Honda PCX 125/150 deel 5

He' dat lijkt mijn ex pcx150 wel! :Y
Velgen: voor de zomer in de autowax, in de pekel/winter is licht in de vaseline top!
Je accu kan je loskoppelen, maar dan gaat hij toch flink achteruit, goede druppellader zoals een optimate doet de truc wel goed!

Bedankt voor de tip, ik hang zeker een druppelader aan de accu, maar wilde weten of het kwaad kan als ik deze los koppel i.v.m. de klok en de km in het display, dat de PCX 150 op die van jou lijkt zou zo maar kunnen, deze is van 2017 en had 2500 km op de teller.

Gr. Jan
 

@rhedvr,

Ik wil je niet beschuldigen van slecht onderhoud. Ik vind het meer een wereldprestatie 75 d km met de PCX.
Dit is namelijk toch ook de uitvoering dat de middenbok spontaan af kon breken bij veelvuldig gebruik? Dat hij dan een keer afbreekt na veel km in de buitenlucht, maar verder geen intensief gebruik is dan niet zo heel raar.
Hopelijk is het eenvoudig te fixen.

Ik rij nog steeds met rammelende remmen o.i.d. De dealer heeft er pas nog naar gekeken, het piepen (verm. voorrem) is wel redelijk weg, maar verder lijk ik de achterrem wel te horen.
Monteur erop geattendeerd dat mogelijk de remschoenen versleten waren, maar dat dacht hij van niet. Maargoed, lijkt niet echt kwaad te kunnen. Zolang de PCX me van A naar B brengt vind ik het ook wel prima.

Voor het knipperlicht wat het met regelmaat niet doet, heb ik een nieuw relais laten bestellen. Kijken of dat helpt.
 
Ik vind het ook niet raar dat de as bij afwezigheid van gebruik en onderhoud vastgeroest zit in de bok. Wat ik wel bijzonder vind is dat de pcx dus gewoon 75k en meer meegaat! Dat is een hele prestatie! Op naar de ton! *O*
 
Laatst bewerkt:
75.000 km erop, wat een prestatie. *O* Hoeveel jaar heb je daarover gedaan?
Ik rijd 15.000 per jaar, dat zou mij dus 5 jaar kosten.
 
Bedankt voor de tip, ik hang zeker een druppelader aan de accu, maar wilde weten of het kwaad kan als ik deze los koppel i.v.m. de klok en de km in het display, dat de PCX 150 op die van jou lijkt zou zo maar kunnen, deze is van 2017 en had 2500 km op de teller.
Gr. Jan

Het kan geen kwaad de accu los te koppelen, alleen je klokje reset naar 12:00, odo en dagtellers blijven onaangetast, net als de rest van de electronica.

Dan is het mijn ex-PCX150 niet, mijne was nieuwe model 2014 in zelfde kleur, met Michellin banden. Vanaf 0-3300km heb ik hem gehad.
 
De PCX is voor een beurt naar de dealer geweest. Ik heb er nu ook Citygrips onder liggen. Klaar voor de volgende 10.000 km. :]
 
Heb nog ff een vraag, bij welke km stand kan ik de PCX 150 als ingereden beschouwen? Er staat nu 3900 op de Km.
En wat is het beste om de PCX zo goed mogelijk in te rijden?

Gr. Jan

Gaan met die banaan, die is al lang ingereden. Inrijden bij motoren duurt 500 tot 1000 km.
 
Inrijden is zó jaren 70, dit heeft al al jaren geen zin meer.

Met een lichte fiets als een PCX is rustig inrijden sowieso niet te doen in het huidige verkeer.

Dus ja, motor warm = volgas indien gewenst. Met een lichte scooter rijdt je sowieso vaak volgas om een beetje mee te komen.
 
Ik vind het ook niet raar dat de as bij afwezigheid van gebruik en onderhoud vastgeroest zit in de bok. Wat ik wel bijzonder vind is dat de pcx dus gewoon 75k en meer meegaat! Dat is een hele prestatie! Op naar de ton! *O*
Onderhoud bij mijn PCX is inderdaad minimaal, eigenlijk alleen het noodzakelijke. Ik volg de onderhouds richtlijnen van Honda niet. Ik rijd ermee door weer en wind, zomer en winter. Overdag staat de PCX buiten (in de regen), 's avonds+weekeinde onder een carport. Nog steeds een erg betrouwbaar en voordelig scootertje. Olieverbruik is minimaal. 100k km lijkt mij geen enkel probleem, we zullen zien over 2 jaar...
 
Ik volg het boekje ook niet. Heb vorige week de eerste beurt laten doen na de 1000km beurt. Er stond 10.500km op mijn teller.
Volgens het boekje moet ie elke 4000km een beurt. Nou, dan zou ik 3x per jaar voor een beurt moeten. En dat vind ik waanzin.
 
Ik houd 6000 km tussen de beurten aan. Dat is ongeveer wat ik per jaar rijd dus één keer per jaar even naar de garage vind ik wel prima.
 
Voor die 0.8 liter olie ga ik het niet laten. Ik houd het schema wel aan maar ik doe dan ook het onderhoud zelf.
 
Heeft iemand ervaring met een 164cc cilinder kit?
Deze van Yuminashi ziet er wel veel value for money uit: 164CC LIGHT BORE FLAT DECK CYLINDER KIT (PCX125 V1) (FOR 125CC HEAD)

Mijn PCX uit 2011 loopt momenteel +- 105 op de teller. Met de Dr. Pulley 13gr rollen loopt ie compleet hetzelfde als standaard rollen. Riem zit nog mooi op 22mm en de motor heeft 6700km, dus is ook nog niet versleten. Ik keek zo wat rond voor een andere variateur, die gaan voor iets boven de 100 euro, maar als je dan voor 163 euro een 164cc cilinder kan halen lijkt me dat veel effectiever dan een andere vario.
Deze cilinder is geschikt voor de 125cc kop, injecteurs wordt aangeraden deze te vergroten maar het kan ook met de standaard. Gewoon plug en play dus?

PS: ik ben 2-takt opvoeren gewend (genre Booster, Yamaha Aerox etc.) en hierbij maakte een upgrade van 50 naar 70cc een serieus verschil. Is dit anders bij 4-takt?

Mvg,
 
De PCX heeft een ECU en dan kan je er niet zomaar een grotere cilinder opschroeven. Het brandstofmengsel zal daarna niet meer de goede lucht/benzine verhouding (AFR) hebben en dat kan grote problemen opleveren, zoals vastlopers.
Ik zou er niet aan beginnen.
 
Is het juist dat je de achteras met moer, aan de rechterkant, ziet draaien?
Zag dit gisteren pas en vind het wel vreemd.
 
De PCX heeft een ECU en dan kan je er niet zomaar een grotere cilinder opschroeven. Het brandstofmengsel zal daarna niet meer de goede lucht/benzine verhouding (AFR) hebben en dat kan grote problemen opleveren, zoals vastlopers.
Ik zou er niet aan beginnen.
Kan je de ECU niet upgraden/inleren dan?
 
@Corignio
In 2013 heeft Bertv snelle Yuminashi spulletjes op zijn PCX laten schroeven. Bijna een heel jaar is hij daar druk mee geweest. De zoekfunctie is je vriend, hier het linkje waar hij op 26 november 2013 een opsomming geeft van wat er allemaal gedaan was:Honda PCX 125/150cc deel 3.

Veel leesplezier!
 
Laatst bewerkt:
@Corignio
In 2013 heeft Bertv snelle Yuminashi spulletjes op zijn PCX laten schroeven. Bijna een heel jaar is hij daar druk mee geweest. De zoekfunctie is je vriend, hier het linkje waar hij op 26 november 2013 een opsomming geeft van wat er allemaal gedaan was:Honda PCX 125/150cc deel 3.

Veel leesplezier!
Hey,

Dank je, dit had ik al gezien inderdaad maar BertV heeft hiervoor zowat zijn hele motor geupgraded en het is een 190cc, dat scheelt alweer met 125 naar 164. Uiteraard zullen een andere kop, kleppen, injecie, nokkenas etc allemaal zijn invloed hebben, maar ik vroeg me af of je nou gewoon naar een 164cc kan zónder veel verdere aanpassingen.
Yuminashi verkoopt de cilinder tenslotte om te werken met de 125cc kop, en enkel raden ze een grotere injecteur aan.
Bij 2-takt kan dit overigens perfect, enkel hoef je de carburateur wat af te stellen (sproeier, luchtschroef,..) en hoogstens wat afstellen aan de variateur/koppeling.
Niemand die hier verder ervaring heeft met een grotere cilinderkit te steken? Dan zou ik een redelijk unieke PCX hebben dus :+ .
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een redelijk unieke pcx zou hebben. Ik zou er zelf iig niet aan beginnen. Ik betwijfel namelijk of de cdi zomaar 'inleert'. Ook al schrijft een fabrikant van wel.


Het project lijkt me alleen interessant vanwege het project, als je het ombouwen leuk vindt. Voor de vermogenswinst hoef je het niet te doen. 4-takt geeft veel minder vermogenswinst bij vergroting van de cilinderinhoud dan 2-takt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan