Tips gevraagd Slovenië, Kroatië, Bosnië e.v

Afgelopen jaar op vakantie geweest in Macedonie. Niet met motor maar met vliegtuig. Wat een land. Prachtig. We zaten in Ohrid aan het meer. Op een dag een rondje om het meer gedaan waarbij je dus ook in Albanie komt. Je doet dat ongeveer in een halve dag. Verder is het Galicica park echt een aanrader.

Prachtig land waarbij het toerisme nog in de kinderschoenen staan. Het water in het meer is enorm helder. Je ziet de vissen gewoon zwemmen. Het eten en drinken is fantastisch. Maar niet verder vertellen anders komen er te veel mensen... :)

We horen graag van je! Ik ga zelf ook nog een keer met de motor die kant op.
 
Ha.. ik was net van plan om een topic over een reis naar Kroatië te starten - en nu is het er al. Komt goed uit en ik zie al veel nuttige info.

Ik wil eind augustus na een week in Oostenrijk een paar dagen langs de Kroatische kust rijden, zo richting Rovigne en dan weer terug naar huis.

Heeft iemand misschien toevallig een tracklog of een (garmin) route liggen van een route in dat gebied die ik als basis kan gebruiken? Of de link naar een website met routes in Kroatië naar dat gebied?
 
Goede tips over Tolmezzo - Kransja Gora. Dank.
Ik hoop daar in Oct weer langs te rijden. Ga ik die Passo Nevea eeens proberen.

Lake Ohrid is inderdaad Prachtig, maar die omgeving is snel touristisch aan het worden.
Ik stopte in centre Ohrid voor de verplichtte thropy-picture (deze)
26702710103_57daa5f3e1_b.jpg


.... en was direct omsingeld door hulpvaaridgen
"you want hotel? you want restaurant? what you want!! Tell me what you want I help you!"

Uiteindelijk Prachtig hotelletje net ten Z van stad gevonden.
Met uitzicht.
26713449433_bcd8f6053d_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hieronder een link naar een camping in kroatië.

Wij vonden het een fijne camping, lekker ruim en niet al te druk (toen wij er waren)

Camp Borje Korenica Croatia

Vlakbij de plitvice meren, wel heel erg toeristisch maar wel erg mooi om te zien.

Prima camping inderdaad, ook mijn ervaring, groot maar rustig. Klein winkeltje met verse broodjes, en restaurant vrijwel direct naast de camping. Tevens iedere dag een gratis pendelbus naar de Plitvice meren, dus motor lekker op de camping laten staan en in korte broek die kant op. Ik vond het mooi maar wel erg toeristisch, en dan was ik nog niet eens in het hoogseizoen.

Ik vond zowel het binnenland van Kroatië en Bosnië soms best indrukwekkend. Het ene moment rij je langs de zeer toeristische Kritische kust, met mooie stranden en dure hotels, een paar kilometer verderop laat je de drukte achter je en kom je veel oorlogsmonumenten, bordjes die waarschuwen voor mijnen, verlaten en niet afgebouwde huizen, kogelgaten en andere oorlogsherinneringen tegen.

DSC04839_zpsunfzk5xy.jpg


DSC04851_zpscc2sh6gv.jpg


Slovenië is ook mooi! Vrsic-pas natuurlijk, pas naar de Mangart op de grens met Italië ook mooi. Bled is vooral erg toeristisch, even verderop het meer van Bohinj ook erg mooi. Vignet heb ik trouwens niet gekocht, nergens last mee gehad en ook gewoon wat stukken snelweg gereden.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Slovenië is ook mooi! Vrsic-pas natuurlijk, pas naar de Mangart op de grens met Italië ook mooi. Bled is vooral erg toeristisch, even verderop het meer van Bohinj ook erg mooi. Vignet heb ik trouwens niet gekocht, nergens last mee gehad en ook gewoon wat stukken snelweg gereden.


Wij zijn ook net terug van een rondje Oostenrijk-Slovenië-Kroatië-Bosnië-Italië.

Denk dat ik ook op de pas van bovenstaande foto ben geweest... super,dacht 18km over gravel
19477653_10213150617790801_6869252031950727104_o.jpg


Kustweg in Kroatië hebben we gedaan van Rovanjska tot Opatija. Eenmaal na Senj vond ik het beste eraf.

Plitvice ook bezocht. Supermooi.
Wij hebben daar wel een pension IN het park geboekt, raad ik iedereen aan die het park wil bezoeken.
Ons Pension, Nena in Plitvica Selo is ideaal gelegen om het park te bezoeken.
Ligt op 100m van de grootste waterval. We hebbend dus al een groot deel van de lower lakes 's avonds in alle rust kunnen bezoeken. De dag erna stonden we al om 07u30 terug aan de waterval. Voor de drukte dus...
Tegen een uur of 11-12 wordt het echt druk en is het koppen lopen... de fun is er dan wel af voor mij.
Wij waren tegen 14u terug aan ons pension, heel het park gehad.


In Slovenië is me vooral de Mangart bijgebleven. Zeker doen, die pas!
Hebben er met plezier 5€ betaald... vind ik alvast veel beter besteed dan de 25.5€ voor de Grossglockner :/


19237853_10213150520748375_700712525530425036_o.jpg
 
Voor zover ik me kan herinneren worden de bergpassen zoals de wurzenpass tussen het Oostenrijkse vilach en het sloveense kransjka gora gerekend tot autoweg en dus vignet.
[afbeelding]

Overigens raad ik aan deze pass alleen te rijden als het mooi weer is (en is geweest). Iemand had dat het briljante idee om prachtig asfalt te leggen met spiegel-gladde kinderkopjes in iedere bocht...

Dat met die kinderkopjes is niet de Wurzenpass maar de noordzijde van de Vrsic-pas, van Kranjska Gora naar Trenta/Bovec. Dat is nog de originele bestrating die tijdens de 1e wereldoorlog door Russische krijgsgevangenen is aangelegd. Toegegeven, het wegdek is ruk en leent zich zeker niet voor hardrijden, zelfs niet als het droog is, maar hij staat hoog op het lijstje van mooiste passen die ik gereden heb. Net als je Mangart trouwens, die loopt van Bovec weer naar het noorden.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn ook net terug van een rondje Oostenrijk-Slovenië-Kroatië-Bosnië-Italië.

Denk dat ik ook op de pas van bovenstaande foto ben geweest... super,dacht 18km over gravel
[afbeelding]

Even uit mijn hoofd de Sveti-Rok pas. Ik weet niet of hij echt zo heet, maar hij loopt in ieder geval over het gebergte waar de Sveti-rok tunnel (in de snelweg A1) doorheen loopt. Kwam er min of meer toevallig op terecht, maar zeker een hele mooie! Aardig gevochten ook in deze regio, getuige de vele monumenten en waarschuwingsborden voor mijnen.
 
Dat met die kinderkopjes is niet de Wurzenpass maar de noordzijde van de Vrsic-pas, van Kranjska Gora naar Trenta/Bovec. Dat is nog de originele bestrating die tijdens de 1e wereldoorlog door Russische krijgsgevangenen is aangelegd. Toegegeven, het wegdek is ruk en leent zich zeker niet voor hardrijden, zelfs niet als het droog is, maar hij staat hoog op het lijstje van mooiste passen die ik gereden heb. Net als je Mangart trouwens, die loopt van Bovec weer naar het noorden.

Oooh shit, je hebt gelijk ja!
Anyway... inderdaad een hele mooie pass maar echt vreselijk om te rijden. Spiegelgladde kinderkopjes in (vrijwel) iedere bocht.
 
Dat stuk van de Vrsic pas zijn ze momenteel aan het vernieuwen. Kasseien laten ze volgens mij wel liggen.

Erg Jammer van die kinderkopjes, maar het blijft een mooi pas om te rijden.
Sowieso mooie omgeving daar, en niet zo heel ver: in een dag ben je er.

mogelijk nadeel: ik ben daar ook op een zondagmiddag in 2014 eens tussen 100-en duitse HDs en GSen terecht gekomen. Gelukkig gingen die snel op een terras zitten... (lpats-linkje naar jeugdsentiment, those were the days)
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar noemen ze 'm ook de "mali alan pass"

Ik kwam ook al ergens de benaming Mount Alan tegen, dus dat zou goed kunnen.
Edit: Op Mali Alan krijg je een stuk meer hits op google, dus dat zal de officiële naam wel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Laatste tip...
Als je via Italie gaat, neem de SS54 langs tolmezzio, dan een klein stukje SS13 naar chiusaforte en dan de SP76 - over passo di nevea - richting cave de predil gevolgd door de SS54 richting Kranska Gora. Verborgen pareltje...

Tolmezzo
[afbeelding]

Passo di Nevea
[afbeelding]

Chiusaforte[afbeelding]

Lago de Predil
[afbeelding]

[afbeelding]

Kransjka Gora
[afbeelding]
[afbeelding]

Bedankt voor de tip. Sella Nevea zal ik nog in mijn route preoberen in te passen.

Vergeet in Slovenie ook het rondje over Mangart Pass niet.
 
Super dank voor alle tips..ik denk dat ik misschien niet veel verder kom dan Slovenie.. na afgelopen reis vind ik het buffelen wel even best.. hoe ik het anders moet doen moet ik nog uitvinden..
Ik heb op google geen motorcampings (zijn fijn want geen gillende kutkinderen) gevonden..
tips in deze alsnog zeer welkom...
 
Slovenie draadje even afstoffen (dag oma)

Vandaag dit gereden:
2471a6a1b0d0b9ae3709c5eedf259a80


nadeel slovenie : dat vignette... ik heb speciaal in A geslapen om aanstaande Zaterdag op terugweg met 1 vignet door Slo te kunnen zoeven.

Voordeel: veel onontdekte bergweggetjes, Goed asphalt op bergwegen (en steeds meer+beter), en nog lekker rustig, zelfs op Zondagochted.
ik heb om mijn route (kaartje) alleen in buurt Jesenice + Bled drukte gehad. Verder lekker rijden.

Aanbevolen.
(die nevea-pass was ik vergeten, volgende keer dit draadje van tevoren checken)
 
Vorig jaar kwam ik er pas op de laatste dag achter dat je voor Slovenië een vignet moest hebben. Week zonder vignet rondgereden, genoeg politie gezien maar nergens last mee gehad. Op de snelweg ook gewoon zonder problemen langs die controlestations gereden.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar kwam ik er pas op de laatste dag achter dat je voor Slovenië een vignet moest hebben. Week zonder vignet rondgereden, genoeg politie gezien maar nergens last mee gehad. Op de snelweg ook gewoon zonder problemen langs die controlestations gereden.

Tja..
ik was ook in de verleiding om een dag te smokkelen..
vandaag wel twee keer politie langs de weg gezien en wat knippers van tegenliggers..

En in 2014 is een US-collega van de weg gepakt.. ik meen 150E boete. Is-tie nog kwaad over.

ik heb het vaker gezegd: ik wil op elke schurk stemmen die Echt in staat is die vignette-onzin en de "mautstellen" in de hele EU af te schaffen (en treinen op tijd svp). Totale onzin die tolsystemen. Werkverschaffing van de ergste soort: mensen (vriendjes) bezighouden met rondpompen van geld en vriendjes. Voegt niets toe. Wegenaanleg kan je uit accijnzen of gewone belasting betalen. Desnoods iets met een km-heffing. Elk ander "extra mechanisme" kost maar extra werk en ergernis. Bezigheidstherapie..

de Oogst sinds April dit jaar:
23857707818_ec40af8b31_z.jpg

(met nog ongezien: Hungary, 1x e-vignette, even kijken wat ik komend weekend doe, maar in principe valt H af, want geen zin om weer 7E te dokken, ik ga wel saai via A en CZ ipv "interessanter" via H en SK)
 
Laatst bewerkt:
Bosnie is dubbel. Heel mooi, raar en je moet goed op blijven letten.Nog een wat bijzondere ervaring is het daar rijden met Nederlandse platen (mocht je dit gaan doen). Er zijn daar verkeersdeelnemers die een bloedhekel hebben aan de NL platen en dit ook durven te uiten door af te snijden, langzaam voor je te gaan rijden, of je bijna aanrijden.

Dit is jouw eigen ervaring, neem ik aan. Maar ik zeg: onzin. Ik heb door het hele Bosnië gereden en nog nooit eerder zo veel respect op de weg meegemaakt. Als motorrijder én als voetganger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan