Honda PCX 125/150 deel 5

In het meest simpele geval kan het zelfs ook nog komen door de trek ontlasting aan de linker voorkant of in de buurt van de trek ontlasting.
Ik bedoel de trek ontlasting van de remleiding
 
Dat zijn beugeltjes die de remleiding op zijn plek houden (zit voornamelijk) 'links voor' rechtomhoog vanaf voorvorkpoot.
Vaak loopt na of voor zo'n trek ontlasting de kabel een beetje in een boog, en dan doordat er iets spanning op de kabel komt door het inknijpen of inveren van de voorvork kan het in sommige gevallen wel eens voorkomen dat je een klik of tok geluid hoort van de kabel tegen b.v. binnenkant kuipdeel.

Hierbij overigens nog een PDF (Download 5Mb.) uitleg t.b.v. bodywerk verwijderen.

>>> Honda_PCX_Hoofdstuk2_Service_Manual_Frame_Body-panels_Exhaust

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik zit toch nog met 2 tal zaken waar ik wat ik nog tips bij kan gebruiken. Heb ze al eens gesteld, maar heb toch nog geen hulpbiedende tip gevonden.

- Eerste is het schrapend geluid dat van achter komt bij stapvoets rijden.

Ik hoorde het vanmorgen ook, bij het op de motor uit laten rollen, hoorde ik kort een geluid (goenk, klonk het heel kort)

Maargoed ik ben ook allergisch voor geluiden die ik niet ken.
Heb vorige week de monteur een rondje laten rijden, die hoorde geen gekke dingen en zag niets raars bij een inspectie, dus blijf nog maar even doorrijden. De kakefonie aan remgeluiden hoorde hij echter niet, die treden dan ook vooral op als je 'losjes' remt, niet zozeer bij hard door remmen. Als ik tussen auto's doorrij hoor ik een lichte piep.

Overigens zou voor wat betreft de remgeluiden, een oorzaak kunnen zijn met wat webengine aangaf, het lijkt er namelijk sterk op dat de indicatie gelijk staat met het pijltje, dus dan is de rem mogelijk een eind heen.

Nouja, blijf voorlopig maar even doortuffen, zolang hij me motorisch niet in de steek laat en hij blijft rijden vind ik alles prima.

Heeft er überhaupt weleens iemand met pech gestaan met de PCX? (uitgezonderd lege tank, lekke band, aanrijding)

Zoja waardoor? en met welke km stand.
 
Jep. Meerdere keren. Onder de 4000km met motorstoring. Dan start hij niet meer. Als hij uiteindelijk start met volgas valt hij telkens uit bij stationair lopen.

Het euvel is inmiddels bekend maar nog steeds niet verholpen. De IACV gaat waarschijnlijk vervangen worden maar ik laat de uiteindelijke oplossing aan de dealer over.

Verder een hele goede scooter. Betrouwbare techniek. Ik denk dat de mijne 1 van weinigen is met dit probleem..

Ik heb trouwens ook een lekke band gehad. Maar ook dat zegt niks over de kwaliteit van Honda. De kwaliteit van Honda staat voor mij buiten kijf. De PCX vind ik nog steeds qua prijs-kwaliteit enorm concurrerend t.o.v. andere merken. Ik zou hem niet kwijt willen ondanks het gedoe met die motorstoring.
 
Ik heb in 3 jr. gelukkig niet veel gehad, alleen achterwiel lagers vervangen.
Er staat in alle pcx delen van het forum ook bijna niets aan mankementen.
Kan me alleen de afgebroken middenbok herinneren. Deze zat voorheen aan het lichtmetalen motorblok vast.
 
Ik heb in 3 jr. gelukkig niet veel gehad, alleen achterwiel lagers vervangen.
Er staat in alle pcx delen van het forum ook bijna niets aan mankementen.
Kan me alleen de afgebroken middenbok herinneren. Deze zat voorheen aan het lichtmetalen motorblok vast.

Wanneer heb je die lagers vervangen, bij welke km stand? Want ik hoor bij op de motor afremmen, bij 20 km p u kort wat herrie wat je niet hoort te horen, denk ik. Ooit kapotte lagers gehad met een scooter, toen hoorde je het ook met achteruit duwen en tijdens het rijden maakte die meer herrie, dat doet de pcx niet. Behalve dan de remmen, maar kan nergens vinden hoe je de voorrem iets losser zet, en zomaar wat schroeven opdraaien ga ik ook niet doen.
 
Je kunt geen schroeven opdraaien.

Mogelijk staan je geleidepennen droog of hebben last van lichte vorm van corrosie, waardoor de geleidepennen niet meer soepel IN/UIT gaan en vervolgens de remblokken ook gaan aanlopen.
Dus schoonmaken als er corrosie op zit en evt. invetten als ze droog staan.

Spuit ook de gehele remklauw overdreven in met remmenreiniger om de 3 cillinders gangbaar te houden, amders kunnen ook je remblokken gaan aanlopen.

Maak ook de borgpen schoon en vet hem preventief in inclusief schroefdraad.

Voor remklauw Honda PCX
image.php
 
Laatst bewerkt:
Dat zou heel goed kunnen, dat het zoiets is, klinkt heel logisch.Thanks voor de info. Het plaatje is duidelijk, maar voor mij te risicovol om zelf te doen. Uit elkaar lukt wel, maar terug niet.
Kan ik hier event nog 4000 km mee rijden denk je? Dan is de volgende beurt weer. Vorige keer heeft ie toen juist de remblokken vervangen.
 
De achterwiel lagers zijn bij ca. 7000 km vervangen. (pcx is van 2014) Ik constateerde het vreemd genoeg toen ik thuis kwam van de dealer die de standaard koppeling voor een Malossi koppeling had vervangen. Het was bij het met de hand verplaatsen van de pcx, dat ik een schurend aanlopend geluid hoorde.
Als ik jullie posts lees, dan kan dat dus ook iets anders zijn geweest.
Het was/is echter wel een bekend euvel, dat van de lagers bij de pcx.
 
Hoi allen,

heeft er iemand ooit eens problemen gehad met zijn knipperlicht(en) op de PCX?
Mijn rechterknipperlicht deed het vanmorgen niet meer, zowel niet op de display, als de lampen(en) voor / achter zelf, danwel met gevarenlichten aan.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Links deed het nog wel.


Nu net even contact aangezet en toen deed alles het weer... maar toch raar dat het af en toe het niet doet.
 
Ja maar omdat de gevarenlichten het dan ook niet doen, althans alleen links, lijkt mij dat niet allebei de schakelaar haperen, maar meer iets dat er ergens af en toe geen contact gemaakt wordt? Vroeg me dus af waar ergens ik de kabels zou kunnen inspecteren.
 
Ik kon maar niet wennen aan de Repsol stickers op een grijze PCX.
Heb er nu Honda Rothmans stickers opgeplakt omdat die kleuren beter passen.

full


En hier een filmpje van het plakken:
 
Laatst bewerkt:
Netjes gedaan Gerdien! Informatief filmpje ook. Hij is er lekker van opgefrist en sprekender van geworden.
 
ik ben niet van de stikkers , maar een leuk en nuttig filmpie voor degene die t wel leuk vinden :t
 
Hallo, iedereen hier, ben betrekkelijk nieuw hier op het forum, maar had al wat vragen gesteld, nu wilde ik hier verder gaan.
De winter is weer in aantocht en de PCX 150 blijft in de winter binnen en wordt niet gebruikt, nu vraag ik mij af of ik wat extra moet doen om de PCX te overwinteren? Zo als gezegd hij staat binnen, vroeger bij mijn BMW werd al het Chrome in de vaseline gezet, maar die heb ik niet op de PCX, waar moet ik op letten?

Gr. Jan
 
Kan me alleen de afgebroken middenbok herinneren. Deze zat voorheen aan het lichtmetalen motorblok vast.
Bij mij is de as van de middenbok afgebroken bij 75d km. Gelukkig is de PCX niet omgevallen. De as draait niet in de middenbok: vastgecorrodeerd, ik krijg de as er ook niet uit. Dus maar eens een nieuwe middenbok set bestellen, kost origineel zo'n 100 Euro. Is simpel zelf te doen.
Ik vrijwel altijd de zijstandaard. Alleen als de scoot rechtop moet staan, bijvoorbeeld bij olie peilen of band vervangen gebruik ik de middenbok.
Middenbok:
full
Krak as:
full
De bevestigingsgaten van de middenbok onder het motorblok zijn voor zover ik kan beoordelen nog prima:
full
.
Middenbok onderdelen voor de PCX125 van 2011:
HOOFD STANDAARD REMPEDAAL Frame WW125EX2A 2011 PCX 125 SCOOTER Honda motorfietsen # HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus
 
Weet iemand hoe ik de gepoedercoate velgen het beste kan behandelen?

[afbeelding]

Gr. Jan

PS. Kan de accu ook losgekoppeld worden tijdens de winter?


He' dat lijkt mijn ex pcx150 wel! :Y
Velgen: voor de zomer in de autowax, in de pekel/winter is licht in de vaseline top!
Je accu kan je loskoppelen, maar dan gaat hij toch flink achteruit, goede druppellader zoals een optimate doet de truc wel goed!
 
Bij mij is de as van de middenbok afgebroken bij 75d km. Gelukkig is de PCX niet omgevallen. De as draait niet in de middenbok: vastgecorrodeerd, ik krijg de as er ook niet uit. Dus maar eens een nieuwe middenbok set bestellen, kost origineel zo'n 100 Euro. Is simpel zelf te doen.
Ik vrijwel altijd de zijstandaard. Alleen als de scoot rechtop moet staan, bijvoorbeeld bij olie peilen of band vervangen gebruik ik de middenbok.
Middenbok:[afbeelding]Krak as:[afbeelding]De bevestigingsgaten van de middenbok onder het motorblok zijn voor zover ik kan beoordelen nog prima:[afbeelding].
Middenbok onderdelen voor de PCX125 van 2011:
HOOFD STANDAARD REMPEDAAL Frame WW125EX2A 2011 PCX 125 SCOOTER Honda motorfietsen # HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus

Typisch gevalletje geen onderhoud/niet winterklaar maken tegen de elementen! Ik spuit met enige regelmaat mijn bok as, en bok zelf in met resp. S100 kettingvet, en vaseline. Na 8 jaar en 65K glimt hij nog. En echt het werk is het niet... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan