Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het was in Harderwijk. En bad luck en zenuwen is inderdaad de combinatie geweest. Maar ik ben geen opgeef type. Daarvoor is motorrijden veel te leuk!
 
Ah balen wilco.

Iedereen bedankt voor de reacties. Waarschijnlijk ga ik de komende dagen een proefles aanvragen bij een rijschool in de buurt en gewoon knallen in de winter :D
 
ik moet mijn motoren stil laten staan in de winter, ik mag niet rijden van de belasting,
 
@ idiocy, gewoon beginnen met lessen, ik ben vorig jaar in september begonnen en heb de hele winter door weer en wind mijn lessen gehad. Tuurlijk je bedenkt je dan toch wel dat je eenmaal na het behalen alleen nog mooi weer wilt rijden.
Of niet natuurlijk, en je wordt gewoon een bikkelharde doorrijder :Y :]
 
Juist in de winter lessen! Leer je dat je niet gemaakt ben van suiker en dat je prima kan rijden met wat spetters en kou.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn AVB nogal wat regen en wind te verduren gehad en dat noemde ze zomer..

Nu drie lessen AVD gehad en eigenlijk heerlijk weer gehad. Eind november examen doen en hopelijk al een leuke fiets scoren.
 
Goedemorgen, Ik ben Elvira en ben al enkele tijd bezig met mijn motorrijlessen. Ik ben wat klein, en heb een instructeur in de buurt gevonden met een verlaagde Suzuki Gladius. Sinds een paar weken heb ik een Honda CB 500 uit 2001 in de deel staan, die ook verrassend goed zit. Dat achtje, doe ik op het erf *O*

Inmiddels heb ik ook mijn theorie binnen dus met een beetje geluk kan ik binnenkort op voor de praktijkexamens. Ik lees al een tijdje mee, dus ik dacht laat ik me maar even voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Elvira,

goed dat je een eigen motor hebt en daarmee ook oefend. dat zou eigenlijk iedereen meoten doen. ik weet zeker dat je je gaat helpen,

succes met je examens
 
Yes yes yes!! Geslaagd! 8-)

Helaas was mijn eigen instructeur er niet bij, dus ik had de eigenaar van de rijschool. Hele relaxte kerel, nog even een lesje vantevoren gedaan om te wennen. Jammer dat ie zelf geen motorrijles meer geeft, hij was echt relaxt, goede tips nog vlak voor het examen.

Had gedacht meer hinder te hebben van het weer (wind en regen), maar het viel me eerlijk gezegd niet tegen.

Maar, geen perfecte rit. Ik begon wel goed, maar richting het einde maakte ik wat foutjes. Vond dat ik teveel putdeksels meenam, nam een bocht veel te ruim en bij het verkeerslicht met de linkervoet aan de grond staan i.p.v. rechtervoet. Kleine dingetjes, maar je weet nooit hoe zwaar het je wordt aangerekend. Maar mijn examinator was een oudere, ervaren man, en vroeg me na het verlossende woord hoe ik de rit had ervaren. Eerlijk geantwoord dat ik het niet een hele goede versie vond. Zijn droge reactie: welkom in de harde wereld waar niets perfect is. Je begon met een 9, en eindigde met een 7, en dat is nog steeds voldoende. Veel plezier!

Ik mag me nu dus ook eindelijk ex-lesser noemen :Y

Op naar de volgende stap: eigen motor kopen en proberen dit jaar nog enkele kilometers te maken.

En zoals velen mij al voorgegaan zijn: lessers, houd vol. Bijt door de zure appel heen, want het is het waard. Uiteindelijk slagen jullie ook!! :]
 
Laatst bewerkt:
welkom Elvira en succes met AVB.

gefeliciteerd MomoF1 zo te lezen toch een goed rit. :t

weet je al wat voor motor je wilt?
 
Gefeliciteerd Momo!

bij het verkeerslicht met de linkervoet aan de grond staan i.p.v. rechtervoet. Kleine dingetjes, maar je weet nooit hoe zwaar het je wordt aangerekend. Maar mijn examinator was een oudere, ervaren man, en vroeg me na het verlossende woord hoe ik de rit had ervaren. Eerlijk geantwoord dat ik het niet een hele goede versie vond. Zijn droge reactie: welkom in de harde wereld waar niets perfect is. Je begon met een 9, en eindigde met een 7, en dat is nog steeds voldoende. Veel plezier!
Dat gelul over linker vs. rechtervoet... Het maakt echt geen bal uit met welke voet je steunt hoor, het is net wat uitkomt. De reden dat veel instructeurs hameren op dat rechterbeen, hoorde ik laatst van een instructeur, is omdat lessers/onervaren rijders nog vaak vergeten terug te schakelen bij het afremmen, en/of hem niet goed in z'n één trappen, en je dus met je linkervoet de versnelling kunt "zekeren". Maar als je eenmaal wat km's onder je riem hebt gaat dat allemaal vanzelf en steun je gewoon net op dat been waarbij het het best voelt. Bij mij is dat toevallig ook mijn rechterbeen, tenzij er net links een lekker hoog stoepje is, of ik op een helling sta, of even bij mijn andere jaszak moet of ergens jeuk heb of whatever :) Je hebt bij het wegtrekken immers je voeten de eerste 'tig meter sowieso niet nodig, dus daar maakt het ook niet voor uit.

En zoals velen mij al voorgegaan zijn: lessers, houd vol. Bijt door de zure appel heen, want het is het waard.
Truer words were never spoken.
 
welkom Elvira en succes met AVB.

gefeliciteerd MomoF1 zo te lezen toch een goed rit. :t

weet je al wat voor motor je wilt?

Sport/tour kijk ik naar.
Had mijn zinnen eerst gezet op een BMW F800 GT/ST. Maar na recensies dat BMW niet de betrouwbaarheid heeft zoals Japanners die hebben, plus dat ik een onervaren motorrijder ben en BMW's ook niet goedkoop zijn dus als ik val zullen de reparatiekosten ook niet gering zijn, besloten om daarvan af te zien. Voordeel is wel dat het een riemaandrijving heeft, dus prettig onderhoudsarm. Maar goed, een kettingaandrijver is ook niet erg.

Dus doorgezocht en ik kom uit bij Honda, Suzuki, Yamaha of Kawasaki. Kawasaki Z1000SX mooie motor, maar nog best aan de prijs als je hem niet te oud wilt hebben (<25.000 km.). Kortom, ook van het lijstje gevallen. Honda heb ik gekeken voor een VFR800, maar op de een of andere manier kan ik niet erg warmlopen voor Honda. Op de rijschool hadden we een CB500 waar ik af en toe op heb gelest, maar die schakelde echt niet fijn. Vast niet representatief voor alle Honda's, dus ik zou eens een proefrit moeten maken op een Honda. Maar voorlopig staat ie niet hoog in mijn wishlist.

Suzuki heb ik leuke SV650 SA's gezien, maar die zijn soms al wel weer wat ouder. Ik vind het wel een mooie motor, maar hoe ie rijdt, no idea. Een GSX-F650 is ook fraai, maar al wel op leeftijd.

Tot slot Yamaha XJ6 Diversion F. Ook de motor waarop ik gelest heb, en ik moet zeggen, ik vond het een fijne motor. De naked ben ik niet zo gecharmeerd van, maar met ruitje en volle kuip :]

Eerst maar het rijbewijs ophalen en daarna voor motoren kijken...
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Momo!Dat gelul over linker vs. rechtervoet... Het maakt echt geen bal uit met welke voet je steunt hoor, het is net wat uitkomt. De reden dat veel instructeurs hameren op dat rechterbeen, hoorde ik laatst van een instructeur, is omdat lessers/onervaren rijders nog vaak vergeten terug te schakelen bij het afremmen, en/of hem niet goed in z'n één trappen, en je dus met je linkervoet de versnelling kunt "zekeren". Maar als je eenmaal wat km's onder je riem hebt gaat dat allemaal vanzelf en steun je gewoon net op dat been waarbij het het best voelt. Bij mij is dat toevallig ook mijn rechterbeen, tenzij er net links een lekker hoog stoepje is, of ik op een helling sta, of even bij mijn andere jaszak moet of ergens jeuk heb of whatever :) Je hebt bij het wegtrekken immers je voeten de eerste 'tig meter sowieso niet nodig, dus daar maakt het ook niet voor uit.Truer words were never spoken.


ik dacht dat linkervoet juist niet mocht omdat er dan een auto over je voet heen kan rijden omdat die altijd links voorbij komen zou het veiliger zijn met rechtervoet aan de grond.dit heb ik ook zo geleerd op theorie.. maar ik doe het zelf ook niet want uit mijn brommertijd was ik gewent met linkervoet aan de grond. terugschakelen vergeet ik zelf nooit.
 
Momo, ga zeker eens een SV650 testen. Negeer de leeftijd van de motor, want onderhoud en goede behandeling hebben veel meer invloed op de betrouwbaarheid dan een paar jaartjes meer of minder. Enige wat een moderne fiets (vaak maar niet altijd) voor heeft op het ouwe spul, is ABS.

M'n rijschool had een SV650 (2017) en ik heb zelf een SV650s (1999)

7aLYmgb.jpg

wie noem je oud... 18 jaar is een goeie leeftijd voor 'n motor

De allernieuwste rijdt extreem gemakkelijk, is superlicht, flink snel en enorm smijtbaar. Heel erg smal ook. De mijne is iets minder strontgemakkelijk, iets minder licht, net zo snel en iets minder smijtbaar doordat ie voor m'n gevoel een stuk zachter geveerd is. Het ding voelt iets groter aan dan een CB500 en de nieuwste SV. Het comfort van de '99 sv650s is niet te vergelijken met 'n CB500. Dat kleine kuipje scheelt al zoveel wind, 't is een veel relaxtere motor.

Ze schakelen heel scherp en fel in vergelijking met een CB500. De CB500's van mijn rijschool moest je rustig schakelen op straffe van geratel. De SV650's moeten snel geschakeld worden, anders krijg je 'm domweg niet in de volgende versnelling.

Goed, je hebt dus ook VEEL meer motorvermogen. De 2017 laat zich behoorlijk lomp behandelen zonder dat het griezelig wordt. De 1999 is een stuk meer 'wat jij doet met je rechterhand is je eigen verantwoordelijkheid' wat iets spannender is :D
Wat bij de 1999 ietsje verrassend is, is dat ie niet zoveel trekkracht heeft onderin als je zou verwachten van een V-twin. Je hoeft 'm niet op te jagen, maar de snelheid komt pas vanaf +- 5000 toeren.
De CB500's zijn in verhouding wat gewilliger onderin de toeren.
 
Laatst bewerkt:
Op de rijschool hadden we een CB500 waar ik af en toe op heb gelest, maar die schakelde echt niet fijn. Vast niet representatief voor alle Honda's, dus ik zou eens een proefrit moeten maken op een Honda. Maar voorlopig staat ie niet hoog in mijn wishlist.

Komt gewoon doordat die bakken zo mishandeld worden door al die beginnende rijders. Zo schakelt mijn oude CBR van '95 veel lekkerder dan de 20 jaar nieuwere XJ6 waar ik op heb gelest. De Yamaha voelde altijd heel vaag en was soms bijna niet in z'n neutraal te krijgen. Met m'n Hondaatje nooit last van.
 
Ik heb nu bijna 5 jaar een SV650S van het eerste type, en heb spijt dat ik niet het injectiemodel heb gekocht. Het carburatiemodel heeft een handmatige choke, en die vergt aandacht. Verder leuke motoren, die snel van hun plek kunnen komen en leuk sturen. Ik kan prima meekomen met de FZ1 van mijn vriend. (wel op legale snelheden :9 )

Onderhoudsintervallen zijn helaas een beetje kort (elke 6000 km).
 
Sport/tour kijk ik naar.
Had mijn zinnen eerst gezet op een BMW F800 GT/ST. Maar na recensies dat BMW niet de betrouwbaarheid heeft zoals Japanners die hebben, plus dat ik een onervaren motorrijder ben en BMW's ook niet goedkoop zijn dus als ik val zullen de reparatiekosten ook niet gering zijn, besloten om daarvan af te zien. Voordeel is wel dat het een riemaandrijving heeft, dus prettig onderhoudsarm. Maar goed, een kettingaandrijver is ook niet erg.

Dus doorgezocht en ik kom uit bij Honda, Suzuki, Yamaha of Kawasaki. Kawasaki Z1000SX mooie motor, maar nog best aan de prijs als je hem niet te oud wilt hebben (<25.000 km.). Kortom, ook van het lijstje gevallen. Honda heb ik gekeken voor een VFR800, maar op de een of andere manier kan ik niet erg warmlopen voor Honda. Op de rijschool hadden we een CB500 waar ik af en toe op heb gelest, maar die schakelde echt niet fijn. Vast niet representatief voor alle Honda's, dus ik zou eens een proefrit moeten maken op een Honda. Maar voorlopig staat ie niet hoog in mijn wishlist.

Suzuki heb ik leuke SV650 SA's gezien, maar die zijn soms al wel weer wat ouder. Ik vind het wel een mooie motor, maar hoe ie rijdt, no idea. Een GSX-F650 is ook fraai, maar al wel op leeftijd.

Tot slot Yamaha XJ6 Diversion F. Ook de motor waarop ik gelest heb, en ik moet zeggen, ik vond het een fijne motor. De naked ben ik niet zo gecharmeerd van, maar met ruitje en volle kuip :]

Eerst maar het rijbewijs ophalen en daarna voor motoren kijken...
Je zou naar een gewone z kunnen kijken en.
De 750 of 1000 (niet de sx serie dus :p )

Heb zelf al 3 jaar de 750 en bevalt mij erg goed.
Daar voor een cbr1100 xx gehad maar wou na 2 jaar wat anders.
 
gefeliciteerd momof1! En ik denk dat mijn 2e examen ook zo ongeveer zal gaan.

Thnx Wilco! Misschien voor jou een geruststelling dat je met fouten ook gewoon kunt slagen, mits het niet repeterend is. Rit in de stad ging goed, ook de snelweg (Harderwijk centrum erop en bij afrit richting Lelystad er weer af). Alleen in het buitengebied bij Hierden ging het dus niet zo top als ik wilde.
 
Je zou naar een gewone z kunnen kijken en.
De 750 of 1000 (niet de sx serie dus :p )

Heb zelf al 3 jaar de 750 en bevalt mij erg goed.
Daar voor een cbr1100 xx gehad maar wou na 2 jaar wat anders.

Ik weet zo gauw niet meer wat het verschil is tussen de Z1000 en de Z1000SX, ABS? Of is de Z1000 meer de naked?

Anyway, ik zal eerst voor een 'startersmotor' gaan, en dan wellicht na een jaar of twee, drie - als ik meer ervaring heb - overstappen naar iets anders
 
Alhoewel ik mij hier nooit aangemeld heb ga ik mij wel afmelden. Heb altijd stiekem meegegluurd en zo nu en dan gereageerd maar mijn lijstje ziet er zo uit:

Eerste Rijles: 2 Juli 2017
Theorie: 13 Juli 2017
AVB: 8 Augustus 2017
AVD: 5 Oktober 2017

Totaal aantal lessen:

AVB: 10
AVD 8

Ik vond AVB 'moeilijker' dan AVD. Dit met 1 simpele reden en dat is; Bij AVB kan je de oefening maar op 1 manier doen. De langzame slalom moet maar om 1 manier, snelle slalom ook, uitwijk etc ook. Bij AVD zit je simpelweg in een verkeerssituatie en kan je het verkeer zelf oplossen met je gas, rem, kijktechniek etc. Dat is heel dynamisch. Het ritje vond ik ook echt heel relaxt gaan. Lekker je eigen ritje rijden en genieten. Gisteren waaide het kei en keihard en mijn examintor heeft zich flink vermaakt samen met mijn rij instructeur over hoeveel wind ik ving. Ik werd alle kanten opgeklapt op de snelweg (A5 richting Haarlem).
 
Welkom Elvira en Khayma

@Mofo, jeeejjj congrats *O* enne op een oude fiets moet je het leren hoor! Mijn Vixxie is uit 1990 en ik vindt het heerlijk dat alles wat lomper reageert dan een nieuwe motor (ben zelf niet zo fijn gevoelig haha }) ), met lessen ook zo ervaren, eerst op nieuwe Kawasaki gelest en uiteindelijk op een oude Honda gaan lessen en dat beviel me beter. Geef me maar een afgetrapt hok dan kan ik samen met de motor stuntelen _O-

Maar mooi ritje toch, dat linkerrechtervoet verhaal wordt zo te lezen overal anders verteld, ik kreeg te horen dat als je je evenwicht verliest je richting de berm valt en niet richting tegemoetkomende of inhalende auto's. Ik stond altijd wankel op mn rechtervoet en gebruikte juist links, instructeur had daar ook begrip voor. Tenslotte gaat het om wat jij het fijnste vindt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan