Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Cheers voor de input. Ik ga dan wel voor het latere model. Ik wil er ook een paar meer mee off roaden. Welke banden zouden dan goed voldoen? Ik ben op de weg niet zo'n race monster dus plat door debocht zou ik niet gaan. Wat grovere banden maken dan niet zo uit.
 
K60, tkc80, e09, anakee wild, full on offroad banden, naargelang hoe offroad je wil..
 
Ok, er staan er zoveel. Ik hoor liever van de mensen die er 1 rijden hoe te doen en wat te doen. Zo wordt het allemaal wat duidelijker voor mij. Excuus daarvoor.
 
Ik laat van het weekend waarschijnlijk de pirelli mt 21 erop leggen. Zal onroad wel miet zo geweldig zijn, maar misschien help het om wat rustiger te rijden 😑. Met deze banden kun je tenminste zo nu en dan wat modderige zandwegen en stukjes bouwland pakken. Wil er volgendjaar ook mee op vakantie naar Scandinavië of dergelijke.

Zijn er nog mensen in de omgeving de Achterhoek (Doetinchem) die zo nu en dan eens allround willen rijden? Of andere activiteiten als een allroad cursus of?
 
Ok, er staan er zoveel. Ik hoor liever van de mensen die er 1 rijden hoe te doen en wat te doen. Zo wordt het allemaal wat duidelijker voor mij. Excuus daarvoor.

De Heidenau K60 vind ik de beste band voor zowel straat als off-road werk. Slijtvast en toch goede grip, zelfs in de regen.
full


Maar zoals Hubertje zegt; hoe off-road wil je? Ik heb ervaring met de Mitas E09. Dikke noppenband, erg fijn off-road maar op het asfalt is hij in no-time vierkant en grip in de regen is er af en toe. Een beetje.

full


full


Nu liggen er weer Metzeler Tourances op. Ook een fijn bandje maar meer straatgericht.
 
Dat is een Garmin GPSMap60Cx. Handig dingetje om tracks te rijden. Zeker met topografische kaarten is bijna ieder geitenpad te vinden. Heb hem laatst verkocht en het touratech beugeltje ook. Gebruikte het ding eigenlijk nooit.

full
 
Ok, er staan er zoveel. Ik hoor liever van de mensen die er 1 rijden hoe te doen en wat te doen. Zo wordt het allemaal wat duidelijker voor mij. Excuus daarvoor.
Het lijstje sloeg eerder op de mankementjes van de ten, die staan mooi opgelijst.
Was het vorige onderwerp nog.
 
Dat is een Garmin GPSMap60Cx. Handig dingetje om tracks te rijden. Zeker met topografische kaarten is bijna ieder geitenpad te vinden. Heb hem laatst verkocht en het touratech beugeltje ook. Gebruikte het ding eigenlijk nooit.

[afbeelding]

Oké dAnk voor deze info. Het blijkt toch lastig om een goede allroad navigatie te vinden voor mij. Heb je een andere gekocht?
 
Oké dAnk voor deze info. Het blijkt toch lastig om een goede allroad navigatie te vinden voor mij. Heb je een andere gekocht?

Dit is mijn navigatiesysteem...
full

Ik heb meestal een globaal idee waar ik heen wil op reis en dan kijk ik de avond tevoren wel wat de route voor de volgende dag wordt.

Ik had de Garmin gekocht om dat eens te proberen, paar tracks gereden op de Balkan. Was leuk maar niet echt behoefte om dat vaker te doen. Om naar een adres te navigeren heb je niks aan zo'n gpsmap.

Verder heb ik eigenlijk een enorme schijthekel aan navigatiesystemen. Vier jaar geleden kwam een oom van me 's avonds in paniek vragen of hij mijn tomtom mocht lenen. Ze zouden de volgende dag vroeg vertrekken naar Italië en de tomtom deed het niet meer. Tante helemaal over de zeik, later zelfs nog in tranen; de vakantie kan niet doorgaan...

Dit zijn mensen van 60+... Hoe ging je vroeger dan op vakantie? :?

Hier heb je wat kaarten van me en schrijf dit op: Antwerpen - Luik - Luxemburg - Metz - Nancy - Epinal - Besancon - Lausanne - Martigny - Aosta

Paar dagen later SMS van tante: bedankt voor de route! echt super. Heel relaxed hier naartoe gereden en sneller als andere jaren!

Later hoorde ik van een ander familielid die m'n kaarten terugbracht dat m'n oom in Turijn zonder overleg een nieuwe tomtom heb gekocht en die stuurde ze op de terugweg natuurlijk dwars door Duitsland. :')

Na een uurtje of vier in de file was de vakantiestemming er wel uitgebakken.
 
Dat is een Garmin GPSMap60Cx. Handig dingetje om tracks te rijden. Zeker met topografische kaarten is bijna ieder geitenpad te vinden. Heb hem laatst verkocht en het touratech beugeltje ook. Gebruikte het ding eigenlijk nooit.

[afbeelding]

Ik heb onlangs precies dezelfde Garmin in mijn bezit gekregen waarbij ik van het weekend dacht om daar mee te gaan experimenteren als navigatie, juist om de kleinere wegen te ontdekken. Ik ben benieuwd of het wat is.

M'n TomTom Urban Rider laatst verkocht, pakte eigenlijk alleen maar grote wegen en de kaarten kwamen niet meer mee met de updates, optie kronkelwegen was altijd wel leuk.
 
Ben benieuwd naar je ervaring! Utp. Mooi dat je het met analoge kaarten doet, knap.Studeer je alles in of neeem je de kaarten mee in een of andere kaarthouder/tanktas?
 
@Hubertje, bedankt! Ik ben begonnen aan topic nummer 1. Ik kan niet wachten totdat de harley verkocht is zodat ik een ten kan gaan aanschaffen. En de rest nog bedankt voor de tips van de banden.
Gr T.
 
Kun je met zon Garmin wandelnavigatie ook navigeren zoals met een auto navigatiesysteem dan? Of is het puur om routes/bestanden erop te zetten zodat je die kunt volgen? Ik zie het verschil niet zo goed tussen motor/auto navigaties en dit soort apparaten.... 😣
 
Ik heb jaren met een garmin etrex gereden, die kan prima van deur tot deur navigeren, tracks en routes rijden, maar vooral de topografische kaarten maken het verschil bij offroad rijden.
 
Cheers voor de input. Ik ga dan wel voor het latere model. Ik wil er ook een paar meer mee off roaden. Welke banden zouden dan goed voldoen? Ik ben op de weg niet zo'n race monster dus plat door debocht zou ik niet gaan. Wat grovere banden maken dan niet zo uit.

Ik heb meerdere sets Heidenau K60 Scout versleten, en ik vind het erg fijne banden. Doen het goed op de weg maar ook onverhard kun je er goed mee uit de voeten. Kan je op de weg ook nog prima platleggen, je kan aardig gek doen met die banden. En niet onbelangrijk, ze zijn niet al te duur en ook nog eens redelijk slijtvast.

Momenteel heb ik er MitasE09 opliggen. Leuke band voor offroad maar op de weg vind ik het niet fijn rijden. Geven mij geen zekerheid in de bochten en bij regen en slijten op de weg ook hard. Zodra deze set op is, gaan er weer Heidenau's onder.

Wat de aandachtspunten van de Tenere betreft, dat valt erg mee. Er zijn wel wat punten, maar die zijn meestal goed te verhelpen en eerder gewoon een punt van aandacht dan dat het gelijk een reden is om de motor te laten staan. Wat het versnellingsbak van het 2009 model betreft, het is iets om in het achterhoofd te houden, maar naar mijn idee niet meer dan dat. Er zijn enkele gevallen bekend, maar er zijn waarschijnlijk duizenden exemplaren die nergens last van hebben. Natuurlijk is het vervelend als jij net de pineut bent, maar een technisch mankement kan bij elke motor optreden. Voor mij zou het geen reden zijn om een 2009 model daarvoor te laten staan. Sterker nog, ik heb een 2009 die in 75.000km al best aardig heeft moeten afzien maar nergens last van heeft.

maar persoonlijk zou het voor mij geen reden zijn om geen 2009 model aan te schaffen.
 
Laatst bewerkt:
Nu we toch over banden bezig zijn...
Volgens mij zijn er een aantal die de banden er zelf omheen leggen, balanceren jullie de banden dan ook of heb je daar met de snelheden van de Tenere geen tot weinig last van?

Ben van plan komend jaar de Heidenau K60's eronder te zetten of te laten zetten, vandaar.
 
Dit is mijn navigatiesysteem...

Ik heb een Zumo 660, maar ik navigeer ook eigenlijk altijd in combinatie met een ouderwetse wegenkaart. Op de kaart zoek ik mijn route uit, die ik door middel van het invoeren van een aantal plaatsen langs de route op de navigatie overneem. De route plan ik altijd aan de hand van de papieren kaart. Aan de hand van de kaart heb je veel beter beeld van de route, maar de ondersteuning van de navi vind ik wel fijn zodat je onderweg niet steeds de kaart erbij hoeft te pakken. De kaart pak ik bij een tussenstop wel altijd even omdat ik het gewoon leuk vind om te weten waar ik uithang.
 
Hallo Frazer, bedankt voor je input. Gaat mee in de besluitvorming. Op het werk heeft een collega ook zo'n ding dus eerst even sturen en proberen.
 
Wanneer je gaat kijken voor een tenere let dan ook op of het de non-abs of abs-variant is, hoe simpel dat ook klinkt. Daar zit misschien nog wel het grootste verschil in.
 
Ik heb jaren met een garmin etrex gereden, die kan prima van deur tot deur navigeren, tracks en routes rijden, maar vooral de topografische kaarten maken het verschil bij offroad rijden.
Zo'n etrex wil ik ook nog eens hebben, maar vooral voor op de mountainbike.
 
Nu we toch over banden bezig zijn...
Volgens mij zijn er een aantal die de banden er zelf omheen leggen, balanceren jullie de banden dan ook of heb je daar met de snelheden van de Tenere geen tot weinig last van?

Ben van plan komend jaar de Heidenau K60's eronder te zetten of te laten zetten, vandaar.

Ik balanceer al 20 jaar niet meer. Niet onder mijn 890 Super Tenere, niet onder mijn Elefant 900, niet onder mijn Africa Twins, niet onder mijn 950 Adventure en ook niet onder mijn huidige Tenere. Nooit ook maar het kleinste gevoel van onrust gehad, als de banden maar goed recht op de velg liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan