Lagervet, welke soort?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Voor de smering van balhoofdlagers zoek ik de juiste soort vet.

Ik kan me voorstellen dat universeel kogellagervet bruikbaar is, maar wellicht is er een beter alternatief.
Je smeert die dingen tenslotte eigenlijk nooit, behalve bij het monteren.

Is het bijv. wat om de lagers voor montage enigszins warm te maken en dan inspuiten met S100 kettingvet?
Of is Shell Alvania vet een betere oplossing?
Of misschien wel Molykote grafietvet?
 
Mijn gevoel zegt dat een balhoofdlager zwaar belast word en dit dus niet geschikt is.

Heb nog een SKF wheelbearing grease, maar die is weer erg dik. Wel geschikt voor zware belasting, waterafstotend en werkt tot -30 tot 220 graden (waarbij ik in ieder geval niet rij haha).

Ook heb ik de standaard MOS2 homokineetvet liggen. Ik lees echter dingen over verzuren bij hoge termperatuur en water. Maar of dat nou water of de hoge temperatuur of een combi van beide is zie ik nergens terug.

Ik heb overigens ook nog nooit een roestende homokineet gezien.. then again, zoveel homokineten heb ik niet los gehad (eigen auto meerdere malen, 1x auto vriendin, 1x auto vriend).

Wat is beter? wiellagervet of homokineetvet?
 
Laatst bewerkt:
Heb bij mijn konische balhoofdlagers ook gewoon die multi purpose grease van valvoline gebruikt, zie vorige pagina met de specs van dat vet...
Ook op de bromsnor gebruikt tijdens het vervangen van een setje normale balhoofdlagers waar niets meer van over was.. ik gok dat het in mijn geval wel goed blijft..

Denk dat ik/je eerder zorgen zou moeten maken of er geen vocht bij komt.. m.a.w.; zolang die schaal met de rubberen afdichting niet stuk gaat zal dat ook wel mee vallen. Komt er wel vocht in dan denk ik dat het lager eerder gaat corroderen en stuk zal gaan door het vocht dan door het gebruik van universeel vet of lager vet of roomboter :)
 
Simpel soms
Als je kunt gewoon gaatje boren draad intrekken en smeernippel erop.
Ik zeg wel als er plaats ervoor is.
Groeten.
De ouwe man

Beste @stepkim, zou je de volgende keer even willen opletten op de datum van de laatste reactie, evenals de ouderdom van het topic uberhaupt, voor je reageert? De laatste reactie is nu uit 2017, en het topic is zelfs uit 2008! Geeft opzich niet als je nieuwe info hebt op de gestelde vraag, maar jouw reactie geeft helemaal geen antwoord op de gestelde vraag... :)
 
Wanneer men via een smeernippel vet kan bijsteken zal men ook geen water in het balhoofd krijgen
Zo zie ik toch als techn. ingenieur.
Er bestaan nog motoren met het stuurslot op het balhoofd. Vet uit het slot en via het gat in de stuurpen zo op je spatbord en niets in je lagers. Het gaat niet altijd op. Het vet wel maar de eenvoud van de vetnippel niet .
 
Terug
Bovenaan Onderaan