KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Nu is mijn vraag:
- Vanaf welk bouwjaar kan ik het best kopen?
- Is het normaal dat 2e hands 990 SMT relatief veel kilometers hebben? Wat kunnen ze eigenlijk hebben?
- Iemand ervaringen met import van deze motoren?
- Ik lees veel over software aanpassing i.c.m. andere uitlaten. Is dat echt noodzakelijk? Zo ja, kan ik dus beter een exemplaar vinden waar al Akra's op gemonteerd zijn.


Vanaf 2011 zijn ze er met ABS en er zijn wat kleine updates uitgevoerd.
En volgens mij heeft iedereen die een SMT gekocht heeft hem gehouden omdat er geen waardige opvolgers zijn.
Dat is meteen de enige reden dan ik kan bedenken dat ze alleen te koop staan met veel KM's.

Ik heb zelf een SMT gehaald uit DE. Ik had, bij toeval, een KTM fan te pakken dus bij mij was alles erg goed voor elkaar. Alle beurten gehad en overal bonnen van. Je kan het dus net zoals in Nederland het treffen kwa aankoop.
Als de history bekent is en de fiets rijdt goed is het op zich geen probleem.

Daarnaast heb ik ook de uitlaat aanpassing gedaan. Ik persoonlijk vind dat je dan ook de software moet aanpassen omdat je gewoonweg de motor beter laat lopen. (geen dipjes etc.)
Maar goed, ik vind ook dat je dan meteen je inlaat moet doen ;)
Uiteindelijk is het een afweging voor jezelf.


Success
 
Laatst bewerkt:
:^ dat is zekers zo :Y

Met al die drempels hier en drukte in Nederland, zijn sommige stukken gewoon ook niet leuk meer om te rijden.

Ik rij daarom de meeste km in belgie of duitsland.

Gisteren nog geweest, 320 km, heel goed te doen want de meeste toeristen zijn weg :t
Alleen jammer dat nu de boeren weer beginnen de oogsten van het land te halen... -O-
 
Te veel tekst....

Heb m'n 2009 SMT ingeruild met 26.000km op de teller voor een 2012 SMT. Wilde ABS, vond de kleur mooier en had al zo'n idee dat er geen goede opvolger zou komen. ;)
Maar buiten ABS is er niet zoveel gewijzigd.
Heb zelf een setje Wings dempers gemonteerd met de kleinste, kwa opening, dB killers, geen aanpassing enkel de 10 minuten reset, ding loopt prima.
 
Nu is mijn vraag:
- Vanaf welk bouwjaar kan ik het best kopen?
- Is het normaal dat 2e hands 990 SMT relatief veel kilometers hebben? Wat kunnen ze eigenlijk hebben?
- Iemand ervaringen met import van deze motoren?
- Ik lees veel over software aanpassing i.c.m. andere uitlaten. Is dat echt noodzakelijk? Zo ja, kan ik dus beter een exemplaar vinden waar al Akra's op gemonteerd zijn.


Ik heb er recent een van 2012 uit België gekocht. Niet omdat het goedkoper oid. was maar puur omdat je ze in Nederland maar weinig met een lage KM stand tegenkomt.

Kwa import: Keuring was €105 en BPM was €461.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er recent een van 2012 uit België gekocht. Niet omdat het goedkoper oid. was maar puur omdat je ze in Nederland maar weinig met een lage KM stand tegenkomt.

Kwa import: Keuring was €105 en BPM was €461.

Hier hetzelfde alleen dan een 2011, en dus ietsje minder BPM, al had die ik kocht bijna 30k gereden, daar was de prijs dus ook naar (30k is flinke beurt). Gewoon vantevoren wat meer contact over onderhoud e.d. zodat je minder kans hebt dat je voor lul komt. Heb hem nu 5 maandjes, een kleine 9k km verder en moet er nog niet aan denken dat ie weg zou moeten! (al heb ik net een husky SMR erbij gekocht) *O*
 
Welja, voor in de OP:

W2mkSJy.jpg
 
Thanks voor jullie reactie. :)

Zelf was ik er inmiddels ook achter gekomen dat er vanaf 2011 ABS is toegepast. Dan weet ik in ieder geval dat ik moet zoeken naar een model vanaf 2011 en zoals ik lees kan ik rustig mijn zoekgebied vergroten. Ik ga dit topic maar eens volgen.
Is er trouwens iemand die een middenbok heeft gemonteerd op zijn of haar SMT?

Btw, als iemand wel een waardige opvolger heeft gevonden, ik zoek dus nog een 990 SMT :9

:W
 
Vanaf 2011 zijn ze er met ABS en er zijn wat kleine updates uitgevoerd.
En volgens mij heeft iedereen die een SMT gekocht heeft hem gehouden omdat er geen waardige opvolgers zijn.
Dat is meteen de enige reden dan ik kan bedenken dat ze alleen te koop staan met veel KM's.

Ik heb zelf een SMT gehaald uit DE. Ik had, bij toeval, een KTM fan te pakken dus bij mij was alles erg goed voor elkaar. Alle beurten gehad en overal bonnen van. Je kan het dus net zoals in Nederland het treffen kwa aankoop.
Als de history bekent is en de fiets rijdt goed is het op zich geen probleem.

Daarnaast heb ik ook de uitlaat aanpassing gedaan. Ik persoonlijk vind dat je dan ook de software moet aanpassen omdat je gewoonweg de motor beter laat lopen. (geen dipjes etc.)
Maar goed, ik vind ook dat je dan meteen je inlaat moet doen ;)
Uiteindelijk is het een afweging voor jezelf.


Success

Nou ja, dat is één reden maar verder, waarom zou je hem weg doen als ie wat meer gereden heeft, mijne zit inmiddels richting 50.000 km en gaat werkelijk als een tierelier...altijd goed warm rijden alvorens je hem de sporen geeft en dan nog, kom zelden boven de 7500 rpm, helemaal nergens voor nodig, tussen de 4500 rpm en 7500 rpm is dat ding zo beresterk en agressief...of word ik soms oud? :+
 
Laatst bewerkt:
Zo, was me weer eens een lekker weekend! Beide dagen goed doorgekacheld, was weer eens heerlijk.

IMG_6790.jpg


Zag ook nog op het Keizer Karelplein in Nijmegen een zwarte 950SM rijden.
 
Ik heb via ebay een middenbok voor een 950 adv gekocht, maar blijkbaar niet van een type 'S'. Hij is n.l aan de korte kant, achterwiel komt amper los.
Weet iemand toevallig wat het verschil is qua constructie?
Maw wat is het verschil tussen een standaard middenbok en een s middenbok?
Hoeveel centimeter scheelt dit, en zit dit in het middenstuk of in de pootjes?
 
Thanks voor jullie reactie. :)

Zelf was ik er inmiddels ook achter gekomen dat er vanaf 2011 ABS is toegepast. Dan weet ik in ieder geval dat ik moet zoeken naar een model vanaf 2011 en zoals ik lees kan ik rustig mijn zoekgebied vergroten. Ik ga dit topic maar eens volgen.
Is er trouwens iemand die een middenbok heeft gemonteerd op zijn of haar SMT?

Btw, als iemand wel een waardige opvolger heeft gevonden, ik zoek dus nog een 990 SMT :9

:W
Yes, heb een bok op mn SMT zitten, makkelijk voor smeren, etc en de steps zitten eerder aan de grond als de bok, dus geen problemen :P
 
Ik heb via ebay een middenbok voor een 950 adv gekocht, maar blijkbaar niet van een type 'S'. Hij is n.l aan de korte kant, achterwiel komt amper los.
Weet iemand toevallig wat het verschil is qua constructie?
Maw wat is het verschil tussen een standaard middenbok en een s middenbok?
Hoeveel centimeter scheelt dit, en zit dit in het middenstuk of in de pootjes?

De ene S is de andere niet, verschilt per jaargang.
De standaard Adv 210 mm veerweg voor en achter
De 2005 AdvS 245 mm veerweg voor achter
Maar de oudere AdvS had 265 mm veerweg voor achter
 
De ene S is de andere niet, verschilt per jaargang.
De standaard Adv 210 mm veerweg voor en achter
De 2005 AdvS 245 mm veerweg voor achter
Maar de oudere AdvS had 265 mm veerweg voor achter

Chips, is bijna niet uit te zoeken dus. Naja, misschien kan ik beter de voorvork 2cm door de kroonplaat laten zakken. Zit de middenbok ongeveer goes en ben ik misschien gelijk van het pendelen af...
 
Chips, is bijna niet uit te zoeken dus. Naja, misschien kan ik beter de voorvork 2cm door de kroonplaat laten zakken. Zit de middenbok ongeveer goes en ben ik misschien gelijk van het pendelen af...

Als je de vorkpoten verder doorsteekt wordt de naloop wat kleiner en wordt je motor eerder wat instabieler. ;)
 
Zeker, bij de 180 ofzo begon het te pendelen, en aangezien er een speed triple mee was, is dat zoizo niet een snelheid die je lang vasthoud :P
Verder heb ik er geen problemen mee gehad, niet qua gevoel in bochten (deze foto is genomen tijdens een trip door de vogezen en het zwarte woud, dus veel krappe bochten, en later veel ruime), al was het redelijk licht beladen, 4 nachtjes hotel dus hoefde niet al te veel troep mee. Qua grondspeling zitten de steps nog steeds eerder aan de grond, dus ook hier geen last! Alleen filerijden verijst wat meer concentratie, of iemand op de intercom die achter je rijdt en je af en toe tot de orde roept :}

Mijn ervaring met deze koffers is wel dat het vanaf 150km/h met een beetje wind begint te pendelen/slingeren.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of een tail tidy mogelijk is met deze kofferset van SW Motech. Iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Yes, heb een bok op mn SMT zitten, makkelijk voor smeren, etc en de steps zitten eerder aan de grond als de bok, dus geen problemen :P


Thanks voor je reactie. Lees inderdaad dat er middenbokken verkrijgbaar zijn voor de SMT. Sw-motech en KTM zelf. Nu begrijp ik dat deze een en dezelfde zijn en dat deze nog wel een los kunnen trillen. Maar goed, ze zijn er.
 
Thanks voor je reactie. Lees inderdaad dat er middenbokken verkrijgbaar zijn voor de SMT. Sw-motech en KTM zelf. Nu begrijp ik dat deze een en dezelfde zijn en dat deze nog wel een los kunnen trillen. Maar goed, ze zijn er.

Als er geen zelf borgende moer en/of Loctite 243 gebruikt is bij montage wel ja.
Bij mij zit er wel Loctite aan omdat aan 1 zijde de moer wat was los gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Motor op de kar
We hadden een huisje in frejus.
Hebben daar toch een paar leuke routes gereden.
Waarvan we er eentje toch wel hebben moeten inkorten. Ik was wat enthousiast geweest op de basecamp.
Moet zeggen we hadden dag 2 een leuke voorrijder op een stuk van 25 km berg route.
Een menneke :9 op een ktm duke volgens mij 390, die volgens mij zo van school kwam met het rugzakje om _O- _O- ....
We hebben toch met 2 man moeten aanpoten om die bij te houden. *O* .
Hij vond het volgens mij ook wel tof want op bepaalde stukken waar we iets achter bleven door verkeer wachtte ie op ons.
Het moest alleen niet zover weg zijn. Want 12 uur in de auto zitten is ook niks.
Oef...das geen straf denk ik dan...met de motor neem ik aan? Waar ongeveer?
 
Thanks voor je reactie. Lees inderdaad dat er middenbokken verkrijgbaar zijn voor de SMT. Sw-motech en KTM zelf. Nu begrijp ik dat deze een en dezelfde zijn en dat deze nog wel een los kunnen trillen. Maar goed, ze zijn er.

Je kunt de moer ook borgen met borgdraad zoals in de racerij verplicht...
 
Motor op de kar
We hadden een huisje in frejus.
Hebben daar toch een paar leuke routes gereden.
Waarvan we er eentje toch wel hebben moeten inkorten. Ik was wat enthousiast geweest op de basecamp.
Moet zeggen we hadden dag 2 een leuke voorrijder op een stuk van 25 km berg route.
Een menneke :9 op een ktm duke volgens mij 390, die volgens mij zo van school kwam met het rugzakje om _O- _O- ....
We hebben toch met 2 man moeten aanpoten om die bij te houden. *O* .
Hij vond het volgens mij ook wel tof want op bepaalde stukken waar we iets achter bleven door verkeer wachtte ie op ons.
Het moest alleen niet zover weg zijn. Want 12 uur in de auto zitten is ook niks.

Nou ja, als je voor twee weken gaat heb ik er dan wel voor over...graag zelfs...zeer mooie omgeving daar.
Zondag met een Belgische local op een repsol fireblade gewedijverd vanaf Waimes via Robertville, via Botrange tot Eupen, ging goed gelijk op, deden niks voor elkaar onder...achteraf toch een beetje spijt gehad want één steentje verkeerd en het gaat gruwelijk mis...maar ja, die rode lap hè...
 
Terug
Bovenaan Onderaan