Bmw R90S minimale dikte remschijmschijven

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Op de remschijf staat dat de minimale dikte 0.18 (ik neem aan inches) moet zijn, wat overeen komt met 4,572 mm. Dat klinkt zeer aannemelijk.
Nou meet ik, meerdere keren, de dikte van de schijven met een digitale schuifmaat en deze geeft aan 4,06mm! (0.156 inch) Dat is niet een heel klein beetje buiten de tolerantie maar m.i. meer dan het dubbele. De motor is van mijn vader en hij zegt dat ongeveer 200.000 km(!) geleden de schijven voor het laats vervangen zijn. (toen ook bij ongeveer 200.000 km) Yep, de teller staat nu op 435.000 km. :]
Volgens de motorzaak waar deze motor al jaren in onderhoud is wordt beweerd dat vervanging nog niet nodig is. Zijn de fabrieksopgaves zo verschrikkelijk ruim genomen en staan de toleranties er voor de sier op, of begrijp ik het niet helemaal?


Gr. Bjorn
 
Ik wil geen vingertje opsteken van foei
Maar een fabrikant geeft een minimale dikte op voor zijn aansprakelijkheid .
Met het dunner worden is de kans op falen steeds groter tot het breken van de schijf toe .
Zelf zou ik bij deze dikte overgaan op nieuwe schijven, de prijs is niet vehouden met de gevolgen vaan een schijf die breekt doordat die te dun is geworden ( eenmaal gezien dat de schijf van de kern is afgebroken door dat die te dun was )
 
Ik begrijp dat een fabrikant ruimschoots aan de veilige kant van de marge moet blijven. Maar als de schijven nieuw 5mm dik zijn dan lijkt mij dat meer dan het dubbele toch een beetje overdreven is. M.a.w.: als je er 0.4 mm af mag rijden dan lijkt mij niet dat 1 milimeter eigenlijk ook best wel kan.
 
Tja, motorrijden kost geld. 200.000 km is wel bijzonder lang voor remschijven, hoewel dat natuurlijk van het gebruik afhangt.
Overigens is een schuifmaat geen micrometer.
 
Bij de motorzaak waar mijn pa komt kost motorrijden dus maar de helft :+

...bdw, ik heb met 2 schuifmaten én een micrometer gemeten en geven alle drie dezelfde maten weer.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik dus ook. Maar het gaat er bij mij niet in dat ze bij de motorzaak zeggen dat het nog niet nodig is. Geen slecht woord over deze motorzaak want ze zijn altijd zeer correct. Dus begin ik aan mezelf te twijfelen en ben ik benieuwd naar ervaringen van andere BMW rijders.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik dus ook. Maar het gaat er bij niet in dat ze bij de motorzaak zeggen dat het nog niet nodig is. Geen slecht woord over deze motorzaak want ze zijn altijd zeer correct. Dus begin ik aan mezelf te twijfelen en ben ik benieuwd naar ervaringen van andere BMW rijders.
Tja, als ze het nu doen, doen ze het :)

Ergens houdt t op, en wil je gewoon nieuwe, ivm risico. Geleidende schaal.

Had onderhand wel een adviespunt mogen zijn, wat mij betreft.

Als ik controle doe, geef ik de meetwaarden er bij, ipv enkel 'het kan nog'. Keuze klant blijft 1. Advies is daarin belangrijk, maar niet doorslaggevend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind 2 ton met remschijven doen heel respectabel. 4mm ook. Dat is voor moderne BMW remschijven de ondergrens. Deze oude waren meestal dikker.
Ik denk dat het inderdaad tijd wordt om te gaan vervangen. Ik zou de volgende keer met blokjes vervangen ook de schijven doen.
De Hobbyist kan je wel aan een goede vervanging helpen voor een redelijke prijs. De ATE remmen zijn al niet fantastisch, je wil maximaal oppervlak gebruiken, zonder groeven.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 2 ton met remschijven doen heel respectabel. 4mm ook. Dat is voor moderne BMW remschijven de ondergrens. Deze oude waren meestal dikker.
Ik denk dat het inderdaad tijd wordt om te gaan vervangen. Ik zou de volgende keer met blokjes vervangen ook de schijven doen.
De Hobbyist kan je wel aan een goede vervanging helpen voor een redelijke prijs. De ATE remmen zijn al niet fantastisch, je wil maximaal oppervlak gebruiken, zonder groeven.


Maar gezien de km stand met een paar remschijven kan blokjes vervangen ook wel pas over 30000 km zijn. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan