Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
vandaag een zwart/grijze futura gezien, reed samen met een shopper richting ferwerd, ik haalde ze in richting stiens.

ik zag het pas toen ik inhaalde. had geen standaard uitlaten daarom herkende ik de achterkant niet. stond wel vet.
 
Laatst bewerkt:
ik krijg hem soms moeilijk in neutraal.
schakelen gaat voor de rest soepel en zonder problemen.

is al zo zolang ik hem heb, gekocht met 13000 nu ongeveer 20000km
 
Als motor koud is krijg ik hem ook slecht in neutraal.hierna is het echter over.

Heb je niet een beetje lucht in de koppeling zitten of een lekkende slaven cilinder? Komt vaak voor.

Kleinere olie sproeier helpt ook een beetje.
 
Gebruik een goede olie. Zelf gebruik ik 15W50 volsyntheet van bekende merken, vervangen bij 34.000 km. Nu zit ik op 44.000 km en moet er weer nieuwe olie op. De olie die ik gebruik zit "above specs" van de fabrikant. Aprilia zelf adviseert een halfsyntheet omdat volsyntheet de koppelingsplaten kan laten slippen. Meestal is dit bij hogere kilometerstanden geen probleem.
Na het starten van de motor zet ik helm op en die ik handschoenen aan en rij dan rustig weg, zodat overal voldoende olie in het blok zit. In vergelijking met mijn Ducati schakelt de Futura een stuk stiller en soepeler.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik putoline 15w50, net een paar maand geleden ververst. ik heb nu 20.000km op de teller.

ook na een lange rit als ik thuiskom en erf oprijd dan krijg ik hem moeilijk in neutraal, ik zet hem steeds in de 1 of de 2
 
ik hoor van anderen dan mijn koppelingshendel zwaar gaat, ik zelf heb hier totaal geen last van. was bij mijn blackbird ook zo.
maar ik heb andere motoren gevoeld en die gaan wel lichter ja, de meesten tenminste.
weet niet of dat er mee te maken heeft.
 
Hallo Futuristen.

Heb sinds kort eindelijk een Futura. Machtig mooie machine.
Ik heb echter een probleem. Ik ben een deel van mijn achterlicht kwijt. Het gaat om het knipperlichtlensje aan de linkerkant.
Ben op internet aan het zoeken geweest voor een komplete achterlichtunit, echter ze zijn schijnbaar niet meer leverbaar.
Is er iemand die misschien het bewuste lensje over heeft of de komplete unit?
Of is er iemand die weet waar ik nog aan onderdelen van een Futura kan komen?

Alvast bedankt voor de moeite
 
ik gebruik putoline 15w50, net een paar maand geleden ververst. ik heb nu 20.000km op de teller.2

Hier ook putoline maar overweeg Motul V300. Merk minder schakelfouten bij mijn ducati met deze olie. Als de versnelling "plakt" met schakelen kan een oplossing zijn een kleinere olie sproeier in de versnellingsbak. Modificatie ie hier wel te vinden. Relatief goedkoop als je een benzine sproeier gebruikt via de fietsenmaker, kan dan onder de 2 Euro.
 
De duitse dealer was even te enthousiast.
Hij belde mij gisteravond op met de mededeling dat hij het achterlicht
niet meer leveren kon.
Scheisse.
De zoektocht gaat dus verder.
 
Dat is irritant, laatst op de fb groep ook al iemand die er geen kon vinden. Succes en mocht je een bron vinden ik ben ook geïnteresseerd.
 
Even een vraag , welk type en merk voor rem blokken gebruiken jullie en met welk resultaat ? Ik heb een radiale pomp , staal omvlochte remleidingen , cylinders van de klauwen schoon gemaakt en in speciaal rem cylinder vet gezet - deze werken nu erg goed , de rem helemaal ontlucht maar krijg niet de juiste remmende werking die ik wil !! Soms moet ik helemaal tot het hanvat trekken voordat die het goed doet , de druk is er wel maar de kracht/vrijwing niet . Er zitten nu Ferodo blokken in .
 
Heb de genoemde websites bezocht voor het achterlicht. Ook geen succes.
Maar verder zoeken dus.

Voor berthebike:
Als ik jou verhaal zo lees zit er toch nog lucht in je systeem. Want anders zou je de remhandle niet helemaal in kunnen trekken.
Heb je het oliereservoir ook ontlucht? Daar waar de remleiding er uit komt?
Ik heb hetzelfde nl een keer gehad met een koppeling. En daar zat toen het probleem.
Succes.
 
Even een vraag , welk type en merk voor rem blokken gebruiken jullie en met welk resultaat ? Ik heb een radiale pomp , staal omvlochte remleidingen , cylinders van de klauwen schoon gemaakt en in speciaal rem cylinder vet gezet - deze werken nu erg goed , de rem helemaal ontlucht maar krijg niet de juiste remmende werking die ik wil !! Soms moet ik helemaal tot het hanvat trekken voordat die het goed doet , de druk is er wel maar de kracht/vrijwing niet . Er zitten nu Ferodo blokken in .

Ik heb nu TRW blokken erin, die bevallen goed :)
Had hiervoor nissin, werkten ook naar wens

Pomp zelf ook goed ontlucht? Even ingeknepen en de banjo bout op de pomp een slagje los?

Is het een nieuwe en/of gereviseerde pomp? Als het binnenwerk vd pomp zelf versleten is kan je ook een grote dooie slag in je hevel hebben
 
Betreft het ontluchten van brembo voorklauwen
Helaas voor mij een bekend hardnekkig probleem na een remzuigers revisie en montage radiale rcs pomp.

Bij mij hielp alleen om de remklauwen te demonteren en de zuiger terug te drukken.er zitten dode hoeken in de remklauwen waar lucht blijft hangen.begon met het reservoir grotendeels leeg en pomp de remmen dan weer op. Herhaal diverse keren in verschillende klauw posities links en rechts.

Radiale rempompen hebben vaak een extra nippel bovenop of in reservoir voor ontluchting.ook de pomp kan je tijdelijk demonteren in schuine stand.lucht kan zeer hardnekkig zijn......

Succes.

P.s op brembo schijven werken brembo sa remblokken prima, beter dan ferodo en trw.
 
K&n van de week binnen gekregen , hopelijk heb ik morgen tijd om te monteren . Ik denk dat de "pickup" van lagere toeren dan. Og beter zal worden . Ik heb nog een power commander liggen , misschien zet ik deze er ook nog op , kan ik wel een paar SS zoek rijden . Maar ook nog de remmen ontluchten , hopelijk is dat de boosdoener van het slechte remmen .
 
Filter gemonteerd , echter of dit een verschil maakt weet ik niet omdat ik er nog niet mee heb kunnen rijden .
Met betrekking tot de rem pomp , dit is een gebruikte die van een schade R1 af kwam . de druk enz is er wel echter lijkt het gewoon alsof de blokken gewoon kud zijn , als ze warm zijn is het een stuk beter maar als ze koud zijn dan knijp ik de hendel tot aan het stuur , ach , vroege soort van abs zullen we maar zeggen .
Ik kijk nog even , misschien monteer ik wel een Brembo rcs pomp , deze heb ik ook al op de koppeling zitten en deze werkt heerlijk .
 
Hier mijn 02 cents;let op met de brembo rempompen van de Yamaha r1 en r6. De zuiger diameter en hevelverhouding wijkt af van de radiale brembo rempompen van Aprilia en Ducati.
R1; zuiger 16 hevel 22
Appie; zuiger 18 hevel 19
Rcs19: zuiger19 hevel 18/20
Orginele zuiger 16 hevel 24

Hierdoor met r1 rempomp zachte hendel en meer remkracht tov de radiale brembo van Appie.dit komt omdat r1 en r6 remmen ook kleinere zuigers hebben.

Een brembo rcs19 of appie/Ducati radiale rempomp zou het een stuk beter doen omdat de overbrenging verhouding klopt. Ook is de rcs gewoon nog beter.

Let op dat er veel imitatie brembo op marktplaats staan.

Waarom wil je een powercommander monteren?
Tune ECU lijkt mij een betere oplossing ( met 05 map)

Succes
 
Hier mijn 02 cents;let op met de brembo rempompen van de Yamaha r1 en r6. De zuiger diameter en hevelverhouding wijkt af van de radiale brembo rempompen van Aprilia en Ducati.
R1; zuiger 16 hevel 22
Appie; zuiger 18 hevel 19
Rcs19: zuiger19 hevel 18/20
Orginele zuiger 16 hevel 24

Hierdoor met r1 rempomp zachte hendel en meer remkracht tov de radiale brembo van Appie.dit komt omdat r1 en r6 remmen ook kleinere zuigers hebben.

Een brembo rcs19 of appie/Ducati radiale rempomp zou het een stuk beter doen omdat de overbrenging verhouding klopt. Ook is de rcs gewoon nog beter.

Let op dat er veel imitatie brembo op marktplaats staan.

Waarom wil je een powercommander monteren?
Tune ECU lijkt mij een betere oplossing ( met 05 map)

Succes

Ok , duidelijk verhaal m.b.t. de rem hendel , bedankt , dan zal daar de boosdoener in zitten .
De brembo pomp koop ik via een bekende motor zaak niet ali express dus dat zal wel een originele zijn . Heb er al vaker brembo spul bij besteld .
Ik heb de power commander liggen , weet niet of deze er op past en wil gewoon voor de lol kijken of dit gaat lukken en of de fuut wat meer vermogen heeft en of beter loopt . Ding loopt al aardig goed maar kan altijd beter .
 
Terug
Bovenaan Onderaan