De Nieuwe Ducati Scrambler

Als het mooi weer blijft dan is het zeker leuk om naar dat museum te rijden.
Dan zet ik 'm ff later in het vet...

Morgen ff naar Bodegraven om daar al vast wat spullen voor te halen.
Bijvoorbeeld de additieven voor in de tank.
Maar eerst ff sleutelen.
 
Ik ken het niet maar heb het even opgezocht. Wel een mooie centrale lokatie en weersvoorspelling is inderdaad goed. Ben jezelf van plan te gaan en misschien ook lid van DCN?

Ik ben zelf lid maar kan morgen zelf niet helaas. Dit is alleen een van de grootste evenementen van het najaar dus de kans om andere scramblers te spotten is erg groot.;)
 
Piramide van Austerlitz. Daar kan ik lopend naar toe...🤓
Weet nog niet zeker,maar misschien ga ik morgen wel ff kijken.
 
Even een vraagje; heeft er iemand ervaring met banden voor m,n classic? Rij nu nog op de originele Pirelli,s maar ik zou graag wat ervaringen van jullie willen lezen over andere merken.

Zover ik weet rijdt alleen Adspeed op andere banden.
Heb je een bepaalde reden waarom je eventueel andere banden zou willen(levensduur/grip)?
 
Even een vraagje; heeft er iemand ervaring met banden voor m,n classic? Rij nu nog op de originele Pirelli,s maar ik zou graag wat ervaringen van jullie willen lezen over andere merken.

Voor zover we het hebben kunnen nagaan heeft Adspeed als enige andere banden. Inmiddels zit ik aan de derde set pirelli's en doe ongeveer 12.000 met een set.

Omdat de pirelli's banden tering duur zijn (excusez moi mijn woordkeuze), heb ik eens nagevraagd waar de prijs van deze banden vandaan komt.

Ducati wilde een band waarmee je (licht) offroad kon rijden maar waar je ook hard mee door een geasfalteerde bocht kon gaan. Twee eigenschappen die in principe niet in hetzelfde bandtype te vinden zijn. Pirelli heeft de uitdaging aangekomen en heeft met deze band ontwikkeld. Als uitgangspunt hebben ze een betaande regen-raceband genomen en daar het off-road profiel verder in verwerkt.

Aan de randen van de band is het dus een raceband (vandaar dat je met deze banden zo snoeihard door de bochten mee kan) en in het midden is een aangepaste regenband. En dit laatste is de reden dat je in de stromende regen zo stabiel blijft rijden met deze banden. Dit laatste kan ik ook uit ervaring zeggen.)

Daarmee hadden ze de looks en de rijeigenschappen samen laten komen in 1 band.

Prijs is onder andere afhankelijk van de grootte van de oplage van de band. Nu zijn er best veel Scrambers verkocht, maar dat is in verhouding tot een 'normale' oplage van een band nog steeds niet veel.

Vraag/aanbod verhouding + veel development kosten + hoge kwaliteit band = relatieve hoge prijs van deze band.
 
De orginele banden zijn idd niet goedkoop, maar vindt het een belangrijk onderdeel van het uiterlijk van de fiets. 12000 kilometer op een setje banden vindt ik alleszins acceptabel. En zoals Kees-Jan ook al melde, ze plakken goed aan het asfalt. Als mijn setje versleten is koop ik zeker deze terug.

Ik heb mijn CNC Racing spulletjes gemonteerd. Het ziet er strak uit, hoewel ik het effect van de rode moeren voor het kettingwiel wat vindt tegenvallen. Met een single-arm achterbrug is het effect wss groter. Nu woensdagmiddag nog de Ohlins shock. Dan zal ik ook ff wat fotootjes proberen te posten.
 
De orginele banden zijn idd niet goedkoop, maar vindt het een belangrijk onderdeel van het uiterlijk van de fiets. 12000 kilometer op een setje banden vindt ik alleszins acceptabel. En zoals Kees-Jan ook al melde, ze plakken goed aan het asfalt. Als mijn setje versleten is koop ik zeker deze terug.

Ik heb mijn CNC Racing spulletjes gemonteerd. Het ziet er strak uit, hoewel ik het effect van de rode moeren voor het kettingwiel wat vindt tegenvallen. Met een single-arm achterbrug is het effect wss groter. Nu woensdagmiddag nog de Ohlins shock. Dan zal ik ook ff wat fotootjes proberen te posten.

Ik heb geen idee wat de originele banden kosten maar het zijn wel hele fijne banden die tot nu toe nooit voor verrassingen zorgt. Ook maken ze een groot onderdeel uit van de uitstraling van de Ducati Scrambler in mijn ogen. Komen er zeker weer op.

Ben benieuwd naar de CNC Racing spullen en hoe je de Öhlins gaat ervaren.
Ik heb voor de zekerheid nog contact gehad met Hyperpro en deze bevestigde ook dat de ring bij de achterbrug kwam te vervallen. Wou het toch even zeker weten.
Zondag ook nog lekker gereden en het is echt een wereld van verschil. Voorheen liep ik vaak wat wijd bij mini rotondes en korte bochten en dat is totaal veranderd.
Heb ook nog even een m6 bout door de nummerplaat heen geplaatst om verliezen te voorkomen. Ik stootte laatst tegen mijn fiets(stelde echt niks voor, fiets viel geen eens om) met achteruit manoeuvreren in de tuin en de plaat was al op 5 plekken losgeklikt uit de kunstof houder...
Gelukkig keek ik nog even voor ik wegreed anders was ik hem op zeker verloren. Als laatst ook de kettingspan sticker op de achterbrug verwijderd en onder mijn zadel geplakt zodat je de informatie toch onder handbereik hebt.

Laat die foto's maar komen. :Y
 
Ja, die boutjes zijn echt noodzaak wil je niet met een 1-tje rond rijden.
En natuurlijk alle rompslomp om weer een nieuwe plaat te bemachtigen.
Ik heb destijds bij het RVS-paleis van die bolkopjes besteld met binnenzeskant met pin.
Dan kunnen ongure types je plaat er ook niet zomaar afjatten.
Natuurlijk gelijk borgmoeren meebesteld, rijdt een stuk relaxter zal ik maar zeggen.
Misschien een tip: Als je gewone zeskant imbusjes hebt, vul die op met 2 componentenlijm.
Kun je ze er ook niet makkelijk meer afhalen (natuurlijk wel als je een kele koffer gereedschap er naast heb staan).
Tja, morgenmiddag is het zover.
Hoop dat het weer een beetje meewerkt, als het maar droog is...
Ik ga er van uit dat ik een beetje hetzelfde ga ervaren als Skippy.
De Ohlins is minder verstelbaar dan die van HyperPro, maar we gaan het beleven.

De kosten van de banden staan hier in dit forum wel ergens vermeld.
Weet niet meer precies wat ik kwijt was voor mijn achterband, dacht iets van 225 euro incl. montage.
Exacte prijs zal ergens halverwege staan (rond pagina 25 of zo).

Edit: Heb het gevonden:
Voorband €160,-
Achterband €235,-
Met dank aan Kees-Jan.

Heb vorige week trouwens een leuk kanaal op YT ontdekt: Racer TV.
Wat daar allemaal voorbij komt... :}
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen bepaalde reden maar gewoon nieuwsgierigheid. Heb ook geen ervaring met deze banden in de regen. Moet wel zegen dat de looks prima bij het motortype past en wat ik zo lees zijn jullie er wel tevreden mee. Maar van de prijs schrok ik wel, ik woon zelf in Duitsland en hier koop ik een set (dus voor/achter) via internet voor 234 euro! Das nog wel een verschil zeg! Moet ik ze nog wel laten monteren voor 15 euro p/band.
Zover ik weet rijdt alleen Adspeed op andere banden.
Heb je een bepaalde reden waarom je eventueel andere banden zou willen(levensduur/grip)?
 
Nee, ik heb geen bepaalde reden maar gewoon nieuwsgierigheid. Heb ook geen ervaring met deze banden in de regen. Moet wel zegen dat de looks prima bij het motortype past en wat ik zo lees zijn jullie er wel tevreden mee. Maar van de prijs schrok ik wel, ik woon zelf in Duitsland en hier koop ik een set (dus voor/achter) via internet voor 234 euro! Das nog wel een verschil zeg! Moet ik ze nog wel laten monteren voor 15 euro p/band.

Dat is een mooie prijs. Ik zie hier ook wel prijzen op het internet die rond de 150 euro voor een achterband zitten dus denk dat er nog wel wat te vinden is nu ze wat langer uit zijn. Maar ook voor 235 zou ik hem nog steeds monteren echt een fijne band. Doen het uit ervaring ook prima in de regen.
Ik zag ook dat de snelheids rating voor de band tot 270 km/h is als ik het goed zag, dan ga je je toch afvragen of er nog een keer een Scrambler RS komt met 1200cc Testastretta blok... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, of het 1100 luchtgekoelde blok van de oude Monster, als ze die tenminste Euri 4 gekeurd krijgen...
En dan met volledige instelbare voor- en achtervering...
Lijkt me wel aardig.

Over de Monster gesproken, er is een nieuwe 821.
Nu naast rood en matzwart ook in geel te krijgen.
Ziet er strak uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad andere banden. Vooral de onregelmatige slijtage van de blokjes op de voorband vond ik irritant. Achter heb ik nu een Pirelli Scorpion Trail 2 en voor een Dunlop roadsmart 3. De Pirelli wordt niet gemaakt in de voorband-maat van de Scrambler. De combinatie is echter prima; voelt goed aan en beide banden zijn volgens testen ook behoorlijk slijtvast.
Zover ik weet rijdt alleen Adspeed op andere banden.
Heb je een bepaalde reden waarom je eventueel andere banden zou willen(levensduur/grip)?
 
Op de Energiebeurs even gesproken met een van de mannen van Zero. Ook de Zero's worden standaard geleverd met de Pirelli's die ook op de Scrambler zitten. Maar ja, in Nederland rijden nog geen 500 elektrische motoren rond. In Duitsland wat meer en daar is de Zero gehomologeerd met de Pirelli's waardoor je er bij de keuring aan vast zit. Dat gaan ze veranderen, want er zijn klachten van berijders die de Zero op volle trekkracht programmeren. Overigens kom je dan maar 80 km. ver, terwijl de nieuwste Zero 150 km haalt op één lading en 200 km. als je rustig doet.
Voor zover we het hebben kunnen nagaan heeft Adspeed als enige andere banden. Inmiddels zit ik aan de derde set pirelli's en doe ongeveer 12.000 met een set.

Omdat de pirelli's banden tering duur zijn (excusez moi mijn woordkeuze), heb ik eens nagevraagd waar de prijs van deze banden vandaan komt.

Ducati wilde een band waarmee je (licht) offroad kon rijden maar waar je ook hard mee door een geasfalteerde bocht kon gaan. Twee eigenschappen die in principe niet in hetzelfde bandtype te vinden zijn. Pirelli heeft de uitdaging aangekomen en heeft met deze band ontwikkeld. Als uitgangspunt hebben ze een betaande regen-raceband genomen en daar het off-road profiel verder in verwerkt.

Aan de randen van de band is het dus een raceband (vandaar dat je met deze banden zo snoeihard door de bochten mee kan) en in het midden is een aangepaste regenband. En dit laatste is de reden dat je in de stromende regen zo stabiel blijft rijden met deze banden. Dit laatste kan ik ook uit ervaring zeggen.)

Daarmee hadden ze de looks en de rijeigenschappen samen laten komen in 1 band.

Prijs is onder andere afhankelijk van de grootte van de oplage van de band. Nu zijn er best veel Scrambers verkocht, maar dat is in verhouding tot een 'normale' oplage van een band nog steeds niet veel.

Vraag/aanbod verhouding + veel development kosten + hoge kwaliteit band = relatieve hoge prijs van deze band.
 
Dat er klachten zijn zou kunnen. Echter denk ik dat er met een andere band niet direct heel veel veranderd. Door de elektrische aandrijving is er geen sprake van een koppelkromme, maar vanaf nul gelijk een horizontale lijn op 100%. Als je dan de motor op maximale kracht zet en lekker aan de gashendel draait trek je volgens mij elke band aan gort. Beetje rare woordkeus: gashendel bij een elektrische fiets... Ik verbaas mij ook elke keer als ik naar de specs kijk van een Tesla. Die trekt 99% van het wagenpark in Nederland er uit, inclusief sommige exotische racemonsters.... En dat zonder gejank van een benzinemotor... :o
 
Laatst bewerkt:












Nou, zo staat hij er nu bij.
Vanmiddag de Ohlins laten monteren, nou nou, wat een verschil zeg.
Het stuiterige is er uit, de rust waarmee oneffenheden worden opgevangen.
Het lijkt een compleet andere motorfiets, zelfs de banden geven meer vertrouwen.
Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar de omschrijving zoals Skippy die gegeven heeft over zijn HyperPro deel ik.
Dit is van alle accessoires die ik er op heb geschroefd verreweg de beste investering.
De instellingen zijn de standaard waarden die Ohlins opgeeft. Daar ga ik nog mee spelen...

Verder zie je op de foto’s de CNC Racing onderdeeltjes:
De koppeling en remhandels, afdekking remvloeistofreservoir voor en achter, framedoppen, olievuldop, voorste kettingwielafdekking en wellicht de rode moeren van het achterste kettingwiel (effect valt me tegen). De rode ventieldopjes geloof ik wel... :)
Tevens dezelfde ‘kettingkast’ als Skippy van RaceFox.

Begint aardig wat te worden...

Op de terugweg weer een paar thumps-up gehad, blijft leuk op deze fiets...
Dat gebeurt mij op de Triumph nooit...
 
Laatst bewerkt:
...
Nou, zo staat hij er nu bij.
Vanmiddag de Ohlins laten monteren, nou nou, wat een verschil zeg.
Het stuiterige is er uit, de rust waarmee oneffenheden worden opgevangen.
Het lijkt een compleet andere motorfiets, zelfs de banden geven meer vertrouwen.
Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar de omschrijving zoals Skippy die gegeven heeft over zijn HyperPro deel ik.
Dit is van alle accessoires die ik er op heb geschroefd verreweg de beste investering.
De instellingen zijn de standaard waarden die Ohlins opgeeft. Daar ga ik nog mee spelen...

Verder zie je op de foto’s de CNC Racing onderdeeltjes:
De koppeling en remhandels, afdekking remvloeistofreservoir voor en achter, framedoppen, olievuldop, voorste kettingwielafdekking en wellicht de rode moeren van het achterste kettingwiel (effect valt me tegen). De rode ventieldopjes geloof ik wel... :)
Tevens dezelfde ‘kettingkast’ als Skippy van RaceFox.

Begint aardig wat te worden...

Op de terugweg weer een paar thumps-up gehad, blijft leuk op deze fiets...
Dat gebeurt mij op de Triumph nooit...

Eindelijk de lang verwachte foto's! ;) Ziet er goed uit hoor! De CNC spullen zien er gaaf uit. Mooi dat de Öhlins bevalt, ik denk ook dat aanpassingen aan de vering 1 van de beste investeringen is voor de Scrambler al vind ik dat een andere uitlaat ook wel veel doet op bet gebied van de beleving(voor mij persoonlijk toch wel erg belangrijk op een motorfiets).
Het gaafste vind ik eigenlijk nog wel dat ondanks dat we allebei een Scrambler Icon hebben ze er toch heel verschillend uit zien na wat persoonlijke aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat laatste is juist bij de Scrambler zo leuk. Het is een motor die uitdaagt om te personaliseren. Deze demper zou bij Kees-Jan ook gaaf zijn omdat hij ook een gele motor heeft. Je ziet het ook bij ons laatste toertochtje, allemaal Icons, allemaal verschillend, allemaal andere uitlaatjes etc.

Mijn top drie mods (en in deze volgorde) zijn toch wel:
1 - Schokdemper.
2 - Uitlaat.
3 - Kentekenplaathouder.

De monteur bij HK zei ook nog ‘wat een heerlijk dempertje’.
Dat kon hij al zien na de motor een paar keer flink in te duwen en omhoog te trekken.
Ben eigenlijk nog steeds verbaasd wat zo’n veerpotje al niet kan doen.
Heb het ook met hem nog gehad over de voorvork. Deze vind ik nogal springerig. Met een Andreani vulling moet dit minder zijn, maar ik vindt het nu al minder storend dan gisteren.

Misschien wel leuk om te vragen wat jullie top drie mods aan jullie Scramblers zijn?
 
Laatst bewerkt:
1. Uitlaat
2. Handvatverwarming (zo fijn)
3. Navigatie (zo praktisch)

PS: Dit zijn overigens ook de enige drie modificaties aan mijn Scrambler :]
 
1. Uitlaat (+luchtfilter, maar die zie je niet)
2. Windschermpje
3. OSCO-smeerpompje

P.S. Ik ben geloof ik iets meer van de praktische dingen, hoewel ik al die rode extratjes wél mooi vind, maar dan zou ik ook meer moeten poetsen ............
 
Terug
Bovenaan Onderaan