Navigeren met de iPhone nog maar een keer

Gaat mij inderdaad met name om de routes met bochtige weggetjes en eventueel routes importeren. Bij tomtom moet lukt importeren niet op iphone dus ik denk dat het navigon cruiser wordt. Ik ga m van de week een keer gratis uitproberen.
 
Eventueel routes importeren, dan valt TT voorlopig af. Navigon Cruizer kan dat tot zekere hoogte al wel maar is nog beperkt qua routepunten.

Kronkelroutes kunnen ze beiden, volgens mij ook best goed.
 
Ik kom net van n mid weekje Duitse Eifel.
Op de heenweg voor t eerst tomtom go mobile op mn android gebruikt. Even 3 routes via de cloud erin gezet.

Eerst s kronkelwegen gedaan vanaf Venlo naar de Eifel, maar mn vriendin en ik waren de routekeuze al snel zat.
Veel te snelle wegen, viel gewoon tegen.
Toen heeft zij tomtom for iphone aangezet...jawel het vorige programma kon al kronkelroutes aan maar dan in 3 standen!!
Stand maximaal was exact gelijk aan mn oude tomtom rider.

Binnen enkele minuten zaten we op fantastische wegen.
Om te vergelijken bleef ik mn go mobile gebruiken, terwijl m'n vriendin navigeert via haar TomTom en regelmatig wilde de mijne n andere route volgen.


Voor mij was dit genoeg om af te stappen van t idee om n android systeem voor navigatie te kopen, want de kronkelroutes op de rider tomtom zijn n stuk beter.
Wat wel goed was: de afleesbaarheid was veel beter dan op mn oude tomtom. Die nieuwe tomtoms zijn veel beter.
De vergelijking duurde zo'n 130 km.

Ik ga dus een tomtom rider 410 kopen
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu een splinternieuwe, ik mocht 'm zelf ontdoen van de seal zelfs, TT450 te leen. Aan mijn account gehangen en alvast wat routes die m'n vrouw gemaakt heeft geïmporteerd.

Ben benieuwd, gaat wel heel makkelijk zo...
 
Dag Oma!

De navigatie app van MyRoute komt eraan! Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik overweeg sterk om deze aan te schaffen en TomTom te laten voor wat het is. Minder dan een tientje per jaar (voorverkoop) is best te overzien (https://navigation.myrouteapp.com/nl/home). Nederlandse app, dus gemakkelijk voor de ondersteuning.

<edit>
Krijg nu een mail van TomTom: aanbieding van een Rider 420 met 25% korting. Verleidelijk, maar ze hebben me met de app wel in de steek gelaten. En ik wil toch zo weinig mogelijk apparaten onderweg. Ik laat hem toch maar schieten. Ondertussen wel lifetime gold member geworden bij MRA.
</edit>
 
Laatst bewerkt:
Hier mijn ervaring/tip van afgelopen motorvakantie in de Alpen (FR/IT/CH) met z'n vieren:

Hardware:
- iPhone 7
- Catalyst waterdichte casing
- X Grip RAM Mount met Balhoofdbevestiging (op een Triumph Daytona 675)
- Powerbank 10.000 mah
- Chinese Bluetooth headset

Software:
- Scenic
- Tomtom Go Mobile v1.8 (vanaf 1.8 tussenstops mogelijkheid)

Bevindingen so far:
iPhone 7 deed het prima kwa GPS nauwkeurigheid. Vorig jaar een HTC One M8 in een tanktas en die GPS was echt ruk (waarschijnlijk was die ook defect, dus niet dat de iPhone 7 credits heeft verdiend maar het liet ons iig niet in de steek).
Overigens geen eigen keus aangezien het een telefoon van de zaak is. Bij voorkeur had ik een Android zodat ik Tomtom Go Mobile for Android had kunnen kiezen (kan routes online uit MyDrive importeren, dat kan de iOS variant nog steeds niet).
Waterdichte case: voor 45,- op bol.com gescoord. Hoewel de iPhone 7 waterdicht is (30 minuten 1 meter onder water) wist ik niet zeker wat het zou betekenen als je in de stromende regen een uur lang blijft rijden. Aangezien het niet mijn telefoon was heb ik het zekere voor het zekere genomen. En de case beschermt ook tegen vallen. Ik laat m'n telefoon nooit vallen, maar het is toch 1x gebeurd toen ik 'm (met hoes en al) tijdens een tussenstop op een hele suffe plek had gelegd. Niks aan het handje!
X Grip Mount, kost even een paar knaken maar ooo zo het waard! De telefoon is daardoor extreem eenvoudig klem te zetten of weg te halen (handig voor de vakantie kiekjes tijdens onze vele tussenstops), en het is universeel. Met een tanktas erbij is het redelijk krapjes maar precies genoeg om even te blikken welke richting je opmoet.
Powerbank erbij voor de stroomvoorziening (gewoon een kabeltje vanaf de tanktas naar de iPhone), waardoor eind van de dag je nog een volle telefoon hebt. (en met 10.000 mah haal je er makkelijk 2 dagen uit.... wat ook handig is aangezien vele hotels maar beperkt aantal stopcontacten hadden). Het rubber dopje in de case moet dan open (niet meer extra-waterdicht), maar ik ging ervan uit dat als het dan regent dat de normale waterdichtheid wel de telefoon zou beschermen voor eventjes, totdat we ergens kunnen stoppen en ik de kabel (kortsluiting?) eruit kan trekken.
Bluetooth headset, ideaal om deze in je helm te hebben! De bedoeling was met oordopjes, maar geen gedoe meer hebben met kabeltjes is wel heel erg chill! Audio kwaliteit was voldoende, maar ik weet niet of het normaal is met bluetooth headsets (1e bluetooth ervaring haha), maar als er een spraakopdracht werd gegeven, dan komt het volume eerst zacht voordat het geleidelijk naar de ingestelde volume. Hierdoor is het 1e deel van de instructie dus niet te verstaan.

Dan de apps. Scenic heb ik maar 1 dag gebruikt. Ja het voordeel is dat we onze vooraf gemaakte routes erin konden laden (al moest ik ze sowieso nalopen en evt extra tussenpunten toevoegen), maar 3 dingen die mij niet bevielen:
- De spraakinstructies waren zodanig kort dat ik in combinatie met de geleidelijke bluetooth volume eigenlijk 75% niet wist wat er nou gezegd werd. Dus ik moest best vaak op m'n scherm kijken.
- Elke keer als ik dan op m'n scherm keek dan was het zoom-niveau niet ideaal. (extra/minder zoom-instelling al mee gespeeld maar geen succes) In de stad was het te onduidelijk wat/wanneer die nou bedoelde met "na 300 meter, houdt rechts aan". En uiteindelijk is het dan gewoon rechtdoor, maar soms was het rechts-afbuigen.
- De map die Scenic gebruikt, er zit toch teveel loze informatie bij. Zoals "buig links af" terwijl het een doorgaande hoofdweg was.

De instructies maakten mij toch dat ik tevaak op het scherm moest kijken, die mij dan weer net niet de informatie gaf die ik wilde weten. Was niet zo fijn dus voor het vertrouwen.

Daarna dus TomTom Go Mobile geprobeerd, en dat ging een stuk lekkerder. Je kan tegenwoordig een van A naar B maken (al dan niet via een kronkelroute) in de app zelf en tussenpunten toevoegen en heel eenvoudig alle punten (inclusief A en B) weer rangschikken. Aangezien wij elke dag 3-4 passen deden had ik vaak aan 5 tussenpunten genoeg. Helaas kan je de gemaakte route niet opslaan, maar hij bewaart wel de route als je de app afsluit. Bij het avondeten zette ik altijd even snel de route erin. Kwa tijd was ik dus niet meer/minder tijd kwijt dan in Scenic de route importeren en weer nalopen.
De instructies waren ook langer dan die van Scenic, waardoor -als het belangrijkste stukje kwam- de volume van Bluetooth al zodanig was dat het hoorbaar was. Dus ik wist altijd wel waar we naartoe moesten, wat met de rijbaan indicatie/afslag indicatie/rotonde symbool tot amper twijfel bracht welke kant we op moesten.
Ook geen "loze instructies" waar je overduidelijk rechtdoor moet. Op een pas wil ik niet bij elke haarspeldbocht horen dat we scherp naar rechts of links moeten, zeker niet als er 5km lang geen andere optie is dan de pas afrijden.
Heel soms had de Tomtom kaart niet een rotonde erin zitten, maar met een blik op het scherm was dat gauw opgelost.

Kortom; ik was erg tevreden over TomTom, ondanks geen route kunnen importeren werkte het voor onze reis eigenlijk goed genoeg!
 
Hier mijn ervaring/tip van afgelopen motorvakantie in de Alpen (FR/IT/CH) met z'n vieren:
........

Kortom; ik was erg tevreden over TomTom, ondanks geen route kunnen importeren werkte het voor onze reis eigenlijk goed genoeg!

Mooi uitgebreid verhaal! Mijn setup is iets anders iPhone 6 (ook van de zaak), RAM mount bij droog weer, case en X-grip (China versie) bij regen, 12 V aansluiting, maar software ervaringen zijn hetzelfde. Baal ook dat TomTom geen routes kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al vrij lang HERE WeGo (voorheen HERE maps, denk ik),vroeger op Nokia, nu op de Iphone 6 (gekregen van leverancier :)). Is compleet gratis, zowel on- als offline te gebruiken, meestal gebruik ik hem op de Honda Mt5, gewoon in de binnenzak en bleutooth verbinding met de helm, werkt prefect en de aanwijzingen zijn duidelijk en goed op tijd. Op de moto staat garmin 590 op, daar gebruik ik de gsm vrij weinig op, wel weer voor muziek te luisteren onderweg, vind de muziekkwaliteit die van de gesm naar de helm komt precies beter dan degene die op die geheugenkaart van de gps staat.
 
Wachten is op een goede app die routes aan kan. Scenic valt me nog wat tegen. Heeft iemand al de navigatie app van MyRoute voorbesteld? Ik twijfel nog.
 
Wachten is op een goede app die routes aan kan. Scenic valt me nog wat tegen. Heeft iemand al de navigatie app van MyRoute voorbesteld? Ik twijfel nog.
Die MyRoute-app kan nog niet navigeren, volgens mij. Ik dacht dat je daar alleen routes in kon maken, delen en naar je TomTom kon kopieeren.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar dé app die een GPX goed kan inladen en ook gebruiksvriendelijk is, voor de iPhone. Ik ben nog steeds groot fan van de TomTom GO, maar daar kun je nog geen routes bij inladen. Enorm jammer.

OsmandMaps pakt de routes niet. Hij herkent hem wel, maar ik kom er niet achter hoe ik daar dan heen kan navigeren. En over Scenic heb ik sowieso nog mijn twijfels.
 
Nee, ik bedoel ook de nieuwe navigatie app van MyRoute, die per 1 September beschikbaar komt:
MyRoute-app Navigation
Oh, spannend! Ben benieuwd. Ik zag al wel een hoop mensen die hem hadden besteld op wat Facebook pagina's. Maar ik vind zelf interface en gebruiksvriendelijkheid ook nogal belangrijk. En dat schiet in de reguliere MyRoute app nog wat tekort. Dus ik wacht de echte release even af.
 
Die MyRoute-app kan nog niet navigeren, volgens mij. Ik dacht dat je daar alleen routes in kon maken, delen en naar je TomTom kon kopieeren.

Ik ben ook nog steeds op zoek naar dé app die een GPX goed kan inladen en ook gebruiksvriendelijk is, voor de iPhone. Ik ben nog steeds groot fan van de TomTom GO, maar daar kun je nog geen routes bij inladen. Enorm jammer.

OsmandMaps pakt de routes niet. Hij herkent hem wel, maar ik kom er niet achter hoe ik daar dan heen kan navigeren. En over Scenic heb ik sowieso nog mijn twijfels.
Die myrouteapp vind in sowieso een wanstaltig programma. Een landmijn heeft nog meer gebruiksgemak.

Ik gebruik nog steeds sygic tot volle tevredenheid. Kan helaas geen gpx inladen dus je bent wel afhankelijk van de laptop om hem om te zetten naar het juiste formaat. Ik heb laatst contact gehad met sygic; ze geven aan wel bezig te zijn met een soort ITN/Basecamp achtig iets waarin je officieel routes kan programmeren en inladen. Als er nou nog een app komt die dat kan zou het helemaal top zijn.
 
Die myrouteapp vind in sowieso een wanstaltig programma. Een landmijn heeft nog meer gebruiksgemak.

Ik gebruik nog steeds sygic tot volle tevredenheid. Kan helaas geen gpx inladen dus je bent wel afhankelijk van de laptop om hem om te zetten naar het juiste formaat. Ik heb laatst contact gehad met sygic; ze geven aan wel bezig te zijn met een soort ITN/Basecamp achtig iets waarin je officieel routes kan programmeren en inladen. Als er nou nog een app komt die dat kan zou het helemaal top zijn.

Ja, 'bezig met...'. TomTom is ook al heel lang bezig. Ondertussen is er anno 2017 nog steeds geen goede oplossing en lijkt de MyRoute navigatie app de eerste na Scenic. Maar beide houden voor A naar B dan weer geen rekening met files e.d.

Voor mij is het zo frustrerend dat ik overweeg weer terug te gaan naar een dedicated systeem. Of eventueel een Android toestel voor navigatie. Maar idee was juist om minder apparaten mee te nemen.
 
Die myrouteapp vind in sowieso een wanstaltig programma. Een landmijn heeft nog meer gebruiksgemak.

Ik gebruik nog steeds sygic tot volle tevredenheid. Kan helaas geen gpx inladen dus je bent wel afhankelijk van de laptop om hem om te zetten naar het juiste formaat. Ik heb laatst contact gehad met sygic; ze geven aan wel bezig te zijn met een soort ITN/Basecamp achtig iets waarin je officieel routes kan programmeren en inladen. Als er nou nog een app komt die dat kan zou het helemaal top zijn.
Inderdaad. De app is niet gebruiksvriendelijk en ook niet goed in elkaar gezet.

Ik zal Sygic eens proberen. Enige nadeel is dat de routes om gezet moeten worden.
 
Ik heb inmiddels een licentie voor navigon cruiser gekocht en al een paar keer gebruikt. Bevalt tot nu toe goed. Vooral de opties : kronkelwegen en omwegen, beiden in 5 niveau's te kiezen, werken erg goed en dan heb je ook nog de roundtrip optie. Door deze opties hoef je eigenlijk geen via punten meer te gebruiken tenzij je persee ergens langs wilt.
 
Er is een vrij nieuwe app volgens mij. Hij heet Rever. Tot op heden ziet het er goed uit en je kan via hun dashboard (online, website) GPX’s inladen. Nee, het hoeft niet via de PC, het werkt ook gewoon via Safari/Chrome op de telefoon. Zolang je de GPX’s maar op je telefoon hebt, in de Bestanden (iOS 11) hebt. Via hun site kun je de route eventueel ook nog wijzigen.

En mocht je met anderen gaan rijden die ook hun iPhone gebruiken als nav, die kun je dan aan dezelfde route koppelen en iedereen kan van elkaar dan ook zien waar ze zijn. :)

Rever | Motorcycle Trip Planner, Tracker and Community - Rever
 
Laatst bewerkt:
Er is een vrij nieuwe app volgens mij. Hij heet Rever.

En mocht je met anderen gaan rijden die ook hun iPhone gebruiken als nav, die kun je dan aan dezelfde route koppelen en iedereen kan van elkaar dan ook zien waar ze zijn. :)

Rever | Motorcycle Trip Planner, Tracker and Community - Rever
Betekent dus wel dat je continu aan hun server hangt als je de route rijdt. Weet niet wat dat doet met dataverbruik...?
Maar wel heel goed gevonden dat je van elkaar kunt zien waar iedereen op de route rijdt. Raak je nooit meer iemand kwijt.

Met zulke ontwikkelingen zal het navigeren met iPhone, of nog beter rugged-phones, zoals de markt momenteel overspoeld wordt met Android erop, wel een grote vlucht krijgen.
Nu alleen nog goede motorhouders erbij, zonder direct zelf aangewezen te zijn op aanschaf van RAM houders.
 
Laatst bewerkt:
Betekent dus wel dat je continu aan hun server hangt als je de route rijdt. Weet niet wat dat doet met dataverbruik...
Maar wel heel goed gevonden dat je van elkaar kunt zien waar iedereen op de route rijdt. Raak je nooit meer iemand kwijt.
Dat is een goeie idd. Persoonlijk maakt het mij niet uit, data zat.

Heb de app vanmiddag getest met een ritje van 3u/170km. Werkt prima! :) Is qua gebruiksgemak en interface stukken beter dan Sygic en Scenic in mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goeie idd. Persoonlijk maakt het mij niet uit, data zat.

Heb de app vanmiddag getest met een ritje van 3u/170km. Werkt prima! :) Is qua gebruiksgemak en interface stukken beter dan Sygic en Scenic is mijn mening.
En de kaart van Google, Here of TomTom, of wellicht Open Street Map ?
Prijs ?

Zit er ook verkeers informatie/automatische omleiding bij en/of flitser meldingen ?

Mag hopen dat die App er ook voor Android is..
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goeie idd. Persoonlijk maakt het mij niet uit, data zat.

Heb de app vanmiddag getest met een ritje van 3u/170km. Werkt prima! :) Is qua gebruiksgemak en interface stukken beter dan Sygic en Scenic in mijn mening.

Ik heb nu de MyRoute app met de bijbehorende navigatie app. Nog niet heel veel mee gedaan. Nog niet perfect, maar veelbelovend. En mét off line kaarten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan