Carbureteur balanceer apparaat DHZ project (nieuw)

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
Hallo medemotormensen,

ik wil jullie graag op de hoogte brengen van mijn laatste hobby projectje:
Een electronisch carbureteur balanceer apparaatje dat niet duur is en redelijk makkelijk te maken.

Voor mijn ST1100 had ik zo iets nodig maar ik had geen zin om daar veel geld aan uit te geven. Omdat ik nogal hou van prutsen met electronica en een beetje software schrijven leek het me aardig om het zelf te ontwerpen en maken.

Voordat jullie denken, "oud nieuws, kan ook met akwariumslangen". Dat weet ik, maar mijn hobby is nu eenmaal electronica (ik heb trouwens ook een aquarium, maar dat ter zijde)....

Omdat ik vast niet de enige ben die zo'n apparaat wel kan gebruiken heb ik de soft en hardware Open Source gemaakt. Op die manier kan iedereen er leuk mee aan de slag zonder licentie gedoe en patent onzin.

Ik zag dat er al een paar van zulke projecten op het web stonden maar niets dat net zo makkelijk en degelijk na te bouwen is. Het gebruikt vier MAP sensoren maar de software is makkelijk aan te passen om er meer of minder te gebruiken. Het hart is een Arduino Pro Micro en de uitlezing is op een LCD schermpje. Alles bij elkaar voor zo'n 50-60 Euro te maken, en goedkoper als je al electronische onderdelen hebt liggen of goedkopere MAP sensoren kan scoren.

Ik heb de projectbeschrijving op hackaday gezet in het Engels:
https://hackaday.io/project/27569-carbonbal/

De software en een begin van documentatie staan op Github:
https://github.com/dennisMe2/CarbOnBal

Ik ben benieuwd naar jullie mening, dus laat even wat horen hieronder.
 
Ik denk dat balanceer een meer accurate beschrijving is. We noemen het altijd synchroniseren maar je krijgt ze nooit 100% synchroon.
Maar kijk naar de techniek van een onderdruk apparaat. Je probeert je gewichtjes op gelijke hoogte te laten balanceren.

Het is wel een carburateur.
 
Laatst bewerkt:
Hallo medemotormensen,

ik wil jullie graag op de hoogte brengen van mijn laatste hobby projectje:
Een electronisch carbureteur balanceer apparaatje dat niet duur is en redelijk makkelijk te maken.

Voor mijn ST1100 had ik zo iets nodig maar ik had geen zin om daar veel geld aan uit te geven. Omdat ik nogal hou van prutsen met electronica en een beetje software schrijven leek het me aardig om het zelf te ontwerpen en maken.

Voordat jullie denken, "oud nieuws, kan ook met akwariumslangen". Dat weet ik, maar mijn hobby is nu eenmaal electronica (ik heb trouwens ook een aquarium, maar dat ter zijde)....

Omdat ik vast niet de enige ben die zo'n apparaat wel kan gebruiken heb ik de soft en hardware Open Source gemaakt. Op die manier kan iedereen er leuk mee aan de slag zonder licentie gedoe en patent onzin.

Ik zag dat er al een paar van zulke projecten op het web stonden maar niets dat net zo makkelijk en degelijk na te bouwen is. Het gebruikt vier MAP sensoren maar de software is makkelijk aan te passen om er meer of minder te gebruiken. Het hart is een Arduino Pro Micro en de uitlezing is op een LCD schermpje. Alles bij elkaar voor zo'n 50-60 Euro te maken, en goedkoper als je al electronische onderdelen hebt liggen of goedkopere MAP sensoren kan scoren.

Ik heb de projectbeschrijving op hackaday gezet in het Engels:
https://hackaday.io/project/27569-carbonbal/

De software en een begin van documentatie staan op Github:
https://github.com/dennisMe2/CarbOnBal

Ik ben benieuwd naar jullie mening, dus laat even wat horen hieronder.

Vroegerrr had ik 2 slangetjes in een U op een plank bevestigd en vulde deze met een gekleurde vloeistof, ja vroegerrrrrrrrr.
full
 
Dit is wel een leuk project, heb helaas geen arduino, maar misschien is dit een project om op te gaan pakken met de PIC. Kan nog niet programmeren maar dit kan een einddoel zijn.

Zelf heb ik 2 klokjes gekocht omdat de homemade manometer lang niet zo accuraat is.
 
Kijk dat zijn de betere arduino toepassingen :P Heb je evt. ook een filmpje van het gebruik? dat zou nog meer mensen overtuigen denk ik. Verder heel vet dat je het allemaal zo deelt :}

Ga ik zeker even bij de favorieten zetten!

Later,

Loek
 
Sanscorp, ik heb een beetje de pik op de PIC. Veel te dure shizzle. Doe jezelf een lol en koop lekker een zak Arduino clones van Aliexpress voor 3 euro of minder p/s. Werken perfect, en gewoon in C(++), een fatsoenlijke programmeertaal waar echt alles mee kan. Geen programmer nodig, en een tweede arduino cloon kan dienen als ISP als je 'hardcore' wilt gaan.
Er zijn zoveel uitgewerkte voorbeelden voor te vinden dat je al heel snel leert dingen aan elkaar te knopen, en voor je het weet schud je de code zo uit je mouw.

Een filmpje van het gebruik staat hoog op mijn verlanglijstje... Tot voor kort was ik zo bezig met het gebruiksvriendelijk maken van de software dat ik er nog niet aan toe was. Ik denk dat ik nog één tweak aan de software maak, en een paar schoonheidsfoutjes wegwerk. Dan plaats ik een 'officiele' release met een filmpje.

Ik heb ook eerst geklooid met die buisjes, maar vond het niet echt fijn werken en heb ze maar gauw weer gesloopt.
Dit is veel leuker en het geeft me ook de mogelijkheid om de pulsen van de inlaat te bekijken op de computer. Leuk en leerzaam.

<brilsmurf>En ja, balanceren of synchroniseren, ik ben van het balanceren omdat synchroniseren impliceert dat het gaat om op tijd zetten en het gaat hier niet om tijd maar om relatieve drukverschillen. </brilsmurf>
 
Yep. Bij de vfr 800 de startervalves. ( moeilijk woord voor stationair omloop systeem)

Honda heeft lang beweerd, dat het niet nodig was, maar het lost het bokkige gedrag van de vtec grotendeels op. Op het vfroc forum staat een complete uitleg.
 
Ik heb de kennis niet om zelf zoiets te maken, heb aardig wat onderdelen maar doe veel met schema's van het tijdschrift Silicon Chip.

Programmer heb ik al en simpele zaken kan je goed af met een pic. Maar misschien is het inderdaad verstandiger om een modernere taal te leren.

Ben benieuwd naar het eindresultaat en ik ga eens een arduino of 2 uit china halen :)
 
Ik heb uit betrouwbare bron dat het gasklephuis van een Pan European ST1300 ook afgesteld moet worden met een geschikt apparaat. Dat ik ook een motor met injectie... Ik heb het prototype tot nu toe alleen op een carbureteur motor geprobeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan