Naks (nokkenaskettingspanner) vraag

MvdB94

MF'er
25 jan 2017
31
0
Goes
Ik heb een ratel onder in mijn blok, ik verdenk als verdachte de naks (Nokkenaskettingspanner)!

Nou ben ik benieuwd of het benodigd is om de gehele assembly van de naks te vervangen of dat het alleen benodigd is de rod te vervangen?

Verder vervang ik natuurlijk wel de ketting en geleiders.

Het gaat om een Kawasaki ZXR 400 L

Hieronder de assembly
full


Hieronder de losse rod
full



Alvast dank voor de reacties :) .

Groeten Marc
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet zomaar de NAKS vervangen...

Als een automatische NAKS je ketting niet meer op spanning houdt, dan kan het ook zomaar zijn dat de ketting zelf aan vervanging toe is. Uit ervaring: Zelf op de gok onderdelen gaan vervangen kan net zo duur zijn als 'm gewoon naar de garage brengen en 't in één keer goed laten doen O-) :+ . Afhankelijk van of je graag sleutelt of niet, moet je zelf maar beslissen of je de gok wilt wagen en evt. het lesgeld er voor over hebt.

Edit: En dan ga ik er voor het gemak van uit dat de ratel inderdaad van de nokkenasketting komt :) .
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet zomaar de NAKS vervangen...

Als een automatische NAKS je ketting niet meer op spanning houdt, dan kan het ook zomaar zijn dat de ketting zelf aan vervanging toe is.
Hij zegt dan ook dat hij de ketting en de geleiders gaat vervangen. En dan doet dat er niet toe want dan plaats je sowieso een nieuwe NAKS.

Als antwoord op de vraag van TS:

Je moet de complete spanner hebben.

Als het alleen een massief deel is is dat sowieso niet waar een spanner op stuk gaat. Bij een spanner op oliedruk is het echt een plunjer en die slijten wel. Maar bij een veerbelaste spanner is het slijtagedeel meestal de veer.

Enkel de veer vervangen dan maar? Nee, want er zijn meestal meerdere versies door de jaren heen, en onderdelen zijn meestal niet uitwisselbaar.
 
Dank voor de reacties, ik ga het blok er sowieso onderuit halen om nog andere delen te vervangen en bekijk dan ook zeker eerst de staat van de onderdelen voordat ik iets bestel en vervang.

Echter was ik gewoon benieuwd of je dan de gehele assembly zou moeten vervangen of niet, het is dus alvast voor op voorhand wat kennis te vergaren.
 
als je het krukasdekseltje rechts weg neemt, zie je de stift van de spanner zitten. je ziet direct hoe ver hij uit steekt en kan kontroleren of de geleider onder spanning staat.
als dat in orde is, komt het geluid van ergens anders.

geleiders zeker mee vervangen, durven nogal gemakkelijk te breken.
 
De ZXR400 heeft een spanner die snel kapot gaat als de motor bijvoorbeeld op zijn kant gelegen heeft met draaiende motor. Dan kunnen er nokjes van de as dusdanig beschadigen dat ze niet meer aangrijpen. Maar ook de nok die het asje borgt kan een stukje afbreken. Dus voor je de helft vervangt, even goed kijken of de rest nog goed is.
 
Ik zou niet zomaar de NAKS vervangen...

Als een automatische NAKS je ketting niet meer op spanning houdt, dan kan het ook zomaar zijn dat de ketting zelf aan vervanging toe is. Uit ervaring: Zelf op de gok onderdelen gaan vervangen kan net zo duur zijn als 'm gewoon naar de garage brengen en 't in één keer goed laten doen O-) :+ . Afhankelijk van of je graag sleutelt of niet, moet je zelf maar beslissen of je de gok wilt wagen en evt. het lesgeld er voor over hebt.

Edit: En dan ga ik er voor het gemak van uit dat de ratel inderdaad van de nokkenasketting komt :) .

Ik heb bij al mijn vorige Honda's de (hydraulische) NAKS vervangen en dan alleen de NAKS voor een aftermarket variant die te verstellen is.

Beetje vreemd om rond de 25k de nokkenasketting te gaan vervangen lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
bij wijze van test kan je de stift die tussen de spanner en de geleider zit 180° draaien. het lipje dat in de geleider zit komt dan aan de voorkant te zitten en zal meer spanning op de geleider zetten. als het geluid dan weg is weet je dat het van de distributie komt.

alleen bij wijze van korte test, ik zou er zo niet mee rondrijden !! (heb dit zelf al eens getest zo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan