Onnodig links rijden

Wat me met de motor ook al verschillende keren is voorgekomen is dat er een bestuurder op het midden van de rijbaan (dus op de stippellijn) gaat rijden zodat je als motor net plaats hebt om voor te kunnen. Allemaal goed en wel dat ze mij willen voorbijlaten, maar wat als die dan plots terug naar links gaan zit je daar wel mooi tussen.
En gerelateerd daaraan, mensen in de file op de linkerstrook die denken "o shit, een motorrijder, laat ik die maar ruimte geven" en hem dan bijkans links aan de vangrail rijgen. Ik wacht altijd even met gas geven; wie zegt ons immers dat ze niet opeens de berm inrijden en van schrik net zo hard weer terug naar rechts vliegen? Ik vertrouw die gevoelsmensen niet :) Doe mij maar mensen die gewoon rechtdoor rijden of het houden bij hooguit héél licht stuurbeweginkje waaraan ik kan aflezen dat ze in ieder geval weten dat ik er ben, en dan mij mijn paadje laten zoeken.

Voorbeeld van vandaag nog (/edit: over "onnodig links rijden" gesproken... komen we toch nog weer on-topic :) ):
zHbHaGg.png
 
Laatst bewerkt:
(ik had ooit een auto waarbij de mistlampen voor alleen konden branden als ik grootlicht inschakelde. dat was een uit Duitsland ingevoerde Peugeot 205 1.9 GTi, dus wellicht was dat een duitse schakeling).

Dat is irritant.. Dat is juist de verlichting die je bij mist uit moet laten omdat je jezelf alleen maar verblind...
 
Overigens net zo irritant als lekker op je rem blijven staan voor een stoplicht.

Je moet ook op je rem blijven staan voor een rood stoplicht |(
In ieder geval totdat er 2 autos of een vrachtwagen achter je stilstaan.

Bij een aanrijding wil je echt die kruising niet op schieten..

En als een remlicht je al irriteerd kun je misschien gewoon beter thuis blijven.
 
Overigens net zo irritant als lekker op je rem blijven staan voor een stoplicht.

Ik heb een automaat. als ik dat niet doe dan rijd de auto door rood.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een automaat. als ik dat niet doe dan rijd de auto door rood.

_O- _O- _O-


Ik heb enkel iets tegen remlichten als ze veel te vaak en onndig worden gebruikt, maar wachten op een kruispunt hoort daar niet bij :p
Als je op een zeer lichte helling staat zou je gewoon nog in staat kunnen zijn om tegen een andere auto te tikken :o Doe mij dan maar gewoon het voetje op de rem. Enkel als het echt heel lang gaat duren (overweg spoor etc) zet ik hem soms op handrem.
 
Ik bedoel de mistachterlichten, had niet goed gelezen.
Overigens net zo irritant als lekker op je rem blijven staan voor een stoplicht.
Ik heb een automaat, als ik de rem niet ingetrapt houd bots ik tegen Mn voorligger. Hoe had jij dat anders in gedachten?

Edit, wat Erik99 zegt dus
 
Laatst bewerkt:
Zo dan nu maar weer over onnodig links rijden:

Vanmorgen een hele rij op de meest linker strook (3 stroken)
Ik reed achter een auto die makkelijk weer terug naar de middelste had gekund maar deed dat niet. Dus ik reed wat dichter naar hem toe (van rechts op de rijstrook naar links in zijn buitenspiegel) maar hij bleef links rijden.
Ben vervolgens er rechts langs gegaan en de man in de auto stak 2 handen in de lucht van: "Ik kan er toch ook niets aan doen". Heeft hij een beetje gelijk in, voor hem reden nog 4 auto's op de meest linker terwijl die naar ook rechts hadden gekund. Ik kon zelfs naar de meest rechterstrook, dus heb ik ze 2 stroken naar rechts "ingehaald".
Nouja, zo ontstaan dus files
 
Je haalde niet rechts in, maar hebt een langzamer rijdende file op de linker rijstrook rechts ingehaald.
 
Probleem lost zich vanzelf op. Nog een paar jaar en dan rijden de koekblikken "autonoom". Motoren worden dan verboden want te veel verstoring.

Tot die tijd geniet ik er nog even van. Op de motor.
 
Dan alleen wanneer je neutral of park hebt ingeschakeld, want anders verneuk je de automaat.

Wat is het verschil tussen de voetrem of de handrem m.b.t. het verneuken van de automaat? In beide gevallen sta je gewoon stil.

Daarnaast heb ik altijd gedacht dat een automaat daar gewoon tegen kan. Wat gaat er dan precies kapot volgens jou?
 
Dan alleen wanneer je neutral of park hebt ingeschakeld, want anders verneuk je de automaat.


Leg eens uit dan. Voor de automaatbak maakt dat volgens mij niet uit. Of ik nou in D de auto stil houdt met de voetrem of parkeerrem maakt toch geen verschil voor de bak? Of zie ik iets over het hoofd.
 
Die DRL's ben ik ook al een paar keer ingetrapt. De werkauto's hebben dat en die LED strips zijn bijkans feller dan de gewone verlichting. Dat alle verlichting (tot aan de backlight van de knopjes van de radio aan toe) binnen aan staat zodra je de sleutel omdraait helpt niet echt.
Enige hulpje? dat lieve groene icoontje dat zich doorgaans achter het stuurwiel verstopt.

Voor het stoplicht? De eigen auto zet ik stil en dan laat ik de rem los, gaat ie rollen trek ik de handrem even aan. Komt er een als een bezetene aanzeilen heb ik de rem nog om te signaleren. Reageert ie niet, heb ik vast de voet op het gas en koppeling en de hand op de rem om te maken dat ik wegkom.

De automaat(en) van mijn ouders zet(te) ik in N voor het stoplicht, die auto's begonnen zo onwijs te schudden in D en op de rem, net wel/niet te vergelijken met wegrijden op de koppeling zonder gas te geven.
 
De automaat(en) van mijn ouders zet(te) ik in N voor het stoplicht, die auto's begonnen zo onwijs te schudden in D en op de rem, net wel/niet te vergelijken met wegrijden op de koppeling zonder gas te geven.

Tijd voor een nieuwe auto of een keer een wat onderhoud plegen. :z

De laatste generatie automaten ontkoppelt bij stilstand en als je de voet op de rem hebt.
Wacht je nog iets langer dan dan schakelt de start-stop de motor helemaal uit.
 
Wat is het verschil tussen de voetrem of de handrem m.b.t. het verneuken van de automaat? In beide gevallen sta je gewoon stil.

Daarnaast heb ik altijd gedacht dat een automaat daar gewoon tegen kan. Wat gaat er dan precies kapot volgens jou?

:N slijtage...

Leg eens uit dan. Voor de automaatbak maakt dat volgens mij niet uit. Of ik nou in D de auto stil houdt met de voetrem of parkeerrem maakt toch geen verschil voor de bak? Of zie ik iets over het hoofd.

Omdat er nogal wat verschillende (oudere) types automaat zijn, is er niet een sluitend antwoord te geven.
Ik beperk mij dan ook tot de modernere automaten.
met de voet op de rem heb je 2 standen. Licht remmen, auto wil naar voren kruipen dus koppeling slipt iets. Steviger remmen, bak ontkoppelt.
Op de handrem ontkoppelt de bak niet, waardoor slip op de koppeling, dus slijtage.
 
Ik heb een automaat. De handrem is elektrisch bediend hierdoor kan ik de handrem er niet opzetten als de D, L of R stand is ingeschakeld. Dit betekend eerst naar N dan handrem er op duurt ca 4 seconden! Bij groen. Eerst weer op de rem, dan naar D en dan de handrem er af duurt 6 seconden.

M.a.w. bij groen moet mijn achterligger dan minimaal 7 seconden wachten als ik vooraan sta.

Model is 5 jaar geleden op de markt gekomen.

Vreemd genoeg hij rijd elektrisch dus het is niet dat de motor moet blijven draaien of zo. Moet blijkbaar uniform werken aan andere automaten.
 
:N slijtage...Omdat er nogal wat verschillende (oudere) types automaat zijn, is er niet een sluitend antwoord te geven.
Ik beperk mij dan ook tot de modernere automaten.
met de voet op de rem heb je 2 standen. Licht remmen, auto wil naar voren kruipen dus koppeling slipt iets. Steviger remmen, bak ontkoppelt.
Op de handrem ontkoppelt de bak niet, waardoor slip op de koppeling, dus slijtage.

ok het is mij nu duidelijk dat je het over nieuwe(re) automaten hebt.
Daar weet ik weinig tot niks van.
De oudere conventionele automaten daar ken ik de principes in ieder geval wel van.
Daar zit een vloeistof koppeling (koppelomvormer) in en dat maakt helemaal niet uit of het voertuig stil staat of niet.
En als dat al extra slijtage op zou leveren dan is dat heel weinig. Dan kun je beter helemaal niet met een auto gaan rijden als je niet wil dat er iets slijt :P
Als ik automaat ga rijden dan doe ik dat omdat hij alles automatisch doet. Dan vind ik het gek dat ik zou moeten nadenken over of ik de rem ingedrukt houd, of de handrem erop zet en of hij dan in N of in P staat.

@Hanzzzzzzzzz: de handrem is toch ook een noodrem? Kan hij er onder het rijden ook niet opgezet worden?
 
@Hanzzzzzzzzz: de handrem is toch ook een noodrem? Kan hij er onder het rijden ook niet opgezet worden?

Ik heb nog nooit gehoord dat de handrem ook een noodrem is. Hoe dan ook ik ga het niet uitproberen omdat ik dat niet voorzichtig kan doen. Een beetje er op zetten kan namelijk niet. Het is volledig er op of extra hard aangetrokken meer is er niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan