Remmen upgraden xj600s

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Goeienavond allen,

Ik zoek een stukje advies over het upgraden van de remmerij op mijn projectfiets: een Yamaha Diversion 600 uit '92 (model met enkele 2 zuigerklauw links, 320 schijf).

Mijn vrouw is niet zo heel groot en steek en vindt vooral dat zij teveel kracht moet zetten om voldoende stopkracht te genereren. Nu wil ik de rempomp vervangen voor eentje waarmee het remmen voor haar wat makkelijker te doseren wordt en zij niet zo absurd hard hoeft te knijpen om tot stilstand te komen.

Wie heeft er een suggestie voor een andere rempomp? Het is een project met weinig budget, dus de voorkeur ligt bij iets wat ik voor redelijk van een standaard motor (gebruikt) op marktplaats kan scoren.



Ik heb gemeten dat de hoh-afstand van de klauw 10cm is, toevallig weet ik dat de bluespots van Yamaha (oa R6/R1,thundercat, etc) deze zelfde afstand hebben en dus uitwisselbaar zouden moeten zijn.

Nu mijn dilemma: stél, ik zou de klauw vervangen voor een bluespot, dan wil ik hier, naast de verse stalen leiding, natuurlijk ook een versere bijpassende rempomp bij. Nu kan ik hier de rempomp van een R6/1 aan knopen, maar die is bedoeld om 2 klauwen aan te pompen en niet slechts 1. Nu zegt mijn boerenverstand dat het wel gaat werken, maar dat het remvermogen er vrij acuut volledig op gaat en het weinig gevoel geeft in het doseren bij het remmen.

Heb ik hierin gelijk? En zo ja, welke rempomp zou ik dan beter kunnen gebruiken?

laat maar, gaat niet passen. Klauw is te breed en loopt klem tegen de "spaken".
 
Laatst bewerkt:
Jazeker, is 1 van de dingen die mensen vaak upgraden. Afgezien van een complete front-end van een fzr600 met 2 bluespots.

Edit:

Blijkbaar loopt hij net wel net niet aan op de markeringen op de velg. VOlgens mij ligt dit aan welke set blue spots je hebt aangezien er twee types zijn ( te herkennen aan of hij wel of niet een leiding heeft die buiten de klauw loopt).

Hier iemand die de markering van de velg wel weg moest vijlen.
600 single caliper upgrade - Bluespot! | YamahaDiversions
Vet, dit topic had ik nog niet gevonden! Als dat alles is ga ik voor deze optie! Complete vork overzetten hoeft nou ook weer niet, maar een enkel klauwtje overzetten kan prima

Waarom? Je kan ook gewoon de hefboomwerking van de koppelingshevel op het blok of de hendel zelf aanpassen, of evt. een speciaal kastje tussen de hendel en de kabel.

Veel minder gedoe en werkt ook prima.

Universal Stunt Clutch Easy Pull Cable System For Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Aluminum Moto Accessories Gray-in Levers, Ropes & Cables from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
Maar voor de fun kan het wel. Gewoon, omdat het kan 😊. Een langere hefboom slijpen kan ik zelf ook wel, maar het is vooral voor de grap om te kijken wat er allemaal mogelijk is
 
interessant, van welk jaar moet de fzr600 zijn om 1 op 1 te laten passen?
Sowieso model van 1989. Die had ik destijds, ook daar passen de bluespots op.

uiteraard je eigen pootjes even opmeten. Ik had een kroonplaat van een Div uit 1993 (geloof ik). Alle maten zoals afstand tussen poten / offset / diameters waren hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso model van 1989. Die had ik destijds, ook daar passen de bluespots op.

uiteraard je eigen pootjes even opmeten. Ik had een kroonplaat van een Div uit 1993 (geloof ik). Alle maten zoals afstand tussen poten / offset / diameters waren hetzelfde.

Bedankt voor je snelle reactie.

En als ik alleen de klauw wil vervangen, weet je dan ook welke Blue Spot moet ik dan nemen?
 
Waarom? Je kan ook gewoon de hefboomwerking van de koppelingshevel op het blok of de hendel zelf aanpassen, of evt. een speciaal kastje tussen de hendel en de kabel.

Veel minder gedoe en werkt ook prima.

Universal Stunt Clutch Easy Pull Cable System For Honda Yamaha Suzuki Kawasaki Aluminum Moto Accessories Gray-in Levers, Ropes & Cables from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Vaker verhalen gehoord dat dit voor geen meter werkt.



En nog even voor TS:
Als je naar hydraulisch gaat koop dan ook geen Alie meuk. Het werkt wel maar marginaal.
Van Magura hoor ik wel goede verhalen dat de koppeling flink lichter wordt.
 
Bij deze de foto's, de maten zijn moeilijk of te lezen, maar zal ik boven de foto's zetten...

Tegen bevestigingspunt aan 60 mm
IMG_20170929_182507664.jpg


Vanaf opening remschijf 40 mm
IMG_20170929_182533119.jpg



IMG_20170929_182606145.jpg
 
ihTcTvq_d.jpg

Het is een beetje druk geweest, maar ik heb net even mijn klauw er af gehad. Als ik dit zo zie dan gaat het nooit passen, of je moet er een schijf opzetten met kleine offset of met spacers gaan werken...
 
[afbeelding]
Het is een beetje druk geweest, maar ik heb net even mijn klauw er af gehad. Als ik dit zo zie dan gaat het nooit passen, of je moet er een schijf opzetten met kleine offset of met spacers gaan werken...

Nou ik denk dat het wel lukt... Scheelt ca 5 mm. Als er tenminste 3.16 staat.

Zit er bij jou ook zo'n streep achterop de klauw, soort uitgetrokken driehoek?

Spacers werkt niet, want dan wordt het alleen maar ongunstiger. Dan komt de klauw nog meer naar de velg.


Anders rij ik even langs een motorsloop om te passen. 2 boutjes...
 
Laatst bewerkt:
Het komt trouwens ook wel wat nauwkeuriger dan een rolmaatje. Pak een schuifmaat en meet vanaf de kant waar je klauw tegen je voorvork komt. je zit nu (uiteraard) aan de verkeerde kant van de nok te meten...
 
BTW ik heb de oplossing gevonden, graag jullie reacties of het veilig is of niet.

http://diversionclub.proboards.com/thre ... sc-upgrade

Good mornign all! My first post here.

I was the proud recipient of a 1995 Diversion 600 last Thursday from a friend who's upgraded to an SM-T (lucky perisher) and gave! me his Diversion for having spannered (and no doubt for the forseable future too) on his bikes and cars over the years. Anyway, on of our ongoing plights has been getting the power we wanted from the front brake. We'd ended up wuith braided hose, rebuilt caliper and master cylinder and sintered pads, and it was respectable, and plenty for his city commuting. But I'm commuting 25 miles on dual cariageway with dopey morning drivers so wanted a bit more reserve.

I have sucessfully fitted an R1 blue-spot caliper! Yes, the one that doesn't fit, and from my reseach nobody has yet fitted. Actually it was remarkably easy, and had I had all the machinery I'd liek to hand, would have taken no time at all.

It's simple enough (provided nobody scolds my methods) of spacing the disc outwards 2mm (with thick washers, I know... ???) and removing ( :o yes it gets worse...) the same 2mm from the mating face of the caliper mounting points. I would use a Mill to do this next time, but for experimentation I bought a heavily scuffed caliper from the breakers for little hard-earned to try it out. I carefully filed down the caliper mounts, trial fitting to get the position central to the disc spacing, and once it all lined up the only remaining task is to file off the annoying casting marks on the wheel's spokes to give clearance to the rear of the caliper.

One other possibility due to manufacturing tolerances etc is to smoot down the inside face of the caliper (facing the spokes) to match the slight tapered angle of the spokes.

NOTE: I removed minimal material because I didn't want the disc spaced too far, but if the job were being done properly I'd have a floating disc (no doubt wavey if goign to the trouble) made with teh carrier spacing the disc out another mm (clearance from the spokes) and properly machine the caliper.

Finally, a set of sintered pads (the worn ones that came with the caliper, again shameful, but I'm experimenting remember... :-/) and a quick bleed (bubbles were out in 30s, I was amazed, that is a fantastic caliper!!!) and it was a test ride. Now the pads are bed down to the disc, I'm amazed at the stopping power! No need for twin discs, it's performing fantastically! And with the braided hose the stopping power is plenty!

Anyoen with questions etc let me know, and maybe we can get a few more single disc bikes safely stopping ;)

PS: I'm sure the mod could be mirrored on the other side for twin setups, if anyone needs to out-brake an R6 or something daft...
 
Terug
Bovenaan Onderaan