Xenon installatie ... wat gaat er toch steeds mis???

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje177

Guest
Iemand die mij kan helpen? Ik ben nu echt ten einde raad -O-

Heb mijn koplamp (origineel H7 dimlicht, H1 grootlicht), omgebouwd, en er twee bi-xenon projectors in gemonteerd.
Namelijk deze:
2.5 inches Mini HID Bi xenon Projector Lens, Xenon Lamp 4300 K 8000 K, Ballast CCFL Angel Eye voor Auto Koplamp Retrofit Kit in 2.5 inches Mini HID Bi xenon Projector Lens, Xenon Lamp 4300 K-8000 K, Ballast CCFL Angel Eye voor Auto Koplamp Retrofit Kit van op AliExpress.com | Alibaba Groep
Eens alles erin werkt het heel mooi en goed, tot na een kleine 8000km ... plots niets meer. Maar ik hoor het relais wel schakelen. Nu heb ik bij een van mijn vorige moteren ook xenon van AliExpress ingebouwd gehad (twee x H4 bi-xenon) en daar is dat relais ook kapot gegaan, en was opgelost met een niew relais, en is toen blijven werken tot ik de motor (ruim 55.000km later) weg deed.

Dus bestel ik twee nieuwe relais (eentje extra als reserve), is wel mét kabelboom erbij want niet apart bij AE te krijgen, maar het is niet zo kostelijk:
FSYLX 12 V 35 W 55 W 75 W HID Bi xenon H4 Draad Harness Controller voor Auto Koplamp Retrofit sluit hid bixenon projector lens in FSYLX 12 V 35 W 55 W 75 W HID Bi xenon H4 Draad Harness Controller voor Auto Koplamp Retrofit sluit hid bixenon projector lens van Draad op AliExpress.com | Alibaba Groep

Ik neem het relais uit de nieuwe kabelboom en plug het in die van de motor; de xenons doen het weer!
Ja ... maar een 5000km later ... weer van hetzelfde ...
Ach, dat is dikke pech gehad dacht ik. Dus thuis die andere relais erin, en die doet niets.
Ik bestel mij nog een derde, en die doet het weer, voor een slordige 6000km ...
Denk ik, wat zijn dit slechte rellais!

Dus besluit ik iets te proberen; ik neem een van die nieuwe kabelbomen, en neem het zogezegde kapotte relais dat bij die kabelboom hoort, steek het erin en sluit het zo in een voorlopige manier aan op de motor ... en ja hoor! Het werkt!
Oude kabelboom eruit, die andere erin, alles op zijn plaats, nog eens testen, het werkt! Wil alles weer monteren (kuipdelen dus), test ik tussendoor nog eens uit nieuwsgierigheid ... werkt weer niet meer ...

Intussen wel even bijzeggen dat alle connecties wel degelijk gemaakt zijn en niet zo van die amateuristische aftakkinkjes zijn. Meerdere malen uitmeten bewees ook dat zowel positieve als negatieve stroom komen daar waar ze moeten komen.

Dus, uiteraard wordt ik dat gehele gedoe nu wel beu. Nu wil ik een goede oplossing.
En besluit buiten AE om een nieuwe kabelboom/relais te zoeken, en kom op deze uit:
Pilot H4 Bi-Xenon relaiskabel kopen? | HID Xenon Verlichting
Incl verzending, 30€. Niet min, maar als dat dan wel een goede is heb ik het ervoor over.
(met grote dank aan Post.nl die het idd wel volgens belofte snel geleverd hebben!)

Voor 16u besteld, morgen in huis, dat klopte, ik installeer hem meteen.
Het werkt!!!
Ja, tot na een paar keer testen :(

Nu heb ik altijd al gedacht, de ballasten en bulbs moeten ok zijn want ik krijg ze telkens aan de praat. Maar nu twijfel ik wel.
Zou het kunnen zijn dat er iets mis is met de ballasten en/of de bulbs wat er voor zorgt dat het relais (of iets in die kabelboom) kapot maakt?

Ik was nu aan het denken om nog één laatste redmiddel toe te passen;
Alles nieuw zetten, kabelboom, relais, twee slim ballasten, twee bulbs.
Maar ja, dat gaat wat meer kosten dan een nieuwe kabelboom/relais, dus wil ik wat zekerheid ...

Iemand hier die wat meer kennis heeft van xenon installaties, en de (verborgen) mankementen die daaraan kunnen optreden?
En of ik er goed aan doe nog 1 keer te proberen door alles nieuw te nemen?
In dat laatste geval doe ik het uiteraard wel buiten AE om.

Alvast mijn dank aan degenen die mij proberen te helpen! :t
 
Galvanische corrosie heet dat.
Heb ik even moeten opzoeken want die term kende ik nog niet. Maar idd daar lijkt het wel op. Viel me meteen op dat het geen bruine roest was zoals dat meestal is met ijzerhoudende metalen.
Kan deze galvanische roest dan door een beetje remvloeistof ontstaan zijn? Dat in combinatie met elektrische stroom?

Maar het meest eigenaardige vind ik dan wel dat ik 12V kon meten, maar van zodra er ook maar iets van verbruiker aan hing was het weg :?

Anyway, het is opgelost nu :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
_O- *O*

Eind goed al goed! Nu nog maar een foto van het eindresultaat!
Hier op mijn huidige post op mijn werk staat hij in de zon vandaag, en dat maakt het niet zo duidelijk:
full

Door de automatische (witbalans?) instelling lijken de xenons wel heel blauw met een ietwat groenige schijn erin. In werkelijk is dat effect niet zo erg.
 
Dus, ik weet nu dat de uitdrukking: METEN IS WETEN niet helemaal juist is.
Het zou eerder moeten zijn: METEN is VEEL WETEN, maar NIET ALLES WETEN.
Dat ik gewoon 12V op die voeding kreeg deed toch echt denken dat daar geen probleem lag.
Overal waar ik 12V moest meten, kreeg ik die ook, en bewegen met de bekabeling gaf geen schommelingen.

het is niet omdat jij niet alle benodigde metingen uitvoerd, dat je het recht hebt de waarheid geweld aan te doen.

METEN IS WETEN , als je het correct doet.
had je buiten spanningen te meten ook gecontroleerd op spanningsval was dit al lang aan het licht gekomen.
 
Heb ik even moeten opzoeken want die term kende ik nog niet. Maar idd daar lijkt het wel op. Viel me meteen op dat het geen bruine roest was zoals dat meestal is met ijzerhoudende metalen.
Kan deze galvanische roest dan door een beetje remvloeistof ontstaan zijn? Dat in combinatie met elektrische stroom?

Maar het meest eigenaardige vind ik dan wel dat ik 12V kon meten, maar van zodra er ook maar iets van verbruiker aan hing was het weg :?

Anyway, het is opgelost nu :')


Is typisch een symptoon van slechte massa, bij vage storingen is een slechte massa aansluiting dikwijls het probleem.
 
het is niet omdat jij niet alle benodigde metingen uitvoerd, dat je het recht hebt de waarheid geweld aan te doen.
Wat een juridisch intelectuele uitspraak ... :+
Ik doe de waarheid ook helemaal geen geweld aan, want
METEN IS WETEN , als je het correct doet.
De metingen die ik deed waren correct (rekening houdend met een zeer licht afwijkend goedkoop meet toestelletje).
Meten is idd weten, maar niet alles. Niemand heeft eraan gedacht om te zeggen dat het niet is omdat je 12V meet, er ook voldoende stroom doorheen kan, ook jij niet ;)
had je buiten spanningen te meten ook gecontroleerd op spanningsval was dit al lang aan het licht gekomen.
Ik heb de spanningsval meerdere malen gemeten, en laten meten door een professional.
Het spanningsverlies op de voeding meten had de oplossing geboden, en dat is ook net wat ik gedaan heb door er de meter aan te hangen en dan de H1 er tegen te houden, waardoor ik idd merkte dat de spanning wegviel van zodra er een verbruiker aan gekoppeld word.

Maar aangezien dat jij dat wist ... had je me dat eerder kunnen zeggen, was het veel eerder opgelost. Dus, waarom zeg je dat nu pas? :+

De enige tip die goud waard was, was de volgende:
...
Zou je voor de zekerheid een kabel van min kant can de accu erna kunnen leggen en dan even controleren.
... en die kwam niet van iemand met een steeksleuteltje boven zijn avatar ;)
Het probleem was dat ik niet achter mijn achter kuipdeel heb gekeken, want dan had ik gezien dat mijn massa voor de xenons toch niet rechtstreeks op de batterij stond. En vermits ik 12V kreeg op de voeding leek er niets aan de hand.

Je mag naar eender welke garage gaan, dit probleem zou net als hier pas in laatste instantie aan het licht gekomen zijn.
 
Is typisch een symptoon van slechte massa, bij vage storingen is een slechte massa aansluiting dikwijls het probleem.
Idd, maar meestal krijg je dan toch nog een beetje stroom door, of komt die op andere plaatsen terecht waar die niet hoort. Gekend probleem vroeger bij achterlichten die in kerstboom modus gingen bij slechte massa.
9 van de 10 was het corrosie in de lichtblok zelf. Gemakkelijk op te lossen, maar soms lag het probleem elders, werd heel de printplaat van uw achterlicht gereinigd, nog niet weg dat probleem, ander achterlicht van bij een sloper, probleem blijft, dan lag het probleem ook ergens waar je het totaal niet verwachtte. En waren er meerdere zoek sessies voor nodig.

Meestal krijg je bij slechte massa nog een beetje stroom door, en brandt er ergens iets, maar heel zwak, of doet heel de electronica gewoon raar. Maar de volle spanning kunnen meten maar zodanig weinig stroom doorkrijgen dat zelfs een ouderwets gloeidraad lampje er niet een klein beetje van oplicht, dat is echt wel zeldzaam.

Uiteindelijk heb ik het ook gevonden, juist dóór metingen te verichten.
Blij dat het in orde is nu.
 
blijkbaar toch niet over de massa ...
Tuurlijk wel, enkel op de positieve meten ga je niet veel meetresultaat zien ...
Spanningsval werd gemeten op de batterij.
Als je de meter op de - en + van de externe voeding van de xenon zou je tijdens het starten dezelfde spanningsval meten dan op de batterij, wat geheel normaal is.

Het is hem dus die laatste meting op die voeding dat het probleem aan het licht bracht. Maar door de omstandigheden denk je daar niet eerder aan. Ook jij niet, want dan had je dat in het begin van het topic wel gemeld ;)
 
Het is hem dus die laatste meting op die voeding dat het probleem aan het licht bracht. Maar door de omstandigheden denk je daar niet eerder aan. Ook jij niet, want dan had je dat in het begin van het topic wel gemeld ;)

nou, omdat je erover blijft doordrammen : in de 2de reply stond dus de oplossing al.... moet je wel de moeite doen om uit te zoeken wat dat is -O-
 
met spanningsval over de massa bedoel ik : je hebt niet gemeten tussen min aansluiting ballast/lamp en min aansluiting batterij.
Als je de voltmeter, wat je nodig hebt voor een spanningsval te meten, 2 keer op de min zet ga je ook helemaal niets meten.

Je kan wel doormeten of die kabel stroom kan doorlaten (ohm meter, doormeten van de weerstand), maar dan moet je hem aan minstens 1 kant loskoppelen, anders meet je gewoon langs een andere weg door het frame. Een fout die veel gemaakt wordt. Die meting had idd de zaak meteen opgelost.

En wees gerust, ik bedoel ook niet dat je het niet weet, maar net als ik heb je niet eerder gedacht aan de betreffende fout, en aan het doormeten van de negatieve voeding, simpelweg omdat daar geen reden toe was. Dit was gewoon een diep verborgen foutje die door omstandigheden (effectief 12V op de voeding) haast onzichtbaar was.

Pas door de gehele xenoninstallatie er van af te koppelen zodat enkel de voedingsdraad overbleef werd dat duidelijk.
 
nou, omdat je erover blijft doordrammen : in de 2de reply stond dus de oplossing al.... moet je wel de moeite doen om uit te zoeken wat dat is -O-
Ben bekend met de V4 meting. Maar het systeem moet op zijn minst deels (zwak) werken om die naar behoren te kunnen uitvoeren. Werkt het systeem helemaal niet, heb je niet van alle meetpunten de nodige en/of correcte info.

Ene ... ik ben niet degene die erover blijft doordrammen hoor. Ik vind na lange tijd eindelijk het probleem, waarop jij laat uitschijnen dat ik het allang gevonden had moeten hebben als ik dit en als ik dat, terwijl je er zelf ook pas ná het oplossen van het probleem mee komt met wat idd eerder de oplossing had kunnen geven ... dus ... begrijp je wat ik bedoel? Nee? Ach laat dan maar ... :+

Maar voor mij mag het stoppen hier, de koplampen werken weer :]
En daar ging het om :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan