Honda XR 600 R rebuild

wow, xrmanu reageert gewoon in je topic :}

Wie? :+

Ben een hele poos motorloos geweest dus moest even op zn site kijken voordat het belletje ging rinkelen ;) maar die heeft zeker hele vette projecten gedaan!

Afgelopen dagen even wat andere klussen gedaan, auto moest nieuwe remblokken, grote beurt ed. Lang zo leuk niet die koekblikken :]

Vandaag aan het poetsen geweest, carters klaarmaken om de boel weer in elkaar te zetten.

Ook de oliepomp nog even een inspectie gegeven en schoongemaakt. Zag er gelukkig erg goed uit. Ruim binnen de service limits.


Hopelijk kan ik morgen alle onderdelen ophalen om de boel weer in elkaar te zetten.


full
 
Wie? :+

Ben een hele poos motorloos geweest dus moest even op zn site kijken voordat het belletje ging rinkelen ;) maar die heeft zeker hele vette projecten gedaan!

Afgelopen dagen even wat andere klussen gedaan, auto moest nieuwe remblokken, grote beurt ed. Lang zo leuk niet die koekblikken :]

Vandaag aan het poetsen geweest, carters klaarmaken om de boel weer in elkaar te zetten.

Ook de oliepomp nog even een inspectie gegeven en schoongemaakt. Zag er gelukkig erg goed uit. Ruim binnen de service limits.


Hopelijk kan ik morgen alle onderdelen ophalen om de boel weer in elkaar te zetten.


[afbeelding]


ik ben ook weer een kleine stap verder :-) het de dominator thuis staan om te demonteren :P *O* Dus die weer uit elkaar en dan zoeken naar de beste onderdelen en bestellijst opmaken.
Heb jij het werkplaatshandboek van een xr? en zo ja digitaal?
Wil ook de toleranties weten en meten. In en uit elkaar van een blok weet ik nog wel.... maar alle specifieke toleranties is andere koek :$
 
ik ben ook weer een kleine stap verder :-) het de dominator thuis staan om te demonteren :P *O* Dus die weer uit elkaar en dan zoeken naar de beste onderdelen en bestellijst opmaken.
Heb jij het werkplaatshandboek van een xr? en zo ja digitaal?
Wil ook de toleranties weten en meten. In en uit elkaar van een blok weet ik nog wel.... maar alle specifieke toleranties is andere koek :$

Dat is een begin dan! Af en toe een momentje pakken, dan begint het vanzelf te motiveren. ;) ben altijd wel nieuwschierig wat je aantreft.

WPHB heb ik wel digitaal, stuur je mail maar in een PB met je email dan krijg je ze van me.
 
Laatst bewerkt:
Zou wel willen maar pb kan ik je niet zenden (of ik zie het ff niet meer staan).

naar maar naar: j punt vandrunen apendingentje praktijk-trainingen punt nl.
 
Eindelijk de onderdelen op kunnen halen *O*

Eerst even een weekje weg met het gezin, volgend weekend beginnen met de boel in elkaar te zetten.
full
 
Het kriebele gisteren toch een beetje om nog even wat te doen en de vrouw ging de deur even uit. Dat leek me een mooie kans om de carters in de oven te doen om de lagers te plaatsen.

Ik kreeg wel ff een rare blik toen de vrouw thuiskwam en het huis naar verbrande olie rook, maargoed daarom heb ik ook niks gezegd vooraf :+

Linkerkrukaslager eerst om de krukas gedaan, deze zit vaak aardig strak.

Daarna plopten alle lagers zo in de carters :)

Balansas goed gezet met krukas.

Versnellingsbak erin en de helften dicht.
full


Eerst even testen hoe hij schakelt en dat ging erg soepel gelukkig. Alleen de krukas ging zwaar op het moment dat ik de boutje helemaal aan draaide. Kon niet anders dan dat het linkerlager toch niet ver genoeg op de krukas zat. Het rechterlager gaat altijd makkelijk over de krukas. Maargoed ik wilde niet alles weer uit elkaar halen omdat het linkerlager waarschijnlijk al goed vast zat in het carter.

De originele honda tool heb ik niet. Even een beuntool gemaakt met spul wat ik had liggen om zo de binnenring vh lager tegen te houden en de krukas er verder in te trekken. Het ziet er niet uit (ook nog scheef getapt) maar het wel goed uit op de binnenring en het werkte perfect. :)
full

Mijn goddelijke creatie die het klusje binnen een minuut klaarde.

Hierna draaide de boel weer soepel dus kon ik verder met de oliepomp, kickstart, krukastandwielen voor distributie en koppeling.

full



Nu eerst 5 dagen met de benen languit :W
 
Laatst bewerkt:
Je had ook de lagers in de diepvries kunnen leggen of zet je carter meer uit als je hem heet maakt?

De aluminium carters zetten meer uit dan de lagers krimpen vanuit de vriezer.

Ik heb ze verwarmd tot 170 graden en toen vielen ze er zo in.Alleen het linkerkrukaslager om de krukas is vaak de lastigste. Ook met het afhalen zat deze goed vast.
Krukas in vriezer helpt wel wat misschien. En ik ga liever niet mn lagers teveel warmstoken.
 
Nog verder gewerkt aan de XR? Topic dat ik graag volg namelijk met al deze foto's en uitleg.

Bijna dagelijks ben ik bezig :Y soms maar een halfuurtje per dag maargoed zo komen we er ook wel.

Ik moest even goed kijken bij de zuiger welke zuigerveer boven moest. Ik had een bronzen veer en een zwarte. In de handleiding stond alleen iets over de slotspeling van de veren en dat het merkteken naar boven moest. De brons gekleurde veer moest dus boven.


Frisse cilinder.
full



En om het mezelf makkelijk te maken even een paar tapeinden handvast in het blok gedraaid zodat ik de zuiger makkelijker in de cilinder kon krijgen. Die cilinder een poos vasthouden en tegelijkertijd de zuigerveren drukken valt niet mee.

full


Verder wat kleine onderdelen gespoten zoals olieleiding, schakelpook en voetsteunen


Met mn laatste bestelling miste ik alleen de binnenste klepveren nog en de oring voor het busje van de oliepomp. Deze verwacht ik deze week binnen en dan kan de boel dicht.
Ik zit er nog aan te denken om de in- en uitlaatpoorten van mn kop te polijsten maar dat moet ik nog ff bekijken.

En gisteren nog een half uur voor niks bezig geweest |( ik tilde mn kleppendeksel van de plank om nog even wat te bekijken. Zie ik een ring aan een van de tuimelaars hangen. :? Kutzooi dacht ik... het zal toch niet. Ik was er zeker van dat het om een asring van het blok ging.

Nouja dan ga je nadenken, ben ik die vergeten? Hoe komt die daar terecht?? Fuck! Ik dacht dat ik zo secuur werkte.

Gelukkig heb ik overal foto's van gemaakt en het werkplaatshandboek in mn bezit. Eerst dacht ik dat het om een ring vd kickstartas ging maar daar had hij niet de juiste binnenmaat voor.

Volgens mij had ik de NX bak helemaal gecontroleerd voordat ik hem monteerde en mn XR bak had ik ook in elkaar in een bakje gelegd... toch die xr bak nog maar eens helemaal uit elkaar en ja hoor, de ring die het 1e versnellingsbaktandwiel tegenhoud zat niet op de as.. O-) phieeeww.
 
Vandaag verder gegaan met opbouwen.


full



Toch nog bezig geweest met de vooral de uitlaatpoorten schoonmaken/polijsten, allemermaggisch wat kwam daar een troep uit. Toch nog 2 uurtjes bezig geweest om de boel een beetje glad te krijgen.

Daarna de boel goed schoonmaken en konden de kleppen terug gemonteerd worden.
full


Nieuwe klepseals en nieuwe klepveren
full



Daarna de kop erop, nieuwe lagers en nokkenas erin en op tijd zetten. Locite op de boutjes vh nokkenastandwiel en daarna de NAKS er weer inzetten. Dit is even prutsen met een ty-wrap maar dat gaat prima. :)
full



Ohja ook nog een paar helicoils in de kop gezet, bekend probleem maar zo prima op te lossen. Alle bouten hebben een beetje kopervet meegekregen voor de volgende keer.

Daarna het kleppendeksel erop en de olieleiding vh blok erop. Ik moest nog wel even goed kijken naar de banjobouten, de gaatjes die hierin zitten zijn verschillend. Die met het kleine gaatje moet dus boven. Dan komen meteen vraagtekens naar boven of het een idee is dit groter te maken, maargoed dat zal wel met een reden zijn. Wellicht kan je de smering in de kop hiermee wel iets beter maken maar het moet niet ten koste gaan van je smering op de andere plekken (krukas/versnellingsbak).

Heb op het internet meerdere filmpjes gezien van mensen die de gaten in de nokkenas groter boren etc, ik laat het eerst mooi zoals het uit de fabriek komt.

full



Morgen nog even kleppen stellen en dan ga ik met de carburateurs aan de slag.
:W
 
Mooi project! Blok is weer lekker fris!
Mooie duidelijke beschrijving :t
Kan ik nog eens naar terug kijken als ik eindelijk eens aan mijn blok ga beginnen |(
 
Vandaag verder gegaan met opbouwen.


[afbeelding]


Toch nog bezig geweest met de vooral de uitlaatpoorten schoonmaken/polijsten, allemermaggisch wat kwam daar een troep uit. Toch nog 2 uurtjes bezig geweest om de boel een beetje glad te krijgen.

Daarna de boel goed schoonmaken en konden de kleppen terug gemonteerd worden.
[afbeelding]

Nieuwe klepseals en nieuwe klepveren
[afbeelding]


Daarna de kop erop, nieuwe lagers en nokkenas erin en op tijd zetten. Locite op de boutjes vh nokkenastandwiel en daarna de NAKS er weer inzetten. Dit is even prutsen met een ty-wrap maar dat gaat prima. :)
[afbeelding]


Ohja ook nog een paar helicoils in de kop gezet, bekend probleem maar zo prima op te lossen. Alle bouten hebben een beetje kopervet meegekregen voor de volgende keer.

Daarna het kleppendeksel erop en de olieleiding vh blok erop. Ik moest nog wel even goed kijken naar de banjobouten, de gaatjes die hierin zitten zijn verschillend. Die met het kleine gaatje moet dus boven. Dan komen meteen vraagtekens naar boven of het een idee is dit groter te maken, maargoed dat zal wel met een reden zijn. Wellicht kan je de smering in de kop hiermee wel iets beter maken maar het moet niet ten koste gaan van je smering op de andere plekken (krukas/versnellingsbak).

Heb op het internet meerdere filmpjes gezien van mensen die de gaten in de nokkenas groter boren etc, ik laat het eerst mooi zoals het uit de fabriek komt.

[afbeelding]


Morgen nog even kleppen stellen en dan ga ik met de carburateurs aan de slag.
:W

:} :} :9~ :t
Goed bezig! En ja, super bedankt voor de hele documentatie! Die ga ik ook gebruiken voor de NX bak in mijn XR te krijgen :+ :t
 
Altijd mooi als je ook nog wat toevoegd voor anderen. :t Vind het voor mezelf ook wel handig om wat dingen neer te zetten voor later evt. Dit zal vast niet mn laatste XR project zijn en sommige dingen ben je gewoon een hoop tijd kwijt aan het uitzoeken (naast het WPHB). Dan is zo'n topic wel makkelijk om later wat terug te zoeken.


En wat die NX bak betreft, het moet nog maar blijken of dat goed gelukt is ;) . Ik heb nergens op internet kunnen vinden dat ze uitwisselbaar zijn (1 op 1).
Ik weet dat de 5e versnelling wel vaker overgezet wordt van NX naar XR omdat deze wat langer is.

Ik denk dat het overzetten naar een nieuwer type XR makkelijker is omdat deze net als de NX de schakelwals aan beide kanten gelagerd is. Hoe het zit met de vtw as weet ik niet, maar deze had aan de koppelingszijde ook een andere diameter.

Ook kwam ik er ook achter dat XR 2 types vliegwielen heeft, altijd goed oppassen wat je moet hebben dus :Y
 
Vandaag kleppen ff gesteld, inlaatkleppen op 0.10mm en uitlaatkleppen op 0.12mm. Voordeel van het oude type is dat je geen rekening hoeft te houden met de automatische decompressie.

Daarna waren de carbs aan de beurt, de reden waarom veel mensen geen oud type willen hebben.
full


Ze zijn lastiger af te stellen maar hebben geen last van afbrekende chokeplaatjes ;). Het schijnt wel dat de oudere types iets meer vermogen hebben door deze dubbele carbs. (2 inlaatkleppen die direct het mengsel vanaf de carbs krijgen ipv gesplit vanaf 1 carb).

En uit elkaar
full


Ik ben al flink aan het poetsen geweest maar die fotos volgen nog :)
 
Leuk om te lezen. Blijf posten.

Altijd leuk klusje de carbs schoonmaken. Tijdrovend maar uiteindelijk komt er iets moois uit.

Succes

:t komt goed.

Na 30 jaar gaat de troep echt overal zitten, zeker met een offroad.

full


Dit gaatje zat bijv. helemaal dicht.

Sinds dit project ben ik wel fan geworden van messingborsteltjes op de dremel *D wat is dat makkelijk om op de priegelplekjes te komen. Bij HBM 50ct per stuk en ze zijn zacht genoeg zodat je de boel niet krast.

Ik moet nog even kijken of ik de bovenste pakkingen los kan bestellen, alle oringetjes had ik nog liggen dus die zitten er al in.

full



Weer enigszins toonbaar
 
Vandaag begonnen met het demonteren van een aantal framedelen, kabelboom etc.

Ik laat de XR voorlopig even op zn wielen staan, is een prima werkhoogte en rolt makkelijk naar buiten.




De to do lijst:


- Luchtfilter maken
- Frame laten stralen/coaten
- Andere delen spuiten
En alles wat we in tussentijd nog tegenkomen natuurlijk.



Goed, de tank... het liefst had ik hem zoals op onderstaande foto. Dat wordt alleen lastig ivm afloop van de benzine richting de kranen.
full


Waarschijnlijk zal het iets meer deze richting op moeten
full


Ideeen/tips zijn erg welkom :Y
 
Laatst bewerkt:
Vanavond de slijptol in een kant vd tank gezet.

Eerst uiteraard even de tank goed leeggehaald en uitgeblazen.. we willen geen ongelukken natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Is de tank van aluminium of staal?
Was deze al door de vorige eigenaar geplaatst?
Staat goed met de crf kappen, idd wel t subframe wat aanpassen om de benodigde stevigheid te krijgen voor het achterspatbord. Ook lekker dat er al een usd voorvork inzit. Was bij mij nog een hele zoektocht naar passende lagers.
 
Is de tank van aluminium of staal?
Was deze al door de vorige eigenaar geplaatst?
Staat goed met de crf kappen, idd wel t subframe wat aanpassen om de benodigde stevigheid te krijgen voor het achterspatbord. Ook lekker dat er al een usd voorvork inzit. Was bij mij nog een hele zoektocht naar passende lagers.


Tank is van staal en is door een van de vorige eigenaren gemaakt. Probleem voor mij was alleen dat lijnen niet mooi doorliepen van de tank/zijkappen. Ik begrijp wel waarom diegene dat zo gedaan heeft, er zit aardig werk aan om het allemaal een beetje weggewerkt te krijgen.
En ik ben zeker blij dat de vork er al in zat en die CBR wielen vind ik ook niet verkeerd. Dat was ook de reden dat ik hem gekocht heb, ik weet dat alleen daar aan een hoop werk/kosten zit. Dat is allemaal wel netjes gedaan imo. De vork had ik vlak na aanschaf al gereviseerd dus daar heb ik geen werk meer aan.

Passende lagers kan ik me iets bij voorstellen ;) hier zit een ktm vork in, lijkt me ieder geval een goed idee om de boel goed gesmeerd te houden.
 
Laatst bewerkt:
Zie nu pas dat de tank helemaal onder de buddy door liep. Dan krijg je de crf tankkappen en zijschilden nooit knap gemonteerd. Ziet er nu al een stuk beter uit. Je bent lekker bezig, staat zometeen weer een frisse brommer in de schuur :t
 
Zie nu pas dat de tank helemaal onder de buddy door liep. Dan krijg je de crf tankkappen en zijschilden nooit knap gemonteerd. Ziet er nu al een stuk beter uit. Je bent lekker bezig, staat zometeen weer een frisse brommer in de schuur :t

Tja, dat was me meteen al bij aankoop niet naar het zin... zag er gewoon raar uit vond ik.
 
Laatst bewerkt:
de bovenkant van het luchtfilter openzagen leverde bij mij destijds 4pk winst op :+ was alleen wel met een enkel carbs kop een een dikke FCR40mx carburateur :)
 
Laatst bewerkt:
de bovenkant van het luchtfilter openzagen leverde bij mij destijds 4pk winst op :+ was alleen wel met een enkel carbs kop een een dikke FCR40mx carburateur :)

4pk is nog best wat dan *D heb veel goede dingen gelezen over die FCR carb op een XR. Ik houd het bij de dubbele, kosten werden me anders gewoon te hoog ;) jij hebt hem vrij snel weggedaan na je ombouw zeker? Kwam nog wat fotos van je tegen.
En de originele boxen zijn idd restricted. De kans is wel aanwezig dat ik de box ook nog ga verbouwen. Heb een hoop ruimte over boven de box straks en ik moet de linkerkant nog dicht zien te krijgen omdat die afsluit met een ori zijkap.

Maar dat komt wel uit, wil de luchtfilter zijkapjes van de crf ook nog nabouwen en erop zetten, dan is de ori box ook niet meer te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan