oordoppen

gebruik je (windruis) oordoppen onder je helm?

  • ja

    Stemmen: 120 91,6%
  • nee ik ben al doof

    Stemmen: 3 2,3%
  • soms

    Stemmen: 6 4,6%
  • nee oordoppen zijn voor lozers!

    Stemmen: 1 0,8%
  • wat zei je?

    Stemmen: 1 0,8%

  • Totaal aantal stemmers
    131
Status
Niet open voor verdere reacties.

martijnmoi

MF veteraan
In memoriam
30 jan 2016
1.298
0
winsum
ik gebruik sinds begin van dit jaar oordoppen. Als ik nu (lang) zonder rij dan krijg ik veel last van mijn oren.

nu merk ik dat ik weer meer last krijg tijdens het rijden. Wat zou de levensduur van deze dinkies zijn?
 
He? de eerste keer dat ik ben gaan rijden zonder oordoppen kreeg ik al gelijk last van mijn oren. De dag erna oordoppen van M3 gaan halen, nooit meer last gehad.

Ik denk dat ik zo'n 20 ritten per set doe, kan ook minder of meer zijn.
 
Ik gebruik ook oordoppen. Alleen na een jaar gebruik merk ik dat ze makkelijker lostrillen als ik ze comfortabel in mijn oren stop (lees oncomfortabel diep in mijn oren om ze erin te houden).

Motosafe van Alpine, maar ik overweeg al een tijdje om naar de audicien te gaan om op maat gemaakte oordoppen te laten maken (met ingebouwde speakers die je aan de Bluetooth headset kan sluiten).
 
Heb van Alpine op maat gemaakte doppen.
Gaan ongeveer 3/4 tot maximaal 5 jaar mee. En dat heeft te maken met het feit dat je oren blijven veranderen / groeien. De gehoorgang veranderd van vorm/grootte waardoor de doppen niet meer goed afsluiten en dan moet je op nieuwe uit.
 
Motosafe van Alpine gebruik ik al jaren. Gebruik de sterkste variant!
Ik overweeg om ook oordoppen op maat te laten maken.

Met de Motosafe-s heb ik zelfs na een hele dag met gewoon toeren geen last.
Ga ik met vrienden een 'avondje-gassen' dan merk ik daarna wel een lichte rest-ruis.
(die gelukkig altijd weer over gaat)
 
Motosafe van Alpine gebruik ik al jaren. Gebruik de sterkste variant!
Ik overweeg om ook oordoppen op maat te laten maken.

Met de Motosafe-s heb ik zelfs na een hele dag met gewoon toeren geen last.
Ga ik met vrienden een 'avondje-gassen' dan merk ik daarna wel een lichte rest-ruis.
(die gelukkig altijd weer over gaat)

Is het geen rest roes? Adrenaline rush? :P ;)
 
Ik heb zowel zachte als harde op maat gemaakte dopjes gehad. Van de harde kreeg ik na enige tijd vreselijk pijn. De zachte trilden vaak toch los. Tegenwoordig gewoon van de wegwerp schuimpjes.

Ze kosten weinig als je ze in bulk online besteld en na een paar ritten gooi je ik ze weg en doe ik nieuwe in. Ze zijn verkrijgbaar in heel veel niveaus van demping.
 
Oordoppen horen bij motorrijden net zoals een helm of handschoenen.

Ik gebruik die gele wegwerkdoppies, dempen het hardst, zijn goedkoop, heb een doos van 500 paar besteld dus ik kan nog even vooruit. :) Na 2/3 hooguit 4 keer gebruiken gooi ik ze weg.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik sinds begin van dit jaar oordoppen. Als ik nu (lang) zonder rij dan krijg ik veel last van mijn oren.

nu merk ik dat ik weer meer last krijg tijdens het rijden. Wat zou de levensduur van deze dinkies zijn?
dat hangt nogal af van welke je gebruikt en hoe vaak je ze gebruikt. maatwerk dingen kunnen een jaar of wat mee. andere opties gaan korter mee normaal want die slijten van gebruik. schuimpjes zijn weggooi dingen (na gebruik vervangen hooguit een paar keer hergebruiken).
 
Nadat mijn Earmo's hun pasvorm hadden verloren (kan dus ook aan mijn oren hebben gelegen ;) ) ben ik overgestapt op de schuimpjes:
Howard Leight Max Lite oordopjes SNR 34dB 50 paar
Ik neem pas een nieuw setje als de veerkracht er uit is en ik ze niet meer ingepropt krijg. Dat is ongeveer 1 setje per maand.


Hele prak bij de was in in de wasmachine flikkeren, zijn ze weer als nieuw .. :t
 
Laatst bewerkt:
Nou wat heb je liever last van je oordoppen of dat je een vaste bezoeker wordt van beterhoren . punt . nl?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik op maat gemaakte doppen, de harde variant.
Eenmaal gewend wil je nooit meer zonder.
 
Ik gebruik op maat gemaakte doppen, de harde variant.
Eenmaal gewend wil je nooit meer zonder.
Zijn ook wat hygiënischer dan de zachte variant maar kunnen wat oncomfortabeler zijn omdat ze niet meevormen. Heb ik nu last van met een klein puistje in mijn oor. :P

Maar otoplastieken is het fijnste wat er is. Zwaarste rode filter erin. Heerlijk! Zeker omdat ik een vrij smalle en moeilijke gehoorgang heb is dat het enige wat goed blijft zitten en werkt. Windgeruis, ook al heb je de duurste helm die er is, blijft dodelijk. En een dure Arai of wat dan ook zegt ook niet alles. Als hij niet helemaal super afsluit heb je er nog weinig aan. :)
 
Heb zelf simpele siliconen dingen, daar rijdt ik nu sinds juni mee en dat werkt nog goed.
Maar ik verwacht ze wel na volgend seizoen te moeten vervangen. Misschien al eerder.

Maar als je graag een muziekje opzet onderweg of
iets nodig hebt voor je communicatie kun je ook zoiets gebruiken:
2X93Szxb.jpg


Het lijkt mij in elk geval zeer onverstandig om zonder gehoorbescherming 100+ te rijden :N
 
Soms, in de zin van, als ik geen snelweg neem (of een heel klein stukje) dan doe ik geen oordoppen in. Bij routes met meer dan 15 minuten snelweg doe ik in principe altijd oordoppen in.

Heb van de standaard windruis doppen van nonoise maar die zijn waardeloos, en gaan tijdens het rijden vaak aan één kant of beide kanten uit, waardoor je er geen flikker meer aan hebt. Gebruik nu die oranje schuimpjes, die zijn veel beter in dat opzicht, maar hebben als nadeel dat ze alles dempen. In de stad vind ik ze bijna gevaarlijk want je hoort ander verkeer amper.

Op de motorbeurs volgend jaar toch maar op maat gemaakte 'harde' windruis oordoppen aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een setje Pinlock Earplugs met uitneembare filter. Je krijgt twee maten in een doosje (M+L), maar natuurlijk maar één set filters. Windruis wordt aanzienlijk gedempt, maar rpm, toeters, bellen en mijn vriendin kan ik onderweg nog redelijk horen. Rond de 25 euro wel wat prijziger, maar met goed onderhoud gaan ze een hele poos mee.
 
Ik heb zelf de 'cabrio' variant van schonenberg maar sinds de laatste keer dat ze in een soppie hebben gelegen(of geleidelijk al langer, who knows) dempen ze merkbaar minder. Tijd om een ander merk te gaan proberen denk ik.
Schuimpjes verlies ik altijd.. (iets met vervelende oren ofzo :+)
 
Laatst bewerkt:
Nou wat heb je liever last van je oordoppen of dat je een vaste bezoeker wordt van beterhoren . punt . nl?
Ik zie 't bij mijn moeder (90) wat voor ramp het is als je doof bent.
Met stramme vingers een batterijtje in dat mini-hoor-apparaatje stoppen. Dan breekt er dus vaak iets af. Voor de zoveelste keer stuk en daarna dus weer een tijdje doof. Ja, en dan weer naar Beter-Horen voor reparatie. Voorlopig voor mij al deze ellende maar effe niet!
 
Laatst bewerkt:
2 jaar geleden, op maat gemaakte otoplastieken laten aanmeten op de motorbeurs.
Wel de zachte.

Geen moment spijt van gehad en wil nooit anders meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan