Hellingproef bij bijzondere verrichtingen

Dat kan een leuke discussie worden met een op de letter gerichte examinator. De rijprocedure schrijft namelijk voor dat je bij het normaal wegrijden (dus niet bij een bijzondere manoeuvre zoals een hellingproef) je altijd druk op de versnellingspook moet houden bij het wegrijden. Het idee erachter is, dat de motor altijd in de versnelling geschakeld blijft, of juist in de versnelling valt, wanneer dat door omstandigheden mechanisch niet goed gegaan is.
Don't shoot the messenger O-) maar dit betekent dat een instructeur die aanleert om met de linkervoet te landen een risico neemt om met een gezakte leerling naar huis te kunnen.
We gaan het maar niet hebben over rechts geschakelde fietsen, oké?

Dat heb ik nooit zo geleerd. Met rechtervoet landen ok, maar druk houden op versnellingspook?
 
Eigenlijk moet je bij stoppen op helling je andersom pootjes gebruiken.
Remmen, stilstaan linkerpootje op de grond,rechterpootje op de rem dan kun je veel makkelijker optrekken vanuit stilstand.
Duidelijke instructie, laten we dit topic sticky maken, en dan is het geregeld. Laten we niemands tijd verdoen door hiervoor de exameneisen aan te passen :t
 
Duidelijke instructie, laten we dit topic sticky maken, en dan is het geregeld. Laten we niemands tijd verdoen door hiervoor de exameneisen aan te passen :t
Ik heb een keg aan een touwtje. Die gooi ik achter mijn voorwiel, het touwtje doe ik om het stuur. Daarna kun je zo wegrijden. :W :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan