cz 175 487 elecktrisch probleem

palingvel

Rookie
4 mei 2014
8
0
schoondijke
beste motor liefhebbers

ik zit met een probleem met mijn cz die ik aan het restaureren ben. ik heb deze motor niet draaiend gekocht en weet dus ook niet of er al iets mis mee was. Ik heb een nieuwe kabelboom gemaakt en deze is voor zover ik weet in orde. Alles zoals de verlichting en claxon werken tot ik de bekabeling van het motorblok dus de dynamo aansluit op de spanningsregelaar dan ontstaat er kortsluiting en knalt de zekering. De spanningsregelaar is ook een nieuwe alsook de bobine. Het is zo dat als ik de koolborstel die doorgelust zit naar de regelaar als die vrij is van de rotor ook het probleem weg is. Ik heb alle lamellen op de rotor onderling doorgemeten en kwam op 0,1 ohm uit en dan bedoel ik de lammellen die in contact staan met de koolborstels maar ik weet dus niet of die waarde goed is

alvast bedankt
full
 
Hoi,
6 volt ystemen hebben een zwakke plek.. zelf bouw ik al mijn oude fietsen om naar 12 volt.
Op dit forum is kennelijk weinig/geen 6V expertise. Probeer het eens op het motorfietsweb. Daar gaat het voornamelijk over 6 volts motoren. ;)
 
Hoi Palingvel , ik heb bijna alles 6 volt , maakt voor kortsluiting niet uit of t 6 of 12 volt is maar ff n vraag van welk jaar is de motor .? Kan heel goed zijn dat de plus aan t frame moet en de min aan de accu kabel .Ik heb nl van de week ook voor iemand alles in orde gemaakt en daar was dat ook zo (1959 )
 
Laatst bewerkt:
Hoi Palingvel , ik heb bijna alles 6 volt , maakt voor kortsluiting niet uit of t 6 of 12 volt is maar ff n vraag van welk jaar is de motor .? Kan heel goed zijn dat de plus aan t frame moet en de min aan de accu kabel .Ik heb nl van de week ook voor iemand alles in orde gemaakt en daar was dat ook zo (1959 )
Maar dat zie je toch direct??
Voor CZ niet normaal, voor engelse barrels wel..
 
Laatst bewerkt:
Hoi Palingvel,

Heb je de spanningsregelaar vervangen door een nieuwe ouderwetse? Of door een moderne elektronische?

Bij mijn Jawa heb ik de spanningregelaar ooit vervangen door een elektronische. Dat ging in eerste instantie ook niet goed. De manier van aansluiten was anders...
 
Maar dat zie je toch direct??
Voor CZ niet normaal, voor engelse barrels wel..
Heb vorige week voor iemand een jawa 355 in orde gemaakt en ook het schema wat ik gedownload heb , de + aan de massa .
Op zich maakt het natuurlijk niet uit maar als je niet ALLES veranderd en iets ouds laat zitten bv ontsteking dan kan je denk wel kortsluiting hebben en kortsluiting zal het wel zijn als de zekering springt. Vandaar mijn vraag na het bouwjaar.
 
Heb net ff gegoogled de massa bij deze motor is idd de min pool , dus dit kan het niet zijn , maar ik ben van het weekend ook begonnen aan een CZ met storing , nl als ik het sleutel uit het contact haalde brande het linker lampje , volgens mij laadstroom . Bij het uitpluizen kwam ik erachter dat 2 draden omgewisseld waren bij de spannings regelaar , D en B .
Ook heb ik het contactslot open gemaakt dit was helemaal veroest aan de binnenkant dus dat zou bij jou ook kunnen, ik ga er in het weekend weer mee verder .
 
Heb je bovenstaand schema al vergeleken met schema's die dichter bij de originele liggen? Ik denk trouwens dat een Jawa schema ook moet kunnen.
Er hoeft maar een knoopjes anders te zitten omdat jouw contactslot anders is en het werkt niet meer.
Deze gekleurde schema's lijken makkelijk maar het is allemaal liefdewerk oud papier.
 
Als alles aangesloten is volgens het schema heb ik nog een heel belangrijke vraag, heeft de motor al gelopen?
je zegt dat er geen sluiting is als je een koolborstel losmaakt.
Dan blijft er maar 1 ding over en dat is dat het hoofdstroom contact van de regelaar aan elkaar gebrand zit.
Het is ook hierom waarom ik vraag of de motor al gelopen heeft.
Een gelijkstroom dynamo heeft als eigenschap dat deze om gepoold kan worden.
De vraag of de plus of de min aan massa ligt is ook niet zo'n vreemde.
Als in het verleden dit het geval geweest is kan het zomaar zijn dat de dynamo is om gepoold.
Dit kan ook zo zijn als bijvoorbeeld het anker ooit een andere draairichting heeft gehad ( van een ander type motor waar deze aan de andere kant gemonteerd is geweest)
Wat gebeurt er als de dynamo is om gepoold, dan geeft deze andersom spanning.
de dynamo geeft plus aan massa, het systeem is min aan massa.
De regelaar herkent dat niet, de dynamo geeft bij starten spanning en de spoel van het hoofdcontact trekt het contact dicht, omdat de twee tegenovergesteld zijn krijg je bij het sluiten van het contact een grote kortsluitstroom en het gevolg is meestal dat de contacten aan elkaar branden.

Daarom is het altijd raadzaam om voor de eerste start de dynamo te polen.
Dit is eigenlijk heel eenvoudig, de dynamo is niets anders dan een gelijkstroom motor, door deze even als motor aan te sluiten zal hij als dynamo goed gepoold zijn.
Dit doe je heel eenvoudig door de aansluiting D en B heel kort met een draadje door te verbinden zonder dat de motor loopt. (gewoon even aantikken,anders gaat ook ze zekering kapot)
Als je nu start dan zijn beide gelijk en heb je geen kortsluitstroom als het hoofdstroomcontact schakelt.

Dus eerst maar eens de regelaar open maken en kijken of het contact niet aan elkaar gebrand zit.
Als dit zo is dan deze voorzichtig los maken en de beide contacten met een fijn schuurpapiertje polijsten, niks verbuigen als het kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan