veel van autos af maar in mijn vak kom ik niet boven de 7/8 duizend toeren en is de olie alleen bestemd voor de verbrandingsmotor, niet de versnellingsbak en de koppeling daarbij.

Dus nu mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik moet doen ?

Bij voorbaat dank
John.
 
Ik was aan het kijken voor motor olie. Die van mij is aan vervanging toe. Nou weet ik dat er al heel wat over op het forum stond maar kon dit nog niet vinden. Ik had de dealer gebeld en die hadden de laatste grote beurt castrol semi-syn er in gedaan.

Nou kwam ik zelf op 2 verschillenden uit.

- Castrol act evo xtra 4t 10w-40 vol-syn voor 13,95 per liter (4L = 55.80 eu) (oliehandel.nl)
- Castrol act evo GP 4t 10w-40 vol-syn voor 11.95 per liter (4L = 47,80 eu) (oliehandel.nl)
- Castrol Power RS 4t 10W40 semi-syn 43.62 per 4 liter (protex.nl)

Mijn vragen zijn dan ook welke is beter? (of moet ik zelf naar nog een ander type kijken?) Is er een andere plek waar je motor olie enigzins goedkoop(er) kan krijgen?
En maakt het uit als ik van semi naar vol ga? En wat is daar beter in? (ik las voornamelijk dat vol de beste optie was?)

Ik rij een cbr600f 2003.



Bij de Action koop je voor weinig een 10w40 of een 5w40 olie, kost een paar euro per liter en volgens de deskundige hier door en door bewezen goed.
Doe je voordeel ermee en laat die dure olie lekker liggen. *O*
 
Kurk ? denk ut nie. Kurk werd gebruikt in motoren tot ca 1970.

Daarna werden het composieten en ander fricktie materiaal.

Deze (kurk en friktie mat.) kunnen niet zo goed tegen volsyntheten. dat is te glad. oftewel de olie smeert te goed. en heb je kans op een slippende koppeling.

Vandaar dat de jappen een toevoeging voor gingen schrijven de zogenaamde "MA"
toevoeging.

Olie met JASO MA is geschikt voor natte platen koppelingen.

Komt bij dat de friktie platen olie absorberen. Jaso MA voorkomt dat.
Dus auto olie gebruiken kan alleen als de koppeling overbemeten is.

Verder zit in motor olie een anti schuim doping. Specifiek voor hoog toerig spul.
Heb je een oude motor die niet verder komt dan ca 7/8000 rpm zou je best auto olie kunnen gebruiken.

Een volsyntheet smeert beter. Dus je brommer gaat langer mee. Denk dan in termen van 250.000 km i.p.v. 150.000 km.
Het is dus voor ons niet interresant. wij rijden gemiddeld 4500 km per jaar.
Voor grote toerders onder ons. Diversions/goldwings/Pan/ Klt's/ etc. is het veel interesanter op volsyntheet te rijden.( er zijn er die 30.000 km p/j. doen)

Wil je een betere olie in je motor. Ga dan in stappen.
Zit er nu een SF (1984) type in. dan is de volgende stap SG.
Daarna SH. allen mineraal.
Neem dan een SJ half synth. en daarna eventueel een SJ volsynth.
Steeds verversen met tussenpozen van ca. 3000 /5000 km.

De betere olie zal op zijn beurt steeds weer iets meer vuil los weken.
Vergeet niet elke keer je filter te vernieuwen.

Hele oude motoren hebben afdichtingen (seals) die op breken/scheuren staan. Het kan dus gebeuren dat een nieuwer type olie meer "kruip" hebben en dat daardoor een oud sealtje gaat lekken.

Mag dat een keer na 20 jaar? Zou die ook gedaan hebben zonder die betere olie.

JASO MA voorkomt helemaal niet dat frictieplaten niet absorberen. Bij montage van nieuwe koppelingsplaten moet deze juist weken in de olie om deze te absorberen.

Een volsyntheet smeert helemaal niet beter. Heeft alles te maken met temperatuurbereiken.

Juist de zgn grote toerders mishandelen een olie juist veel minder dan de gemiddelde rijder. Motor wordt warmer, condens verdampt etc.

Leuk, je SG, SH verhaal, maar dat zijn auto classificaties. Altijd API in combinatie met JASO MA

Met de 'kruip' die jij beschrijft suggereer je dat de viscositeit van een andere olie anders zou zijn. Daar gaat het helemaal niet om en klopt ook niet. Het gaat er om dat andere olie een ander effect heeft op afdichtingen. Heeft niets met de viscositeit te maken.

Met alle respect voor je bijdrage in olietopics, je schrijft vaak onwaarheden als het op olie aan komt. En ja; ik weet dat je een achtergrond hebt in olieraffinaderijen. Maar dat is heel wat anders dan werken en het toepassen van het uiteindelijke eindproduct.
 
Elke verbrandings motor verbruikt/gebruikt olie. Dit wordt uitgedrukt in gram/Kw. (miligrammen)

Dit verbruik wordt berekent door de motor constucteur. En is afhankelijk van gekozen toleranties op afdichtingen (o.a. saels en zuigerveren) Een hoger verbruik geeft betere smering een lager verbruik kan slijtage bespoedigen.

Totale onzin.
 
Kurk ? denk ut nie. Kurk werd gebruikt in motoren tot ca 1970.

Daarna werden het composieten en ander fricktie materiaal.

Deze (kurk en friktie mat.) kunnen niet zo goed tegen volsyntheten. dat is te glad. oftewel de olie smeert te goed. en heb je kans op een slippende koppeling.

Vandaar dat de jappen een toevoeging voor gingen schrijven de zogenaamde "MA"
toevoeging.

Olie met JASO MA is geschikt voor natte platen koppelingen.

Komt bij dat de friktie platen olie absorberen. Jaso MA voorkomt dat.
Dus auto olie gebruiken kan alleen als de koppeling overbemeten is.

Verder zit in motor olie een anti schuim doping. Specifiek voor hoog toerig spul.
Heb je een oude motor die niet verder komt dan ca 7/8000 rpm zou je best auto olie kunnen gebruiken.

Een volsyntheet smeert beter. Dus je brommer gaat langer mee. Denk dan in termen van 250.000 km i.p.v. 150.000 km.
Het is dus voor ons niet interresant. wij rijden gemiddeld 4500 km per jaar.
Voor grote toerders onder ons. Diversions/goldwings/Pan/ Klt's/ etc. is het veel interesanter op volsyntheet te rijden.( er zijn er die 30.000 km p/j. doen)

Wil je een betere olie in je motor. Ga dan in stappen.
Zit er nu een SF (1984) type in. dan is de volgende stap SG.
Daarna SH. allen mineraal.
Neem dan een SJ half synth. en daarna eventueel een SJ volsynth.
Steeds verversen met tussenpozen van ca. 3000 /5000 km.

De betere olie zal op zijn beurt steeds weer iets meer vuil los weken.
Vergeet niet elke keer je filter te vernieuwen.

Hele oude motoren hebben afdichtingen (seals) die op breken/scheuren staan. Het kan dus gebeuren dat een nieuwer type olie meer "kruip" hebben en dat daardoor een oud sealtje gaat lekken.

Mag dat een keer na 20 jaar? Zou die ook gedaan hebben zonder die betere olie.

Zal ik dan ff meeschoppen? :9 Kijken wie er wakker worden _O-

* In auto-olie zitten ook anti-foam additieven
* Een volsyntheet smeert zeker niet beter dan mineraal. Een synthetische olie is meer bestand tegen lage/hoge temperaturen en oxideert minder snel. Tot grofweg 50 graden celsius smeert een minerale olie beter onder hoge belasting. Het is te vergelijken met het gedrag van een niet-Newtonische vloeistof, een mineraal doet dat net wat beter dan de meeste synthetische olie.
 
Laatst bewerkt:
Zag vandaag bij de Action Valvoline motorolie 5W40 met JASO MA2 specificatie.
Daarnaast ook nog natuurlijk API: SL en ACEA A3/B4 en nog wat auto spcs.
De tegenstanders van olie bij de Action kopen kunnen zich dus niet meer beroepen op: Het is auto-olie.
Het is ook geen "ouwe troep" want er stond een productiedatum op : 08/09/2017

Ik ga dus binnenkort in mijn Honda voor de winter lekker met Valvoline 5W40 syntetiche motor(fiets)olie verversen van slechts 4,99 euro per liter.

Doe er uw voordeel mee!
 
Hier gegevens van de site van Valvoline
full
 
Zag vandaag bij de Action Valvoline motorolie 5W40 met JASO MA2 specificatie.
Daarnaast ook nog natuurlijk API: SL en ACEA A3/B4 en nog wat auto spcs.
De tegenstanders van olie bij de Action kopen kunnen zich dus niet meer beroepen op: Het is auto-olie.
Het is ook geen "ouwe troep" want er stond een productiedatum op : 08/09/2017

Ik ga dus binnenkort in mijn Honda voor de winter lekker met Valvoline 5W40 syntetiche motor(fiets)olie verversen van slechts 4,99 euro per liter.

Doe er uw voordeel mee!
Dat is lekker! :Y
Het is momenteel al wat kouder vind ik, dus keertje extra verversen kan geen kwaad. *O*

(Ik plan zaterdag de overgang 10W50 naar de voorgeschreven 5W40.. geen idee waarom de vorige eigenaar - motorzaak dat bij de 20.000 beurt heeft gedaan -O- )
 
Terug
Bovenaan Onderaan