FZR600

Zwetje

Stelvio Motorservice
Donateur
18 jun 2016
927
845
Betuwe
Hallo,

Ik weet niet of mijn motor onder een brik of klassieker valt, maar bij deze mijn verhaal.

Mijn naam is Mario en ik woon in Nieuw-Vennep. Ik rij al een tijdje op een Triumph Speed Triple 955i uit 2002.

Sinds kort ben ik in het bezit van een FZR600 Genesis uit 1991. Mijn doel is om met deze motor volgend seizoen de eerste circuit meters te gaan maken. Ik heb deze motor voor weinig overgenomen van iemand uit de buurt, met uiteraard wat werk er aan. Inmiddels heb ik het volgende gedaan:
- Bougie's vervangen
- Olie + filter vervangen
- Remvloeistof vervangen en remmen nagelopen
- Carburateurs schoongemaakt
- Voorvork olie + keerringen vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Luchtfilter vervangen

Wat moet er (ongeveer) nog gebeuren:
- Banden
- Kettingset + tandwielen
- Rempomp achter vervangen
- Topkuip netjes maken
- Gaskabels vervangen
- Optioneel de remmen verbeteren
- Brandstofpomp vervangen

Bij aanschaf kon ik natuurlijk wel verwachten dat er het een en ander mis zou zijn. Hij liep in ieder geval, en dat was belangrijk. Sterker nog, ik ben er zelfs op naar huis gereden. Dit was achteraf niet zo'n slim idee, gezien hij tussen het schakelen zelfs uitviel en alleen op de choke bleef lopen.
Hoe dan ook, na het strippen wilde ik hem in ieder geval motorisch weer een beetje op gang krijgen om te kijken of de motor de moeite waard zou zijn. Na het reguliere onderhoud liep de motor gelijk soepeltjes, en bleef keurig stationair lopen. Als ik gas gaf hield hij echter flink in. Na wat zoeken bleek de brandstofpomp gewoon niet meer te functioneren. Hier is dus een vervangende van onderweg.

Verder is het dus de bedoeling om de eerste meters circuit te gaan rijden met deze motor. Ik ga dus gewoon ontdekken en research doen wat slimme upgrades zijn voor deze motor, naast het gewoon ervaring opdoen. Zo las ik dat het erg aan te raden is om naar een 14 voortandwiel te gaan, en de voorvork aan te pakken. Nu heb ik deze keurig onderhoud gegeven en gezien dat er progressieve veren in zitten (onbekend welk merk). De voorvork weer gevuld met de voorgeschreven 10w olie en de luchtkamer op 140 gehouden (voorgeschreven door hyperpro, Wilbers had 150 dus ik ben maar gewoon voor d 140 gegaan om te proberen). Nu op het eerste oog lijkt de voorvork veel te zacht, maar dit beoordeel ik later als ik er daadwerkelijk goed op kan rijden.

De kilometerstand is mij echter een raadsel. De teller staat op 24.000 maar dit lijkt haast niet te kloppen. Toch is hij niet 'versleten' genoeg om al het klokje rond te zijn gegaan. Ook zijn er wat indicaties waardoor de 24.000 eventueel wel mogelijk zou kunnen zijn, namelijk de banden met een dotcode uit 2001, welke nog volledig in het profiel zitten. Hoe dan ook, ik vind het verder niet zo belangrijk. Maar mocht 1 van jullie toevallig een deeltje geschiedenis van deze motor kennen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Mochten jullie verder nog tips hebben voor mijn eerste meters op het circuit, of uberhaupt tips hebben voor wat betreft deze motor, laat het vooral weten.

gr Mario

En natuurlijk twee foto's van de de motor:
IMG_20170905_233422.png

IMG_20170905_233554.png
 
Staal ommantelde remleidingen monteren.

Volgens het boekje 1x 4 jaar rubberen leidingen vervangen. De originele zij nu 26 jaar oud....

Dus het mag wel.
 
Het was inderdaad al wel de bedoeling om deze tzt te zijn vervangen. Maar gezien jouw bericht zal dit wel een beetje voorrang krijgen. De kans is vrij groot dat deze leidingen erg oud zijn ja. De datum zou er op moeten staan begreep ik? Ik zal eens kijken.
 
Vet! Eindelijk weer eens iemand die circuit op wil met zijn brik. Heel goed.

Remleidingen inderdaad vervangen en verder goeie bandjes en standaard onderhoud. En dat heb je al gedaan zo te lezen.

En dan gas erop. En lekker rijden maar. En met die fietspompen kun je prima vooruit hoor. Niet zo goed als een panigale.... maar wel zo goed als een fzr uit 91... Dus niet piepen en gas erop.

Succes ermee.

Later

Loek
 
Van achteren wat hoger zetten?
Voorvork stukje door steken door de bovenste kroonplaat?
 
Precies. Dat zijn nog goeie tips om een beetje mee te experimenteren! Tandwielverhouding kan ook nog. En dan vooral goed leren sturen. Die ouwe hokken kunnen best hard😊

Van achteren wat hoger zetten?
Voorvork stukje door steken door de bovenste kroonplaat?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan