ketting spannen honda nc750x, iets gaat er fout volgens mij

Mourin

Rookie
17 sep 2017
10
0
Even een vraag, ik probeerde vandaag mijn ketting te spannen, nog nooit gedaan. En het resultaat is nu dat de rechterkant wat afwijkt van de linkerkant. De ketting staat wel goed nu volgens mij maar ik heb het idee dat de boel nu een beetje scheef zit. Moeten de streepjes exact hetzelfde staan of zit daar een marge in? Bij de honda is het ook best lastig om de streepjes exact hetzelfde te krijgen want er is geen markeringsstreepje op de swingarm zelf. De afwijking is ongeveer 2 mm denk ik, misschien niet eens.

Iemand een idee of suggestie?
 
Laatst bewerkt:
En ik gebruik die streepjes nooit om mijn ketting te spannen. Maar wel een schuifmaat waarmee ik de afstand meet vanaf de moer tot de tip van de spanbout. Die moet dus gelijk aan beide kanten zijn.

heb je dan eerst alles opgemeten zodat je 100% zeker bent dat de rest ook gelijk is ? zo niet weet je nog steeds niet of het correct is ...
 
ik zou gaan meten vanaf het hart van de vooras naar het hart van de achteras, want dan weet je zeker dat je links en rechts dezelfde afstand moet hebben.
uiteraard wel zorgen dat het voorwiel recht naar voren wijst.
ik zeg ook bewust niet "zorgen dat het stuur recht staat" .. want stel dat je net je vorkpoten iets scheef gemonteerd hebt zitten.
En zelfs dat is geen garantie dat de vooras haaks op de lengte-as van de motor staat. Want stel dat de wiellagers niet helemaal in orde zijn...

uhhh...
deze post is lichtjes voorzien van enige ironie, om het overkill aan meetmogelijkheden te benadrukken en NIET bedoeld om goedbedoeld commentaar onderuit te halen ;-)
 
ik zou gaan meten vanaf het hart van de vooras naar het hart van de achteras, want dan weet je zeker dat je links en rechts dezelfde afstand moet hebben.

ook fout, ketting heeft niets te zien met het voorwiel. enige wat van belang is, is dat de ketting recht loopt, en dat moet ze doen tussen aandrijfas en as achterwiel. al de rest doet totaal niets ter zake.
 
ook fout, ketting heeft niets te zien met het voorwiel. enige wat van belang is, is dat de ketting recht loopt, en dat moet ze doen tussen aandrijfas en as achterwiel. al de rest doet totaal niets ter zake.


gedeeltelijk waar ;
voorwiel en ketting hebben idd niets met elkaar van doen,
maar het gaat hier om het punt van waaruit je meet, en dat kan elk punt op de lengte-as van de motor zijn, of in dit geval met een gelijke afstand tot de lengte as van de motor loodrecht gemeten op die lengte as.
dus niet fout !

ook niet de meest logische oplossing, dat geef ik toe, maar ik had al iets vermeld over ironie enzo
 
gedeeltelijk waar ;
voorwiel en ketting hebben idd niets met elkaar van doen,
maar het gaat hier om het punt van waaruit je meet, en dat kan elk punt op de lengte-as van de motor zijn, of in dit geval met een gelijke afstand tot de lengte as van de motor loodrecht gemeten op die lengte as.
dus niet fout !

hoe mooi je het ook probeert uit te leggen, het blijft fout. komt bij dat de foutmarge van "het niet 100%" recht staan van het voorwiel groter is dan de foutmarge van de streepjes op de achterbrug, en er zijn motoren waarbij de wielen niet eens helemaal in lijn staan ...

kortom : je ketting afstellen op basis van het voorwiel is dom en nodeloos ingewikkeld!
 
Laatst bewerkt:
Pfoe pfoe.,
Eerst ts,goed gedaan jochie!!

Verder,wat n berg jamaar en, want. Die jonge had al na 5 reacties z'n tips.
Zelf hou ik de richtlijnen van de fabrikant aan,thats it!
Ik ga geen controles aan deze dingen doen,deze hebben hun al gedaan en verkopen toch een kwaliteitsprodukt ! ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan