Le Tour du 7 Jours: Cols en Africa Twin

Klopt ! Ik heb al jullie (ook van de patatkoning) verhalen gelezen en dat is een van de redenen om hier ook heen te gaan. Inderdaad vermeldden jullie al dat de noordkant behoorlijk eenvoudig is (wordt prima bijgehouden ook gebruik door de boeren). De zuidkant is veel moeilijker door de krappe hairpins i.c.m. de grotere stenen. Tenslotte moet en zal je een keer de draai moeten maken !. Bij Sommelier is er meer (horizontale) ruimte achter de hairpins om ff bij te komen...
 
Zaterdag:
Het doel is vandaag om diverse Cols te rijden in de Zuid-Alpen maar ook om de rode rotsen van Gorges de Daluis en Cains te zien. Eind jaren 80 ben ik hier ook een aantal malen geweest op deze Cols met een Honda ss50 (2x !), later met een eend en vorig jaar nog met een dagje huurmotor vanaf Gap...

full



Om 8u sta ik al op Col de la Bonette (2802m) helemaal alleen en ca 4 graden. Fantastisch !!. Ook hier rennen de bergmarmotten weg voor de motor uit, ik voel me dan een indringer in hun eco-systeem. Gelukkig heb ik de standaard uitlaatdemper nog eronder zitten en geen bleer-pijp. Ik rij de Col (D64) af tot Saint-Saveur-sur -Tinee en sla rechtsaf de D30 in richting Roubion en Beuil. Een prachtige stuurweg naar Col de la Couillole. Niemand op de weg, echt een aanrader, vroeg op pad om de drukte en de hitte voor te zijn.
full

full


full



Verdere route:
D30 Beuil, D28 Gorges-Supr. de Cains (rode rotsen), D6202 rg Entrevaux, D902 Col de la Cayolle, D660 Col de Fa (op en weer retour) en vervolg D902 via Gorges de Daluis en Col de la Cayolle naar Jausiers. Het landschap is hier super, Cayolle is fraaier dan Bonnette maar omdat het later op de dag is, ook drukker. Veel Fransen en Italianen ontvluchten de warmte door ook de passen op te rijden en het was natuurlijk zaterdag, de voorlaatste dag van hun zomervakantie.
Foto van Gorges Supr. de Cains...
full



In Entrevaux zie ik motorrijders in de brandende zon onhandig manoeuvreren met hun BMW-GS-sen volbehangen met accessoires. Veel te groot, te breed en te zwaar voor mij. Een Fiat Panda is bijna smaller !. Gelukkig is de nieuwe Africa Twin mooi rank.....

Ik reed Col de Fa op omdat de kaart aangaf dat dit een "parcours dangereux" is. Dit weggetje was superklein en fraai, maar niet hoog genoeg en dus was het bloedheet in de zon. Tevens wist ik niet hoe, en of, ik daar verder kon rijden, dus retour omlaag. Let op het dorre gras....
full




Check de foto van Gorges de Daluis: er gaat 1 rijstrook door de tunnel en de andere gaat om de tunnel heen (ik reed van zuid naar noord).
full

full


full



Getankt in Barcelonnette en salami gehaald bij de lokale supermarkt. Retour camping om ca 15u. De dag is nog niet voorbij....
Wordt vervolgd.
 
Zaterdag: vervolg vanaf ca 16u (DE AVOND ETAPPE):
Na de ca 280km eerst ff zwemmen in een naastgelegen Plan d'eau. Maar het begint weer te kriebelen......, het is zo fraai hier en dinsdagavond wil ik bij Motorcamping La Mouche nabij Epinal zijn, dus, niet luieren maar rijden !. Dus weer op het zadel gesprongen en in deze namiddag naar Col de Larche gereden.
full




Vervolgens via de fraaie Italiaanse afdaling rechtsaf naar de Col de la Lombarde. Wel even opletten want mijn TT is hier blanco, Italie is niet geladen.... Tja, er zijn motorrijders die dit een fantastisch colletje vinden maar voor mij op dit tijdstip een zgn. kermiscol. Tientallen campers komen mij tegemoet en moeten steken in de haarspeldbochten om af te dalen. Ondanks dat ik stijgend verkeer ben, krijg ik vrijwel nergens voorrang... De weg is erg smal en met teveel tegenliggers dus geen fijne stuurweg. Ik ben blij dat ik niet op een BMW GS rij, die past er dan niet meer langs. Italianen keren huiswaarts op deze zaterdagavond. Tot het kruispunt waarbij een bedevaartsdorp bereikbaar is, is het druk. Bovenop de col kan je amper parkeren (op de foto zie ik wel ruimte zat, zal wel aan mij liggen.. |( ) . Ik mis de scheurbochten van Col de Larche.
full

full





Vervolgens de afdaling via het skigebied Isola 2000 (foto). Zonde van de berghellingen en in de avondschaduw zijn de ski-flatgebouwen superlelijk.
full



De weg van Isola 2000 naar Isola is een scheurweg, wel 16m breed, zal wel met de wintersport te maken hebben.
Wat rijdt de Africa Twin toch heerlijk. Een super stuurfiets en zwaar genoeg voor mij, zeker na de onverharde col gisteren. Zie de kaart voor de route van 16:30u tot ca 19u.
full


Ik voel me moe en had dit rondje eigenlijk niet meer moeten rijden, maar, de dag heeft nog een afsluiter in petto die a-l-l-e-s weer goed maakt........

wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag DE AVONDETAPPE vervolg:
Na een frisdrank in St-Etienne-de-Tinee, op hetzelfde terras als vanochtend, doorgereden richting Col de la Bonnette. Na enkele kilometers linksaf naar St-Dalmas le Savage want er is op de old-skool Michelin kaart nog een col zichtbaar. Deze hebben wij begin jaren negentig ook met eenden en een Renault 4 gereden en was toen erg stenig wat ik mij herinner. Het is Col de la Moutiere.

Ik ben (blij) verrast en verbaasd dat dit soort onverharde colletjes, evenals Parpaillon, nog überhaupt toegankelijk zijn. Hoe lang nog ?.

Superweg en na de col zelf onverhard tot de aansluiting op de noordhelling van la Bonnette. Er is helemaal niemand te zien en de avondzon maakt dit tot een onvergetelijk moment. Veel makkelijker en lager dan Parpaillon, maar in de avondzon supergaaf. Ik rij niet snel, ik ben moe, wil geen fouten maken maar geniet op en top. Zie de foto's.
full

full

De laatste foto is op de noordhelling van La Bonnette, waar de splitsing is, hier reed ik bijna 11uur geleden ook langs maar dan zuidwaarts.
full


Om ca 19:30u terug op de camping en ca 380km gereden. Vandaag maximaal netto rijtijd !! :] :] Morgen inpakken en vertrekken naar de volgende uitdaging. :]

Wordt vervolgd.....
 
Ik sprak een motorrijder in Jausiers die beweerde dat je kan rijden vanaf Col de la Moutiere westwaarts (legaal of illegaal?) richting Cayolle. Hier loopt wel een soort GR-pad (wandelroute) volgens Michelin. Overigens reed deze motorrijder op een zware xtz1200. Ik heb op MF nog nooit iets over gelezen over deze verbinding. Iemand een keer gedaan ?.
 
Ik sprak een motorrijder in Jausiers die beweerde dat je kan rijden vanaf Col de la Moutiere westwaarts (legaal of illegaal?) richting Cayolle. Hier loopt wel een soort GR-pad (wandelroute) volgens Michelin. Overigens reed deze motorrijder op een zware xtz1200. Ik heb op MF nog nooit iets over gelezen over deze verbinding. Iemand een keer gedaan ?.

Ik heb er een deel van gereden (vanaf de kant van de Bonette), maar ik ben na een tijdje omgekeerd omdat ik die kant helemaal niet op moest. Maar het kan inderdaad, en gewoon legaal(tenminste, het stuk wat ik heb gereden wel). Het was wel erg slecht, niet veel bereden en heel veel losse stenen. Zal de archieven eens induiken, moet nog wel ergens foto's hebben. Waar hij precies uit zou moeten komen op de Cayolle weet ik niet.

Yes, weer een reden gevonden om die kant op te gaan :+
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal tot nu toe, blijft een prachtige omgeving. Begin juni de Parpaillon vanaf de Noordzijde geprobeerd. Het bord stond netjes op fermé, en dat bleek ook wel te kloppen. Paar kilometer voor de tunnel liep ik vast in de sneeuw. Ondanks het feit dat hij tegenwoordig wat makkelijker te rijden is blijven de uitzichten fantastisch, en daar doe je het toch ook voor.
 
Col de la Moutiere westwaarts richting Cayolle

Het is mogelijk,
Google Maps
In het voorjaar kun je bij die grote steen lawine pech hebben..

Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een gave rit gemaakt en je verslag tot nu toe maakt goede herinneringen los :Y

Ik reed afgelopen augustus de parpallion op mijn Vespa (zie mijn sig voor het reis verslag).

Ik blijf zeker mee lezen, leuke rit, gave motor en mooie foto's !
 
Klopt. Ik heb al jullie verhalen met veel plezier gelezen, vandaar dat ik ook maar een poging waag. Iets met een handdoek laten hangen in Jausiers bij Le Planet...
En ook regen. Ik heb echt veel geluk gehad met het weer. Geen druppel in de Alpen de hele week.
 
Zondag 20 augustus:
Vertrek om 8u, er lag een soort ijs op het motorzadel... Ik had s-nachts geen kou van onderaf gehad (dankzij de Thermarest en de autoruitalufoliemat daaronder), maar juist van boven door de tig-jaren oude slaapzak.
Doel vandaag is om richting Pointe de Sommelier te rijden in Italie, ca 50km van Briancon af. Ik wil wel graag in Frankrijk kamperen vanwege de sfeer maar ook omdat ik de taal goed spreek en versta. Dan kan ik maandagavond nabij Annecy zijn en dinsdagmiddag bij motorcamping La Mouche en woensdagmiddag thuis. Ik neem mij voor om veel meer te stoppen, wat niet meevalt als je alleen rijdt. De netto-rij-uren iets omlaag brengen. Enfin, eerst ontbijt halen bij de boulangerie in Jausiers, daarna is dit de route van vandaag.... Koffie komt later wel weer.
Col Agnel was een zijsprong om deze toch even gereden te hebben. Maar de westkant vanaf Guillestre is niet zo bijzonder, het was ook weer erg druk, vol met campers. Ik denk dat de Italiaanse kant veel fraaier is als ik de kaart goed lees. Aan Italiaanse kant is het veel moeilijker om noord-zuid langs de Alpen, langs de grens met Frankrijk, te rijden. Maar, retour bij de top en de Izoard op. Echt een supercol met spectaculaire landschap !. Het asfalt is in topconditie, feitelijk is dat overal zo waar de Tour de France de afgelopen jaren overheen geknald is. Je kan het spoor simpelweg volgen..... :]

De route van vandaag zoals gereden :] :
Jausiers (bakker)
D900 Gleizolles
D902 Col de Vars
Guillestre (koffie)
D902a Les Isclasses (getankt supermarkt)
D902 Col de l'Ange Gardien
D947 / D5 / D205t Col Agnel (achteraf gezien veel te druk met campers, maar wilde deze ff afvinken) vervolgens retour..
D205t / D5 / D947 / D902 Col d'Izoard (superfraai)
D902 Briancon
N94 / D201 Val-de-Pres (camping Claree) aankomst ca 15u en tent opgezet.
D994g / D1 Col de l'Echelle (verborgen juweeltje)
SP216 Bardonecchia (ex olympisch dorp denk ik)
SP235 Pointe Sommelier (3000m) (hoogtepunt, later meer hierover.)
Retour Val-de-Pres
Aankomst camping weer ca 19u.

Het weer: onveranderd strak blauw en lekker hot midden op de dag met de zwarte motorkleding.
De motor: geen zorgen, iedere ochtend olie-check en over ca 3600km ca 1 liter verbruikt. Om de dag ca 2 trechters olie erbij (ik lees de laatste tijd vrij veel vastlopers....). Ik denk vooral op de bergpassen bij het gas vol open (60pk of wat er nog van over is, hahaha) en vervolgens weer helemaal dichtdraaien en terugschakelen dat er wat olie doorgaat.
De ketting: om de dag even de spray erop. Het regent niet !.
Vocht (voor mij dan): per dag een liter water gedronken uit een fles die ik dagelijks bijvul en in mijn rugzak bovenop de bagage zit.

Een deel van de route: Vars, Agnel, Izoard....
full


Gefitst op Izoard.....
full


De col....
full



Alleen op camping La Claree in Val-de-Pres.....
full



wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Zondag 20 augustus DE AVONDETAPPE:
Waar waren wij ook alweer gebleven (citaat Geert Mak). Oh ja, ik zocht een camping nabij Briancon, om zo even Italië in te rijden om de Pointe de Sommelier te gaan rijden. Ik kwam uit in Val des Pres bij Camping La Claree (zie foto). Zodra de tent stond, dacht ik. "mooi weer, niemand om mij heen, tank halfvol, NU rijden" :] . Aldus via de Col de Echelle (D11), een prachtig dal en erg fraaie col, naar Bardonecchia in Italië. Zie de route....

full


full



In Italie is mijn TomTom blanco, maar "onderlangs richting de tunnel Frejus" vond ik de weg naar Rochemolles....
full





Temperatuur ca 27 graden en brandende zon. De asfaltweg gaat over in een stofweg en op een gegeven moment ben je bij de parkeerplaats bij de opgang naar de Sommelier. Ik stop hier en kijk naar de hairpins boven mij. Ik spreek een Nederlandse GS-rijder (full-options) die de Sommelier was opgereden maar na een paar bochten met hulp van zijn zoon omgedraaid was omdat het te zwaar en te moeilijk werd. Zijn zoon was wel verder gereden op een BMW F700 of 800GS, die kwam in de verte met een noodgang al naar beneden. Mmmm, zou mij het wel lukken ?. Volgens zijn zoon was het wel te doen, dus maar vertrokken, 5 of 10 euro tol betaald. Ja het is zondag en ja de Sommelier was open. (ik zag namelijk dat het halve internet vol staat met berichten dat de Sommelier op zondag dicht zou zijn). Misschien heb ik wel geluk, het is wel de allerlaatste vakantiedag van de Italianen. Staan, gas geven en rijden. Tot de helft (bruggetje) ging het prima, niet moeilijker dan de zuidkant van de Parpaillon. Toen kwamen de grote stenen, de ventilator blaast volop, ik zweet als een otter en een paar keer in bochten val ik bijna !. Zeker moeilijker dan de Parpaillon-zuidkant maar gelukkig wel 'horizontale plateaus' bij elke haarspeldbocht als een soort van escape. Superblij met de TKC-70 banden. Temperatuurmeter in de gaten houden en handen af van de koppeling. Yes: top gehaald. Zie de foto's voor een beter beeld en bedenk, tot wanneer mag je uberhaupt hier nog rijden ?.......

full

full



Yes, ik sta op de top !! Het is fantastisch om hier te staan. Volgens de Denzel Alpenstrassenfuhrer, thuis in de boekenkast, stonden hier vroeger gebouwen en een skilift. (rechts op de foto hieronder).


full

full

full






Nu niets meer van te zien maar waarschijnlijk de reden van deze weg. Het meer is bijna leeg. Het is ca 18u. Ik besluit om af te dalen voordat ik de enige op de top ben. Weer val ik bijna een paar keer. Dat is de reden dat ik valbeugels en kofferrek heb gemonteerd, zodat bij een evt valpartijtje de steeds zeldzaam-wordende-kappen hopelijk heel blijven.... Ik drink nog een fris bij de hut nabij het tolhokje en daal verder af via de stofweg. Alles gaat goed en het is ook wel weer lekker om op een asfaltweg te rijden. Bardonecchia maakt in de avondzon met al wat schaduw een naargeestige indruk op mij. Grote betonnen strenge oude olympische gebouwen... Via Col de l'Echelle rij ik weer France binnen (gendarmes) en de avondzon verwelkomt mij in Vallee de La Claree, echt een fraai gebiedje. Ik verwacht een eenzame campingavond na deze mooie dag, maar er is zowaar (kinder)animatie. Gelukkig nog niet begonnen, maar een pizza en een bier kan ik bestellen en ik zie zowaar een verlengsnoer en druk de gsm-lader daar in. En ik zit ff tussen andere mensen. Het koelt flink af dus trui aan, en ik realiseer mij dat ik veel geluk heb met het weer, tot nu toe slechts 10 minuten regen gehad nabij Luxemburg. Ik kijk op de Michelin kaart en wil morgenavond nabij Annecy zijn en dinsdag bij La Mouche (Epinal). Na nog een bier de tent opgezocht.

full
 
Mooi!

Leuk om de Sommeiller ook eens een keer rustig te zien, ken hem alleen tijdens de Stella Alpina en dan is het "best druk". :+
 
Maandag 21 augustus:
De wekker om 7u, alles inpakken, motorolie bijvullen en om 8u kan ik bij de camping een croissant en een koffie kopen. Ik ga nu voor het eerst tijdens het rijden mijn telefoon opladen via de adapter 'Optimatie naar usb' (19euri). Klein detail, het standaard snoertje van die usb naar de telefoon is 1m lang, dus veel te kort om handig te zijn..... Dan maar in de bagage achterop bijladen. De route gaat naar het noorden en niet via de bekende Galibier, die al meerdere malen gereden sinds 1988 de trip met een honda ss50.
De route voor vandaag :] :

21 augustus
Vertrek 8u
D201 Val de Pres
N94 Montgenevre
Col de Montgenevre
Ss24 Cesana Torinese
Ss24 Oulx
Susa (capo en getankt. dit lijkt mij een fraai plaatsje)
Ss25/D1006 Col du Mont Cenis
D115 Lanslevillard
D902 Col de l'Iseran
D902 Val d'Isere (spar boodschappen gedaan)
Bourg-St.Maurice (te druk bij de mac om te stoppen)
D902 Cormet de Roselend (blijft supermooi)
Col de Meraillet
D218 Col de Pre
D218 Bge de St.Guerin
D218 Areches
D925 Beaufort
D67 Queige
D67 Col de la Forclaz
N212 Ugine
N508 Faverges (getankt)
N508 Doussard (camping int de lac bleu 15euro)
Aankomst ca 15u

Wat valt op:
Susa: lijkt mij een fraai dorpje, zou je hier kunnen kamperen om een volgende keer de Assietta te rijden ? Wie weet dat.

Col de Iseran: alleen de zuidelijke kant is erg fraai en mooi lang. Topweg !. Op de top een beetje kermis maar dat komt uiteraard door het weer. De noordkant tot en met Bourg St Maurice is te druk en teveel bebouwd.

Cormet de Roselend: ook een parel. Ik ben direct na het meer linksaf geslagen oa via Col de Pre. Zeg maar de kleine witte D-wegen op de kaart. :]

Lac d'Annecy: ik wilde zwemmen en stond op de camping aan de zuidkant van het meer. Hier was ik al een keer geweest toen ik een jaar of 15 was met mijn ouders in een Renault 12. De camping had een plekje en ik kreeg direct een biertje van de Engelse buren. Verder stond het vol met Engelse en Belgische gezinnen. Niets aan voor een motorrijder alleen. Wel ff gezwommen in het meer. Meer dan 60 minuten wachttijd voor een pizza, dus laat maar, ik heb nog muesli-repen. Ik vond het maar niets en overwoog even om alles in te pakken en rechtstreeks naar huis te rijden of iig naar het noorden. Kortom: "de dag van de man met de hamer", ik wil nu naar huis |( . Maar mijn stemmetje zei: "je hebt al veel te veel gereden en ga nu maar lekker vroeg pitten". Gelukkig weinig herrie waar ik stond dus om 21uur de tent in. :z
Komt misschien omdat je alleen rijdt, het is dan wel heerlijk om vroeg te vertrekken en tot 's-avonds laat te rijden (veel netto rijkilometers), maar je wordt ook niet geremd. Geen enkele rustdag gehad en telkens te kort stoppen. Maar wel genieten met een glimlach van oor tot oor !!.

Het fantastische uitzicht tussen Oulx en Susa op een stuk extreme engineering !...
full


Susa lijkt mij een leuk plaatsje (niet mijn AT op de foto trouwens). Foto vanachter mij heerlijke onvervalste Italiaanse capo.....
full


Col Mt Cenis....
full


Col d-Íseran...
full


Cormet de Roselend...
full


De route van Roselend, ik zag trouwens vele onverharde weggetje hier in de buurt, op de kaart hieronder vooral 'rechtsonder', ff onthouden, iets voor de volgende keer ?
full


wordt vervolgd.....
 
Op deze creatieve manier heb ik mijn ABUS slot (30jaar oud en x kilo zwaar) meegenomen. Toch maar een keer een schijfremslot kopen......

full
 
Herkenbaar, het te lang door rijden te kort stoppen en dan op een gegeven moment echt gebroken te zijn.

Die onverharde weggetjes op het laatste kaartje bij het Lac du Roselend herbergen een best wel leuke onverharde pas terug het dal in naar de N90.
Cormet d'Arêches
Ik reed die 2 jaar terug met mijn vrouw als duo op onze Vespa.
1506626642-800-x-600px-IMG_20160819_124526.jpg


De Col de pre reden we toen ook, erg leuk, rustig in vergelijking met de "grote" cols en leuk sturen.
 
Herkenbaar, het te lang door rijden te kort stoppen en dan op een gegeven moment echt gebroken te zijn.
Dat te ver doorrijden overkomt ons kennelijk allemaal. Is dat niet specifiek voor een solo-rijder?
Niemand die op een gegeven moment zegt om te gaan stoppen.
Ik raak er niet gebroken van, maar heb dan later in de avond nog wel eens moeite om nog een slaapplek te vinden of dat ik dan in het half-donker nog mijn tentje aan het opbouwen ben.

In de Appenijnen wel eens gehad dat ik 's avonds om 22.00h nog in de bergen reed op zoek naar een plekkie. (camping opgeheven/ verschillende B+B's in puin door aardbeving/ of gewoon COMPLETO!) Zo erg laat ben ik niet kapot, maar happy ben ik ook niet. Ingecheckt bij 1e hotel wat ik zag..............(22.15h)
 
Laatst bewerkt:
Ik neem mezelf meestal voor om rond een uur of 6 langzaam op zoek te gaan naar een camping, of in ieder geval te bepalen of ik het al zat ben of dat ik nog een stukje door ga. Ik vind het ook wel prettig om in de avond nog de tijd hebben om rustig te koken en eventueel nog een rondje door de omgeving te lopen, dus ik maak het meestal niet zo erg laat.
 
Nee laat maak ik het meestal niet, maar gewoon te weinig tijd uit het zadel. Niet genoeg rust momenten en eigenlijk alleen maar rijden.
Daar ga je voor op trip maar meestal na een paar dagen komt de man met de hamer, en lig je om half 10 in de avond al te snurken.
Of na 2 biertjes wordt het al opvallend licht in je hoofd.
Of begint je lijf zo pijn te doen dat je wel gedwongen wordt om wat meer zonder de motor te bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Lekker op tijd stoppen (je etappes niet te lang plannen) en 's avonds lekker boekje, biertje, wijntje, worstje, nootje en het is zo bedtijd om de dag erna weer fit op te staan.
 
Wat valt op:
Susa: lijkt mij een fraai dorpje, zou je hier kunnen kamperen om een volgende keer de Assietta te rijden ? Wie weet dat.

Ik heb van de week op een camping in salbertrand gestaan, 20 km verder. Prima camping.
Google geeft niet zoveel aan in Susa zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan