Triumph Speed Triple Topic Deel 52

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als de accu echt stuk is dan gaat ie kortsluiting maken op het moment dat ie stroom moet gaan leveren. Aan de acculader zie je dat niet en lijkt alles goed te zijn, maar ook dan helpen startkabels niet.

Ik zou als eerste een nieuwe accu proberen. Als dat niet helpt kun je die altijd weer terugbrengen. Helpt het wel dan is het simpel opgelost voordat er moeilijke en dure reparaties aan te pas komen.
Met startkabels zou je toch wel moeten kunnen starten alleen zal de accu dan alsnog snel de geest geven en de motor uiteindelijk afslaan? Toen bij mij de electronica stuk ging kon ik wel zelfstandig naar huis rijden en later ook naar de monteur. Toen hij eenmaal weer liep ging het wel, maar met kans dat de motor weer zou uitvallen... In mijn geval was de dynamo doorgefikt. Accu was nog ok
 
Heren,
Volgens mij is de accu in orde, probleem zit mi ergens anders.
Bij het starten en een kapotte accu zou ook mijn dashbord verzwakken of gewoon niet meer zichtbaar zijn, dat is echter niet t geval, het dashbord, de lampjes daarin, blijft even sterk,schijnen.
dan vrees ik voor spanningsregelaar of dynamo. Wel opvallend dat koplampen het niet doen, maar de andere verlichting wel van je dash. Zou toch ook aan zekeringen of ergens relais gaan denken. Maar... beter luister je niet naar mij, want als ik aan electronica rommel fikt er doorgaans iets af O-) of als t te lang niet werkt, zet ik t zelf in de fik })
 
Hoi DoubleUtB,
Idd, de tellerunit doet t ook prima, de brandstofpomp doet t prima, allen gaat de startmotor niet rond en de koplampen doen t niet.

Iemand misschien het e-schema van de SpT?
Ik weet uit ervaring dat als de koplampen het niet doen de Speed niet start.
Ik zou paar dingen checken.

1- Zekering koplamp.

2- Bedrading naar koplamp

3- Is onwaarschijnlijk, beide lampen stuk, maar niet uit te sluiten.

4- Switch bij koppelingshandel.

5- Switch bij zijstandaard.

6- Brand het lampje van de neutraalstand.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet uit ervaring dat als de koplampen het niet doen de Speed niet start.
Ik zou paar dingen checken.

1- Zekering koplamp.

2- Bedrading naar koplamp

3- Is onwaarschijnlijk, beide lampen stuk, maar niet uit te sluiten.

4- Switch bij koppelingshandel.

5- Switch bij zijstandaard.

6- Brand het lampje van de neutraalstand.


Hoi JJ,

1- Alle zekeringen nagelopen, onder het zadel, en alle lijken oké, niet doorgemeten ivm geen multimeter.

2- nog niet gedaan, maar is toch dubbel uitgevoerd?, tot waar?, heb helaas geen e-schema.
Dit punt blijft dus nog open.

3- Nee, nog niet gedaan, ivm onwaarschijnlijkheid.

4- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.

5- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.

6- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.


Bij alles in de juiste stand klikt het relais bij het starten, neutraalstand werkt (-groen), koppelingshendel werkt e-technisch ook correct, alsook de switch van de zijstandaard.

Heeft iemand het e-schema voor me, mbv dit schema moet ik alsnog enkele opties kunnen uitsluiten.

En anders, woon in Wijchen maar heb geen werkplaats, ook geen uitgebreide gereedschapset, hulp is welkom.

En al vast voor iedereen bedankt voor de bijdrage, wordt zeer op prijs gesteld.

Gr. Trango
 
Hoi JJ,

1- Alle zekeringen nagelopen, onder het zadel, en alle lijken oké, niet doorgemeten ivm geen multimeter.

2- nog niet gedaan, maar is toch dubbel uitgevoerd?, tot waar?, heb helaas geen e-schema.
Dit punt blijft dus nog open.

3- Nee, nog niet gedaan, ivm onwaarschijnlijkheid.

4- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.

5- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.

6- Werkt correct, anders wordt relais niet geactiveerd.


Bij alles in de juiste stand klikt het relais bij het starten, neutraalstand werkt (-groen), koppelingshendel werkt e-technisch ook correct, alsook de switch van de zijstandaard.

Heeft iemand het e-schema voor me, mbv dit schema moet ik alsnog enkele opties kunnen uitsluiten.

En anders, woon in Wijchen maar heb geen werkplaats, ook geen uitgebreide gereedschapset, hulp is welkom.

En al vast voor iedereen bedankt voor de bijdrage, wordt zeer op prijs gesteld.

Gr. Trango
Startrelais hoor je schakelen?

Zekering startmotor oké?

Probeer de motor eens in de versnelling een beetje te verplaatsen en probeer dan opnieuw te starten.
 
Startrelais hoor je schakelen?

Zekering startmotor oké?

Probeer de motor eens in de versnelling een beetje te verplaatsen en probeer dan opnieuw te starten.


Hoi JJ,

Als die zekeringen onder het zadel zitten heb ik ze idd gecheckt, en de motor heb ik in de versnelling al enkele malen bewogen, je weet immers maar nooit🤔

Als de solenoid defect is van de startmotor, werkt dan het licht ook niet meer???
Ook het geven van een lichtsignaal is niet mogelijk.

Gr. Trango
 
Hoi JJ,

Als die zekeringen onder het zadel zitten heb ik ze idd gecheckt, en de motor heb ik in de versnelling al enkele malen bewogen, je weet immers maar nooit🤔

Als de solenoid defect is van de startmotor, werkt dan het licht ook niet meer???
Ook het geven van een lichtsignaal is niet mogelijk.

Gr. Trango
Het feit dat de koplampverlichting niet brand is ook vreemd.

Maar je geeft aan dat het startrelais klikt.

Hier moet ik op afstand ook even het antwoord schuldig blijven.

Weet niet of de motor van jouw bouwjaar nog ergens anders zekeringen heeft zitten.

Aanduwen werkt ook niet?
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Volgens mij is de accu in orde, probleem zit mi ergens anders.
Bij het starten en een kapotte accu zou ook mijn dashbord verzwakken of gewoon niet meer zichtbaar zijn, dat is echter niet t geval, het dashbord, de lampjes daarin, blijft even sterk,schijnen.


In de OP staat een reparatie handleiding, daar staat ook een schema in. Tip: koop een multimeter, voor zo'n 15 euro heb je er al een. Ledjes van de tellers verzwakken niet zo gauw.
 
Met startkabels zou je toch wel moeten kunnen starten alleen zal de accu dan alsnog snel de geest geven en de motor uiteindelijk afslaan? Toen bij mij de electronica stuk ging kon ik wel zelfstandig naar huis rijden en later ook naar de monteur. Toen hij eenmaal weer liep ging het wel, maar met kans dat de motor weer zou uitvallen... In mijn geval was de dynamo doorgefikt. Accu was nog ok
Als de accu echt stuk is krijgt ie intern kortsluiting, dan kun je met startkabels ook niet starten.
 
Hoi JJ,

Als die zekeringen onder het zadel zitten heb ik ze idd gecheckt, en de motor heb ik in de versnelling al enkele malen bewogen, je weet immers maar nooit🤔

Als de solenoid defect is van de startmotor, werkt dan het licht ook niet meer???
Ook het geven van een lichtsignaal is niet mogelijk.

Gr. Trango


Ik zou nog een keer die relais onder het zadel nakijken. Ik heb een '07 en in de achterste rij (van vier) is nr 3 voor verlichting en starten. Ik heb mijn bike een keer aan tune ecu gehad en die realais eruit getrokken om de verlichting uit te zetten en accu te sparen tijdns de ecu actie.

Toen ik wilde starten deed die exact het zelfde als bu U. Relais terug gestoken en starten. Slechte of koolstofborstels die op zijn in de startmotor veroorzaken bijna de zelfde klachten. Alleen te checken door startmotor eraf te halen en te openen. Is wat gedoe maar wel te doen.

Of hoofd relais, naast achtervering en kettingwiel, die hangt in een rubber zakkie, is kapot of smerig of slecht contact. Te testen door kortsluiting te maken met schroevendraaier op de twee grote aansluitingen. Stevig erop drukken anders alleen maar vonken en een gesmolten schroevedraaier. Of testen met multie meter :P Starter indrukken/vasthouden en dan moet er tussen die twee grote aansluitingen geen weerstand zijn.

Dat zijn mijn kunsten om speedy te overtuigen om weer te gaan werken.

Succes.



dan vrees ik voor spanningsregelaar of dynamo. Wel opvallend dat koplampen het niet doen, maar de andere verlichting wel van je dash. Zou toch ook aan zekeringen of ergens relais gaan denken. Maar... beter luister je niet naar mij, want als ik aan electronica rommel fikt er doorgaans iets af O-) of als t te lang niet werkt, zet ik t zelf in de fik })

Dynamo, spanningsregelaar hebben niets van doen bij het starten. Die hoeven niet eens te werken als de accu maar vol zit. Je kunt een heel eind komen op een volle accu voordat tie er mee stopt.


Als de accu echt stuk is krijgt ie intern kortsluiting, dan kun je met startkabels ook niet starten.

Klopt!


*D
 
Die SDGT is ongeveer even zwaar als een Speed, maar voelt alsof ie 50 kilo lichter is :Y
En ik wilde persé een snelle sportieve motor met tourcapaciteiten voor 2 personen, dus dan heb je ook niet zo heel veel keuze :)

Jah geweldige keus gemaakt. Maar ik heb liever een SX, weegt minder als de helft, is totaal onpraktisch, raakt over verhit bij te langzaam rijden of stilstaan en niemand durft achter op. Precies mijn ding })
Mijn lievelings motor. Oke niet snel maar wel erg heftig.
 
Mocht er iemand belangstelling hebben: door persoonlijke omstandigheden heb ik besloten de Speed te verkopen. Ik weet even niet of mijn speed in de openingspost staat en heb nu even geen foto bij de hand ivm photobucket.
Maar het is een 2006 Speed 1050 in het geel.
 
De S1000XR stond trouwens, samen met de Multistrada en de SDGT, wel op m'n lijstje hoor :) Ik denk dat ik de S1000XR misschien zelfs boven de Multistrada zou verkiezen. Maar ik vond de KTM zo fantastisch dat ik de BMW niet eens meer ben gaan testrijden. Bovendien is de KTM iets goedkoper, helemaal vanwege de actie met inruilbonus. Scheelt gewoon duizenden euro's.

Heb je trouwens geen last van de vibraties waar ze het in veel reviews over hebben?
:N
 
Dynamo, spanningsregelaar hebben niets van doen bij het starten. Die hoeven niet eens te werken als de accu maar vol zit. Je kunt een heel eind komen op een volle accu voordat tie er mee stopt.


*D
:o ik zei al niet naar mij te luisteren... Maar gebaseerd op eigen informatie met de problemen die ik destijds had, zat daar t probleem omdat de boel niet werd bijgeladen. En dus als de accu goed is, waarom slaat de startmotor dan niet aan. Ik dacht dat er dus geen stroom/spanning naar de startmotor werd geleid. :o maar dat gaat bij de speed rechtstreeks vanaf de accu dan? Dat wist ik niet.
En misschien dat accus bij auto toch anders werken, want in de mazda6 had de accu kortsluiting en toch via startkabels kunnen starten. Verder dan de garage kwam ik ook niet meer, want bij uitzetten niet meer te starten zonder hulp. Twee platen in de accu kwamen tegen elkaar aan wat voor kortsluiting zorgde.

Anyway, veel succes met problem-solving Trango
 
Laatst bewerkt:
Jah geweldige keus gemaakt. Maar ik heb liever een SX, weegt minder als de helft, is totaal onpraktisch, raakt over verhit bij te langzaam rijden of stilstaan en niemand durft achter op. Precies mijn ding })
Mijn lievelings motor. Oke niet snel maar wel erg heftig.
Lekker crossen en gek doen Braaaaap!!! :] *O*

Maar heb je niet onwijs veel onderhoud aan zo'n ding? Dat houdt mij een beetje tegen wanneer ik eraan denk om een crosser te proberen.

Heb je anders misschien minder onderhoud aan een SXF 4-takt dan aan zo'n 2-takt? :?
 
Mocht er iemand belangstelling hebben: door persoonlijke omstandigheden heb ik besloten de Speed te verkopen. Ik weet even niet of mijn speed in de openingspost staat en heb nu even geen foto bij de hand ivm photobucket.
Maar het is een 2006 Speed 1050 in het geel.
Dat is spijtig. De Duc 848 houd je wel?

Je kunt trouwens gratis adverteren op motorshopper, op autoscout24 en op www.mobile.de/nl/
 
Laatst bewerkt:
In de OP staat een reparatie handleiding, daar staat ook een schema in. Tip: koop een multimeter, voor zo'n 15 euro heb je er al een. Ledjes van de tellers verzwakken niet zo gauw.
Ik had laatst deze besteld omdat ik iets preciezer wilde meten en meer dan alleen Voltages, werkt goed :Y

AN8008 Palm size True RMS Digitale Multimeter 9999 telt Vierkante Wave Backlight AC DC Voltage Ammeter Huidige Ohm auto/Manua in AN8008 Palm-size True-RMS Digitale Multimeter 9999 telt Vierkante Wave Backlight AC DC Voltage Ammeter Huidige Ohm auto/Manua van multimeters op AliExpress.com | Alibaba Groep
 
Laatst bewerkt:
Als de accu echt stuk is krijgt ie intern kortsluiting, dan kun je met startkabels ook niet starten.
Dit is gemakkelijk te testen
Haal de min pool (massa) los van de motor accu.
(hiermee zet je hem buitenspel)
Sluit start kabels aan op de pluspool en de massa kabel van de motor.

Kijk even of het nu wel werkt . Indien hetzelfde dan lag het niet aan de accu.
Start wel ,,, dan heb je de boos doener

Ik verwacht niet dat de accu het probleem is
Denk meer dat er een startvoorwaarde ontbreekt zoals ;
koppeling schakelaar / emergency switch naast de gashendel / zijstandaard / alarm ???
 
Dit is gemakkelijk te testen
Haal de min pool (massa) los van de motor accu.
(hiermee zet je hem buitenspel)
Sluit start kabels aan op de pluspool en de massa kabel van de motor.

Kijk even of het nu wel werkt . Indien hetzelfde dan lag het niet aan de accu.
Start wel ,,, dan heb je de boos doener

Ik verwacht niet dat de accu het probleem is
Denk meer dat er een startvoorwaarde ontbreekt zoals ;
koppeling schakelaar / emergency switch naast de gashendel / zijstandaard / alarm ???
Dank voor de tip :)

Noodschakelaar is wel een goede trouwens, want als je die omzet dan lijkt alles te werken behalve je koplampen én hij start niet. Ik vermoed dat als het niet de accu is dat het dan daar iets mee te maken heeft.
 
Dit is gemakkelijk te testen
Haal de min pool (massa) los van de motor accu.
(hiermee zet je hem buitenspel)
Sluit start kabels aan op de pluspool en de massa kabel van de motor.

Kijk even of het nu wel werkt . Indien hetzelfde dan lag het niet aan de accu.
Start wel ,,, dan heb je de boos doener

Ik verwacht niet dat de accu het probleem is
Denk meer dat er een startvoorwaarde ontbreekt zoals ;
koppeling schakelaar / emergency switch naast de gashendel / zijstandaard / alarm ???

Hoi RRBlade,
Als je alles gelezen had, had je gezien dat al die opties al zijn uitgesloten.
Ergo heeft, HELAAS, niets van doen met de normale settings als voorwaarde om te kunnen starten.
Helaas omdat het anders al verholpen zou zijn.
Het vreemde is ook dat normaal gesproken de koplampen branden, kan ze zelfs niet uit zetten, en deze keer niet, lichtsignaal geven is ook niet mogelijk.


Afgelopen 24 uur aan de lader gehad, en aan de lader op contact gezet, groener kon de accu niet worden volgens de lader, echter geen verschil tov de reeds vermelde storing.

De Multimeter besteld, ff wachten tot deze binnen is om wat metingen te kunnen doen.

Gr. Trango
 
@trango

Ik lees nergens dat je de schakelaars voor de start voorwaarden getest hebt. Als antwoord geeft je in een reactie dat je aanneemt dat deze goed zijn omdat je een relais hoort. Je neemt ook aan dat dit het start relais is . Heb je dit gemeten ?
Als je daadwerkelijk het start relais hoort/voelt schakelen (meten is beter) dan zijn er nog maar 2 mogelijke oorzaken:
start relais (intern contact defect of de aansluiting) of start motor

Eenvoudig te testen; zet direct spanning op de plus van de startmotor vanaf de accu met behulp van een doorverbinding . De start motor moet nu lopen.
Zo niet , dan de massa aansluiting van de start motor controleren. Nog niet , dan is het de startmotor zelf.
 
Hoi RRBlade,
Als je alles gelezen had, had je gezien dat al die opties al zijn uitgesloten.
Ergo heeft, HELAAS, niets van doen met de normale settings als voorwaarde om te kunnen starten.
Helaas omdat het anders al verholpen zou zijn.
Het vreemde is ook dat normaal gesproken de koplampen branden, kan ze zelfs niet uit zetten, en deze keer niet, lichtsignaal geven is ook niet mogelijk.


Afgelopen 24 uur aan de lader gehad, en aan de lader op contact gezet, groener kon de accu niet worden volgens de lader, echter geen verschil tov de reeds vermelde storing.

De Multimeter besteld, ff wachten tot deze binnen is om wat metingen te kunnen doen.

Gr. Trango
Hoor je eigenlijk de brandstofpomp zodra je het contact aanzet? Al die geluidjes die die normaal maakt na contact aanzetten bedoel ik.
 
@trango

Ik lees nergens dat je de schakelaars voor de start voorwaarden getest hebt. Als antwoord geeft je in een reactie dat je aanneemt dat deze goed zijn omdat je een relais hoort. Je neemt ook aan dat dit het start relais is . Heb je dit gemeten ?
Als je daadwerkelijk het start relais hoort/voelt schakelen (meten is beter) dan zijn er nog maar 2 mogelijke oorzaken:
start relais (intern contact defect of de aansluiting) of start motor

Eenvoudig te testen; zet direct spanning op de plus van de startmotor vanaf de accu met behulp van een doorverbinding . De start motor moet nu lopen.
Zo niet , dan de massa aansluiting van de start motor controleren. Nog niet , dan is het de startmotor zelf.

RRBlade,
Alles functioneert 100% normaal, alle normale geluiden zijn aanwezig welke aanwezig dienen te zijn, de brandstofpomp werkt als deze wordt geactiveerd, op het moment van starten, dus activeren startknop gaat het relais in, zoals al aangegeven heeft het wisselen van relais ook geen effect gegeven.
En als zoals je schrijft ik maar gewoon aanneem dat een relais dat inschakelde het relais is voor de startmotor op het moment dat ik de startknop bedien, welk ander relais wordt er dan op dat moment geactiveerd???

De optie van de startmotor an sich zou aannemelijk kunnen zijn, echter zie ik de link met de niet werkende koplampen niet.
Dat zal ik dan eerst moeten doormeten.
 
Hoor je eigenlijk de brandstofpomp zodra je het contact aanzet? Al die geluidjes die die normaal maakt na contact aanzetten bedoel ik.

Hoi FlowDesign,
Jazeker, ik gaf al in mijn openingbericht aan de de brandstofpomp op het juiste moment gewoon inschakeld.
En alles werkt verder zoals gewenst, op de vermelde storing na.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan