HET grote Husqvarna 610 topic 3

Op al je vragen is het antwoord 'nee'. Het volgende deel klink mss lullig, maar als je dat zelf nog niet wist dan is het misschien niet het beste idee dat je zelf aan een blok gaan sleutelen.

Als je kleppen krom zijn heeft de zuiger die geraakt, dan heeft die meer dan zeker haarscheurtjes en gaat dus breken. Als je klep krom is zal de klepgeleider dat ook niet leuk gevonden hebben dus die moet er ook uit.
 
dat klinkt inderdaad best klote :) maar bedankt voor je reactie.
Denk je dat de boel dan direct vast loopt?
Als er mensen zijn die onderdelen over hebben hoor ik het graag!
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld omdat ik met het volgende zit.
Ik heb sinds kort een sm 610 uit 2005 (me eerste motor) en ik ben er zeer tevreden over! De motor heeft wat kleine mods waaronder een open lucht filter, leovince x3 demper en een wat grotere sproeier bezetting. Ik rij momenteel met 14/46 vertanding en trekt wel lekker door. Toch wil ik wat meer power en lees nu meerdere keren over het plaatsen van een 570 nokkenas, heb het hier even kort met de dealer (jst motoren) over gehad en hij vertelde me dat het ca. 600 euro zou gaan kosten incl. arbeid maar dat ik wel rekening moest houden met wat meer onderhoud.

Mijn vragen:
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Dealer had het over ruim 30% vermogen winst over het gehele toerengebied, kan iemand dit bevestigen?
Ik gebruik me 610 nu dagelijks, ook voor naar school etc (5km), is dat direct al af te raden met een 570 nokkenas?
Ik wissel me olie nu om de ca. 3500km, in hoe verre zal dit moeten veranderen?
Gaat het overige onderhoud nu lijken op dat van een competitie blok (nieuwe zuiger om de zoveel uur vervangen etc?)
En de belangrijkste vraag, is het het waard of is het dan verstandiger de 610 te verkopen en bijvoorbeeld gewoon een 510 halen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Hier nog een foto van me 610 😁

https://s31.postimg.org/efcjtjxsb/2016_07_31_02_40_06.jpg
 
Laatst bewerkt:
voor ik dat zou doen wil ik je adviseren om hem op een dyno te zetten en af te laten stellen.
Kost je tussen de 60 a 100 euro en zal je veel opleveren.

De mod waar jij het over hebt ken ik zelf niet (niet dat dat veel zegt) maar de 570 blokken zijn wat oudere blokken. Een toename van 30% lijkt me niet reeël, dan zou iedereen dat doen.

Als ik het goed heb zou je de camshaft moeten vervangen. Dat is een onderdeel wat voor de 610 €400 kost en voor de 570 € 220.
Werk zal 2 a 3 uur zijn er vanuit gaande dat het eruit en erin is en niet nog meer aangepast moest worden.
Zelf een 610 gehad en nooit te klagen gehad over vermogen.
 
voor ik dat zou doen wil ik je adviseren om hem op een dyno te zetten en af te laten stellen.
Kost je tussen de 60 a 100 euro en zal je veel opleveren.

De mod waar jij het over hebt ken ik zelf niet (niet dat dat veel zegt) maar de 570 blokken zijn wat oudere blokken. Een toename van 30% lijkt me niet reeël, dan zou iedereen dat doen.

Als ik het goed heb zou je de camshaft moeten vervangen. Dat is een onderdeel wat voor de 610 €400 kost en voor de 570 € 220.
Werk zal 2 a 3 uur zijn er vanuit gaande dat het eruit en erin is en niet nog meer aangepast moest worden.
Zelf een 610 gehad en nooit te klagen gehad over vermogen.

Bedankt voor je reactie!

Ik ga hem misschien inderdaad maar eens op de dyno laten afstellen.
Alleen op wat voor een manier zou dit me zoveel opleveren? Het is niet dat hij momenteel slecht loopt ofzo.
 
Laatst bewerkt:
570 en 610 zijn meen ik dezelfde blokken, de 610 is de handtamme versie van de 570 (beide ook 576cc ) . Nu ben ik niet zo'n husqvarna expert maar volgens mij kun je alle onderdelen van de 570 (rr of nox) omzetten op de 610 en dan moet hij tegen de 70 pk doen ipv 54. Dus 30% zit er dan wel in. Dan blijft de vraag of je niet beter een 510 kunt kopen, ik denk dat dat een beter idee is.

Alleen met een nokkenas ben je er denk ik niet, zal nog wel wat meer bijkomen (inlaatkanalen ontsteking, zuiger, drijfstang,uitlaatbochten)

Daarnaast is de tweedehands markt voor een (redelijk) standaard 610 beter dan die van een opgevoerde
 
Bedankt voor de reacties!

Nog een vraag, ik heb momenteel alleen een leovince slip-on maar zit erover na te denken een volledig systeem te halen.
Hoeveel zal het LV systeem schelen met het standaard systeem qua gewicht? En zit er ook nog verschil in het vermogen?
Alvast bedankt!
 
Bedankt voor je reactie!

Ik ga hem misschien inderdaad maar eens op de dyno laten afstellen.
Alleen op wat voor een manier zou dit me zoveel opleveren? Het is niet dat hij momenteel slecht loopt ofzo.

Door hem af te stellen haal je de dipjes eruit.
Tijdens het rijden merk je dit wss niet, maar als je hem op de dyno zet dan zal je zien dat hij op bepaald gebieden heel erg inhouden. Mijn 360 en 450 en 610 heb ik allemaal op de dyno gestaan. Beide zijn naar een twee maten grotere hoofdsproeier gegaan en naald iets anders en waren compleet andere motoren. Pakte veel beter op en probleemloos in de 5 een wheelie starten op gas.

70 pk uit een 570 gaat denk ik niet lukken, zal wel ergens tussen de 60 en 70 liggen.
En wat al gezegd werd van 54 naar 70 doe je zeker niet alleen door nokkenas, dan komen kleppen, zuiger en misschien wel een andere kop en krukas om de hoek kijken.

Qua full system, denk niet dat het veel uitmaakt en voor het gewicht zou ik het niet doen.
Doe je het wel dan geldt ook dan dat je hem op de dyno moet zeggen om af te stellen.
 
Door hem af te stellen haal je de dipjes eruit.
Tijdens het rijden merk je dit wss niet, maar als je hem op de dyno zet dan zal je zien dat hij op bepaald gebieden heel erg inhouden. Mijn 360 en 450 en 610 heb ik allemaal op de dyno gestaan. Beide zijn naar een twee maten grotere hoofdsproeier gegaan en naald iets anders en waren compleet andere motoren. Pakte veel beter op en probleemloos in de 5 een wheelie starten op gas.

70 pk uit een 570 gaat denk ik niet lukken, zal wel ergens tussen de 60 en 70 liggen.
En wat al gezegd werd van 54 naar 70 doe je zeker niet alleen door nokkenas, dan komen kleppen, zuiger en misschien wel een andere kop en krukas om de hoek kijken.

Qua full system, denk niet dat het veel uitmaakt en voor het gewicht zou ik het niet doen.
Doe je het wel dan geldt ook dan dat je hem op de dyno moet zeggen om af te stellen.

Top, bedankt!
Dan ga ik even een dyno opzoeken, nog aanraders, liefst binnen zuid-holland? En een wheelie in ze 5 met een 610?😮
 
Top, bedankt!
Dan ga ik even een dyno opzoeken, nog aanraders, liefst binnen zuid-holland? En een wheelie in ze 5 met een 610?😮

In zuid-holland zou ik het niet weten, maar op deze site kan je uitzoeken :-)
Dynojet motorfiets testbanken benelux

En ja in z'n 5 ging hij nog lekker op het gas. Is alweer 10 jaar geleden dat ik die had dus tandwielverhouding weet ik niet meer, maar ding liep op top 180
 
Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over het mogelijke bouwjaar van deze moto?
Frame, blok,... aan de hand van deze foto?
Ik vind op het internet niet zo direct een overzicht van de bouwjaren van de husqvarna 610.

Mvg Stijn

full
 
hallo, misschien kan iemand me helpen.
Ik heb tweedehands husky gekocht. Ben nu alles aan het proberen fixen. Nu na oliewissel bevatte de olie veel metaaldeeltjes. Heb er nu nieuwe half syntetische olie van lucas oil 10w40 opgedaan. 1,6 liter.

Nu na de wissel bij het intrekken van de koppelingshendel begon de koppeling enorm lawaai te maken, en na een minuut pakt de koppeling niet meer in.
Dus koppeling intrekken, en in versnelling zetten geeft direct aandrijving, maw koppeling is compleet om zeep. Heb ik nu verkeerde olie genomen? Wat zou ik kunnen doen om het op te lossen?
 
Hallo iedereen!
Ik ben ook nieuw hierzo en de trotse bezitter van een 610 sm uit 2010. :W
Ik heb ook gelijk een vraagje: wat voor olie gooien jullie in jullie 610?
Het wereldwijdeweb komt met van alles. Zelf zit ik te denken aan een 10w60,
maar ik heb nog 10w40 van mijn andere fiets (cbr600fs) kan dat er ook in.
 
Oké dan ga ik eens wat olie bestellen. Bedankt voor de info! Ik heb net weer eens een rondje gedaan, wat is het toch een leuke speelfiets! Hopelijk wordt het van het weekend nog beter weer.
 
Weet iemand een adres waar een drijfstang van een husky te 410 uit 1997 voor een redelijke prijs te krijgen is
 
Bro aap dat ziet er wel redelijk uit ik ben na die supermotard aan het kijken die half uit elkaar ligt ga volgende week kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan