Olielampje Diversion xj600s brandt bij starten

G_v_S

Die hard MF'er
28 mrt 2017
522
4
Dag mensen,
Ik start maar een nieuw topic, omdat ik bang ben dat als ik hem op 'het grote Diversion' topic zet, hij gelijk verzopen wordt in de andere slierten van berichten.

Afgelopen week heb ik een aantal keren door de regen gereden, waarbij de temperatuur ook een stuk naar beneden was gegaan.
De volgende ochtend brandde het olielampje de eerste paar minuten. Daarna ging hij weer uit.

Oliepijl nagekeken, maar deze is goed.
Ik heb zelf het vermoeden dat het met de kou te maken heeft, maar heeft iemand anders ideeën?

De motor loopt zelf verder prima. Als het lampje niet had gebrand, had ik verder geen verschil gemerkt.
 
Volgens mijn monteur is het een niveaumeter, niet oliedrukmeter zoals in de meeste koekblikken. Maar om dat toch uit te sluiten, jaag eens wat hoger in de toeren, gaat ie dan branden, dan misschien oliefilter wat verstopt aan het raken of oliepomp die aan zijn einde komt?
 
Het is inderdaad een niveau meter.

Mijn ervaring met de Diversion 900 is dat het incidenteel wel eens kan voorkomen dat het olielampje een korte periode kan gaan branden. Bij mij kwam dit wel eens voor als de motor nog koud was en ik bijvoorbeeld direct de snelweg op ging. Maar binnen enkele minuten is de olie warm en gaat het lampje weer uit.

Ik zou je er niet teveel zorgen over maken.
 
Volgens mijn monteur is het een niveaumeter, niet oliedrukmeter zoals in de meeste koekblikken. Maar om dat toch uit te sluiten, jaag eens wat hoger in de toeren, gaat ie dan branden, dan misschien oliefilter wat verstopt aan het raken of oliepomp die aan zijn einde komt?

Goede tip!
Ik zal het eens proberen!
 
Het is inderdaad een niveau meter.

Mijn ervaring met de Diversion 900 is dat het incidenteel wel eens kan voorkomen dat het olielampje een korte periode kan gaan branden. Bij mij kwam dit wel eens voor als de motor nog koud was en ik bijvoorbeeld direct de snelweg op ging. Maar binnen enkele minuten is de olie warm en gaat het lampje weer uit.

Ik zou je er niet teveel zorgen over maken.

Ok, bedankt voor het meedenken. :)
 
Het brandende olielampje is een eigenschap van de div-600. Als het olieniveau midden tussen de twee peil-streepjes zit brandt het lampje eigenlijk alleen midden in de zomer niet.

Probeer eerst de tip van Mr.R. Als t lampje dan nog brandt bij starten kun je m altijd nog wegbrengen.
 
Het brandende olielampje is een eigenschap van de div-600. Als het olieniveau midden tussen de twee peil-streepjes zit brandt het lampje eigenlijk alleen midden in de zomer niet.

Probeer eerst de tip van Mr.R. Als t lampje dan nog brandt bij starten kun je m altijd nog wegbrengen.

Klopt idd, ik hou hem altijd tegen het bovenste streepje aan..
 
Van de week toch maar een beste klots olie in het reservoir gegooid ondanks dat er genoeg in zat.
Bleek wel de oplossing, want het lampje brandt niet meer.

Vraag me wel af of de motor dan olie verbruikt.
 
Dat lijkt dus wel overeen te komen met de normale div-600 eigenschap.

Even je kilometerstand noteren en foto maken van oliepeil nu. Als t lampje weer gaat branden kijken hoeveel olie er weer bij moet om het niveau op de foto te halen. Met de kilometerstand erbij weet je dan hoeveel je gebruikt.
 
Dat lijkt dus wel overeen te komen met de normale div-600 eigenschap.

Even je kilometerstand noteren en foto maken van oliepeil nu. Als t lampje weer gaat branden kijken hoeveel olie er weer bij moet om het niveau op de foto te halen. Met de kilometerstand erbij weet je dan hoeveel je gebruikt.

Oh ja, goede tip.
Ben plan plan om er de winter mee door te rijden. Is dacht ik wel een prima fiets om dat mee te doen? Tips van winterrijders? Dank :)
 
Van de week toch maar een beste klots olie in het reservoir gegooid ondanks dat er genoeg in zat.
Bleek wel de oplossing, want het lampje brandt niet meer.

Vraag me wel af of de motor dan olie verbruikt.

Doordat de koude olie veel dikker is, zal doordat het overal aan kleeft, het peil dalen. Het lampje gaat dan aan. (Niveaumeter en geen oliedruk meter) Maar zodra de motor warm is en de olie dunner wordt zal het peil weer stijgen en gaat het lampje uit.

Niks om je zorgen over te maken. Behalve natuurlijk als het lampje ook aan gaat als de motor warm is. En je hebt toch nauwelijks olieverbruik? Je ziet ten slotte het niveau in het glaasje op normaal niveau staan.
 
Oh ja, goede tip.
Ben plan plan om er de winter mee door te rijden. Is dacht ik wel een prima fiets om dat mee te doen? Tips van winterrijders? Dank :)

Zorg voor goede banden....zoals bij elke motorfiets. Verwarmde handvaten....of zoals andere hebben moffen of handkappen, goede verlichting en spuit onderdelen in met acf tegen de pekel, en je remmen op tijd schoonmaken als je rijdt met pekel.

Regelmatig afspoelen met KOUD water na het rijden in pekel. Niet met warm water, dit versneld de oxidatie.
 
Verwarmde handvatten is de cheap-ass oplossing voor koude handen. Voor een echte oplossing: www.gerbing.eu En ja, het kost meer, maar zelfs met vorst en 140+ km/h heb je nog warme handen.
 
Verwarmde handvatten is de cheap-ass oplossing voor koude handen. Voor een echte oplossing: www.gerbing.eu En ja, het kost meer, maar zelfs met vorst en 140+ km/h heb je nog warme handen.

YES!
Vorige winter heb ik het geprobeerd met handvatverwarming en thermo handschoenen, op batterij. Nou... Dat is het dus niet. Nu heb ik alvast mijn Gerbing handschoenen. GEWELDIG!
Het is echt een gedoe met kabels door je jas, maar, echt echt echt de moeite waard. Gewoon geen koude handen op de motor!
 
Zorg voor goede banden....zoals bij elke motorfiets. Verwarmde handvaten....of zoals andere hebben moffen of handkappen, goede verlichting en spuit onderdelen in met acf tegen de pekel, en je remmen op tijd schoonmaken als je rijdt met pekel.

Regelmatig afspoelen met KOUD water na het rijden in pekel. Niet met warm water, dit versneld de oxidatie.

Bedankt voor de tips. Is niet de eerste winter dat ik doorrijd, maar wel de eerste met deze diversion. Vandaar specifieke diversion tips. Maar die andere zijn nooit weg om even weer aan te denken.
 
Is het probleem van welke Yamaha die ik tot op heden heb gereden.
Die olieniveaumeters beginnen altijd snel te branden. Vind ik wel storend aan dit merk.

Maar heb ook een tijd met een FZR gereden en daar altijd het lampje aan wanneer ik op de snelweg reed.
Bloedirritant, maar is volgens mij echt een Yamaha dingetje.
 
Is het probleem van welke Yamaha die ik tot op heden heb gereden.
Die olieniveaumeters beginnen altijd snel te branden. Vind ik wel storend aan dit merk.

Maar heb ook een tijd met een FZR gereden en daar altijd het lampje aan wanneer ik op de snelweg reed.
Bloedirritant, maar is volgens mij echt een Yamaha dingetje.
Wow, das dan wel even schrikken als je op de snelweg zit en dat lampje gaat aan.
Tja, gelukkig is het voordeel dat deze motoren verder goed te repareren zijn wat kosten betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan