Zoektocht woonwerk/tourmotor

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal!

Ik ga tegen het einde van het jaar wss met nieuw werk beginnen waarbij ik woonwerk verkeer op de motor doe wanneer ik op spitstijden naar mijn werk moet.

Ik ben op zoek naar een motor van max 1500-2000 euro met cardan. Ik zoek iets in de richting van een yamaha xj900/diversion, deauville etc. Aangezien het toch wel een 90km retour is moet de motor wel beetje zuinig zijn. De diversion zit dan al op de grens. Ik zoek het liefste iets als een diversion, maar is er niet zoiets met een zuiniger blok? Wel die touring houding, topkuip en cardan dus.

Hebben jullie misschien nog goede suggesties? Bmw r1100rt is ook wel leuk, maar heb altijd sterke twijfels aan de onderhoudskosten van bmw en de kwaliteit. En zo'n grote topkuip hoeft van mij ook niet per se tenzij het echt veel lekkerder rijdt. Maar moet tzt maar wat proefrijden als ik een selectie heb gemaakt.

Groetjes
 
Diversion 600 zal wellicht zuiniger zijn. Ik rijd over ruim 20.000km gemeten van januari tot nu 1:21,8. Meestal zo'n 1:21-22, maar ook wel eens 1:24-25 als ik netjes 80-100 rijd en rustig optrek. En tussen 80-100 maakt het dus niet veel uit qua brandstofverbruik.
 
Je prijsplafond sluit de wat modernere motoren helaas uit. Een BMW800ST of GT rijdt zomaar 1:25 en dat geldt ook voor de Honda nc700 serie (geen cardan...). Een BMW R1100RS is iets slanker als een RT en doorgaans betrouwbaar. Verbruik ligt echter wel op iets minder dan 20 km/l. De nieuwere generatie 1200 boxers zijn wat zuiniger, daarmee is 1:20 goed haalbaar. Reken dan wel op min. 4000 voor een goed gebruikte met flink veel ervaring. Met 90 km (retour) gaat het dan wel hard met de kilometers, Ik zou zeker voor een fiets met ABS kiezen als je ook in de winter gaat rijden. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Je prijsplafond sluit de wat modernere motoren helaas uit. Een BMW800ST of GT rijdt zomaar 1:25 en dat geldt ook voor de Honda nc700 serie (geen cardan...). Een BMW R1100RS is iets slanker als een RT en doorgaans betrouwbaar. Verbruik ligt echter wel op iets minder dan 20 km/l. De nieuwere generatie 1200 boxers zijn wat zuiniger, daarmee is 1:20 goed haalbaar. Reken dan wel op min. 4000 voor een goed gebruikte met flink veel ervaring. Met 90 km (retour) gaat het dan wel hard met de kilometers, Ik zou zeker voor een fiets met ABS kiezen als je ook in de winter gaat rijden. Succes.

90km retour is toch niet veel? Ik doe er al 120km (op een GS500 :+ ) Maar er zijn er hier zat die meer doen.

Marc

PS mijn GS500 zit inmiddels al over de 150k km. Ik hoop over een paar jaar de 2 ton te halen :] :}
 
TS zoekt een fiets met cardan.....

Oja, dat had ik ff gemist. Maar waarom eigenlijk? Een ketting heeft wel wat onderhoud nodig, maar een wereldramp is het nou ook weer niet om de fiets op de bok te zetten, wiel rond te draaien en ondertussen wat kettingspray op de ketting te spuiten toch?
 
90km retour is toch niet veel? Ik doe er al 120km (op een GS500 :+ ) Maar er zijn er hier zat die meer doen.
Marc
PS mijn GS500 zit inmiddels al over de 150k km. Ik hoop over een paar jaar de 2 ton te halen :] :}
Nee, 90 km is op zich niet veel. Maar als je een cardanfiets zoekt onder de 2000,- dan moet je er vanuit gaan dat daar 100k of meer op staat. Als je dan dagelijks 90 erbij tikt, is dat gauw 20 k per jaar. Met een paar jaar schiet het dan aardig op.... maar veel fietsen kunnen dat wel hebben maar hebben gewoon tegen die tijd veel TLC nodig om in de vloot te blijven ;)
 
Ik rij al jaren een Diversion 900 voor woon-werk, 140km retour. 167k op de teller nu. Hij is inderdaad niet zuinig, ik rij erg rustig en zit zo meestal rond de 1/15 of 1/16. Hij is wel zuinig in het onderhoud, ik doe er vrijwel niets aan, afgezien van af en toe nieuwe olie erin mikken. Ik rij ruim 30.000km op een set banden (MPR2 of 4). Hoge kosten heb ik er nooit aan gehad, en als je eens wat kapot hebt zijn de onderdelen voor weinig bij de sloop te vinden. Onderhoudskosten zijn laag, en afschrijving heb je in die prijsklasse toch vrijwel niet. Rij er heel de winter mee door en optisch ziet hij er niet meer uit, maar loopt als een zonnetje en heeft me nog nooit laten staan.


Nee, 90 km is op zich niet veel. Maar als je een cardanfiets zoekt onder de 2000,- dan moet je er vanuit gaan dat daar 100k of meer op staat.

Valt best mee. Ik kocht mijn Diversion uit 95 in 2010 voor precies 2000 euro, met 34.000 km op de teller. Hoewel de teller na 99.999 weer op nul gaat, had de verkoper (tevens 1e eigenaar) alle onderhoudshistorie nog waaruit bleek dat de stand echt was. Ik kom er nu op MP ook zo een aantal tegen onder de 2000 en onder de ton.
 
Volgens mij krijg ik bij dat nieuwr werk kilometervergoeding dus dan zou ik met het verbruik van de diversion opzich ook prima uitkunnen.
Misschien bmw toch ook eens serieus een kans geven qua betrouwbaarheid.. Ik ga rustig aan nog wat rondkijkeb op internet. De reden dat mijn budget niet hoog is heeft te maken met het feit dat ik ook vast wel pekelkilometers moet maken. Ondanks dat ik zo'n motor dan wel zal behandelen met een goedje durf ik dan toch niet met een duurdere te rijden..
 
De k 75 heeft mijn vader ook gehad, zuinig zeer betrouwbaar en onderhoud goed zelf te doen, Pa deed hem weg met 340.000 km op de teller, dat zegt genoeg
 
Wel denk ik dat betrouwbaarheid,lage km kosten, en duurzaamheid in deze prijsklasse, meer exemplarisch zijn.
Het hangt er sterk vanaf hoe kritisch en objectief je bent bij aankoop, het is namelijk makkelijker om een moneypit te kopen dan een goedkope fiets waar niets mee is.
Een goedkope k75 met versleten remschijven, schokbreker, cardan, en koppeling, is snel gekocht.
 
Honda NTV 650 met een hoog ruitje misschien?
Zuinig? Geen idee, maar het is een leuk cardanfietsje, binnen het budget.
 
Ik trek af en toe aardig het gas open bij mijn 900 diversion en rijd ongeveer 1:17 tussen 1:18. Carbs keer synchroniseren helpt hierbij.
 
En wat vinden jullie van de Kawasaki GTR 1000.
Bij een beetje zoeken vind je er genoeg voor 2000, met relatief weinig km.
Ook deze zijn redelijk zuinig, en kunnen makkelijk 300.000 km mee :)
 
Punt bij bmw is: één vd redenen dat ik huiverig ben bij dat merk zijn verhalen als het vervangen vd koppeling wat 600 euro kost (bmw r1100rt ging het dacht ik over)... bij zo'n yamaha diversion is dat dan bv vele malen goedkoper volgens mij..
 
En wat vinden jullie van de Kawasaki GTR 1000.
Bij een beetje zoeken vind je er genoeg voor 2000, met relatief weinig km.
Ook deze zijn redelijk zuinig, en kunnen makkelijk 300.000 km mee :)

Opzich vind ik dat soort motoren altijd wel leuk, met alles erop en eraan, maar vind ze ook een beetje oudbollig/gedateerd... :j
Bmw r1100rt is alweer stuk vlotter, maar toch knap ik wel altijd beetje af op zo'n mega kuipwerk..
 
En wat vinden jullie van de Kawasaki GTR 1000.
Bij een beetje zoeken vind je er genoeg voor 2000, met relatief weinig km.
Ook deze zijn redelijk zuinig, en kunnen makkelijk 300.000 km mee :)

Een goed onderhouden GTR is behoorlijk bulletproof. Zijn uiterlijk inderdaad wat ouder, maar ik zou absoluut de Kawa boven de BMW prefereren. Ik heb meerdere jaren met zo'n GTR gereden en lange reizen gemaakt. Liep als een tierelier. Maar wanneer je overstapt op iets recenters valt wel op dat deze motoren toch behoorlijk zwaar en log zijn.
Na mijn GTR kocht ik een Triumph Sprint 955i ST. Misschien nog meer bulletproof dan de GTR, en in vergelijking met de Kawa een dartel ding. Ik heb met beide motoren onder andere de Gross Glockner en de Stelvio gedaan, en dan is de generatie "Sprint" toch wel veel handelbaarder en leuker.
Ik denk dat je voor zo'n 2K wel een aardig Sprint kunt scoren.
 
als het zuinig moet zijn, kijk dan ook eens naar een NC700X.
ja, dit is boven je budget, niet wat je vroeg, etc. O-)
Maar als je het verbruik van een diversion 900 en de NC doorrekent, heb je het al snel terug verdient.
zeker als je er een uit duitsland haalt, waar de prijzen voor deze motor een stuk lager liggen.

de keuze van een ketting of een cardan vind ik zelf dan weer ondergeschikt.
met 25.000km w-w verkeer per jaar hebben zowel mijn huidige Tracer 700 als mijn NC gewoon een ketting en die houden het prima 35.000km uit met hulp van een spuitbusje.
 
De meningen over cardan/kettingen verschillen altijd onderling, maar 1x per week smeren is mij al 1x per week teveel. Plus uiteindelijk moet je stellen, achterbrug/velg wordt smerig, cardan vind ik mooier en het smeren van een ketting bljjft gewoon in je hoofd zitten.. Ik twijfel momenteel ook wel of ik budget niet iets wil opschroeven, ook ivm met die e10 waarvan het mij nog steeds niet duudelijk is of je dat gwn kan tanken met oudere motoren...

Triumph 955 is eigenlijk hetzelfde als een zzr600 wat ik nu heb. Geen cardan en teveel sport ;)

Bmw r1150rt, yamaha fjr1300 wil ik mogelijk wel budget voor verhogen... diversion blijft ook aantrekkelijk, maar ik ga rustig verder orienteren
 
als het zuinig moet zijn, kijk dan ook eens naar een NC700X.
Hebben die niet hetzelfde blok als een deauville? Of heb ik het mis?
ja, dit is boven je budget, niet wat je vroeg, etc. O-)
Budgetair wegen die wat zwaarder ja, maar bij mij sluipt ie toch ook door mijn hoofd voor woon werk verkeer ... al is ook voor mij die ketting een min puntje, doch niet onoverkomelijk ...
de keuze van een ketting of een cardan vind ik zelf dan weer ondergeschikt.
met 25.000km w-w verkeer per jaar hebben zowel mijn huidige Tracer 700 als mijn NC gewoon een ketting en die houden het prima 35.000km uit met hulp van een spuitbusje.
Dat veel woon werk motorrijders liever een cardan hebben dan een ketting heeft op zich weinig te maken met de levensduur van de ketting.
Een cardan vraagt weinig tot geen onderhoud, en je motor blijft veel properder.
Je spaart ook heel wat busjes kettingvet* uit (en neen, aan een scottoiler of zoiets begin ik niet ...)

* ik kom er later nog eens op terug, ik ga eens in mijn uitgaven file kijken hoeveel busjes van 400ml kettingvet ik al aangeschaft heb tijdens de bijna 45.000km dat ik mijn huidige motor heb. Ik doe overigens rond de 32.000km per jaar, en mijn motor heeft een algemeen gemiddeld verbruik van 1:23, wat al vrij weinig is, maar deauvilles en NC700's doen naar het schijnt wel (veel) beter :Y )
 
De meningen over cardan/kettingen verschillen altijd onderling, maar 1x per week smeren is mij al 1x per week teveel. Plus uiteindelijk moet je stellen, achterbrug/velg wordt smerig, cardan vind ik mooier en het smeren van een ketting bljjft gewoon in je hoofd zitten..
Dat dus wat die ketting betreft, precies wat ik ook denk ;)
Ik twijfel momenteel ook wel of ik budget niet iets wil opschroeven, ook ivm met die e10 waarvan het mij nog steeds niet duudelijk is of je dat gwn kan tanken met oudere motoren...
E10 ... veel storm in een glas water. De meeste voertuigen, en ook motoren, vanaf 2000 hebben er helemaal geen probleem mee, mits je ze geen wekenlang laat stilstaan.
Bmw r1150rt, yamaha fjr1300 wil ik mogelijk wel budget voor verhogen...
FJR weet ik niet, maar BMW staat, ondanks hun opgave, niet bekend als de zuinigste. De boordcomputers vooral niet geloven, die liegen als een topadvocaat. Ze zijn anderzijds ook weer niet de gulzigste.
diversion blijft ook aantrekkelijk, maar ik ga rustig verder orienteren
Dat dus, doe het vooral rustig aan :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan