BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ze kijken met name op E keur nummer op uitlaat en koplampglas en of het glas voor rechtsverkeer is

Roelof.
 
Toch kun je met invoeren ook heel best voor onaangename verrassingen komen te staan. Ik sprak nog niet zo gek lang geleden een jonge dame bij het RDW die haar 'nieuwe' Yamaha ter keuring aanbood, en dat inmiddels voor de tweede keer...

...want de eerste keer afgekeurd..., en tot ziens.

Bleek dat zij er een koplamp in had zitten die naar de verkeerde kant van de weg scheen (Engelse uitvoering)..., en dat mag hier natuurlijk niet.

Rare van het verhaal..., fiets kwam van helemaal niet uit Engeland...

...en de tweede verrassing was..., dat er voor dit modelletje Yamaha toevallig alleen een originele nieuwe koplamp te verkrijgen was... :/

En originele Japanse onderdelen zijn duuuuuuuuur... :/



Om over de auto-verhalen maar te zwijgen... :/ :/

Nouja, blij dat ze daar in ieder geval nu streng op zijn. Het is jaren zo geweest dat een fiets met in-je-gezicht-verlichting gewoon door de keuring kwam, hoewel het altijd al in de keuringseisen stond.
 
Even een ervaring uit het laatste Sauerland weekend dat voor iedereen van belang kan zijn. Een meerijdende GSA van 2009, altijd 100% onderhouden bij de dealer wilde opeens niet meer schakelen. Ook leek het alsof de indicatie op hol was.
Na op de middenbok en met afgezette motor voorzichtig (en evt. draaiend aan het achterwiel)wat heen en weer geschakeld te hebben leek en bleek het probleem weer over.
Het lijkt erop dat de kogelgewrichtjes te stroef liepen voor de veer om het schakelpedaal weer terug in de uitgangsstand te krijgen en dan wil het ding uiteraard niet schakelen. Er zitten hier schuimringen (mousse)en vroeger viltringen tussen om vet binnen en vuil en water buiten te houden. Deze schijfjes verbrokkelen/verslijten en ik heb het idee dat er door niemand ooit naar gekeken wordt.
Bij de R100RT heb ik al eens een moertje wat los gehad en bij alle pop ik de kogeltjes er wel eens uit (een kant demonteren, het borgringetje met pennetje eruit wippen en dan kun je de stangetjes onder een bepaalde hoek eruit draaien) en smeer ze dan.
Overkomt dit je onderweg, druk of til het pookje dan naar het midden (zodat de schakelklok reset) met je voet voordat je opnieuw probeert te schakelen.
 
Laatst bewerkt:
@Peter PP, nee, de verleiding was er wel. Ik heb hem wel aanbevolen, maar weet (nog) niet of het die persoon is die toegehapt heeft....
 
Even een ervaring uit het laatste Sauerland weekend dat voor iedereen van belang kan zijn. Een meerijdende GSA van 2009, altijd 100% onderhouden bij de dealer wilde opeens niet meer schakelen. Ook leek het alsof de indicatie op hol was.
Na op de middenbok en met afgezette motor voorzichtig (en evt. draaiend aan het achterwiel)wat heen en weer geschakeld te hebben leek en bleek het probleem weer over.
Het lijkt erop dat de kogelgewrichtjes te stroef liepen voor de veer om het schakelpedaal weer terug in de uitgangsstand te krijgen en dan wil het ding uiteraard niet schakelen. Er zitten hier schuimringen (mousse)en vroeger viltringen tussen om vet binnen en vuil en water buiten te houden. Deze schijfjes verbrokkelen/verslijten en ik heb het idee dat er door niemand ooit naar gekeken wordt.
Bij de R100RT heb ik al eens een moertje wat los gehad en bij alle pop ik de kogeltjes er wel eens uit (een kant demonteren, het borgringetje met pennetje eruit wippen en dan kun je de stangetjes onder een bepaalde hoek eruit draaien) en smeer ze dan.
Overkomt dit je onderweg, druk of til het pookje dan naar het midden (zodat de schakelklok reset) met je voet voordat je opnieuw probeert te schakelen.
Weet je dan zeker dat ie dealeronderhouden is? :+
 
😅😅ja, hij laat mij meestal de rekeningen zien...daar koop ik een extra motor voor. Hij heeft recent wat meer problemen gehad (hier ook gemeld van die compleet lege achterschokbreker ) zoals een hoofstander waarbij het bevestigingspunt van de veer afbrak waardoor die op de grond ging hangen.Offerte van die dealer te hoog, vervangen door een gebruikte compleet met veren voor 60 euro. Hij komt dus in die zin al een beetje mijn kant op😅😅.
 
@Peter PP, nee, de verleiding was er wel. Ik heb hem wel aanbevolen, maar weet (nog) niet of het die persoon is die toegehapt heeft....
Nou, die heeft 'voor erbij' een 2007 K1200GT met alle koffers gekocht....
 
Er staan nu voor de 'Jan C'borg rit' voor morgen 24 deelnemers klaar, waarvan 6 rijdende dames. Zulk mooi weer als Jan kan regelen wordt het niet, maar voor oktober vind ik het al snel heel acceptabel met af en toe een bui.....
Mijn Qual der Wahl was dus niet om het al dan niet door te laten gaan, maar met welke motor ik deel zal nemen. Een van de laatste kansen voor de Triumph waar nu een klein schermpje op zit en sinds vanmiddag zgn valblokken van LSL. Traditionele valbeugels lagen meer voor de hand, maar deze moderne blokken vallen nauwelijks op en beschermen de vitale delen bij een schuiver zonder bij te dragen aan de val(!). Of de 1100RS; er doen Tuono's en KTM's mee...of toch maar de R100RT, lekker warm en droog en goed beslagen met smalle 18 inch bandjes voor de natte modder...Morgen bij het hond uitlaten maar de knoop doorhakken :+ .
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan Peter! 25% dames aan de start! Zo zien we het graag. Ondanks het wat wisselvallige weer wens ik je een leuke gezellige rit. Hou 't gas er een beetje op...!
 
Goed gedaan Peter! 25% dames aan de start!
Dank jullie wel, ik had op dat forum een foto van ons aan de lange tafel bij de Hoenderik gezet.....dat was denk ik doorslaggevend....ha ha ha. het lijkt ook wel alsof relatief veel dames of in de weekenden moeten werken of in de weekenden moeten waarnemen/invallen, want een paar dagen geleden waren er nog negen....
 
Dank jullie wel, ik had op dat forum een foto van ons aan de lange tafel bij de Hoenderik gezet.....dat was denk ik doorslaggevend....ha ha ha. het lijkt ook wel alsof relatief veel dames of in de weekenden moeten werken of in de weekenden moeten waarnemen/invallen, want een paar dagen geleden waren er nog negen....

Wellicht krijg je ook nog bericht van heren die "plotseling" moeten werken of iets dergelijks.

Lijkt mij overigens een dag voor een R100RT.....

Roelof.
 
Ha Jan, uitstekend.27 deelnemers waarvan 7 rijdende dames. Drie groepen en ik krijg alleen maar positieve feedback. Prachtige route, heerlijke lunch en ik moest beloven om er in het voorjaar een soort bloesemtocht van te maken.
Het regende voor een aantal op de weg naar het beginpunt, zelf had ik zon totdat ik over de brug bij Zaltbommel reed. Toch geen regenpak aan gehad ( inderdaad Roelof, op de R100RT ) en in de loop van de dag werd het alleen maar mooier weer tot bijna warm aan toe. Bij de strand tent (de echte bruine kip staat honderd meter terug en was gesloten) hadden ze een life jazzband spelen....
 
haha, de Dutch Oldtimers, wat een gezellig ontvangst met gratis borrelnootjes :t
Goed geregeld Peter.
 
Laatst bewerkt:
Komende week een paar dagen noord-holland tourtje doen. Het wordt aardig weer dus we hebben mazzel....
full

Alle roze lijntjes gaan we rijden. Iemand nog tips wat we absoluut niet mogen missen?
 
Laatst bewerkt:
Komende week een paar dagen noord-holland tourtje doen. Het wordt aardig weer dus we hebben mazzel....[afbeelding]
Alle roze lijntjes gaan we rijden. Iemand nog tips wat we absoluut niet mogen missen?

Ha Thijs,

Ik heb laatst mijn 'rondje' Noord-Holland bijna helemaal compleet gemaakt, moet alleen vanaf Hoorn nog het laatste stukje kust berijden richting Den Helder.
Tips: de dijk tussen Hoorn en Edam-Volendam (ommetje naar Marken) en vervolgens tot aan Amsterdam-Noord, mooi natuurgebied ook daar. Je hebt het laatste deel er wel in staan, maar het tussengebied is ook mooi!
En ik zou zelf dan vervolgens vanaf Diemen naar Muiden-Naarden-Huizen-Laren en verder naar huis rijden, maar dat is persoonlijk.

Je gaat ook over een weg die vanaf maandag is afgesloten. En als je dan de omleidingsroute volgt, kom je op een afgesloten brug uit }) . Kan je net zo goed vanaf Rijsenhout richting Leimuiden rijden langs de Ringvaart, N207 naar Lisse rijden om vervolgens langs de Keukenhof de 'achterweg' naar Zandvoort te rijden.
Tip voor dat stuk: kopje van Bloemendaal, de Postbank van het Westen ;)

'Binnenland' van Noord-Holland staat nog op de planning om uit te kammen. Tips hou ik mij dan ook voor aanbevolen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan