Honda Sabre 750VF 1982 - Petcock vervangen of repareren

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
Naar aanleiding van mijn start problemen, waarvan ik zo langzamerhand erg vermoed dat er wellicht veel te veel benzine in het blok loopt, heb ik ook de brandstofkraan uit elkaar gehaald. Die was niet echt in orde. Er zit een gat in het rubber membraan. De hele tank loopt in 1 stuk door leeg als ik hem aftap, terwijl ik daar eigenlijk een vacuum voor zou moeten trekken.

Is het een beter idee om de hele kraan te vervangen, of om de kraan te repareren? En waar zou ik een kraan of reparatieset vandaan kunnen halen?
full
 
Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van mijn start problemen, waarvan ik zo langzamerhand erg vermoed dat er wellicht veel te veel benzine in het blok loopt, heb ik ook de brandstofkraan uit elkaar gehaald. Die was niet echt in orde. Er zit een gat in het rubber membraan. De hele tank loopt in 1 stuk door leeg als ik hem aftap, terwijl ik daar eigenlijk een vacuum voor zou moeten trekken.

Is het een beter idee om de hele kraan te vervangen, of om de kraan te repareren? En waar zou ik een kraan of reparatieset vandaan kunnen halen?
[afbeelding]
revisiesetje
Bij motorzaak
Of online, zijn meerdere leveranciers voor.

Kraan moet natuurlijk goed zijn, maar je hebt ook ook vlotternaalden die horen af te dichten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, we gaan kijken. De kraan is volgens mij inderdaad ook oud, oud, oud. Ik die woesthoff mensen gemailed. Hoe moeilijk kan het zijn, een kraantje reviseren......
 
Zo te zien niet, niet bij MLM parts voor zover ik het kan zien.
Had je hetzelfde probleem met kadude kraan, of met verzopen motor bij het starten?

had het probleem dat als ik de tank wilde verwijderen het brandstofkraantje de brandstof doorliet moest dus steeds de tank leeg laten lopen of slang afknellen met een tang, vlotter van de carb hielden wel gewoon het brandstof vast in de vlotterkamer dus geen last van verzopen motor.

die mlm site heeft ook niet alle revisie setjes ben ik achter gekomen, mijne stond er ook niet op wel gewoon kunnen bestellen bij martijsmotorkleding in rotterdam, ging trouwens om een drz geen vf voor de duidelijkheid. ;)

kan het ook niet zosnel vinden wellicht staat het hier nog bij Vintage Honda Motorcycle Parts & Accesories
 
Laatst bewerkt:
Ah, ok. Ik heb een verzopen blok volgens mij. Starten gaat heel, heel erg moeilijk als het koud is. Ik moet momenteel de auto via startkabels eraan zetten en dan met heel veel geduld krijg ik hem gestart. De accu van de motor zelf trekt het niet.

Ik ben rustig bezig alle mogelijke issues uit te sluiten. Tot nu toe een groot gat in de luchtfilters en dus een kapotte kraan gevonden. Open oproep trouwens: iedereen die denkt een idee hebben wat er mis kan zijn met een Honda 1982 Sabre en koude starts, ik sta open voor suggesties.
 
Ah, ok. Ik heb een verzopen blok volgens mij. Starten gaat heel, heel erg moeilijk als het koud is. Ik moet momenteel de auto via startkabels eraan zetten en dan met heel veel geduld krijg ik hem gestart. De accu van de motor zelf trekt het niet.

Ik ben rustig bezig alle mogelijke issues uit te sluiten. Tot nu toe een groot gat in de luchtfilters en dus een kapotte kraan gevonden. Open oproep trouwens: iedereen die denkt een idee hebben wat er mis kan zijn met een Honda 1982 Sabre en koude starts, ik sta open voor suggesties.
Check even je olie en olienivo.
Kan zijn dat er nu benzine bij je olie in het carter zit. In dat geval: niet meer starten, eerst problemen oplossen.
 
Ok. Hoe check ik of er benzine in het carter zit? Ik heb wel pas olie bijgevuld. Maar hoe kan ik dat controleren? Olie niveau is "goed" momenteel, volgens het indicatie venster.
 
Ruik eens verse olie of dit mengsel. Ook dikte (viscositeit) kun je zien.
Je zegt dat je olie hebt bijgevuld. Hoe lang zit ie er in dan? Dan kun je beter eerst problemen met kraan oplossen.,dan olie verversen met nieuw oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
Je moet het voornamelijk kunnen merken aan een plotselinge stijging van het oliepeil. En de penetrante benzinelucht herken je vast ook wel.

Heb het ook gehad met mijn VF750, cilinders vol benzine en de olie flink vervuild door lekkende vlotternaalden. Zoals al aangegeven zal daar dan het probleem zitten, een lekkende kraan mag in principe geen probleem zijn. Al snap ik dat je die wil repareren.

Ik vraag me wel af of je startproblemen door overstromende carbs komen. Dan zouden je cilinders flink vol kunnen lopen totdat er zelfs benzine uit de uitlaten lekt en uiteraard stink het verschrikkelijk naar benzine.

Als je aangeeft dat je de startkabels eraan moet hangen zou ik het eerder zoeken bij de accu en/of het laadsysteem. Een VF heeft echt een frisse accu nodig om hem goed aan te laten slaan.

Hoe start hij als hij warm is, nadat je bijv. getankt hebt?
 
Ik ruik wel wat benzine, maar niet heel erg veel. De accu is nieuw, zelf ingezet, die ben ik geneigd te vertrouwen. Ik heb de startkabels nodig omdat ik de motoraccu leegstart. Ik hoor de startmotor gaan, ik hoor hem zelf soort van aanslaan. Maar hij houdt het niet vol en sinds het kouder is start tie helemaal niet meer. Met de autoaccu en draaiende auto eraan, duurt het ook 5 tot 10 minuten voordat hij start en loopt.

Ik heb een audio clipje op youtube gezet, waar het te horen is toen die nog net wel gestart raakte:

Ik kwam er toe ook achter dat mijn luchtfilter letterlijk vergaan was. Als in er zat een groot gat in en de korrels vettig schuim vielen eruit. Ook dat nu opgelost. Zou ook nog een start issue oorzaak kunnen zijn.

Ik ben technisch best okay, maar heel erg nieuw met motoren. Mijn enige andere ervaring is anderhalf jaar een Tomos'je onderhouden, maar das ook alles. Dus, elke tip is welkom.
 
Oke de startmotor gaat zo te horen goed rond. Btw, Je kunt de accu beter niet helemaal leeg starten en laad hem tussentijds even bij. Anders is die zo kapot.

Kan het niet goed horen, maar echt lekker loopt die iig niet? Hij lijkt wel redelijk op te pakken zodra je gas geeft.

Een kapot luchtfilter is niet bevorderlijk maar zelfs zonder complete luchtfilterbehuizing moet die aan kunnen slaan.

Werkt de choke wel en staan alle 4 de carbs vol met benzine? Dat laatste kun je simpel weg testen door de carbs af te tappen, of na een startpoging kijken de bougies nat zijn. De werking van de choke kun je checken door bij alle carbs na te lopen of de chokeplunjers volledig naar binnen/buiten gaan.

Heb je de carbs zelf er eigenlijk al af gehad?

Ga trouwens niet met remmenreiniger of andere spray aan het klooien. Dat heeft mij een hoop ellende opgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, heb je het andere filmpje ook gezien? Hier:

Ik vertrouw de choke niet. Je ziet dat hij heel even 2000 rpm doet en dan weer naar 1000 terug valt. En ook gezien de korrels die van het luchtfilter afvallen, wil ik het eerst schoonmaken. Het checken van de bougies is een volgende stap.

Als hij rijd en warm is, rijd tie als een beest. Start gelijk, zonder issue. Reageert scherp, trekt lekker op, klinkt ook best ok. Maar, sinds het koud is, niet meer.

De accu start ik niet leeg-leeg. Anders is die inderdaad geen lang leven beschoren. Maar, als het starten niet gaat, pak ik er gelijk maar de lader of auto bij.

De carbs heb ik er niet afgehad nog. Nog beetje scary, maar denk dat ik geen keuze heb. Ik ga in ieder geval de tank er af halen vanavond. Dan kan ik erbij.
 
Is het niet zo dat de kraan gewoon niet of nauwelijks benzine doorlaat met kapotte petcock.
Was bij mijn firestorm wel zo,vacuüm trekt de kraan pas open maar met kapot rubber niet of niet helemaal.
Weet niet of dit bij jouw motor ook zo is.
 
Nee, bij mij niet. Zonder vacuum de kraan opzetten laat gewoon de tank leeglopen. Tevens, de vacuum slang heeft ook nog verkeerd gezeten. Ik heb bijna 2000 km gereden met de motor in deze staat, pas toen het kouder/natter werd, heb ik echt start problemen gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan