Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmiddag een strook voor links af en twee voor rechtsaf. De rij auto’s voor linksaf staat stil voor het stoplicht. De meest rechter ook. De linker van de twee rechter banen rijdt rustig naar het op groen staande licht. Ik rij naast een ouder model Clio. Als ik er naast zit besluit de dame opeens toch maar rechtsaf te gaan. En ramt hem zo mijn baan in. Ik moest in de remmen en naar rechts om hem te ontwijken en zat daardoor bijna tegen de auto in de rechter baan aan en begon al om te vallen. Al steppend kon ik net overeind blijven. Om de hoek stond ik tussen de rijen naast het jonge blonde stuk verdriet. Ze had haar raam open en ik heb haar de volle laag van mijn toorn gegeven. Stomme koe!
 
Gek gevoel hè, zo wegschuiven, genoeg om het gevoel te krijgen "fuckfuckfuck daar ga iiiiiik!" en dan opeens lost het zichzelf op... Mooi afgelopen dus. Schuifschade op laarzen = battle scars, niks mis mee. Op motor is zonde natuurlijk '(

Dat gevoel heb ik al eens gehad in mijn parkeergarage xD na de ingang zit een bocht en net na die bocht is de hele garage "glad".
Dat wist ik al maar die ene regenachtige dag was er ook een auto die daar het een en ander aan vloeistoffen heeft staan lekken :(
Ging in mijn garage stapvoets onderuit (terwijl ik recht vooruit reed) en schoof nog een meter of 2 door.

Dus dat gevoel van daar ga ik kwam heel bekend voor, alleen nu dan in de bocht op asfalt was even net wat erger voor m'n gevoel xD
Van de laars, ach daar zitten toch al wat krasjes op van op m'n bek gaan tijdens m'n rijlessen.
Pannier is zonde maar een klein plekje en gelukkig niet de motor zelf ;)

Vanmiddag een strook voor links af en twee voor rechtsaf. De rij auto’s voor linksaf staat stil voor het stoplicht. De meest rechter ook. De linker van de twee rechter banen rijdt rustig naar het op groen staande licht. Ik rij naast een ouder model Clio. Als ik er naast zit besluit de dame opeens toch maar rechtsaf te gaan. En ramt hem zo mijn baan in. Ik moest in de remmen en naar rechts om hem te ontwijken en zat daardoor bijna tegen de auto in de rechter baan aan en begon al om te vallen. Al steppend kon ik net overeind blijven. Om de hoek stond ik tussen de rijen naast het jonge blonde stuk verdriet. Ze had haar raam open en ik heb haar de volle laag van mijn toorn gegeven. Stomme koe!

Helaas is dat zo'n beetje standaard voor alle koekblikkers...
Kijken alleen naar waar zij zelf zijn en net vlak voor hun zelf.
Als ze door links te gaan staan de auto achter zich net door te kunnen laten rijden zijn afslag in, negeren ze dat volledig.
Is immers achter zich en hoeven ze niet op te letten.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren naar een open dag van een grote motorzaak in Bodegraven geweest. Mijn zoon achterop die morgen op gaat voor zijn AVD. Mooi weer dus lekker stukje tuffen.

Volgens de brandstof meter nog maar één streepje dus toch eerst ook maar even langs de pomp. Sta ik daar, wil mijn tank met geen mogelijkheid open, sleutel is gelijk getordeerd en krom. Hierdoor past deze daarna ook niet meer in mijn contactslot..... :( |(

Het was een onbemande pomp en dan sta je daar... :?
Sleutel in het tankslot gedaan en voorzichtig weer recht gebogen en ook het getordeerde stuk weer zodanig in model gekregen dat hij i.i.g weer past in mijn contactslot.
Wij blij want 5km naar huis duwen van de motor is geen pretje.

Thuis snel de spuitbus WD40 opgezocht en de tankdop ging weer open. :}
Het slot lijkt een combinatie van aluminium en RVS. Dat is dus niet handig wat RVS en aluminium is geen goed combinatie.

WD40 raak je snel kwijt als smering en bescherming dus toen maar wat kettingspray in het slot en om het geheel nog iets meer te beschermen een laagje kogellagervet tussen de aluminium en RVS delen gesmeerd.

Toen toch nog naar de oorspronkelijke bestemming gereden en genoten van al het moois wat daar te zien is. Zowel van de organisatoren als van de bezoekers.
Al met al een leuk uitje en een mooi ritje :] en toch weer wat geleerd. :t
 
~
Dat gevoel heb ik al eens gehad in mijn parkeergarage xD na de ingang zit een bocht en net na die bocht is de hele garage "glad".
Dat wist ik al maar die ene regenachtige dag was er ook een auto die daar het een en ander aan vloeistoffen heeft staan lekken :(
Ging in mijn garage stapvoets onderuit (terwijl ik recht vooruit reed) en schoof nog een meter of 2 door.

Dus dat gevoel van daar ga ik kwam heel bekend voor, alleen nu dan in de bocht op asfalt was even net wat erger voor m'n gevoel xD
Van de laars, ach daar zitten toch al wat krasjes op van op m'n bek gaan tijdens m'n rijlessen.
Pannier is zonde maar een klein plekje en gelukkig niet de motor zelf ;)

En jij maar bang dat die motor buiten de garage nat zou worden.
 
Net op de A1 flink aan het filerijden geweest. Niet echt mijn favoriete bezigheid.
Motorrijder achter me ging rustig mee. De motorrijder daar achter haalde ons vlot in en ging toch best wel heel snel door de file heen. Te snel naar mijn eigen idee dus ik bleef eigen tempo rijden.
 
Net op de A1 flink aan het filerijden geweest. Niet echt mijn favoriete bezigheid.
Motorrijder achter me ging rustig mee. De motorrijder daar achter haalde ons vlot in en ging toch best wel heel snel door de file heen. Te snel naar mijn eigen idee dus ik bleef eigen tempo rijden.

Verstandig. Je bent baas over je eigen motor én veiligheid! :t
 
Vandaag op de A73 tussen Cuijk en Nijmegen. Mensen uit de regio weten inmiddels dat hier erg veel ongelukken gebeuren.

Ik rijd in Cuijk met de FJR de oprit op. Het aannemers-busje waarvan normaal gesproken gezegd wordt dat die als een idioot rijden rijdt hier rond de 70. Wij met 5 koekblikken en ik sukkelen er dus achteraan. Invoegen wordt lastig omdat wij bijna als één blok moeten invoegen en we met elkaar langer zijn dan een vrachtwagen. Gelukkig schiet er eentje meteen de linkerbaan op. De rest op de linkerbaan kan flink in de ankers maar wij redden het net om in te voegen.

Een kilometer verder besluit een vrachtwagen in te gaan halen. Hier geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens maar die borden gelden slechts als decoratie merk ik elke dag. Eenmaal op de linkerbaan ziet de chauffeur dat hij niet 1 maar 2 andere vrachtwagens voorbij moet. Dat gaat dus effe duren. Zo lang zelfs dat we langs de oprit bij Malden komen. Met op de rechter rijbaan 2 vrachtwagens en op de linker 1 vrachtwagen met een flinke file erachter kunnen de auto's die in Malden de snelweg op willen niet invoegen. Wringen en vluchtstrook rijden is het gevolg.

Inmiddels heb ik gezelschap gekregen van van een TDM met een verkeerd afgestelde koplamp. Die laat ik maar rap voorbij. Hij vliegt voorbij en gaat stelselmatig bij auto's drukken, duwen en kort erop rijden om er maar voorbij te kunnen. Bij Wijchen gooit hij hem met gevaar voor eigen leven tussen twee vrachtwagens om uit te voegen.

......en dan is dit een normale dag......
 
Kreeg onverwachts een medeweggebruiker op mijn rijstrook, waar ik juist reed, en even later moest ik een behoorlijk krachtig remmen, noodstop-achtig, vanwege een file die ik niet zag aankomen. Denk dat ik er toch minder bij was met mijn hoofd, vanmorgen.
 
Kreeg onverwachts een medeweggebruiker op mijn rijstrook, waar ik juist reed, en even later moest ik een behoorlijk krachtig remmen, noodstop-achtig, vanwege een file die ik niet zag aankomen. Denk dat ik er toch minder bij was met mijn hoofd, vanmorgen.

Herkenbaar... Zo wilde ik rechtsafslaan op de rotonde. Er reed een auto voor me de rotonde op, ook rechtsaf. Ik keek nog wel braaf naar rechts voor fietsers. Toen ik weer vooruit keek zat ik zowat in de auto voor me, omdat deze gestopt was voor een fietser van links. |( Voelde de motor wegglijden. Reed echter langzaam genoeg om mezelf staande te houden. Was weer een wijze les...altijd alert rijden!
 
Herkenbaar... Zo wilde ik rechtsafslaan op de rotonde. Er reed een auto voor me de rotonde op, ook rechtsaf. Ik keek nog wel braaf naar rechts voor fietsers. Toen ik weer vooruit keek zat ik zowat in de auto voor me, omdat deze gestopt was voor een fietser van links. |( Voelde de motor wegglijden. Reed echter langzaam genoeg om mezelf staande te houden. Was weer een wijze les...altijd alert rijden!
Oja, rotsituaties zijn dat, die 10e seconde dat je even in spiegel kijkt...
 
Hangt van de plaatselijke regels af natuurlijk, is niet zonder meer te zeggen.

Fietser heeft altijd voorrang, ook als ie geen voorrang heeft. In het beste geval draai je voor al zijn schade op en 50% van je eigen schade (maar meestal 100% van je eigen schade)
 
Fietser heeft altijd voorrang, ook als ie geen voorrang heeft. In het beste geval draai je voor al zijn schade op en 50% van je eigen schade (maar meestal 100% van je eigen schade)

Vreemd dan dat na een ongeval tussen een fietser en mij op de motor de fietser 100% aansprakelijk is gesteld. Niet dat je er wat mee opschiet want met de dagwaarde kon ik geen vergelijkbare vervangende motor kopen. En mijn kleding moest ook geld bij om weer dezelfde kwaliteit te krijgen.
Fietser kwam van links overigens.
 
Laatst bewerkt:
Als de fietsen aantoonbaar fout is geweest dan is die wel aansprakelijk. Alleen schuilt de crux weer in het woord: aantoonbaar...
 
Laatste tijd is het 's ochtends wat mistig. Ik blijf me verbazen over het aantal auto's dat zonder licht rijdt in zulke omstandigheden. Sommigen hebben stadslicht of LED-dagrijverlichting, maar opvallend veel gewoon helemaal géén licht, bij voorkeur ook nog in een grijze auto. :z Echt onbegrijpelijk. :N

Het aantal heb ik vanochtend in elk geval met één verminderd. Een witte Renault, zonder achterlichten aan. Ik haalde 'm in en zag inderdaad alleen de bekende LED's vooraan. Dus ik gebaar naar mijn achterlicht. Knakker kijkt me natuurlijk niet begrijpend aan. Haalt mij weer in, nog steeds naar mij kijkend want toch wel nieuwsgierig wat ik nu bedoel. Ik wijs ook naar mijn koplamp. En houd m'n hand voor mijn vizier: "ik zie niks". Ik zie 'm nadenken... tot opeens de koplampen aan gaan. Onmiddelijk steek ik mijn duim op. Hij ook, met een brede glimlach inmiddels. Tja zo moeilijk is het allemaal niet hoor...
 
Herkenbaar... Zo wilde ik rechtsafslaan op de rotonde. Er reed een auto voor me de rotonde op, ook rechtsaf. Ik keek nog wel braaf naar rechts voor fietsers. Toen ik weer vooruit keek zat ik zowat in de auto voor me, omdat deze gestopt was voor een fietser van links. |( Voelde de motor wegglijden. Reed echter langzaam genoeg om mezelf staande te houden. Was weer een wijze les...altijd alert rijden!
Van zo'n verhaal lopen me de griewels over de grauwels. Zó herkenbaar! |(
 
Laatste tijd is het 's ochtends wat mistig. Ik blijf me verbazen over het aantal auto's dat zonder licht rijdt in zulke omstandigheden. Sommigen hebben stadslicht of LED-dagrijverlichting, maar opvallend veel gewoon helemaal géén licht, bij voorkeur ook nog in een grijze auto. :z Echt onbegrijpelijk. :N

Het aantal heb ik vanochtend in elk geval met één verminderd. Een witte Renault, zonder achterlichten aan. Ik haalde 'm in en zag inderdaad alleen de bekende LED's vooraan. Dus ik gebaar naar mijn achterlicht. Knakker kijkt me natuurlijk niet begrijpend aan. Haalt mij weer in, nog steeds naar mij kijkend want toch wel nieuwsgierig wat ik nu bedoel. Ik wijs ook naar mijn koplamp. En houd m'n hand voor mijn vizier: "ik zie niks". Ik zie 'm nadenken... tot opeens de koplampen aan gaan. Onmiddelijk steek ik mijn duim op. Hij ook, met een brede glimlach inmiddels. Tja zo moeilijk is het allemaal niet hoor...

En een enkeling heeft dan mistverlichting aan, maar die vergeet het uit te zetten en rijd dan vanmiddag met mistverlichting naar huis toe...

Mooiste combinatie is nog altijd: Dagrijledjes + mistverlichting/breedschijners in de avond en dan natuurlijk geen achterverlichting.


Maar seinen/wijzen snappen echt heel weinig mensen. een keer op de snelweg iemand zonder verlichting, ik zag al allemaal mensen seinen maar de verlichting bleef uit. uiteindelijk toeterend ernaast gereden en mijn koplamp moeten aanraken voordat de persoon het door had en de lichten aan gingen.
Alhoewel, 1x had iemand het direct door (auto met aanhanger waarvan de verlichting het niet deed) ik kwam van achteren met de auto aanrijden en seinde, vervolgens ernaast gereden en naar het scherm/mediadinges bij het middenconsol gewezen en de bestuurder gaf gelijk een duimpje en ging naar de kant.
 
Vreemd dan dat na een ongeval tussen een fietser en mij op de motor de fietser 100% aansprakelijk is gesteld. Niet dat je er wat mee opschiet want met de dagwaarde kon ik geen vergelijkbare vervangende motor kopen. En mijn kleding moest ook geld bij om weer dezelfde kwaliteit te krijgen.
Fietser kwam van links overigens.

Is dat recentelijk, want volgens mijn verzekering maak ik geen kans. Ondanks dat ik voorang had en dat de bezorger het formulier met situatieoverzicht heeft getekend waarop duidelijk is weergegeven dat het zijn schuld was.
 
Leuk vandaag rijden. 2 keer afgesneden door een paar idioten die het gewoon vertikken om in de spiegel te kijken.

Op de terugweg had een vrachtwaggel mij de pas afgesneden (ik moest uitwijken over een dubbel doorgetrokken lijn), en de linksplakker die ik van rechts heb ingehaald. Niet legaal, maar links plakken is ook niet bepaald legaal.
 
Is dat recentelijk, want volgens mijn verzekering maak ik geen kans. Ondanks dat ik voorang had en dat de bezorger het formulier met situatieoverzicht heeft getekend waarop duidelijk is weergegeven dat het zijn schuld was.

Schuld is niet relevant. In de wegenverkeerswet is bepaald dat de eigenaar/houder van een motorrijtuig aansprakelijk is voor schade veroorzaakt met zijn voertuig aan een niet motorrijtuigen. Let wel, de eigenaar, niet de bestuurder, dus je hoeft er niet eens bij betrokken te zijn geweest om aansprakelijk te zijn.

De pragmatische reden indertijd was dat voor motorrijtuigen aan wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is geregeld en verplicht gesteld, maar voor fietsers en voetgangers niet. Dat wel verplicht stellen zou betekenen dat je voor fietsers ook iets met kentekens zou moeten gaan doen en er een register van moest aanleggen. Daarom gekozen voor deze oplossing.

Wel kan daar verandering in komen als de fietser of voetganger zich heel uitzonderlijk gedraagt en het bijna om opzet gaat. Maar een gewone verkeersfout of door rood rijden van de fietser is daarvoor niet voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan