Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zuiver siliconen vet (bv molykote/dow corning 111) smeert rubber erg goed maar het doet weinig voor metaal, roest en smeert metalen niet echt goed, het kleeft wel als een malle.

Ate remmenvet smeert ook de metalen enigszins.
 
Ik zou het enkel en alleen gebruiken als conditioner van diverse rubbers en keerringen, dat alles blijft jaren lang door het af en toe goed in te masseren als nieuw.
Roest/corrosie komt in mijn woordenboek niet voor ik ben een echte meester in het conserveren/verduurzamen.

De geleide-pennen van de remklauwen zijn mogelijk meer tuk op de ATE, dat werkt aldaar b.v. stukken beter als een EP2/3 vet.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
ik bedoelde dat er vloeibare pakking zit tussen de 2 delen waar de transmissie in zit, er zit dus geen papieren pakking tussen.
gezien de kanaaltje die om de 2 naaldlagers heen zitten kan ik me voorstellen dat het belangrijk is dat de olie niet al te dik is.

in het xmax topic staat deze tabel :

[afbeelding]

80w90 zit dan mooi in de buurt van de gewone motorolien van 10w40 e.d

ja na anderhalf jaar weet ik zelf ook niet meer wat ik gepost heb :P

dit nav een vraag :)
 
Helaas zijn bij mij de bijgeluiden uit de transmissie weer teruggekomen. Weer alles uit elkaar gehaald en nu blijken de beide lagers van de ingaande as weer kapot.
Het moet wel komen door een montagefout. De ingaande as liep al vrij zwaar toen ik hem monteerde. Misschien komt het doordat ik daarbij het nieuwe lager warm heb gestookt. Gelukkig zijn het wel de goedkoopste lagers.
 
Aaah, jammer Wolk. Het zit niet mee! :N Als het lager al wat zwaar loopt na montage, gaat dat idd problemen geven.
Je weet in ieder geval waar het door komt. Nu weer de zaak uit elkaar.. sterkte!
 
De transmissie weer uit elkaar gehaald en nu blijkt alles daar ineens onder de roest te zitten, dus door een of andere reden is er vocht in gekomen.
Wel een verklaring dus waarom de lagers alweer kapot waren.
Zal de transmissie wel een paar keer spoelen als alles weer in elkaar zit en hopen maar dat het dan in orde komt.
Heb wel de nieuwe lagers voor niets meegekregen. Hulde voor de firma Brammer!
 
Weet iemand wat een toelaatbare axiale speling van de krukas is?
Ik kan de voorste poelie voelbaar heen en weer halen. Niet veel, maar toch.
 
De transmissie weer uit elkaar gehaald en nu blijkt alles daar ineens onder de roest te zitten, dus door een of andere reden is er vocht in gekomen.
Wel een verklaring dus waarom de lagers alweer kapot waren.
Zal de transmissie wel een paar keer spoelen als alles weer in elkaar zit en hopen maar dat het dan in orde komt.
Heb wel de nieuwe lagers voor niets meegekregen. Hulde voor de firma Brammer!

Hoe kan er nu water in je tandwielenkast komen, als ik je goed begrijp. :?
 
Weet iemand wat een toelaatbare axiale speling van de krukas is?
Ik kan de voorste poelie voelbaar heen en weer halen. Niet veel, maar toch.

Weet het niet exact, maar die kan gauw een paar mm heen en weer, dat is normaal.
 
Weet het niet exact, maar die kan gauw een paar mm heen en weer, dat is normaal.

Het zijn glijlagers. Niet zo verwonderlijk dat je de krukas meer dan een paar tienden axiaal heen en weer kan trekken. Het kan ik elk geval geen kwaad.

Helemaal knudde, Wolk. Kogellagers mag je nooit heet stoken. Rechtstreeks met de brander verwarmen geeft kans op ontlaten van het metaal. Je warmt ze op in een blikje olie, of gooit ze juist in de vriezer. Afhankelijk of ze op een as of in een gat gemonteerd gaan worden.
Zit het lager al strak op een as en moet je dit als geheel in een gat schuiven, mag dat gat nooit een - maat hebben. Anders loopt de boel te strak en gaat stuk.
Raar dat jouw lagers er niet eens met de slagtrekker uit kwamen. Ik verdenk het carter er van niet aan de juiste tolerantie te voldoen.

Nu kom ik in een gevaarlijk gebied: slijpen/aanpassen aan de lagerpassingen met inachtneming van de temperatuur. Dat kan wel, mits je voldoende meetgereedschap hebt.
Te losse passingen los je op met een druppel metaallijm. Tot hoever wil je gaan?
Bedenk wel: Met voldoende tijd is alles door jou zelf op te lossen.
 
Alles zit weer in elkaar, maar vertrouwen doe ik het nog niet. Deze keer zonder brander gemonteerd, maar zodra de lagers zijn gemonteerd lopen ze niet echt lekker. Ze maken dan ook al direct een beetje bijgeluid, inderdaad net of ze te zwaar lopen.
Ik had nu even geen andere oplossing dan alles weer in elkaar te zetten, maar verwacht dat deze lagers ook niet heel lang mee zullen gaan. Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.
Het is dat die SH zo verrekte duur is om (bijna) nieuw te kopen, anders zou ik hem inruilen.
 
@Wolk: Vervelend dat ze zo 'klemmend' passen. Zou het kunnen dat je een andere tollerantie lager hebt dat Honda origineel levert?
Het moet toch goed te krijgen zijn? Hoewel ik ook wel meerdere keren een krukas afdichting heb moeten vervangen (ivm lekkage) voordat deze wel goed afdichte. Leek ook niets aan de hand, mss had ik toch iets fout gedaan...

Waren de as en schaal goed schoon/glad/oxide vrij? Zit het lager er goed recht in? Lager tijdje in de vriezer gelegt voor montage, en andere deel warm gestookt? Zomaar wat vragen.
 
Nou Wolk, als die lagers nu al niet eenparig ronddraaien, zijn ze opnieuw gauw naar de maan.
Als ik jou was, kocht ik een blok op eBay en zet dat er onder. Weet je dus nog niet wat je in huis haalt voor ongeveer €500, al kan je je eigen blok in de tussentijd dan (laten) prepareren. Ik wil je best helpen zodat het geen al te dure geschiedenis wordt. Het eBay blok gaat na de actie in de verkoop waarmee een groot deel van het geld terug is.
 
Even scooter wegbrengen naar de motorzaak. Als de scooter al gedemonteerd is, zullen nieuwe lagers en gedeeltelijk samenstellen niet de hoofdprijs kosten.
Of iemand assisteren die vaker lagers heeft gewisseld.

Weet niet of er gebruik is gemaakt van een wphb. Zag in mijn PCX handboek dat er op diverse punten een speling in acht genomen moet worden. Verder diverse trekkers en drukstukken om de assen door de lagers te halen of de lagers op de correcte manier in de boring te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Dag !
Een van mijn achterschokbrekers zeikt de olie uit. Die zal dus vervangen moeten worden.
Kan ik er een vervangen of moet dat per paar? Heeft iemand ervaring met de setjes van zo,n 100 euro die je op internet ziet?

Gr,
Hans
 
Jammer hoor Wolk, die malaise. Terwijl ik heb genoten van circa 1000 pechvrije kilometers in de maand september, wat voor mijn doen erg veel is. Het waren allemaal vrijetijdsritten.
 
Nee, dat heb ik niet gedaan en jammer genoeg al weggegooid. Net nog even de olie afgetapt. Zit weer vol met metaaldeeltjes...
-Lagers zo uit de doos lopen goed.
-Gemonteerd lopen ze zwaar.
En vervolgens slijpsel..ben bang dat je (niet Honda) lagers een andere maatvoering hebben.
 
Normaal heb je niet zoveel geluk? :+

Nee, ik rij meestal op gemotoriseerde bende van 50 jaar en ouder rond. Dan moet je niet raar opkijken als er iets hapert. Thuiskomen op eigen kracht lukt tot nu toe wel altijd.
Een afstand van 1000 km is de afgelopen jaren 1/3 van mijn jaargemiddelde op de SH. Vandaar dat ik zei dat dat veel is.
 
Citaat Dickcb: ben bang dat je (niet Honda) lagers een andere maatvoering hebben.

Dit is eigenlijk onmogelijk. In de tandwielkast zitten twee 6302 lagers en twee 6205 lagers. Dit zijn lagers met standaard toleranties. De maten van de Honda spullen zijn dus buiten het tolerantieveld gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan