Het Ducati Monster topic *deel 43*

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb afgelopen dinsdag eindelijk mijn rijbewijs gehaald. Zit al een tijdje te zoeken naar een mooie Monster 696, omdat me dit een mooie motor lijkt om mee te beginnen en ook nog enigszins binnen mijn budget past.

Ik heb er één gevonden die aan al mijn wensen voldoet, juiste kleur, juiste opties, termignoni uitlaten en (naar zeggen verkoper) goed onderhouden is.
Deze Monster heeft echter wel wat meer kilometers op de teller als de gemiddelde, namelijk ca. 30.000. Is dit nu echt veel voor een 696? Als ik het terugreken per jaar (2008) is het ca. 3300km per jaar, wat mij niet raar lijkt.
De prijs komt hierdoor ook wat gunstiger uit.

Zijn er specifieke onderdelen die rond deze kilometerstand echt op zijn? De riemen zijn wel recent gewisseld.

Als aanvullende vraag vroeg ik me af of de Monster 696 een beetje vriendelijk is om in kleine ruimtes te manouvreren. Ik wil hem namelijk in mijn berging stallen, waar ik eerst een klein gangetje doormoet en dan een redelijk haakse bocht mijn berging in moet... |(


Die km-stand zou geen enkel probleem moeten zijn, mits de motor is onderhouden. Als je 'm van een particulier koopt, vraag dan naar de rekeningen van het onderhoud en ook belangrijk: zijn de onderhoudsbeurten afgestempeld in het onderhoudsboekje?

Om de motor door kleine ruimten te manouvreren zou je een plateau op wieltjes kunnen fabrieken, evt. voor alleen vóór- of achterwiel. Kennis van mij rijdt zo een vette Harley in een smalle kelderbox.
 
Die km-stand zou geen enkel probleem moeten zijn, mits de motor is onderhouden. Als je 'm van een particulier koopt, vraag dan naar de rekeningen van het onderhoud en ook belangrijk: zijn de onderhoudsbeurten afgestempeld in het onderhoudsboekje?
.

Deze zijn dus helaas niet aanwezig. De eigenaar is zelf monteur bij een motorzaak en doet dus het onderhoud zelf. Helaas dus niet aantoonbaar.
De prijs geeft me echter wel dusdanige ruimte om de motor direct na te laten kijken.
De riemen worden vandeweek nog gedaan en de kleppen zijn vorig jaar/jaar daarvoor gesteld. Heb nog wel gevraagd om facturen en ga volgende week proefrijden.
Jullie nog tips voor de proefrit?
 
Als ie lekker rijdt , goed remt en stuurt zal het wel goed zijn lijkt me
Zoveel is er niet mis met een lucht gekoelde Duc , eigenlijk best simpele technologie die al lang door ontwikkeld is
Frame is altijd goed bij een Duc , remmen ook
Wat zou er mis mee kunnen zijn
Kijk ff op de rdw site of het zijn privé fiets was of dat ie er in handeld
 
Is al enkele jaren zijn privé fiets. Had dat inderdaad al gecheckt. Het verhaal dat hij zelf bij een motorzaak werkt klopt ook.
Gisteren werd de motor koud gestart na enkele weken stil te hebben gestaan en sloeg direct aan en liep keurig stationair. Ik ben zelf een beginner, dus weet helaas nog niet heel goed waarop te letten. Ga komend weekend proefrijden.
 
Ga op je gevoel af, maar houd er wel rekening mee dat je hem ooit weer gaat verkopen. Tenminste, daar ga ik vanuit. Dan heb je ook geen onderhoudsboekjes en kan je niet zeggen dat hij van een monteur is geweest. Sommige koper kunnen dan afhaken en als je hem ergens inruilt gaan ze vaak lopen zeiken. Tot je hem weer koopt bij hun :) .

Succes met je keuze.
 
Ga op je gevoel af, maar houd er wel rekening mee dat je hem ooit weer gaat verkopen. Tenminste, daar ga ik vanuit. Dan heb je ook geen onderhoudsboekjes en kan je niet zeggen dat hij van een monteur is geweest. Sommige koper kunnen dan afhaken en als je hem ergens inruilt gaan ze vaak lopen zeiken. Tot je hem weer koopt bij hun :) .

Succes met je keuze.

Klopt, dit is ook mijn twijfel. Echter als ik mijn facturen van het onderhoud bewaar, wat voor meerwaarde heeft een stempelboekje dan..
 
Als je je hele blok hebt gereviseerd niks. Anders weet je simpelweg niet zeker of de onderhoudsgeschiedenis klopt, wat er ook verteld wordt. En als jij een slecht onderhouden motor koopt kan je nog zo leuk je beurtjes geven, maar als alles dan al half gaar is, gaan die beurtjes daarna ook niet helpen. De papieren tonen aan dat er alle jaren aandacht aan is gegeven.

Ik moet wel zeggen dat bij wat oudere motoren heel vaak geen boekje zit. Mij heeft het nooit tegen gehouden. Check gewoon even hoe de huidige staat is.

  • Tandwielen/ketting netjes (check internet voor verschil versleten of goede tandwielen).
  • is de radiator/oliekoeler niet helemaal gaar (er zijn vaak wel een paar lamellen krom maar het moet redelijk blijven).
  • zie je geen gekke vloeistofniveau's of lekjes bij de koppeling en remreservoirs.
  • Wat is de staat van de banden?
  • Hoe zit de motor in de lak?
  • Wat kan iemand zeggen over het gedane onderhoud?
  • Altijd even de hele electra checken (werken alle lampjes, claxon, start en noodstop)
  • Is het blok een beetje schoon gehouden? (dat zegt vaak ook iets over of je met een fan te maken hebt of niet)
  • Check even de nokjes die je stuur tegen houden bij maximale stuuruitslag (zit ergens bij je voorvork). Als deze krom zijn oid is de motor een keer onderuit gegaan.
  • Hoe verteld iemand over de motor? (wat voor gevoel geeft jou dat)
  • Hoe start de motor? (weinig of veel gedoe)
  • Hoe loopt de motor verder? (gekke geluidjes en niet te veel schommelingen graag)

En dan een proefrit. Over het algemeen wordt iedereen blij van een stukje rijden en de gedachte van het bezit van de motor die je op dat moment onder je kont hebt, maar voel goed of je lekker zit, of je je benen een beetje kwijt kan. Hoe schakelt hij. Het moet een duidelijk gevoel zijn als je op of af schakelt en je wilt niet dat je als je van 1 naar 2 schakelt dat hij in zn vrij blijft hangen. Zet de motor ook even in zn 6 in lage toeren en gooi dan het gas open. Als hij dan hard in toeren omhoog schiet en je snelheid niet, is je koppeling versleten. Probeer even te voelen of je motor wel goed recht door rijdt en niet een kant op trekt.

En dan begint het harde onderhandelen. Dat is weer een ander verhaal.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Als je je hele blok hebt gereviseerd niks. Anders weet je simpelweg niet zeker of de onderhoudsgeschiedenis klopt, wat er ook verteld wordt. En als jij een slecht onderhouden motor koopt kan je nog zo leuk je beurtjes geven, maar als alles dan al half gaar is, gaan die beurtjes daarna ook niet helpen. De papieren tonen aan dat er alle jaren aandacht aan is gegeven.

Ik moet wel zeggen dat bij wat oudere motoren heel vaak geen boekje zit. Mij heeft het nooit tegen gehouden. Check gewoon even hoe de huidige staat is.

  • Tandwielen/ketting netjes (check internet voor verschil versleten of goede tandwielen).
  • is de radiator/oliekoeler niet helemaal gaar (er zijn vaak wel een paar lamellen krom maar het moet redelijk blijven).
  • zie je geen gekke vloeistofniveau's of lekjes bij de koppeling en remreservoirs.
  • Wat is de staat van de banden?
  • Hoe zit de motor in de lak?
  • Wat kan iemand zeggen over het gedane onderhoud?
  • Altijd even de hele electra checken (werken alle lampjes, claxon, start en noodstop)
  • Is het blok een beetje schoon gehouden? (dat zegt vaak ook iets over of je met een fan te maken hebt of niet)
  • Check even de nokjes die je stuur tegen houden bij maximale stuuruitslag (zit ergens bij je voorvork). Als deze krom zijn oid is de motor een keer onderuit gegaan.
  • Hoe verteld iemand over de motor? (wat voor gevoel geeft jou dat)
  • Hoe start de motor? (weinig of veel gedoe)
  • Hoe loopt de motor verder? (gekke geluidjes en niet te veel schommelingen graag)

En dan een proefrit. Over het algemeen wordt iedereen blij van een stukje rijden en de gedachte van het bezit van de motor die je op dat moment onder je kont hebt, maar voel goed of je lekker zit, of je je benen een beetje kwijt kan. Hoe schakelt hij. Het moet een duidelijk gevoel zijn als je op of af schakelt en je wilt niet dat je als je van 1 naar 2 schakelt dat hij in zn vrij blijft hangen. Zet de motor ook even in zn 6 in lage toeren en gooi dan het gas open. Als hij dan hard in toeren omhoog schiet en je snelheid niet, is je koppeling versleten. Probeer even te voelen of je motor wel goed recht door rijdt en niet een kant op trekt.

En dan begint het harde onderhandelen. Dat is weer een ander verhaal.

Succes!

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Meeste onderdelen heb ik inderdaad afgelopen weekend al gecheckt (op 't oog, het regende keihard dus de proefrit even uitgesteld :') )
Het is een luchtgekoeld blok, dus dat deel gaat goed. Geen lekjes geconstateerd en motorblok was mooi schoon. Staat op twee zo goed als nieuwe banden. Uiterlijk is ook prachtig, mooi schoon gehouden. Het gedane onderhoud is dus verteld door de monteur. Vorig jaar in het voorjaar een grote beurt geweest met bougiewissel, olie en oliefilter, rem + koppelingsvloeistof, voorrem blokken vervangen en kleppen gesteld. De riemen gaan deze week nog. Tandwielen en ketting check ik a.s. weekend even. Elektra doet het goed en de motor sloeg direct aan (ook al stond hij al even stil) en liep mooi stationair.

Alles lijkt dus gewoon goed te gaan. De boekjes hebben voor mij ook geen super waarde, enkel voor de verkoop ooit in de toekomst...

Bedankt voor je aandachtspunten tijdens de proefrit, ik zal erop letten.
 
Let nog ff op of de set met sleutels compleet is. Bij mijn S2R800 kreeg ik 1 rode sleutel en 2 zwarte sleutels.

De rode is ervoor om een nieuwe zwarte sleutel te programmeren in het geval je die bent kwijtgeraakt. Je hebt een geprogrammeerde sleutel nodig ivm met de startonderbreker.

Gezien de prijzen van originele onderdelen kan je 'm beter zo compleet mogelijk kopen ;)
 
Let nog ff op of de set met sleutels compleet is. Bij mijn S2R800 kreeg ik 1 rode sleutel en 2 zwarte sleutels.

De rode is ervoor om een nieuwe zwarte sleutel te programmeren in het geval je die bent kwijtgeraakt. Je hebt een geprogrammeerde sleutel nodig ivm met de startonderbreker.

Gezien de prijzen van originele onderdelen kan je 'm beter zo compleet mogelijk kopen ;)

Volgens mij hebben de monster 696’s geen rode sleutels meer maar een codecard toch als ik me niet vergis?
 
Heeft er iemand nog een schakelbevel voor een 2002 620 of ander passend model liggen? M'n vriendin heeft een nieuwe nodig, door de harde wind is ie vorige week omgewaaid helaas.
 
Goedemiddag allemaal,

Mijn monster 900 uit '93 was flink aan het hikken bij het wegrijden, en viel met enige regelmaat uit.
Na controle blijkt de koppeling versleten, de korf is zeer duidelijk heel erg ingesleten.
Nu zou ik het liefst kijken om dit zelf te vervangen, maar ik kan eigenlijk de onderdelen niet vinden voor minder dat ca. € 500,-
Voor ca. € 600 vervangt de dealer alles, dus dan is er weinig meerwaarde om het zelf te doen.
Hebben jullie goede adresjes, of toevallig nog iets te koop?
 
Heeft er iemand nog een schakelbevel voor een 2002 620 of ander passend model liggen? M'n vriendin heeft een nieuwe nodig, door de harde wind is ie vorige week omgewaaid helaas.
Ik heb r ooit eens een half jaar op gewacht.. Succes.
 
Goedemiddag allemaal,

Mijn monster 900 uit '93 was flink aan het hikken bij het wegrijden, en viel met enige regelmaat uit.
Na controle blijkt de koppeling versleten, de korf is zeer duidelijk heel erg ingesleten.
Nu zou ik het liefst kijken om dit zelf te vervangen, maar ik kan eigenlijk de onderdelen niet vinden voor minder dat ca. € 500,-
Voor ca. € 600 vervangt de dealer alles, dus dan is er weinig meerwaarde om het zelf te doen.
Hebben jullie goede adresjes, of toevallig nog iets te koop?


EVR 48-teeth clutch set - basket, sintered plates and steel plates - G&G Shop
 
Bedankt voor de reacties, die op gegshop zien er goed uit, heeft iemand er ervaring mee?
De korf en platen zijn namelijk heel anders als de standaard.
 
Goedemorgen,

Mijn monster 900 uit '93 lijkt iets te weinig benzine te krijgen bij stationair draaien, waardoor hij vaak bij stoppen bij stoplichten e.d. uitvalt.
Weet iemand waar/hoe ik dit aan kan passen?

Thanks!
 
Goedemorgen,

Mijn monster 900 uit '93 lijkt iets te weinig benzine te krijgen bij stationair draaien, waardoor hij vaak bij stoppen bij stoplichten e.d. uitvalt.
Weet iemand waar/hoe ik dit aan kan passen?

Thanks!

Je zou de lucht schroefjes kunnen proberen , of je ze in moet draaien of uit weet ik niet , zit verschil in bij de ene en andere carburateur
Maar dat is best te vinden op het internet
 
Heb gevonden welke schroef ik moet hebben, nu alleen nog kijken of ik er redelijk bij kan komen :) dan de koppelingsplaten incl korf vervangen, is dit een lastige klus?
Overige is het uitvallen en hikken niet alleen met dit weer, van de zomer ook gewoon.
 
Dat werktuig zag ik inderdaad op meerdere youtube videos voorbij komen, ik ga eens kijken of die ook te koop is bij Gegshop. Thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan