Reed valve xj900

Tijnt

Rookie
18 jan 2017
14
0
Hey.
Ik heb een oude div xj900s gekocht als nieuw projectje. Ik maak er een racer van met een ronde koplamp enz.. het probleem is natuurlijk dat er achter de kuipen een aircutvalve en een reefvalve verscholen zaten.
Ik ben bijna klaar ermee maar weet niet goed of ik die kleppen mag verwijderen. Ok ze zitten er met een reden...
Ik vraag mij af of de reef werkt zonder de aircutvalve en wat er kan gebeuren zonder de beide. De stalen leidingen naar de reef kan ik ook inkorten maar heeft het dan nog nut...
Wat zouden jullie doen daarmee? Ik heb al een paar uur gespendeerd aan het uitzoeken ervan wat ze doen en hoe ze werken maar kben nog niet zo zeker wat ik tbest doe. Thx
 
Dat systeem zorgt inderdaad voor minder uitstoot. Dus als je niet wilt ruiken als een oud hok uit 1950 dan zou ik het laten zitten. Onderdelen an sich kun je verplaatsen, maar dat is wel een puist werk.
 
Ik ken ze alleen als PAIR valve, maar dat systeem is aangesloten op je uitlaat(poort).

Als dit systeem stuk is dan alles afdoppen met eventueel vergkrijgbare setjes of zelf gemaakte plaatjes.

Half afkoppelen niet doen, modificeren kan maar afdoppen is sneller.
 
full
 
Nee, een systeem, dat verse lucht in de uitlaat injecteerd, met als doel, om onverbrande uitlaatgassen na te verbranden.

Ik had begrepen dat het met de verse lucht de emissie naar beneden haalt, die wordt aan de achterkant van de uitlaat gemeten, waardoor deze dus schoner lijkt.
Hetzelfde trucje gebruiken ze voor vervuilde grond, mengen met voldoende schone dan valt het vanzelf binnen de norm.
 
Nee PAIR is puur voor het verbranden van onverbrande brandstof. Idee is zelfontbranding door temperatuur uitlaat.

Vooral ook leuk met lambda's en afstellen.
En bij aftermarket (lees: open) uitlaten, die willen nog wel eens ploffen dan.

Systeem wil nog wel eens kapot gaan en rare storingen geven. Maar heeft geen invloed op mengsel bij carbs. Met lambda dus wel.

Egr is exhaust gas recirculation en voert in deellast een stukje uitlaatgas terug de inlaat in zodat het opnieuw verbrand word. Stukje emissie (nox) en lagere verbrandingstemperatuur als ik het goed heb.

Als de egr stuk gaat blijft de klep vaak open met rare loop tot gevolg.

Bij modernere motoren heb je nog wel meer systemen. Waaronder een variabele tegendruk met een vlinderklep in de uitlaat. Die moet je lekker laten zitten. Evenals een secundaire (vaak ecu geregelde) gasklep. Verwijderen brengt geen winst, alleen een abrubtere (zenuwachtige) gasresponse. Goed afatellen is gewoon het beste.
 
Nee PAIR is puur voor het verbranden van onverbrande brandstof. Idee is zelfontbranding door temperatuur uitlaat.

Vooral ook leuk met lambda's en afstellen.
En bij aftermarket (lees: open) uitlaten, die willen nog wel eens ploffen dan.

Systeem wil nog wel eens kapot gaan en rare storingen geven. Maar heeft geen invloed op mengsel bij carbs. Met lambda dus wel.

Egr is exhaust gas recirculation en voert in deellast een stukje uitlaatgas terug de inlaat in zodat het opnieuw verbrand word. Stukje emissie (nox) en lagere verbrandingstemperatuur als ik het goed heb.

Als de egr stuk gaat blijft de klep vaak open met rare loop tot gevolg.

Bij modernere motoren heb je nog wel meer systemen. Waaronder een variabele tegendruk met een vlinderklep in de uitlaat. Die moet je lekker laten zitten. Evenals een secundaire (vaak ecu geregelde) gasklep. Verwijderen brengt geen winst, alleen een abrubtere (zenuwachtige) gasresponse. Goed afatellen is gewoon het beste.


voor zover ik gelezen heb gaat dat alleen op bij een systeem met kathalisator, waarbij er een sonde meet dat de boel wat arm staat(door de extra lucht van de pair) en waarbij de ecu dan iets meer brandstof bij gaat geven.
hierdoor wordt de katalisator heter en werkt ie beter, daarmee worden dan de lagere emissie bereikt.
 
Ik had begrepen dat het met de verse lucht de emissie naar beneden haalt, die wordt aan de achterkant van de uitlaat gemeten, waardoor deze dus schoner lijkt.
Hetzelfde trucje gebruiken ze voor vervuilde grond, mengen met voldoende schone dan valt het vanzelf binnen de norm.

Hoe ze grond saneren weet ik niet. Het is echter niet zo dat er alleen lucht bij komt zodat je je schadelijke emissie verdunt? Tenminste, als ik je reactie begrijp. Zie hieronder
 
Nee PAIR is puur voor het verbranden van onverbrande brandstof. Idee is zelfontbranding door temperatuur uitlaat.
Gedeeltelijk, en nee.

Een driewegkatalysator zoals op elke motorfiets van de afgelopen 20 jaar doet het volgende:

CO + O2 > CO2
HC + O2 > CO2 + H2O
NOx + CO > N2 + CO2

Zoals je ziet heb je voor de eerste twee reacties zuurstof nodig.

Vooral ook leuk met lambda's en afstellen.
En bij aftermarket (lees: open) uitlaten, die willen nog wel eens ploffen dan.
:Y

Al stop ik met lezen zodra de eerste 'hij staat te arm' reactie verschijnt.
Systeem wil nog wel eens kapot gaan en rare storingen geven. Maar heeft geen invloed op mengsel bij carbs. Met lambda dus wel.

Egr is exhaust gas recirculation en voert in deellast een stukje uitlaatgas terug de inlaat in zodat het opnieuw verbrand word. Stukje emissie (nox) en lagere verbrandingstemperatuur als ik het goed heb.

Als de egr stuk gaat blijft de klep vaak open met rare loop tot gevolg.
Het is een vrij simpel systeem. Geregeld klepje, twee of drie dikke slangen, en een of meerdere membraankleppen. Het kan best stuk, maar het is echt het allerlaatste.
Bij modernere motoren heb je nog wel meer systemen. Waaronder een variabele tegendruk met een vlinderklep in de uitlaat. Die moet je lekker laten zitten. Evenals een secundaire (vaak ecu geregelde) gasklep. Verwijderen brengt geen winst, alleen een abrubtere (zenuwachtige) gasresponse. Goed afatellen is gewoon het beste.

Een klep in de uitlaat was 20 jaar geleden voor tegendruk, en dat was ook geen vlinderklep, en hij zat ook niet vlak voor de demper.

Tegenwoordig zijn het vlinderkleppen, vlak voor de demper, die het geluid verminderen bij een X toerental. Daarbuiten staan ze helemaal open. Ook bij lage toeren. Er zijn uitzonderingen, maar het meerendeel werkt zo.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ze grond saneren weet ik niet. Het is echter niet zo dat er alleen lucht bij komt zodat je je schadelijke emissie verdunt? Tenminste, als ik je reactie begrijp. Zie hieronder

Deze begrijp ik niet, misschien door het vraagteken?
Wat ik er van begrijp is dat het systeem op mijn SP1 wat verse lucht uit het luchtfilterhuis bijmengt via een soort membraan in de uitlaatpoort.
Waardoor de schadelijke gassen verdunt worden, bij het afstellen van de fiets worden daarom ook de slangen afgeknepen om zo een goede meting te kunnen doen.
Het systeem (op de SP1) kun je ook zonder problemen verwijderen.
De meeste winst die je daarbij haalt is meer gewichtsbesparing dan vermogenswinst.
Althans, als ik het met mijn steenkool engels allemaal juist begrepen hebt.
 
Deze begrijp ik niet, misschien door het vraagteken?
Wat ik er van begrijp is dat het systeem op mijn SP1 wat verse lucht uit het luchtfilterhuis bijmengt via een soort membraan in de uitlaatpoort.
Waardoor de schadelijke gassen verdunt worden, bij het afstellen van de fiets worden daarom ook de slangen afgeknepen om zo een goede meting te kunnen doen.
Het systeem (op de SP1) kun je ook zonder problemen verwijderen.
De meeste winst die je daarbij haalt is meer gewichtsbesparing dan vermogenswinst.
Althans, als ik het met mijn steenkool engels allemaal juist begrepen hebt.

zo is het ook.
PAIR is ontstaan lang voor er van katalysatoren en injektie sprake was op motorfietsen (halverwege jaren '80).
 
Deze begrijp ik niet, misschien door het vraagteken?
Wat ik er van begrijp is dat het systeem op mijn SP1 wat verse lucht uit het luchtfilterhuis bijmengt via een soort membraan in de uitlaatpoort.
Waardoor de schadelijke gassen verdunt worden, bij het afstellen van de fiets worden daarom ook de slangen afgeknepen om zo een goede meting te kunnen doen.
Het systeem (op de SP1) kun je ook zonder problemen verwijderen.
De meeste winst die je daarbij haalt is meer gewichtsbesparing dan vermogenswinst.
Althans, als ik het met mijn steenkool Engels allemaal juist begrepen hebt.

De schadelijke gassen worden niet (alleen) verdund maar reageren (ook) met de extra lucht (veel stikstof, deels zuurstof) waardoor er andere, minder schadelijke, gassen worden uitgestoten.

Bij jouw voorbeeld van bodemsanering wordt er alleen verdund, waardoor de hoeveelheid schadelijke stoffen hetzelfde blijft, maar verdeeld wordt over een grotere hoeveelheid stof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan