Tik in voorpoten

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb al eens een heel lang topic gehad, maar ben er nog niet helemaal klaar mee. (Nouja ik ben er onderhand wel klaar mee...).

Wat ik heb gedaan, en daar laten we het dan ook bij:

- Binnenpoten vervangen want krom, nieuwe aftermarket bij een winkel gehaald.
- nieuwe originele glijbussen geplaatst
- nieuw originele oliekeerringen en stofkappen geplaatst.
- nieuwe olie.

Wat ik hergebruikt heb is dus buitenpoot, demper en relatief nieuwe hyperpro veer. Olie gevuld met 18cm luchtkamer volgens hyperpro specs.

Alles is goed ontlucht, in de juiste volgorde gemonteerd en functioneert goed. Ik heb er ook al mee gereden voor gisteren.

Helaas is er bij het inveren (op de motor en met de hand) een luide tik te horen bij beide voorvorken. Om deze reden heb ik gisteren de glijbussen, stofkappen en keerringen vervangen + montagevolgorde gecontroleerd. Ook is het T stuk (balhoofd) uit elkaar geweest, lagers zijn goed en opnieuw ingevet + afgesteld.

Ze zitten nu weer in elkaar en tijdens het monteren van de binnenpoot viel me niets op qua tikken. Na het plaatsen van de demper en het vullen van olie is de tik te horen. Dit veranderd niet na het afmonteren (veer en dop).


Let niet op de video, het gaat om het geluid.

Ik heb verder geen flauw idee en zie er tegenop om nu weer de hele bende los te halen... wie heeft er een idee?
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de glijbus op zijn plek schoof klikte het wel echt vast, ik heb er niet specifiek op gelet, maar kan mij er weinig bij voorstellen... Nu helaas niet te achterhalen omdat het weer in elkaar zit.

Nogmaals, zoiets was mij opgevallen. heb namelijk dubbel gechecked of de glijbus goed zat, wanneer deze los had gezeten was het mij opgevallen.

KAN natuurlijk wel.

Dit zijn de poten zoals ik ze gekocht heb, foto's waren voor de verkoop naar mij verstuurd.

full
 
Van welke foto bedoel je dat?
Ik heb de eerste keer de poten goed bekeken en vergeleken met het origineel.
Alle onderdelen zoals ze er origineel in zitten, zitten ook op de aftermarket poten.

Ook de felsrand leek mij prima.

Bij de originele poten kan ik de onderste (zichtbare ring met "klauwtjes") bewegen, dit kon bij de aftermarket ook.

De afmetingen zijn gelijk, net in photoshop ff snel snel een overlay gemaakt.

full
 
Ik zie nu wat je bedoeld, de originele is wat "platter" waardoor de eerste ring (niet die met klauwtjes) wat speling kan hebben en dus ook geluid kan maken.

Helaas zit het dus weer in elkaar en kan ik het niet zien/checken...

Het kan echter ook optisch bedrog zijn door de schaduw die precies in die rand valt, dat is lastig te zeggen. maar ik kan de verkoper nog even vragen om een hoge resolutie foto te maken van zijn poten die hij op voorraad heeft!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan