De Yamaha T-Max 500 !!

Varioprobleem ? hoe denk je dat precies. Zelf denk ik dat de powercommander er nu 8 jaar in zit en misschien weer opnieuw moet afgesteld worden.

Groeten
Theemaks


Ik ben geen scootermonteur, maar het lijkt mij dat de motor bij een bepaalde gasklepstand een bepaald vermogen afgeeft. Ongeacht de snelheid.
De vario bepaalt de grootte van de overbrenging. Dus als het toerental inzakt gaat de vario (te vroeg) naar een te grote overbrening. Als de snelheid oploopt, loopt ook het toerental weer op.
 
HansVing.
Zit wel wat in wat je zegt, klinkt logisch jou verhaal. Ik zal de twee varioos deze winter eens loshalen.
Bedankt voor je logica.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Heb ondertussen de originele opengeslepen en 3/4 van de cat verwijderd. Moet nog gelast worden en dan is proberen. Op Youtube staat een filmpje, een tutoral ivm uitlaat. Wel van model voor 2010.

Hoi StefMax,

Is de uilaat al klaar ben erg benieuwd naar het resultaat, in Italië schijnt het aanpassen van de originele uitlaat erg populair te zijn.. Staan ook verschillende howtodo's op italiaanse fora's maar mijn italiaanse is net zo goed als mijn chinees..
 
als de powercommander ontregelt is dan kan die de verkeerde bevelen aan de comptuter doorgeven hierdoor kun je bijv bij een fractie van een beetje gas de gasklephuis al meer dan 50 procent opengaan.
of juist bij volgas nog steed niet volledig open.

toen ik een nieuwe grotere gasklephuis had en dit nog niet goed afgesteld was.
ging hij bij 20 procent gasgeven al 70 procent open.ene kant gaaf want bij elke streepje gas ging hij als een dolle tekeer. andere kant wie wil er nu een dolle stier haha.
 
Vandaag met de scooter op rijksweg ca. 125 km gereden, ga bakkie doen en bij weg rijden een slippend geluid alsof de snaar slipt.
Daarvoor nergens last van gehad ook niet met wegtrekken bij stoplichten en/of versnellen.
Ga nu toch de dr.pulley rollen verdenken.
Koppelingsplaten lijkt me sterk, als die slippen dan slippen ze altijd!
Iemand idee, hij is van 2006 met 40.000 km.
Vraag:
Inmiddels zijn er al zoveel topics met vervangende vario,s ven div. merken.
Zie bv. op MP een polini speed control voor leuk bedrag, wel met rolletjes maar of dat nou slecht is.
De ander zegt j.costa, die is direct een heel stuk duurder.
Ben nu wel eens benieuwd naar de ervaringen voordat ik overga tot aankoop.

Iemnad wel eens zijn koppelingsplaten vervangen, dealer waar ik regelmatig kom zegt dat de platen van de max tot wel 125.000, meegaan.
 
Fred.
Ik zou het eerst in de vario zoeken, het spul gewoon eens los halen en kijken wat je tegen komt, doe ik elk jaar even, leuk klusje in de komende winteravondjes. Dr.Pulley vind ik persoonlijk waardeloos, wil je echt genieten en je scooter nog even paar jaartjes houden, gewoon een j.costa aan schaffen. Mijn ervaringen zijn echt fantastisch met deze variateur.
Ook koppelingsplaten kunnen slijten natuurlijk maar das niet zo'n lastig klusje hoor.

Groeten
Theemaks
 
Heb vorige week de vario open gehad en geheel schoongemaakt.
Had nl een vreemd geluid tijdens het rijden, dacht in eerste instantie aan de vario.
Dacht te zien dat een dr. pully niet goed (meer) lag.
Bleek niet zo te zijn.
Achteraf blijkt dat er een remklauw vastzat, de remblokken konden niet meer glijden.
Ook dit opgelost geluid nog aanwezig.
Remklauwen losgehaald en aan voorwiel een slinger gegeven.
Geluid uit voorwiel, ok dacht ik lagers kapot.
Nieuwe lagers gemonteerd geluid nog aanwezig.
Blijkt het de meenemer van de km sensor te zijn, ingevet en klaar is kees.
Heb echter geen enkel idee bij welke vario toe te passen en de voor en nadelen van de verschillende merken.
Zoals aangegeven op MP een polini speed control voor leuk bedrag, j.costa moet dan de pro versie worden na telefonisch overleg met holland sport, is nogal wat duurder.
Rij ook regelmatig voor werk op de rijksweg en verbruik is is al vrij hoog vind ik 1:17.
Ik heb verder alles standaard ook de uitlaat vandaar.
Scooter staat nu op 40 k maar gaat niet weg rijdt goed.
 
Fred,
Mooi om te horen dat hij weer goed rijdt. Als je nog eens geld over hebt koop dan een j.costa, deze zal je goed bevallen.

Groeten
Theemaks
 
Iemand ervaring met powercommanders?
 
Laatst bewerkt:
O ja,
Variofilters orgineel ?
 
Laatst bewerkt:
Theemaks
Heb je al is gecontroleerd hoe je vario filters eruit zien als deze vuil zijn heeft dit ook een invloed op je max toerental bereik . Check it !!
 
Theemaks
Heb je al is gecontroleerd hoe je vario filters eruit zien als deze vuil zijn heeft dit ook een invloed op je max toerental bereik . Check it !!

Variofilters zijn nieuw.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mij de veer bij de achterste vario ook vernieuwd 16€ voor een standaard veer ...deze heeft ook invloed op je toerental ... Nadat ik de nieuwe veer er heb in geplaatst rijdt ie weer lekker fris !


Bart.
Variofilters zijn nieuw. Heb zonet maar eens de db killer er weer in gezet, reed hij al weer beter van. 😉

Groeten
Theemaks~[/quote]
 
Bart.
Daar zat ik zelf namelijk ook over na te denken. Welke veer of waar heb je hem vandaan, ik zie dat ze in verschillende kleuren te verkrijgen zijn, zit er soms verschil tussen welke kleur je koopt? Ook moet je deze veer er nog uit zien te krijgen, hoe heb jij dit gedaan? Ik zal wel iets moeten fabriceren om de veer eruit te moeten halen, maar denk ook wel dat dit zeker effect heeft op de toeren, en natuurlijk alles weer eens lekker invetten.

Groeten
Theemaks
 
Vorige maand, tijdens mijn vakantie in zuid Frankrijk had ik mijn TMAX meegedaan op een remorque. Toen ik daar toe kwam zag ik echter een enorme kras erop.
Geen idee van wie of van wat, maar ik vermoed dat er een lint losgekomen is en tegen de scooter is geslagen waardoor die kras erin gekomen is ...



Nu vraag ik mij af of ik dit kan herstellen ?
Ik had gedacht aan zo een stick met het juiste kleur ?
Of moet gans dit stuk opnieuw gespoten worden ?

@ferry34 : bedankt !
 
Laatst bewerkt:
Theemaks ik heb de standaard veer vervangen door een standaard veer ...er zijn inderdaad diverse kleuren diameters enz te verkrijgen. Sommige merken geven dus een aantal extra % mee dwz dat ze meer druk zetten en dus straffer inveren. ...malossi polini enz . Zelf ben ik meer voorstander van origineel .
Je hebt er idd (speciale) tool voor nodig om deze los en weer vast te maken deze heb ik samen met enkele vrienden online gekocht en werd al veelvuldig gebruikt hier . Via de link hieronder kan je zien welke tool ik gebruik .....ik denk mits wat handigheid dat deze makkelijk zelf te maken zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=bA7yFBdI8ro&t=14s

PS altijd welkom hier dan fiksen wij dat samen


Doel van de drukveer :
Drukveer passend op Yamaha T- Max 530/500cc motorscooters. Bij tuning van het motorblok gaat de v-snaar vaak slippen, hierdoor wordt het motorvermogen niet omgezet in snelheid en trekkracht. Door het monteren van een sterkere drukveer komt er meer tegendruk op de Torque Driver waardoor de v-snaar beter op spanning komt te staan. Het doel is om te voorkomen dat het toerental omhoog schiet bij de eerste werking van de variateur. Het hogere motorvermogen in combinatie met de vertraagde variowerking verhoogt de trekkracht.
 
Vorige maand, tijdens mijn vakantie in zuid Frankrijk had ik mijn TMAX meegedaan op een remorque. Toen ik daar toe kwam zag ik echter een enorme kras erop.
Geen idee van wie of van wat, maar ik vermoed dat er een lint losgekomen is en tegen de scooter is geslagen waardoor die kras erin gekomen is ...

https://ibb.co/kpirmG

https://ibb.co/fsGoYw

Nu vraag ik mij af of ik dit kan herstellen ?
Ik had gedacht aan zo een stick met het juiste kleur ?
Of moet gans dit stuk opnieuw gespoten worden ?

Als je bij ibb.co op het pijltje bij "over" druk en daarna op "insluitcodes" onder je foto en je kopieert de regel BBcode waar IMG in staat, plaats je de foto's meteen zichtbaar in je post :)

Dan krijg je zoiets

IMG_20170827_184136.jpg
 
Laatst bewerkt:
Theemaks ik heb de standaard veer vervangen door een standaard veer ...er zijn inderdaad diverse kleuren diameters enz te verkrijgen. Sommige merken geven dus een aantal extra % mee dwz dat ze meer druk zetten en dus straffer inveren. ...malossi polini enz . Zelf ben ik meer voorstander van origineel .
Je hebt er idd (speciale) tool voor nodig om deze los en weer vast te maken deze heb ik samen met enkele vrienden online gekocht en werd al veelvuldig gebruikt hier . Via de link hieronder kan je zien welke tool ik gebruik .....ik denk mits wat handigheid dat deze makkelijk zelf te maken zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=bA7yFBdI8ro&t=14s

PS altijd welkom hier dan fiksen wij dat samen


Doel van de drukveer :
Drukveer passend op Yamaha T- Max 530/500cc motorscooters. Bij tuning van het motorblok gaat de v-snaar vaak slippen, hierdoor wordt het motorvermogen niet omgezet in snelheid en trekkracht. Door het monteren van een sterkere drukveer komt er meer tegendruk op de Torque Driver waardoor de v-snaar beter op spanning komt te staan. Het doel is om te voorkomen dat het toerental omhoog schiet bij de eerste werking van de variateur. Het hogere motorvermogen in combinatie met de vertraagde variowerking verhoogt de trekkracht.

Kun je mij misschien de doorsnee vd grote ronde metalen plaat geven zodat ik weet in welke maat ik kan maken? eventueel kruislinks waar de drie boutjes moeten?
 
Zelf ga ik denk ik liever ook voor orginele veer
 
Laatst bewerkt:
Is voor mij ook interesant, dit mbt slip in vario.
Hou me aanbevolen voor de maten van beide sleutels.
Diameter en steekvan de benodigde gaten tbv boutjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan