Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi Wolk dat je het probleem gevonden hebt! Onbalans door je vario. Op afstand is dit altijd lastig te beoordelen, maar weet zeker dat als je langs had gekomen dit binnen een uur was gefixed. Vraag me nu wel af wat dat met je vering is, heb je foto's van je rubber dempertjes? (Je hebt zo de veervoorspanning gewoon nog hoger gezet, dempende werking lijkt me op deze plaats door stug rubber wss niet zo relevant)

Vwb de brandstof: De SH300 rijd het beste en zuinigste op euro95. Op 98 is de fut eruit en loopt hij rustiger rond (dat dan weer wel) Ik heb er regelmatig wat in de topics over gepost, en het zit voornameljk tussen de oren dat super98 beter is. Ook de toevoegingen die beter reinigende eigenschapen zouden hebben zijn hetzelfde tussen euro 95 en 98. Je betaald voor het antiklopmiddel die het octaan gehalte verhoogt naar ron98. Ik zou als ik jou was euro95 tanken en van het geld dat je jaarlijks bespaard goede motorolie kopen, die is veel meer van invloed op de reiniging van je motor (ja,ook de afzetting in de verbrandingskamer) dan de keuze tussen ron95 en ron98. Tuurlijk moet ieder het lekker zelf weten waar hij/zij zich goed bij voelt, dat telt ook mee. :Y

@Cees Klumper: Jou eerdere reactie in dit topic zocht ik nog om in mijn verhaal te verwerken, dat was dus niet nodig.. ;)

Edit: @Wolk: Gezien je staat van je vario (normaal merk je weinig door het omdraaien van de rolletjes) rijd je weer als nieuw voor €150,- met een Malossi mhr vario (incl. Verse rolletjes :9 ). Ik denk dat je SH dat wel verdient heeft, hoewel je nu al stuk blijer bent natuurlijk, en sleutelmoe wss.

Weer prettige km's gewenst! :]
 
Laatst bewerkt:
Ter zijner tijd zal ik zeker de vario gaan vervangen, maar de prijs die je noemt is wat optimistisch. Als ik het ga doen wil ik ook de andere schijf, die met de waaier er op, vervangen en ook de riem.
Dan zit je op een bedrag dat al bijna het dubbele is.

Het lijkt trouwens wel of alle aanbieders prijsafspraken hebben gemaakt, waar in Europa je maar ook een MHR-vario besteld, hij kost overal ongeveer 160 euro. Vroeger kon je via ebay nog wel eens een leuke aanbieding krijgen, maar ook daar betaal je op heden gewoon de volle mep.
 
Waarom een Malossi vario? Is de originele een beperkende factor van de SH? Ben zelf niet ontevreden over de standaard vario op de 300. Zou ik sneller willen (optrekken), dan koos ik meteen voor een middenklasse motorfiets ipv investeren in opvoermiddelen. Dat laatste argument moet natuurlijk een ieder voor zich weten.
 
Omdat een originele hetzelfde of meer kost als een Malossi. Ik ben ook niet ontevreden over de standaard vario. De enige reden dat ik hem zou willen vervangen is dat ik mijn originele topsnelheid in theorie wil kunnen halen.
Of het een Malossi wordt of niet weet ik trouwens nog niet helemaal zeker, want ik wil niet dat de motor meer toeren gaat maken tijdens het optrekken dan nu.
Of dat zo is ben ik wel benieuwd naar, maar een snellere acceleratie moet ergens vandaan komen natuurlijk.
 
Ter zijner tijd zal ik zeker de vario gaan vervangen, maar de prijs die je noemt is wat optimistisch. Als ik het ga doen wil ik ook de andere schijf, die met de waaier er op, vervangen en ook de riem.
Dan zit je op een bedrag dat al bijna het dubbele is.

Het lijkt trouwens wel of alle aanbieders prijsafspraken hebben gemaakt, waar in Europa je maar ook een MHR-vario besteld, hij kost overal ongeveer 160 euro. Vroeger kon je via ebay nog wel eens een leuke aanbieding krijgen, maar ook daar betaal je op heden gewoon de volle mep.

Ik zie dat ze zelfs nog goedkoper zijn dan dat ik aangaf, slechts €145,- voor de 5114192 MHR vario. Ff goed zoeken, resultaat:
HONDA SH I Scoopy 300 ie 4T <2014 5114192 VARIATOR MALOSSI MULTIVAR MHR 2000 | eBay

Tuurlijk wordt het duurder als je meer wilt vervangen maar een Malossi ventilvar half pulley heb je ook voor €47,50
Koop geen Polini ventilvar maar alleen Malossi of origineel!
Riem heeft Makina parts meestal het laagst in prijs, kom je dik onder de €300,- en heb je alles op de achter vario driven faces en koppeling na vervangen!

Waarom mij een MHR en niet origineel?
Goedkoper,
goed afgestemd op de powerband van de sh300 waardoor optimaal rendement,
afgedichte in het vet draaiende bus, gaat lang mee,
je kan er erg zuinig mee rijden, je krijgt er een drukveer bij voor betere afstemming op achtervario.
Je maakt wat meer toeren, maar de motor wordt minder belast, en rijd mooi gelijkmatig, kan ik van de originele vario niet zeggen.
Kwalitatief goed!

Voor wie bovenstaande punten vind tegenstaan: originele kopen!

Vind je meer toeren niet goed? Oplossing: doe er 14 gram rollen in, rijd je weer 'origineel'.
 
Waarom een Malossi vario? Is de originele een beperkende factor van de SH? Ben zelf niet ontevreden over de standaard vario op de 300. Zou ik sneller willen (optrekken), dan koos ik meteen voor een middenklasse motorfiets ipv investeren in opvoermiddelen. Dat laatste argument moet natuurlijk een ieder voor zich weten.

Ja, origineel is beperkend voor als je echt beter wilt rijden, zwaardere motorfiets is dan meteen overbodig (gaat je meer dan €145,- kosten!). Je gaat in ruim 7 sec naar de 100 ipv 10,9 en een top van 147km/u gps. Daar heb je geen zwaardere scooter of motor voor nodig dan de handelbare handige SH300 vind ik. En een verbruik van 1:22 t/m 1:28+ (alles is regelbaar met de rechter hand!)

Origineel is ook niet verkeerd als je toch niet weet wat je mist. En een iedere prefereert een bepaald karakter van zijn motor, dat is natuurlijk doorslaggevend in de keuze.

Edit: opvoeren doe je niet met een MHR vario (je krijgt er geen pk meer door nl), je verbeterd alleen je overbrenging.
 
Laatst bewerkt:
Oké Bulldozer. Zo had ik het nog niet bekeken. Dacht dat ie relatief allemachtig veel toeren moet maken met de MHR voordat de scooter van de plek gaat. Ha, je hebt alles al uitgezocht: 14grams rolletjes als oplossing. Nu denk ik er anders over en het is een optie geworden als de originele versleten is of storing geeft.
 
Laatst bewerkt:
Kees Vetje schreef:
"Dacht dat ie relatief allemachtig veel toeren moet maken met de MHR voordat de scooter van de plek gaat."

Toch dan een vooroordeel wegwerken: Met een MHR vario wordt het geen 2takt, je maakt ongeveer 10% meer toeren. Dus bij rustig rijden met bv 4500rpm op kruissnelheid is dat nauwelijks merkbaar, en bij topsnelheid maakt origineel en mhr dezelfde toeren (8700rpm) bovendien heb je nog niets aan je koppeling gedaan, dus kan je met hetzelfde toerental als orgineel zijdezacht en rustig wegrijden. Wat jij beschrijft Kees gaat wel op als je een koppeling monteerd met zware veertjes, dan ga je heel hoogtoerig weg, en afremmen op de motor tot zeg 20km/u is er niet meer bij, dat word dan bv 35km/u, en dat rijd voor geen meter!

Trek je echter het gas flink/vol open dan komt de andere karakteristiek van de MHR naar voren en accelereer je veel beter en efficiënter dan met origineel mogelijk is (ook met lichtere rollen daarin).
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend heb ik ook de SH onder handen genomen.
zoals gebruikelijk was er een geluidje, hoewel dit deels aan het ontbreken van een schroef bleek te liggen van de luchtfilterbehuizing.

de voorrem voelde houterig aan en 2000 km geleden was ik verbaasd dat het olie lampje ging branden, wat was dus ook al weer 6000 km geleden dat dat was gebeurd, maar dat had ik toen gelijk gedaan.
voor de rest toen niet zo heel veel.

eindelijk weer eens tijd ( en zin ook niet onbelangrijk) en heb gedaan :

koppelingsbel opgeschuurd, de el cheapo schoentjes uit italie van 30 euro stonden scheef en was metaal op metaal gekomen.
oude oem schoenen terug geplaats en vuil weggeschuurd.
transmissie olie vervangen
complete aandrijving stof vrij gemaakt , er hoopt zich zelf stof op in delen die ronddraaien.
vario schoongemaakt en gecontroleerd op rondheid vd rolletjes.

de voorremklauw schoongemaakt waarbij het mooi is om te zien hoe schoon een remzuiger blijft als je er een dun laagje siliconenvet op smeert, hij word wel kei vuil maar dat blijf tenminste bewegen en veeg je er zo af.
dan ook gelijk maar van voor en achter de remvloeistof vervangen dus mocht weer even nadenken en proberen hoe de kuipdelen a.k.a KAPPEN :P ook al weer aan elkaar vastzitten.

Voor remblokken vervangen.
remhendels gereinigd en gesmeerd.
Luchtfilter K&N gereindigd en gesmeerd, doe dit echt elke 6000 ipv 18000.
ronde stoffilter wat voor het luchtfilter zit schoongemaakt.

en alles wat je onderweg tegenkomt schoonmaken en eventueel invetten en boutjes vervangen zodat ze niet vast komen te zitten etc etc.

pas op cliché, hij rijd weer als een nieuwe.
grappig dat het achterrem hendel nu veel eerder aangrijpt.

heb er nog steeds schik mee na +20.0000 km in 3 jaar.
 
@Bulldozer, je hebt gelijk. Aan de koppeling is immers niets veranderd. Het pakmoment zal hetzelfde zijn, ongeacht de vario. Dacht als vooroordeel dat de MHRvoorvario uitermate lang op de kleinste stand zou blijven staan door de lichte rolletjes en bestempelde dat ten onrechte als hoogtoerig karakter.
Mijn ervaring met een hoogtoerig pakkende koppeling beperkt zich tot een met Polini-onderdelen volgeladen bromscooter van een jonge collega. Ongelooflijk hoeveel gas je moet geven voordat de Aerox?? (dacht ik) überhaupt van de plek gaat rollen! Maar als die trekt, is de acceleratie indrukwekkend. Echter, géén fijn gevoel om daarmee midden in de stroom van druk verkeer gelijk op te willen gaan.
25 jaar geleden op een Polini minimotor over een groot parkeerterrein gereden. Gas geven, nog meer, niet rijden, idioot veel toeren, nog meer gas, nog meer en dan ......... weg als een laag bij de grondse raket. Zo'n indrukwekkende belevenis. De openbare weg is heel wat anders dan een circuit en verlangt dus andere eisen.

@ Le PensZeur. Vindt je dat niet eng, als het olielampje aan gaat?
Goeie tip van dat siliconenvet op de remzuigers in de klauw. Bij mijn scooter sleepte de voorrem enorm aan toen ik 'm kocht. De zuigers heb ik op de draaibank geschuurd. Nu druk ik de klauw helemaal in na een regenrit voordat ik hem thuis in de garage zet. Heb er al eens over gedacht RVS zuigers te draaien. Keerzijde: RVS en alu zijn geen dikke vrienden. Moet er dus gewoon siliconenvet opdoen. Simpele, goede oplossing.
 
Gebruik ook altijd siliconevet, maar zit nog steeds met een kinderverpakking '(
Heb al eens gevraagd of er iemand een goeie tip heeft waar ik een knappe tube siliconevet kan bestellen... iemand?

Mvg. Jan
 
halve kilo voor 15 euro ?

xeramic-silicon-03-20163.jpg


xeramic-siliconen-vet.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Bulldozer, je hebt gelijk. Aan de koppeling is immers niets veranderd. Het pakmoment zal hetzelfde zijn, ongeacht de vario. Dacht als vooroordeel dat de MHRvoorvario uitermate lang op de kleinste stand zou blijven staan door de lichte rolletjes en bestempelde dat ten onrechte als hoogtoerig karakter.
Mijn ervaring met een hoogtoerig pakkende koppeling beperkt zich tot een met Polini-onderdelen volgeladen bromscooter van een jonge collega. Ongelooflijk hoeveel gas je moet geven voordat de Aerox?? (dacht ik) überhaupt van de plek gaat rollen! Maar als die trekt, is de acceleratie indrukwekkend. Echter, géén fijn gevoel om daarmee midden in de stroom van druk verkeer gelijk op te willen gaan.
25 jaar geleden op een Polini minimotor over een groot parkeerterrein gereden. Gas geven, nog meer, niet rijden, idioot veel toeren, nog meer gas, nog meer en dan ......... weg als een laag bij de grondse raket. Zo'n indrukwekkende belevenis. De openbare weg is heel wat anders dan een circuit en verlangt dus andere eisen.

@ Le PensZeur. Vindt je dat niet eng, als het olielampje aan gaat?
Goeie tip van dat siliconenvet op de remzuigers in de klauw. Bij mijn scooter sleepte de voorrem enorm aan toen ik 'm kocht. De zuigers heb ik op de draaibank geschuurd. Nu druk ik de klauw helemaal in na een regenrit voordat ik hem thuis in de garage zet. Heb er al eens over gedacht RVS zuigers te draaien. Keerzijde: RVS en alu zijn geen dikke vrienden. Moet er dus gewoon siliconenvet opdoen. Simpele, goede oplossing.

olielampje dat de olie weer vervangen mag worden,niet een tekort, had ik niet duidelijk omschreven.
 
@Bulldozer,: Lap tekst over mhr vario, en eigen ervaringen...

Als het technisch niet zou verbeteren, zou ik het niet adviseren. Wat ook nog ter verduidelijking meespeelt is dat de originele vario met 19gr rollen werkt, en de MHR met 12gr. Dan zou je denken dat de MHR veeeel meer toeren maakt. Maar door een andere hellingshoek/curve van de rollenbanen in de vario hebben ze vergelijkbare toerentallen bij normaal gebruik.
Rollen in originele vario: 16-19gram
Rollen in MHR vario: 10,5-14gram

Snap ook niet dat Honda geen mhr karakteristiek in z'n vario heeft gestopt. (Zal wel met emissie euro3 te maken hebben, net als de inlaattube in luchtinlaat beter kan). Levensduur en verbruik zijn geen argumenten merk ik, ik rijd rustig (als ik rustig rijd) 1:28 en van extra slijtage is nog geen sprake. Kijk maar naar de nieuwste SH300 op dit moment, de power is eruit, maar wel euro4!
Zo zijn er wel meer modellen tov vroeger flink in pk's teruggeschroeft, omwille van het milieu, met allerlei technische restrictie's die het rijden voor aantal gebruikers minder aantrekkelijk maakt.

Vraag is: Zit het dan tussen de oren? Nou nee. Mijn vrouw heeft haar eigen standaard gelaten goed onderhouden SH300, vind ze prima ze wil geen racemonster! Laatst moest ze toch door omstandigheden mijn SH300 pakken. Ze rijd nooit vol gas en racet niet. Na de rit vroeg ik haar het verschil tussen beide SH300's: 'Jouwe rijd veel soepeler dan de mijne!'
Daar wordt ik dan weer blij van... ;)
 
Laatst bewerkt:
Gebruik ook altijd siliconevet, maar zit nog steeds met een kinderverpakking '(
Heb al eens gevraagd of er iemand een goeie tip heeft waar ik een knappe tube siliconevet kan bestellen... iemand?

Mvg. Jan

Lastig, ik heb zelf een gezinstube 180gr siliconen 'bremsezylinder-paste' van ATE, speciaal voor dit doel. Heb hem bij de plaatselijke autoonderdelen store vandaan. Heeft de juiste consistentie vind ik. Koste €15,-
 
Lastig, ik heb zelf een gezinstube 180gr siliconen 'bremsezylinder-paste' van ATE, speciaal voor dit doel. Heb hem bij de plaatselijke autoonderdelen store vandaan. Heeft de juiste consistentie vind ik. Koste €15,-

die gebruik ik voor de montage van remzuiger revisiesets, komt bijna vloeibaar uit de tube dus dan zal siliconen wat beter plakken.
 
Oh dus die bremsezylinder-paste (naam wel eens eerder gezien) kan ik bij Brezan en consorten eens gaan proberen te scoren?

Ik gebruik het trouwens ook voor de geleidepennen en masseer de stof afdichtingen van de geleiden pennen er ook mee in, maar kan dat met die "bremsezylinder-paste' ?

Anders lacht die pot van LePenZeur me ook wel toe, heb eigenlijk altijd allemaal van die grote potten dan heb je voorlopig genoeg en kun je ook een ander voorzien, heb de schurft aan die kinder verpakkingen cq. commerciële tubekes

Weet je toevallig waar ik die kan kopen LepPenZeur?
 
die gebruik ik voor de montage van remzuiger revisiesets, komt bijna vloeibaar uit de tube dus dan zal siliconen wat beter plakken.

Vloeibaar? Het is taai en dik en plakt uitstekend! Het kan goed samen met remvloeistoffen en vooral je rubber afdichtingen. Als je het heet stookt loopt het 'vet' idd mooi uit, zodat het overal tussen komt. :) Vind het handiger als siliconen vet uit potje, siliconen bij je remblokken blijft glijden.

full


@WebEngine: Mogelijk heeft Brezan oid het, ik heb het bij een lokale zaak vandaan, geen keten.
Mss op internet? (Nog niet gekeken). Potje met siliconenvet is ook wel handig voor eea, maar weet de specs niet.
Ik smeer ook de geleidepennen ermee in en alles wat rubber is. Het spul is 'zelfhelend', dwz. het dicht tijdens gebruik krasjes op je remzuiger. Het is ook ter conservering.
 
Laatst bewerkt:
Ja die je daar laat zien moet ik hebben, herken de kleur van de tube nu ook
Ga het wel vinden zitten zat speciale winkeltjes hier in Haarlem.
online betaal je zo maar 15 euro ex verzenden, en dat nou ook weer niet nodig
Mag gewoon ook niet ontbreken als je het goed wil doen, mijn kindertubetjes zijn zo leeg.

Tank-joe-wel
 
Laatst bewerkt:
Hoi WebEngine. Laat ik nou precies zo'n zelfde tube als Bulldozer in de kast hebben liggen. Wordt zelden gebruikt. Vroeger had ik een half filmrolpotje vol met de blauwe ATE vloeisof. 15 jaar mee gedaan. Oa voor remcilinders en raamrubbers inzetten. Ik wil best de helft van mijn huidige tube aan jou doneren. Zeg het maar. Wist niet eens dat het siliconenvet was. Als jij dan maar tips, uitleg en manuals blijft geven aan ons om het sleutelen nog makkelijker te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha thanks Kees, erg vriendelijk maar ik haal net zo makkelijk een nieuw tubbetje van 180 gram, heb het nog niet nodig, maar ik koop ook eerlijk gezegd altijd spullen in het voorruit wil niet mis grijpen als ik het wel wil gebruiken.

Dus komt goed, evengoed een mooi gebaar :}

Mvg. Jan
 
Oh dus die bremsezylinder-paste (naam wel eens eerder gezien) kan ik bij Brezan en consorten eens gaan proberen te scoren?

Ik gebruik het trouwens ook voor de geleidepennen en masseer de stof afdichtingen van de geleiden pennen er ook mee in, maar kan dat met die "bremsezylinder-paste' ?

Anders lacht die pot van LePenZeur me ook wel toe, heb eigenlijk altijd allemaal van die grote potten dan heb je voorlopig genoeg en kun je ook een ander voorzien, heb de schurft aan die kinder verpakkingen cq. commerciële tubekes

Weet je toevallig waar ik die kan kopen LepPenZeur?

ik dacht dat ik een foto had toegevoegd maar die werkte niet, andere toegevoegd.

ik benoemde de siliconen pasta van Xeramic , dit merk word geleverd door Motoria en zij leveren aan vrijwel alle motorzaken in nederland, elke garage die daar wel eens besteld zal dit bij een volgende levering mee kunnen laten komen, of ze dat willen is een 2e , ik kan niet voor anderen spreken natuurlijk.

Overigens geld hetzelfde voor het ATE 'vet' , dit word geleverd door Hoco parts wat een zelfde bedrijf is en dus ook 'overal' iig op aanvraag wel te leveren is.
 
Die Xeramic producten kan ik hier wel krijgen, en online ook voor idd. 15 euro, maar heb hier een speciaal zaak dus dat scheelt me weer verzendkosten.
Heb er ook wel al produkten van in de kast staan in de zelfde soort potten... kennelijk hebben ze een hele lijn in die potjes.

Wil je echt even schrikken
dan moet je even voor de gein kijken wat
de franchise hufters van NL er voor vragen.
Das dus iets heel anders als de gangbare 15 euro die je hiervoor normaliter betaald. Wat zijn het toch een stelletje draken daar, ik heb ook zo'n gruwelijke hekel aan die knakkers die alles maar dan ook alles duur maken in het leven. Heb er gelukkig nog niets hoeven kopen, en hopelijk kan ik dat vol houden want hun hoge uurloon met als toetje een extra uurtje er boven op wordt je ook al niet te vrolijk van.
 
Laatst bewerkt:
Stelletje **** die mp! Rekenen altijd opl kosten die gasten. En dat went bij de klant want ze betalen grif...
En we doen zelf mee met het concept, want al mijn motoren komen of kwamen bij mp vandaan.

Vwb het blauwe tubetje, het is geen siliconen bij nadere studie. Volgens mij is het op parafinebasis, met zootje dope's erin.
Efin, het werkt goed en is onschadelijk voor rubbers.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan