Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Nu het weer slechter wordt komen er wat meer kansen om te sleutelen. De koelvloeistof is bijgevuld en de remvloeistof is ververst. Ik heb ook nog een setje "shorty" remhendels in bestelling. Ik weet niet 100% zeker of ze gaan passen, maar als dat wel zo is zal ik hier later zeker meer over laten weten.

Het volgende klusje wordt de eerste oliewissel. Ik heb al een kleine momentsleutel gekocht, alleen nog een inbus-dop kopen en we kunnen beginnen. Toen ik de motor kocht kreeg ik er een halve fles olie bij. Deze was bij een respectable MX motorzaak in België aangeschaft. Het is Denicol Thumperlube 10W60. Volgens het boekje hoort er echter 10W50 in. Hier in het topic lees ik dat er meer mensen met 10W60 rijden. En ik neem aan dat de betreffende motorzaak ook een reden heeft om 10W60 voor te stellen? Is dit een "insider-tip" net als de hogere wisselfrequentie? Zoja, wat zijn dan de voordelen om met 10W60 te rijden?
Denicol%20Thumperlube%2010W60.jpg


ps.Sorry voor mijn hoge vraag-frequentie. Als ik de motor wat beter leer kennen hoop ik ook iets bij te kunnen dragen aan dit topic...
 
Laatst bewerkt:
Nu het weer slechter wordt komen er wat meer kansen om te sleutelen. De koelvloeistof is bijgevuld en de remvloeistof is ververst. Ik heb ook nog een setje "shorty" remhendels in bestelling. Ik weet niet 100% zeker of ze gaan passen, maar als dat wel zo is zal ik hier later zeker meer over laten weten.

Het volgende klusje wordt de eerste oliewissel. Ik heb al een kleine momentsleutel gekocht, alleen nog een inbus-dop kopen en we kunnen beginnen. Toen ik de motor kocht kreeg ik er een halve fles olie bij. Deze was bij een respectable MX motorzaak in België aangeschaft. Het is Denicol Thumperlube 10W60. Volgens het boekje hoort er echter 10W50 in. Hier in het topic lees ik dat er meer mensen met 10W60 rijden. En ik neem aan dat de betreffende motorzaak ook een reden heeft om 10W60 voor te stellen? Is dit een "insider-tip" net als de hogere wissel frequentie? Zoja, wat zijn dan de voordelen om met 10W60 te rijden?
[afbeelding]

ps.Sorry voor mijn hoge vraag-frequentie. Als ik de motor wat beter leer kennen hoop ik ook iets bij te kunnen dragen aan dit topic...

Olie wordt dunner naarmate hij warmer wordt. Bij een hogere omgevingstemperatuur, of "intensief" gebruik, wordt de olie heter en dus dunner. Om een voldoende viscositeit te garanderen bij intensief gebruik, is 10W60 beter. Ga je in de winter rustig toeren, is 10W50 ook goed.

Voor wat betreft de wisselfrequentie, kijk voor de lol even in de onderhoudstabel van de user manual bij "Competition motorcycle, racing use with FULL POWER ENGINE" en trek je conclusies... :)

Voor een begrensde (en laf bereden) 450/510 staat 5000km voor de oliewissel. Voor een circuitfiets op basis van een TE/SMR 5 uur = ~300km.

Wellicht rijd je er geen circuit mee, onbegrensd is hij zeker wel. En ik weet niet hoe je rijdt, maar de meeste mensen kopen geen 510 om rustig door de stad te pruttelen... 1000-1500km per oliewissel bij straatgebruik komt overeen met zo'n 20-30 draaiuren. Dat is al heel ruim over de service interval van een circuitfiets...

http://www.husqvarnafactory.nl/pdf/2010/2010_WSM_TE-TC-TXC-SMR_310-450-510.pdf
 
Laatst bewerkt:
Mij wordt 10W50 aangeraden, 10W60 loopt wat verder door aan de hoge kant van het temperatuurbereik. Heel veel verstand van olie heb ik niet maar ik weet wel dat er tussen de 50 en 60 maar weinig verschil zit. Belangrijk is volgens mij om een vol syntheet te nemen en van een respectabel merk

De wat hogere wissel is niet een insider tip maar zal ook gewoon in je boekje staan maar dan moet je kijken onder circuit gebruik en niet onder straat.
 
Voor een begrensde (en laf bereden) 450/510 staat 5000km voor de oliewissel. Voor een circuitfiets op basis van een TE/SMR 5 uur = ~300km.
Die extra regel in de tabel had ik inderdaad overheen gelezen, maar ik was sowieso van plan om iedere 500km de olie te wisselen.

Maar ik begrijp dat 10W60 geen probleem is. Ik kan met deze halve fles een oliewissel doen, daarna wil ik toch overstappen op Bel Ray Thumper en dan pak ik denk ik gewoon de 10W50, zoals voorgeschreven...
 
Laatst bewerkt:
Die extra regel in de tabel had ik inderdaad overheen gelezen, maar ik was sowieso van plan om iedere 500km de olie te wisselen.

Maar ik begrijp dat 10W60 geen probleem is. Ik kan met deze halve fles een oliewissel doen, daarna wil ik toch overstappen op Bel Ray Thumper en dan pak ik denk ik gewoon de 10W50, zoals voorgeschreven...

Bel Ray Thumper 10W50 (wel de synthetic ester nemen) is prima. Die smijt ik altijd in m'n TM, waar hij overigens na 4 uurtjes weer uit mag. :+ In mijn Husky gooi ik altijd Motul 7100 10W60, om de 1250km bij enkel straatgebruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik wissel om de 2 circuit dagen me olie, gooi er nanotech putoline 10W60 in,oliefilter doe ik om de 4 circuit dagen.En reinig bij iedere olie wissel ook het groffilter.
 
Bel Ray Thumper 10W50 (wel de synthetic ester nemen) is prima. Die smijt ik altijd in m'n TM, waar hij overigens na 4 uurtjes weer uit mag. :+ In mijn Husky gooi ik altijd Motul 7100 10W60, om de 1250km bij enkel straatgebruik.

ik kwak putoline 10w50 in de 2008 510 smr.
iedere +-4u nieuwe olie incl filter.
 
Eerste keer olie gewisseld vandaag. Zeefjes waren mooi schoon. Alleen een beetje metaal op de magneet en wat residue in de olie, maar niks speciaals...

De hendels zijn aangekomen in Duitsland. Hopelijk gaan ze makkelijk door de douane...
 
Gisteren nog ff dagje juniortrack gedaan :]heb nu een 46T achter en dat gaat perfect in combi met 14T voor :}
Volgend project word 4 zuiger remklauw in bouwen :)
 
Laatst bewerkt:
Zou iemand me wat meer kunnen vertellen over het mogelijke bouwjaar van deze moto?
Frame, blok,... aan de hand van deze foto?
Ik vind op het internet niet zo direct een overzicht van de bouwjaren van de husqvarna 610.

Mvg Stijn
full
 
Ik heb er weinig verstand van, maar voorzover ik altijd heb begrepen was een 610 geen racefiets, maar meer een tamme, zwaardere wannabe. Dit lijkt mij meer op een 450 of 510 smr, hoewel die uitlaat me niet bekend voorkomt.
 
Zou kunnen maar denk dat dit gewoon een jaren `90 610 is met wat andere onderdelen waaronder andere achterkappen en uitlaat.
 
Op papier een 610 van 2000 maar zoveel twijfels/meningen. Heb er interesse in maar heb zo het gevoel dat ik niet weet wat ik koop en dat doet me twijfelen. Start wel goed.
 
Ik heb mijn blok vandaag weer ingebouwd nadat deze kapot was gelopen, en alles zit weer goed in elkaar. Echter krijg ik opeens geen vonk :( Ik heb alle stekkers weer correct aangesloten en deze ook al een aantal keer nagelopen maar nog steeds niets.

Wie weet wat ik nu het beste kan doormeten om tot een conclusie te komen?

P.s. Het gaat om een 510 TE van 2007
 
Bij de mijne was een keer een van de draden van de schakelaar aan het stuur door midden gebroken, eigenlijk onverklaarbaar. Na solderen was het weer 100%. Misschien heb je dat al gecheckt maar voor het geval dat. Succes, Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan