BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

far geeft koop advies:

[...]


Ja, die momentsleutel 3/8" opname en range 10-60 Nm is beter voor bouten/moeren die in een range van zeg 20 tot 50 Nm moeten worden aangetrokken.

Ik heb zelf 3 doppensets: 1/2"; 3/8" en 1/4". Je kunt een verloop kopen van 3/8" naar 1/2" zodat je ook nog 1/2" doppen kunt blijven gebruiken. Bijvoorbeeld: Gedore 3019 verloopstuk 3/8" - 1/2"
Voordeel van 3/8" doppen is dat ze wat handzamer zijn en dat wil bij een motorfiets wel eens handig zijn.

Roelof.

Dank je wel Roelof, dan koop ik die sleutel en doe er een doppenset bij. De 1/2" set die ik heb gekocht in de vorige eeuw was destijds van Kijkshop en dito kwaliteit. Kan geen kwaad een fatsoenlijke set er bij te hebben. Hoewel ik onlangs van schoonpa ook een fraaie doppenset heb gekregen, ik ga denk ik die eerst bestuderen voordat ik besluit de 3/8" doppenset aan te schaffen. Voorlopig ga ik de momentsleutel alleen gebruiken voor het verwisselen van de remblokjes. Ondanks de waarschuwende woorden van Bart, denk ik dat ik toch net genoeg technisch benul heb om zo'n klusje te klaren. Met dat gebagger door de pekel meuk van mij, is dat wel zo voordelig om dit zelf te kunnen, voornemen wordt om komende winter regelmatig de remblokken schoon te maken zodat de remschijven een tikje langer mee kunnen...
 
Enfin, ik heb de geruchten nog niet hier gelezen, maar er schijnt dus een nieuw motorblok aan te komen, voorzien van Variabele Kleppen Timing. Zie deze link Daar wordt overigens ook aandacht besteed aan een massale terugroep actie in de States omdat daar een zij reflectortje ook aan de achterkant verplicht is en kennelijk de koffers daar voor kwamen te zitten...

Ik weet het niet, mijn gevoel zegt me dat onze boxers gevoeliger voor storingen worden met zo'n variabele kleppen timing..

Nou heb ik toch al het idee opgevat om mijn huidige zeer fraaie RT, ondanks de enorme aantrekkingskracht van de recent bedachte Spezial versie in het adembenemend mooie Planet Blue, de komende jaren in de vloot te gaan houden. Tegen de tijd dat ze dan soort van aan vervanging toe is, dan kan ik ofwel op zoek naar een "jong" gebruikte Spezial in Planet Blue zonder die VVT dan wel de kinderziektes zijn uit het VVT gebeuren EN die variant is ook te krijgen in Planet Blue, dan kan er gezocht gaan worden naar een "extreem jong" gebruikt exemplaar.

Wat zijn hier de gedachtes over de voorgenomen toename in slagvolume (van 1170 cc kennelijk naar 1250 cc) en de toepassing van VVT?
 
Dat reflectoRTje zit toch op de koffers ?

Hier zit er zo'n lelijk BMW plaatje op geplakt.
Op de Oot RT is dat mooi weggewerkt.

Edit: het geldt niet voor de RT, maar wel voor andere boxers.
 
Laatst bewerkt:
Dan denk ik dus: stuur al die klantjes ff een paar reflector stickertjes met de mededeling: plak deze ff op je zijkoffers aub.... Want reflectortje is alleen buiten beeld met de koffers d’r op. Dus sticker op de koffer of koffer er af, in beide gevallen een reflectortje te zien.

BaRT: wat vindt jij als techneut van die aangekondigde Variabele Kleppen Timing?

En: heb jij nog de originele vering en schokdempers op jouw RT? Of heb je een revisie dan wel vervanging achter de kiezen?
 
~
BaRT: wat vindt jij als techneut van die aangekondigde Variabele Kleppen Timing?
quote]

De VVT is geen nieuwe techniek en ik zou er niet tegenop zien om zoiets te kopen als dat "de toekomst" wordt.

Ik zou overigens niet de eerste serie kopen. Denk maar aan de eerste serie van de LC....was toch nog wat verbetering nodig.

Roelof.
 
...Ron... ziet niets nieuws onder de zon:
Als ik ff op die VVT mag inhaken..., nieuw is het niet.
Want vorig jaar op de Intermot al gepresenteerd op de LC boxer.

Plus dat we dit systeem natuurlijk ook kennen uit de autowereld.

Leuk filmpje over hoe en wat : klik !.



En hoop geschreven praat, bij dit onderwerp : klikkerdeklikklik.

Dus die VVT zit op nieuwe 2019 boxer LC’s (kan me niet voorstellen dat BMW niet acteert als er een ombouwkit beschikbaar komt van Alpha Racing), mag ik dan aannemen vooralsnog alleen op de GeeEssen? Ik meen dat de RT ook een jaartje achter liep bij de intro vh waterkoel gebeuren.. en dan later op “de rest”
 
Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat BMW wel erg laat is met dit soort technieken net als eigenlijk de hele motorfiets buisiness.

Auto's rijden al jaaaren met VVT om aan de milieu eisen tegemoet te komen zonder dat de motorprestaties afnemen.

Toch zijn er wel motoren met VVT, zoals de Honda VFR 800 V-Tec. en bijvoorbeeld
 
Ik vind eigenlijk dat BMW wel erg laat is met dit soort technieken net als eigenlijk de hele motorfiets buisiness.

Auto's rijden al jaaaren met VVT om aan de milieu eisen tegemoet te komen zonder dat de motorprestaties afnemen.

Toch zijn er wel motoren met VVT, zoals de Honda VFR 800 V-Tec. en bijvoorbeeld

Motoren zijn ook pas sinds 2017 Euro IV en auto's/vrachtwagen inmiddels al langer EUR VI

O.a. emissie is een drijver voor betere technieken.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Iemand interesse in een set valbeugels van Wunderlich voor een rt Lc, waarbij aan de linkerkant iets van lichte blikschade aanwezig is? Het valt niet echt op, zit vooral aan de onderkant en is waarschijnlijk door een handige Harrie goed weg te werken. Het zijn trouwens de zilverkleurige exemplaren. De rechterbeugel is nieuw en nooit gemonteerd, de linker was ten tijde van het glijertje een week of twee oud.
 
In de "strijd" tegen xenon ....



full



be yellow ! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze net geplaatst en nog niet in donker ermee gereden.
Zelf denk ik dat het lichtbeeld niet anders is als met wit licht.

Dat stadslicht zal ik effe naar kijken :$
 
Misschien raar om te zeggen, maar ik heb gekozen voor geel licht voor onderscheid.
Iedereen heeft wit licht en de trent is hoe meer hoe beter.
Vroeger vond ik de Franse auro'ook altijd opvallend.

Nu val ik op in de file,
Tussen al die autos met xenon en led val je als motorrijder compleet weg in de zee van felle lampen.

Ik verblind niemand
Vroeger had je een max. aan wattage wat je in je lamp mag hebben: 55 watt.
De duplo lamp verblindde niet; halogeen was al een stuk beter.
Nu met xenon en led kom heb je niet eens 55 watt nodig om een enorme bak licht te hebben. Helaas voor de tegenliggers.
Toch is xenon niet verkeerd als je het goed afschermd; de K1200GT van zwager heeft origineel xenon en is zodanig afgeschermd dat het nauwelijks verblindt, alleen met optrekken en/of iemand achterop wil het nog wel eens verblinden.

Men kan beter inschatten hoe ver in nog weg ben.
Door het felle licht is moeilijker in te schatten hoe ver je weg bent met xenon.
Dus sta je lang te wachten als er een bak licht op je afkomt.


Het is een verkeerde afstelling of een verkeerde koplamp (aftermarked inbouw) die de boel verkloot.
Bij alle verlichting.

ook vraag ik me wel eens af bij al die kerstbomen op de weg hoe dat tegenwoordig gaat met typegoedkeuring. Vroeger was dat nauwkeurig omschreven, tegenwoordig zie je de meest vreselijke (ook origineel) verlichting voorbij komen.
 
Laatst bewerkt:
ootje is beetje naief .... :

Nu val ik op in de file,
Tussen al die autos met xenon en led val je als motorrijder compleet weg in de zee van felle lampen.

Maar blijft het wel zaak dat de automobilisten en -stes wel goed (blijven) kijken! Was bij mij niet het geval en al had ik een zwaailicht aan gehad dan was ik nog aangereden. Was toen ook altijd in de veronderstelling dat ik met dubbel xenon niet te missen zou zijn...
Had lang geleden ook een geel hesje maar in al die gele zooi geloof ik ook al lang niet meer. Los van het feit dat ik het geen gezicht vind. ;)

Afgelopen vrijdag naar de Vulkaneifel vertrokken. Wat een luxe dat weer.
Zaterdag een route van gpstracks gereden: GPStracks - GPS Auto en Motor routes in Duitsland

Op zich best leuk rondje maar tis wel veelal over de wat 'grotere wegen'.
Zondag gewoon weer lekker binnendoor gecrost met Onroute. Vertrekpunt Daun en gaan met die handel.
Wat was het een genot en wat is het er gruwelijk mooi met al die herstkleuren!!
Voordeel van het binnendoor rijden is ook dat er gelukkig weinig Duitse sportrijders je voorbij komen knallen. Maar 1 ongeluk gezien en dat verbaast me dan wel. Had er wel wat meer verwacht gezien aantal motorrijders.
 
Ik kwam deze link tegen:
Oldtimers - Home

Een kant en klare oplossing om de houder van de NAVi op een rt Lc makkelijk aan te sluiten op de centrale vergrendeling. Kost ca 130,- ex verzenden is moet in een half uurtje te monteren zijn... volgens mij is dit de kant-en-klare variant van wat hier eerder al eens als doe-het-zelf-variant langsgekomen is. Misschien interessant voor iemand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan