Koppeling vernieuwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Beste mensen,

Ik heb mn motorfiets het nodige onderhoud gegeven, nu ik in een hoge versnelling een bult gas geeft slipt de koppeling door.

Kabel staat zeker weten niet te strak. Heb m zelfs zo los gehad dat er amper mee te rijden viel dus dat is het niet.

Koppelingsplaten zijn 3mm, de stalen platen 1.5mm en zeker niet blauw/ verbrand. Heb nieuwe EBC platen hier liggen ( preventief besteld) en EBC veren. Echter zijn deze platen ook 3mm, dit verschilt dus niets met het geen wat er in zit.

Ik heb roukama 10w40jf minerale olie er in zitten, roukama gebeld en deze bevestigen dat dit echt de juiste olie is voor motorfietsen met een natte koppeling.

Ik vind het wat zonde om de platen te gaan vervangen als de oude gewoon nog goed zouden wezen.

het drukstuk in het center van de korf, kan ik hier mee nog iets stellen of is dit alleen bedoeld zodat de buitenkorf vast zit? Er zit wel een stiftje met draad met een kruiskop in het midden. Dit word met een m6 moertje geborgd. Als ik het stiftje in draai dan komt het platen pakket er uit.

Kan het zo zijn dat de platen gewoon op zijn van ouderdom? Lage toeren trekt ie prima overigens.

Alvast bedankt.

Groeten,
Joey
 
Laatst bewerkt:
Platen verouderen inderdaad ook door ouderdom: steeds weer heet worden en weer afkoelen, jarenlang in de olie (ook al is die er speciaal voor gemaakt), ingezakte veren en gewoon de tand des tijd doen platen op den duur doorslippen.
 
Oja, dat drukstifje is weldegelijk van invloed op de afstelling.

Uit me hoofd moet je die indraaien totdat je weerstand voelt, en dan 1/8e terug en borgen met het m6je, maar raadpleeg je werkplaatshandboek daarvoor.
 
Het is met warme en koude motor.

Zag op de nieuwe platen 1 "vin" met een half maantje er uit en daar tegenover 1 met 2 halve maantjes. De oude hebben dit niet. Moet ik hiermee nog ergens op letten? Ook staat er aan 1 kant van alle platen de letter P. Bedankt alvast
 
Veren vervangen, boel weer dicht, slippen was niet weg. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet langer dan 15 min gereden Heb, maar dit moet de boel toch wel opgewarmd hebben. Ik was er ook klaar mee en had na het eten de nieuwe platen in de olie gelegd. Om 9 uur de koppelingsplaten ook maar vervangen. Nog niet gereden, ben benieuwd.
 
Kan wel zijn, maar kwaad kan het nooit..

Als je echt zeker weet dat alle afstellingen goed zijn en het probleem is er nog zou ik het zoeken in de olie, er blijft tenslotte ook weinig anders over..

Persoonlijk gebruik ik altijd Yamaoil in mijn motoren, is wel wat duurder volgens mij, maarja pech, ik kan het voor alles gebruiken. Wel zo makkelijk als je meerdere motoren hebt..
 
Veren vervangen, boel weer dicht, slippen was niet weg. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet langer dan 15 min gereden Heb, maar dit moet de boel toch wel opgewarmd hebben. Ik was er ook klaar mee en had na het eten de nieuwe platen in de olie gelegd. Om 9 uur de koppelingsplaten ook maar vervangen. Nog niet gereden, ben benieuwd.
Heb je al gereden?
 
Het probleem zat m in het retourveertje buiten t blok. Is opgelost, mag slotje op.
Welk veertje .. die aan de hevel zit op het koppelingshuis?

full
 
De platen in de olie weken is trouwens overbodig, dat doen ze in de fabriek ook niet.
Mijn EBC setje dit jaar wel even in de olie gezet. :)
In het verleden de platen er droog ingezet, kwamen er toch aardig wat resten vanaf bij het rijden.

Of dat aan het 'zonder inweken' (laagje smeren zal genoeg zijn) heb ik niet dubbelblind getest. ;)
Dit jaar ging het wel goed - of de olie was te donker om de vezels te zien. :+

In ieder geval ververst ik de olie na een nieuwe natte koppeling met één of twee ritjes. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan