Yamaha X-max

Dat is een mooie lijst.
Alleen vraag ik me af of het wel daadwerkelijk klopt en hout snijdt.
Hoezo?

Ik zie dit staan: 36 - YAMAHA X-Max 250 (10-13) * 4.15 L / 100 km

Een Xmax250 van bouwjaar 2010 tot 2013 als ik het correct heb.
Dan delen we 100km door 4.15 en kom ik uit op een verbruik van: 1 op 24.09km
Nou met alle respect, maar daar klopt geen jota van.
Mijn Xmax250LS is van 2012 en loopt met maximaal lurken aan het gas toch echt niet minder dan 1 op 26.5
Ik heb er onderhand dik 3500km mee gereden en als ik wel iets vaak doe is het bijhouden wat mijn Xmax verbruikt onder wisselende omstandigheden.
Nu na die dikke 3000km ben ik daar wel achter.
Nou wil hier niet gaan miemelen of steggelen over een paar kilometer verschil, maar gemiddeld rijdt mijn Xmax toch wel een 1 op 28.5
En dat is wel effe een heel andere waarde dan die 1 op 24.09
Dus zo'n lijst is wel leuk hoor, maar niet altijd objectief en de waarheid.
Vr gr
Het is het verbruik wat Franse gebruikers opgeven, maar het kan natuurlijk zijn dat er erg veel gebruikers in grote Franse steden rondrijden van stoplicht naar stoplicht.
En de afstanden in Frankrijk zijn ook vaak groter van stad naar de volgende stad, dus zijn ze misschien vaak op topsnelheid aan het rijden.

Bij de Duitse site spritmonitor is het verbruik van 90 gebruikers van de yp 250 x- max tussen 2,89 liter en 4.13 liter per honderd km.
dus een flink verschil tussen de zuinigste rijder en de onzuinigste rijder.
dit is gemeten over vele tankbeurten.
 
Laatst bewerkt:
Ik wel, ik heb liever een 300cc die 145 rijdt dan 135.
sommigen mensen rijden nooit harder dan 120, die vinden het niet belangrijk.
liever zou ik zien dat hij 160 kan. Maar helaas.
 
Bij mijn 300cc scooter rij ik nooit de topsnelheid want ver daarvoor vind ik de wegligging al naar het hiernamaals verdwenen. Rechtuit gaat wel maar een lange bocht met 120 voelt al erg slingerig.

Mijn motor zal ergens richting de 200 kunnen en ligt stabiel op de weg maar ik ben nooit boven de 140 geweest dan waai ik eraf.

Als het erg licht wordt zoals 125cc dan kun je gevaarlijke situaties krijgen van vrachtwagenchauffeurs die vlak achter je gaan rijden en knipperen met hun lichten. Maar boven de 50pk gebruik ik niet op een motor. Dan heb ik veel meer aan een stabiele wegligging, die kan op comfort of op sportief gebruik gericht zijn. Met sportieve eencylinder straatmotoren van 600-660cc heb ik leuk gereden, die waren standaard met 40-45pk en dat was aan de krukas.

In druk verkeer kan het handig zijn om voor de gemiddelde auto te kunnen vertrekken. Maar dat lukt al makkelijk met mijn 300cc scooter daar heb ik geen 100pk voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Het zal inderdaad een persoonlijke keuze zijn.
De ene wil graag snelheid en de ander zoals ik wil graag een zuinig en economische motorscooter voor woon-werk.
Wel heb ik het ervaren dat een 150cc tweewieler vaak net iets te weinig vermogen heeft om lekker vlot weg te zijn bij voorkruiperij stoplicht, op topsnelheid en anders erg veel toeren draait tijdens snelwegritjes.
Ik zou zelf dus niet meer beginnen aan een 150cc machine.
Minimaal 250cc vind ik wel prettig heb ik gemerkt.
Met die 22pk vlot genoeg weg kunnen zijn voor een gemiddeld koekblik en top van 130 echte kilometers per uur vind ik ook wel acceptabel.
Gemiddeld rijd ik toch rond de 110 dus hard zat op de snelweg.
Geen last van vrachtverkeer en zit met die snelheid geen koekblikken in de weg op de rechterbaan.
Ook het inhalen van vrachtwagen is appeltje eitje.

En dan het allerbelangrijkste voor mij: filerijden.
Of ik dat doe met mijn R1200RT, met een 400cc plus dikke motorscooter of met mijn Xmax250LS, dat maakt toch wel een heel groot verschil.
Des te groter en zwaarder de (motor)scooter, des te groter de kans dat het misgaat tijdens het Lane Splitten tijdens de file.
Ik rijd dagelijks tussen de file door.
Heb als stelregel dat alleen te doen zodra mijn snelheid niet boven de 30km per uur komt.
Daarmee staan de koekblikken dan stil of rijden stapvoets.
Ben geen egoistische klootzak die er met een noodgang langsheen dendert.
Maar het blijft zelfs met mijn snelheid goed oppassen.
De meeste automobilisten kijken wel, maar er benne er tussen die toch echt geen ogen in de kop hebben, of bezig zijn met die verrekte mobiele telefoon.
Dan ook nog de koekblikbestuurders die tijdens het filerijden plots van baan veranderen zonder richtingaanwijzer aan te geven.
Door dit soort zaken is het Lane Splitten niet geheel risicovrij.
Als ik tussen de file door rijd met de Xmax, dan zijn mijn zintuigen extra alert en heb beide handen op de remhendels.
Doordat de Xmax250LS vrij licht is en makkelijk te corrigeren kan ik nog redelijk anticiperen indien een koekblik plots iets vreemds zou doen.
Met mijn R1200RT zou ik er niet eens aan denken om te Lane Splitten.
Met een dikkere scooter zoals een Burgman 650 ook al niet.

Met name hierom ben ik dus meer dan in mijn nopjes met de Xmax250LS.
Die heeft gewoonweg alle kwaliteiten in zich waarmee ik mijn ding kan doen op woon-werk gebied.
Voor het echte snellere werk, langere afstanden en luxe willen rijden pak ik de BMW R1200RT wel.
Het is in mijn geval soort van vreten van 2 wallen, maar dan wel op een erg prettige manier.
Ik heb na 46 jaar wel 1 ding geleerd: geniet elke dag maximaal met datgene waarbij jij jezelf het prettigste voelt, want het kan werkelijk plots of binnen korte tijd voorbij zijn.
Of dat nou is door een dom ongeluk of door een nare ziekte, dat soort zaken zijn helaas een feit en horen bij het leven.
Dus maximaal genieten, want de centen kan je niet meenemen naar het hiernamaals.
Fijne zondag allemaal.
Vr gr
 
Dat genieten kan ik alleen maar beamen. Dit bericht schrijf ik vanuit het ziekenhuis. Afgelopen week heeft een mede-patiënt het niet gered, die was net zo oud als ik 42 jaar.

Vergelijkbaar met jou heb ik een 300cc scooter en een 1200cc motorfiets en ik kan van beiden genieten. Zo een 1200RT lijkt mij een heerlijke machine om langere afstanden te rijden. Verder hoeft genieten niet altijd (heel veel) geld te kosten. Ik ben ook wel met een 175cc scooter op vakantie geweest terwijl er ook een 600 en een 675 motor in de schuur stonden en ik heb mij prima vermaakt. Met die 175 had je net iets meer dan een 125 en kon je net vrachtwagens inhalen maar met 300cc gaat het makkelijker. Die 300 is een Kymco met 30pk maar ik schat dat ik doorgaans niet meer dan 20pk gebruik. Ik vind het wel lekker rijden als je iets over hebt en het blokje rustig draait. Lekker genieten van de omgeving, heerlijk.
 
Ook fijne zondag,
een niet al te grote scooter is ideaal om tussen auto's door te rijden.
De mijne rijdt meest niet harder dan 140, een keer 160 zou leuk zijn, maar helaas.
Als je op youtube kijkt wat voor ongelukken er kunnen gebeuren, dan kan het leven inderdaad zo over zijn, kijk maar eens naar flying cars fails.
 
Laatst bewerkt:
ik zwaai alleen nog terug en soms helemaal niet meer.ben het zat harley rijders zwaaien alleen naar mekaar ,motorrijders alleen naar motorrijders,bmw rijders het liefst alleen naar bmw,in amsterdam zwaait niemand.
 
Trouwens...als ik (meestal dus ) als 1e mijn hand opsteek.- ook naar scooters- dan zie ik soms een verbaasde blik...net alsof het niet wordt verwacht....

Zo ook toen iemand over een lege brede 2 baans weg pakweg 85-90 reed en ik naast hem kwam rijden.....maar toen snapte ik die verbaasde blik wel haha...
(het was laat, lege weg, geen gevaar, dus bleef het bij het leuk relaxed gesprek)
 
jij bent ook net een wijkagent op de motor ;) , aan het kijken voor een een scoot?


In ieder geval errugg nieuwsgierig...

Puur optisch vind ik de vespa 300 zeeeer aantrekkelijk
Maar praktisch trekt die xmax wel....ben met 2m wel aan de lange kant daarvoor...
Zondag nog even op een xmax 400 gezeten...ietwat te krap...
 
kymco x citing heeft betere beenruimte zelfde klasse ongeveer,vespa is veels te klein en niet praktisch op de snelweg.mijn nieuwe burgman heeft het meeste been ruimte in die klasse tot 400cc.
 
Ja hoor.
Helemaal top.
We gaan alweer naar de 16.000 op de teller. ( kocht haar met 11.000 )
Krijg je al zweetdruppels?
Want dit gaat meer dan met rasse schredens die oplopende tellerstand.
Ha ha ha ha ha
Vr gr
 
Gaat helemaal goed komen.
De file vanochtend was er weer ene om van te schuddebuiken. ( oftewel: lachen )
Hoe makkelijk de XmaxLS ertussen door knetterd.
Heerlijk.
Hoop morgen weer een file te krijgen.
Ga er lol in krijgen.
Vr gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan