Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

black widow uitlaat

Al veel goed over gehoord (kwaliteit en sound) maar ik vraag me dan weer af hoe luid ze juist zouden zijn. Van die hele korte zeggen zo wel dat ze niet door de keuring raken (in de uk). De langere versies zouden dan weer moeten slagen, maar een E-keur hebben ze niet.
Als je een goeie pijp wilt en het geluidsniveau is niet zo belangrijk zou ik voor die gaan. Hun prijs is echt zéér laag tov de rest.
 
Ik werk inderdaad bij Hoco Parts KeesH, da hi-j goed dacht :P

Hieronder de vermogensmetingen. De blauwe lijn is met originele uitlaat, de rode lijn met de Remus (verder volledig standaard).

De koppelkromme is nog vlakker geworden dan dat ie al was en het vermogen loop wat meer door op het eind.

full

https://www.motor-forum.nl/media/1303719/full

De AFR schiet tot 6000rpm alle kanten op dus daar is met een PowerCommander oid nog winst te halen.
Dit is een vol gas meting en op straat rijd je natuurlijk 95% op deellast. Dan is de closed-loop in werking en zal een PC nog veel beter merkbaar zijn.

full

https://www.motor-forum.nl/media/1303720/full

Later heb ik nog een K&N filter gemonteerd en wil nog een meting doen om te kijken wat hiervan het effect exact is. Moet alleen even kijken wanneer ik daar tijd voor heb.

Het volgende op mijn verlanglijstje is in ieder geval een PC5 met natuurlijk een quickshifter })
 
Laatst bewerkt:
Pc vertaalt de signalen van de ecu naar iets andere waarden.
Flashen zorgt ervoor dat de ecu die signalen zelf al aangepast zijn.
Denk een beetje als een tolk gebruiken of als zelf een taal leren....
Uiteraard kan je hier hele dikke boeken over vol tiepen, maar dit is het in het kort.
Wat is beter... ohje, nog meer dikke boeken. Hangt af van je wensen, je budget etc.

Mooie vergelijking! Mijn ervaringen met PC's zijn dan ook niet heel erg goed, met simpele weerstandjes die een motor wat rijker laten lopen bereik je haast hetzelfde. Ik heb het idee dat de CP3 blokken erg gevoelig zijn voor elke verandering. Als ik mijn akra titanium eronder doe zonder kath en zeker met een k&n filter denk ik dat een flash gewoon het beste is.

Bovenstaande grafieken zijn voor mij een zware verslechtering, zeker op deellast in de lage toeren mis je enorm veel accuraat vermogen en koppel. Ik heb er voor tien minuten bijvoorbeeld een Laser GP opgehad, die liep echt zwaar beroerd zonder aanpassing. Alleen een k&n filter zorgt ook voor een fractionele vertraging in oppakken, hetgeen een goed gecontroleerde lancering bemoeilijkt.
 
Bovenstaande grafieken zijn voor mij een zware verslechtering, zeker op deellast in de lage toeren mis je enorm veel accuraat vermogen en koppel.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja, bij 3000rpm is het vermogen minder, maar wanneer geef je vol gas bij dat toerental? Ik nooit...

Bij vollast gaat de ECU over in een voorgeprogrammeerde vollast mapping; duidelijk is wel dat die standaard vollast mapping tot 6000rpm niet goed is.

Over deellast performance kan je helemaal niets zeggen met deze meting. Doordat in deellast de closed-loop werkt zou het zelfs kunnen zijn dat je met 80% gasopening meer vermogen hebt dan vol gas...


Blijft nog de keuze flashen of PC.
Het mooie van een PC is dat je het eenvoudig weer los kunt koppelen en de motor daarna weer helemaal origineel is. Goed afstellen op een testbank of uitbreiden met een Auto-Tune moet natuurlijk wel. Voordeel is natuurlijk ook een QS mogelijkheid.

Flashen heb ik geen ervaring mee, maar ook dan is goed laten afstellen mbv een testbank wel een vereiste. mooie is wel dat je geen overbodige onderdelen hebt.
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja, bij 3000rpm is het vermogen minder, maar wanneer geef je vol gas bij dat toerental? Ik nooit...

Bij vollast gaat de ECU over in een voorgeprogrammeerde vollast mapping; duidelijk is wel dat die standaard vollast mapping tot 6000rpm niet goed is.

Over deellast performance kan je helemaal niets zeggen met deze meting. Doordat in deellast de closed-loop werkt zou het zelfs kunnen zijn dat je met 80% gasopening meer vermogen hebt dan vol gas...


Blijft nog de keuze flashen of PC.
Het mooie van een PC is dat je het eenvoudig weer los kunt koppelen en de motor daarna weer helemaal origineel is. Goed afstellen op een testbank of uitbreiden met een Auto-Tune moet natuurlijk wel. Voordeel is natuurlijk ook een QS mogelijkheid.

Flashen heb ik geen ervaring mee, maar ook dan is goed laten afstellen mbv een testbank wel een vereiste. mooie is wel dat je geen overbodige onderdelen hebt.

Vollast mapping of vaak ook inderdaad bijna vollast is vaak nog het minst gerestricteerd. Bij minder % gasopening ga je er dus alleen maar meer vermogensverlies merken. Ik geef overigens vaak volgas in lage toeren, snel doorschakelen volgas in lagere toeren is leuk met dit CP3 blok zeker. Grandioos in ieder toerental.

Daarmee wil ik die uitlaat niet afkraken, het is heel gewoon dat een aftermarket uitlaat minder goed presteert in de lagere toeren (en onder welke deellast dan ook) zonder andere maatregelen zeker bij de CP3 blokken heb ik het idee. Ik had die Laser GP bijvoorbeeld er even op gehad en het leek wel 50% vermogensverlies tot 7000tpm gebeurde er niet veel meer hoeveel gas ik ook gaf, er klopte geen reet meer van.

Ik heb op aardig wat motoren gereden en proefgereden, en gehad en van origineel naar uitlaat(systeem) en afstelling meegemaakt. Zo blijkt telkens weer dat motoren met aftermarket of verprutste uitlaten en verder geen aanpassing slechter lopen dan origineel tenzij je alleen doortrekt. Choppers met open uitlaten zijn het meest dramatisch, je houd een tractor over.

Voordeel van flashen is dat het hele management in een keer veranderd en je dus ook niks meer hoeft af te doppen of buiten werking stellen van sec. gaskleppen en dergelijke wat er op motoren zit aan afwurging. Een PC is binnen de restricties van het gesloten circuit de boel compenseren, een rijker mengsel bij lagere toerentallen is hierbij het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
Even tussendoor als het toch over uitlaten gaat.
Iemand ervaring met de akrapovic racing line?
Qua geluid vooral aangezien deze geen e-keur heeft natuurlijk.
En eventueel slechte ervaring mee gehad in het buitenland?

Aangezien ik stad en land afgezocht heb naar een leuke poip voor onder de 09 en deze toch wel het mooiste vind :Y

Akrapovic-Carbon-Yamaha-MT-09-FZ-09.jpg
 
Ik rij er nu 1 seizoen mee rond en vind dit ook de mooiste pijp voor de MT.
Vind het geluid zelf nog wel meevallen(heb de db killer erin) maar in hogere toeren brult hij lekker.

Ben ermee in Duitsland en Italie geweest.
Zolang je een beetje normaal doet zul je er buiten gerichte controles niet veel last mee krijgen.

Zeg nou zelf :)

J437cXD.jpg


MUBbsTF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik rij er nu 1 seizoen mee rond en vind dit ook de mooiste pijp voor de MT.
Vind het geluid zelf nog wel meevallen(heb de db killer erin) maar in hogere toeren brult hij lekker.

Ben ermee in Duitsland en Italie geweest.
Zolang je een beetje normaal doet zul je er buiten gerichte controles niet veel last mee krijgen.

Zeg nou zelf :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat wilde ik natuurlijk horen :')
Ik ga ook voor de Akra! Makkelijk over te halen ben ik, wat vervelend :$

Hier moet ie wel op passen toch
VAlJsVyG.jpg


Nou ik toch bezig ben even,
Ik ben Lorenzo. Hiervoor een MT07 gehad. Jaar op gereden en toen deze bakbeest opgehaald.
Wat een GEWELDIGE FIETS
 
Laatst bewerkt:
Dat wilde ik natuurlijk horen :')
Ik ga ook voor de Akra! Makkelijk over te halen ben ik, wat vervelend :$

Hier moet ie wel op passen toch
[afbeelding]

Nou ik toch bezig ben even,
Ik ben Lorenzo. Hiervoor een MT07 gehad. Jaar op gereden en toen deze bakbeest opgehaald.
Wat een GEWELDIGE FIETS

Mooi!

Mocht je het geluid te hard vinden dan kan je bij Termaat in Nijmegen een catalysator bestellen die je dan na een kleine aanpassing ertussen kan zetten.
Zelf vind ik het niet nodig :)

Heel veel plezier met je nieuwe MT 09
 
Op deze druilerige dag maar de tijd genomen om de motor weer eens een beetje onderhoud te geven... dingetje schoonmaken, ketting stellen... blijf het toch bijzonder spannend vinden...die ketting spanning die door yamaha is voorgeschreven....
Maar, moet daar dan wel aan toevoegen dat het afstellen het rijgedrag aanzienlijk verbeterd. Vooral ten aanzien van het aan uit gedoe bij het gas geven.
 
Mooie fiets! Tof accent die luchtroosters, waar heb je die vandaan?

Dankje! Ik heb de roosters zelf gedaan. Van Motip fluo spuitbusje gekocht, en een witte primer van motip eroverheen om goed te dekken. Achter heb ik dat ook gedaan! Heel simpel werk maar wel een stuk meer fluo gerelateerd :Y

8T5iMffI.jpg


~
Mooi!

Mocht je het geluid te hard vinden dan kan je bij Termaat in Nijmegen een catalysator bestellen die je dan na een kleine aanpassing ertussen kan zetten.
Zelf vind ik het niet nodig :)

Heel veel plezier met je nieuwe MT 09

Ben niet bang voor het geluid. Eerst maar eens bestellen!
Ben wel benieuwd hoe ie in het echt klinkt :j
 
Dankje! Ik heb de roosters zelf gedaan. Van Motip fluo spuitbusje gekocht, en een witte primer van motip eroverheen om goed te dekken. Achter heb ik dat ook gedaan! Heel simpel werk maar wel een stuk meer fluo gerelateerd :Y

Cool, zeker achter ziet het er ook vet uit :t
 
Druilerig? Hier (in het oosten) niet hoor *O* . Zonet nog gereden.

Qua uitlaten zoveel mensen zoveel meningen. Ikzelf vind de uitlaten die uitsteken minder mooi. Yamaha heeft bij de MT-09 juist de uitlaat onder de motor geconstrueerd om de motor slank te houden. De carbon Akra steekt een heel stuk uit. Ik vind dat niet mooi, maar eenieder moet dat zelf weten. Wel klinkt hij volgens mij heel goed.

Heb zelf voor de LeoVince gekozen. Ook die uitlaat zul je mooi of niet mooi vinden. Ik gok dat de meesten hem niet mooi vinden, maar dat maakt mij niets uit. De motor loopt er prima op, heb de dB-killer er nog in zitten.

full


Hiervoor een Arrow X-Kone gehad, klonk ook goed.

Daarnaast is e-Keur een must voor mij. Heb ook nog geen controles gehad in de afgelopen 10 jaar Duitsland, maar als je pech hebt mag je vanwege het ontbreken van een e-Keur niet verder en kun je zien dat je de originele pijp op locatie krijgt. Een risico dat ik niet wil lopen.
 
Laatst bewerkt:
Oja, mengsel aanpassen.... altijd leuk. Ik denk dat er zeker wat te halen valt, echter vind ik het zelf niet zo nodig.

Wanneer je een Akrapovic uit de folder van Yamaha bestelt dan zullen ze m bij de dealer monteren, maar ik geloof nooit dat je een andere mapping erop krijgt. Deze gebeurt zelfs bij nieuwe motoren met de geldende 2 jaar garantie! Als het heel schadelijk zou zijn, zou Yamaha dit niet toestaan. Er zullen ongetijfeld ook uitlaten zijn die de motorloop flink nadelig beinvloeden. Zo stond hier ooit een bericht van een MT-09 met GPR uitlaat (uit mijn hoofd), en die liep niet mooi. De eigenaar dacht dat het aan het ontbreken van de balanspijpjes lag...
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat de meesten hem niet mooi vinden, maar dat maakt mij niets uit.

Ik ben persoonlijk van mening dat het de mooiste uitlaat die er beschikbaar is voor de 09. Ik heb deze destijds niet gekocht omdat er niet echt een voor de hand liggende plek was om deze vandaan te halen.

Oja, mengsel aanpassen.... altijd leuk. Ik denk dat er zeker wat te halen valt, echter vind ik het zelf niet zo nodig.

Wanneer je een Akrapovic uit de folder van Yamaha bestelt dan zullen ze m bij de dealer monteren, maar ik geloof nooit dat je een andere mapping erop krijgt. Deze gebeurt zelfs bij nieuwe motoren met de geldende 2 jaar garantie! Als het heel schadelijk zou zijn, zou Yamaha dit niet toestaan

Akrapovic bouwt zijn uitlaten gebaseerd op de fabrieksafstelling. Is het perfect? Nee. Then again, wat Jaap een goede afstelling vind is voor Bassie weer vreselijk. De goedkopere uitlaten hoor je wel is verhalen over. Heb wel is een Wings uitlaat gezien met het binnenwerk wat ontploft was op een 2017 Super adventure S. You pay peanuts you get monkeys.
 
Ik ben persoonlijk van mening dat het de mooiste uitlaat die er beschikbaar is voor de 09. Ik heb deze destijds niet gekocht omdat er niet echt een voor de hand liggende plek was om deze vandaan te halen.

Thanks!

Akrapovic bouwt zijn uitlaten gebaseerd op de fabrieksafstelling. Is het perfect? Nee. Then again, wat Jaap een goede afstelling vind is voor Bassie weer vreselijk. De goedkopere uitlaten hoor je wel is verhalen over. Heb wel is een Wings uitlaat gezien met het binnenwerk wat ontploft was op een 2017 Super adventure S. You pay peanuts you get monkeys.

Ik denk dat heel veel uitlaatboeren dit doen.
 
Betreft afstellen > misschien lees ik eroverheen hier maar op andere forums lees ik dat je op dashboard de CO afstelling kan aanpassen.

Geen idee eerlijk gezegd wat het zo 123 inhoudt, maar valt hier dan ook met standaard ECU etc nog winst te behalen?
Niet qua PK's ,maar puur qua motorloop.
 
Mehh... 1 min punt bij m'n 2017 MT09 gevonden.
De voorste knipperlichten die net boven je blok zitten zijn gevoelig voor knie'tjes.
Me net 5 dagen oude knipperlicht nu al afgebroken door me even te vlak langs lopen :(
 
Heb zelf voor de LeoVince gekozen. Ook die uitlaat zul je mooi of niet mooi vinden.

Ik vind het ook een sexy pijpje hoor!

Hou zelf alleen meer van zwart/donkergrijs/carbon met kleine rode accenten :)
Het lelijkste van mijn motor vind ik ook het lichtgrijze frame. Was destijds al jaloers op de Amerikaanse uitvoeringen met zwart frame.

Maar ook daar kan ik goed mee leven :)
 
Mehh... 1 min punt bij m'n 2017 MT09 gevonden.
De voorste knipperlichten die net boven je blok zitten zijn gevoelig voor knie'tjes.
Me net 5 dagen oude knipperlicht nu al afgebroken door me even te vlak langs lopen :(
Was wel een McGreggor knietje dan maat. Mijn MT-10 knippers (zelfde stengels als jij hebt) hebben geregeld het kozijn gepoogd mee te nemen en die shinen nog steeds. Balen nonetheless. Die van mij ga ik woensdag vervangen voor andere. Ik heb dan setje over......
 
Terug
Bovenaan Onderaan