Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Motoport Amsterdam zit hemelsbreed ongeveer 200 meter naast de Arena, ik heb daar best veel Zero's in het wild zien rijden toen ik daar nog werkte...
 
De Vectrix VX-1 elektrische motorscooter is na het faillissement van de Amerikaanse fabriek in 2014 toch weer verkrijgbaar. *O*
De Poolse afdeling van de fabriek heeft na het faillissement een doorstart gemaakt en hebben 3 jaar gewerkt om met de failliete boedel een comeback te maken.
Ze hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om hedendaagse/moderne batterijpacks in te bouwen, waardoor de range aanzienlijk verbeterd is. Ook hebben ze de maximum snelheid naar 120 km/u gebracht(was 110).

http://vectrix-scooters.com

O ja, ik heb geen aandelen Vectrix O-) (lucky me), ik rij er één(lucky me) :]
 
Dat is goed nieuws.... Had ik niet verwacht.

Ze hebben daar inderdaad niet stil gezeten, ik zie naast de VX-1 ook de destijds al aangekondigde VX-2 en een heel nieuwe VT-1.
Vijf verschillende Li-Ion batterijgroottes voor de VX-1 en hij kan behoorlijk rap laden.
Dan de ingebouwde borstelloze motor, de traploze regenererende rem, de achteruitaandrijving, de bergruimte voor de helm, allemaal pluspunten.
Hopen dat ie nu betrouwbaar is en dat ze de kans krijgen echt door te breken.
 
Ziet er wel goed uit, maar wel traag hoor... 6 seconden naar de 80.. zal wel rond 8 zijn naar de 100 denk ik? En dan max 120. Voor mij reden om gelijk af te haken, ik zou me gewoon niet veilig voelen zonder mijn snelheid. Jammer.
 
Hoho, minder dan 6 seconden hè! Dus kan best zijn dat 'ie het in 5,9 secondetjes redt! :+
 
Laatst bewerkt:
Die Vectrix VX-1 is natuurlijk qua ontwerp al meer dan 10 jaar oud. introductie in 2006 als ik me niet vergis.
8250 Euro voor 5,5kWh Li accu en 3.3kW lader dus. Ik betaalde in 2009 8300 Euro voor 3,2kWh NiMh accu en 1,5kW lader en kreeg er een beenkleed en muffs bij.
De prijs is dus min of meer gelijk gebleven maar je krijgt er iets betere specs voor.
Ik heb er destijds ruim 50.000 kilometer mee gereden zonder issues. Dus betrouwbaar zijn ze wel.

Die VT-1 lijkt me een ideale stadsscooter die hier in Milaan prima mee zou kunnen. De grotere wielen zijn wel nodig met het slechte wegdek hier. Of de rest van de scooter ook tegen al dat hobbelen bestand is...

Ik wens ze wel veel succes want alleen die multi function throttle is al de moeite waard om te hebben!
 
Rijd heerlijk soepel, maar niet leuker dan de Versys. Nou maakt dat voor woon werk natuurlijk niet uit.

Maar deze motor zou ik niet kopen. Het is me te weinig motor. Te klein, te naakt. En deze staat keihard afgeveerd, maar dat is in te stellen.

Wel tof om de gezichten te zien van voetgangers in de stad. Die zie je denken: waarom maakt dat ding geen geluid?
 
Rijd heerlijk soepel, maar niet leuker dan de Versys. Nou maakt dat voor woon werk natuurlijk niet uit.

Maar deze motor zou ik niet kopen. Het is me te weinig motor. Te klein, te naakt. En deze staat keihard afgeveerd, maar dat is in te stellen.

Wel tof om de gezichten te zien van voetgangers in de stad. Die zie je denken: waarom maakt dat ding geen geluid?

Je rijdt met de Zero wel voor een paar cent naar je werk, dat lukt met de Versys niet ;)
 
Rijd heerlijk soepel, maar niet leuker dan de Versys. Nou maakt dat voor woon werk natuurlijk niet uit.
Vind je hem niet soepeler dan de Versys ? Daarmee moet je immers keer op keer de aandrijving onderbreken...

De allergrootste attractie van elektrisch rijden vind ik nog steeds de ongekende souplesse, dat verveelt echt nooit. Altijd koppel, bij elk toerental vanaf nul en helemaal zonder onderbreking. Verslavend is het.

En hij kan hard maar dat hoeft helemaal niet. Het leukst rijdt het gewoon met het verkeer mee, met weinig gas terwijl anderen als een malle schakelen, koppelen en gassen om bij te blijven.
 
Leuk dat voor een paar cent rijden, maar de investeringskosten blijven hoog. En geld is niet alles. Als ik voor de goedkoopste oplossing zou gaan, ging ik met de trein. Die vergoed mijn werkgever 100%.

En ja, dit ding is natuurlijk soepeler, maar daardoor gewoon wat saaier. Kan ik overheen stappen hoor. Maar dan moet de rest van de motor wat meer in mijn smaak vallen. Mag in zijn geheel wat dikker. Ziet er iel uit en zo rijd het ook.

Ik ben de motor dus aan het afkraken op van alles, maar niet op het hebben van een elektrische aandrijving.
 
Laatst bewerkt:
Hoikes. Wat ik ooit elektrisch heb gereden. vond ik geweldig. 't Is me nog te duur, ga het zeker doen tzt.
Doei, Doudou
 
Leuk dat voor een paar cent rijden, maar de investeringskosten blijven hoog. En geld is niet alles. Als ik voor de goedkoopste oplossing zou gaan, ging ik met de trein. Die vergoed mijn werkgever 100%.

En ja, dit ding is natuurlijk soepeler, maar daardoor gewoon wat saaier. Kan ik overheen stappen hoor. Maar dan moet de rest van de motor wat meer in mijn smaak vallen. Mag in zijn geheel wat dikker. Ziet er iel uit en zo rijd het ook.

Ik ben de motor dus aan het afkraken op van alles, maar niet op het hebben van een elektrische aandrijving.
Ja, dat iele, dat snap ik wel. Ik moest daar ook even van slikken. De verkoper zei toen ook nog: ja het is net alsof je brommer rijdt :X Voor mij maakt de rijervaring dat wel goed. Dat je het saai noemt begrijp ik eerlijk gezegd niet. "Doodeng" was mijn eerste gedachte. Had die collega hem toevallig op Eco gezet oid?
 
Ja, dat iele, dat snap ik wel. Ik moest daar ook even van slikken. De verkoper zei toen ook nog: ja het is net alsof je brommer rijdt :X Voor mij maakt de rijervaring dat wel goed. Dat je het saai noemt begrijp ik eerlijk gezegd niet. "Doodeng" was mijn eerste gedachte. Had die collega hem toevallig op Eco gezet oid?
Parkeerplaats af en de eerste straat op eco. Daarna snel op Custom gezet met 60% koppel, want eco was echt te traag.
Alleen bij vanuit stoplicht recht snelweg oprijden even op sport gezet. Dat ging wel lekker vlot :D Maar niet significant vlotter dan met de Versys. En met koppelingloos opschakelen is het haast net zo lineair.

Eng? Met sport misschien, maar op deze custom zeker niet. Het is juist rustiger, want je hoeft aan minder te denken. Daarom minder spannend/saaier.
 
Laatst bewerkt:
Goeie review, het is inderdaad jammer dat de techniek nog zo duur is.

Een Energica Ego bijvoorbeeld zou veel van je genoemde minpunten wegnemen geloof ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan