Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Eens Doudou!
Als jouw motor elektrisch is, maar de energie wordt opgewekt door steenkolen, heb je alleen het probleem verschoven.
 
Laatst bewerkt:
Sja, echt onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die zo'n bedrag aan een Golf oid uitgeven _O-
Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk (en ik heb echt niets tegen elektrische motorfietsen, maak ieder jaar terug de rekening en ze wil nog altijd niet kloppen in het voordeel van de e-motorfiets)dat er mensen zijn die een bedrag uitgeven aan een elektrische overweighted naked met middelmatige afwerking (vering, remmen, zadel,.... want de rest is eigenlijk gewoon een blok batterijen met plastic omheen om het op een motorfiets te doen lijken ) met een relatief beperkte autonomie (wat wel ieder jaar op papier betert zodat uiteindelijk de range geen probleem meer is maar de tankbeurt an sich) waarvoor ik een gloednieuwe naked (met premium materialen)voor het zomerplezier + zeer goed uitgeruste allroad (voor winter en regenachtige dagen) kan kopen die zonder probleem voor WW en vrije tijd kunnen ingezet worden en in nauwelijks vijf minuten bijgetankt zijn in plaats van uren aan het stopcontact te moeten hangen.
De voordelen die ik hier lees komen ook absoluut niet overtuigend over (ik zie het eerder als nadelen maar dat zal dan wel persoonlijk zijn). Trillingen? Voortdurend schakelen? Geen last van met mijn driecilinders. Optrekken en moeten schakelen zodat je seconden verliest? Euh een driecilinder rijdt zonder probleem weg vanuit stilstand in tweede tot 13.000 toeren waarbij hij dan al op een snelheid zit dat de E-bike zijn batterij zienderogend begint leeg te lopen. bovendien is een quickshifter of DCT(als het echt moet maar dat laatste is niet mijn ding)ook geen wit konijn meer. Geluid? Dat is (voor mij) net één van de extra belevingen aan een motorfiets die grom en huil. Eenmaal op snelheid overstemt het windgeruis de motor. Windgeruis dat een e-bike ook niet vrij van is (integendeel).
Eigenlijk zou een e-bike veel goedkoper moeten zijn dan een motorfiets om een echte motorrijder (die al ooit op een atmosferische motor gereden heeft) te kunnen overtuigen.
Zeker voor woon-werkverkeer. Want voor de meeste afstanden w-w kom je ook toe met een e-fiets/speedpedelec (en alzeker als je het doet uit milieuoverwegingen) en voor meerdaagse tochten is de atmosferische motor nog steeds onontbeerlijk.
Wat is momenteel het nut dan voor de meerderheid aan de huidige prijzen?
Goedkoper? Een 2018 Zero S met wat bruikbare autonomie en een onontbeerlijke lader kost bijna 21.000 €. Voor een set batterijen met wat plastic rond?
 
Het wordt toch steeds interessanter om elektrisch te gaan rijden, de motoren en batterijen worden beter. Zonnepanelen op je dak? Dan kan je misschien zelfs de motor gratis opladen, eventueel in combinatie met een opslag-batterij in huis.
Gratis rijden? De meerkost van een PV installatie + thuisbatterijopslag + meerkost e-bike laat je gemakshalve dan maar achterwege om een paar euro's/km te winnen in gebruik?
De laatste keer (begin 2017)dat ik een vergelijking heb gemaakt (ZeroS/Street Triple) all in (maar de prijs van de elektriciteit gewoon uit het stopcontact gerekend, dus zonder extra investeringen, al heb ik PV met overschot) inclusief fiscale voordelen voor de e-bike (die steeds minder worden)duurde het achttien (18) jaar voor de meerkost van de e-bike eruit was.
Heel realistisch dus. En dan hield ik nog geen rekening dat de uitrusting van een Triple eigenlijk niet te vergelijken is met deze van een Zero (wegens niet beschikbaar op een Zero).
 
Heb je de excel van die berekening nog? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt doorgerekend.
 
Ik deel je zorgen. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe we zulke enorme hoeveelheden olie kunnen vervoeren en raffineren zonder dat de haven van Rotterdam vervuild raakt. En de enorme logistieke problemen om de geraffineerde brandstof naar de gebruikers te brengen. Om niet te spreken over het ISIS met een koning waar we het van moeten kopen omdat het daar in de grond zit. Om nog te zwijgen van de Nigerianen die hun land niet willen afstaan voor de olie die wij nodig hebben.
Echt, onbegrijpelijk dat hier oplossingen voor gevonden zijn.
Omdat men meer dan 100 jaar de tijd gehad heeft om dat op te bouwen? En de bevoorrading gestaag is kunnen meegroeien met de aanwas van voertuigen? Stoomvoertuigen in persoonlijk gebruik waren er immers nauwelijks en voor de automobiel op olie kon men praktisch van nul opstarten waardoor het bevoorradingsnet gewoon de aanwas van particulier/vracht vervoer over de weg kon navolgen.
Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat men (de behoefte aan voertuigen is er nu eenmaal al)dat men er dan maar gewoon van uit gaat dat men die omslag dan ineens wel in een paar jaar zou kunnen maken waar men bij de vorige omslag van nul kon beginnen (zowel voor het aantal voertuigen als de bevoorrading van hun brandstof). Dat is het probleem, men kan niet van nul herbeginnen. Het aantal voertuigen is tig keer groter dan de vorige omslag en de infrastructuur voor die omslag is nog praktisch nul. Bovendien heeft men een benzine/dieseltank van in het begin kunnen vullen in een paar minuten waar dat bij elektrisch gebruik nog een bijkomend probleem is. De mensen zijn die luxe nu eenmaal gewoon en gaan die niet zonder slag of stoot opgeven. Vroeger was die vrijheid een vooruitgang. Nu lijkt het in eerste instantie een achteruitgang. een klein verschil als je een mentaliteitswijziging beoogt.
 
Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk (en ik heb echt niets tegen elektrische motorfietsen, maak ieder jaar terug de rekening en ze wil nog altijd niet kloppen in het voordeel van de e-motorfiets)dat er mensen zijn die een bedrag uitgeven aan een elektrische overweighted naked met middelmatige afwerking (vering, remmen, zadel,.... want de rest is eigenlijk gewoon een blok batterijen met plastic omheen om het op een motorfiets te doen lijken ) met een relatief beperkte autonomie (wat wel ieder jaar op papier betert zodat uiteindelijk de range geen probleem meer is maar de tankbeurt an sich) waarvoor ik een gloednieuwe naked (met premium materialen)voor het zomerplezier + zeer goed uitgeruste allroad (voor winter en regenachtige dagen) kan kopen die zonder probleem voor WW en vrije tijd kunnen ingezet worden en in nauwelijks vijf minuten bijgetankt zijn in plaats van uren aan het stopcontact te moeten hangen.
De voordelen die ik hier lees komen ook absoluut niet overtuigend over (ik zie het eerder als nadelen maar dat zal dan wel persoonlijk zijn). Trillingen? Voortdurend schakelen? Geen last van met mijn driecilinders. Optrekken en moeten schakelen zodat je seconden verliest? Euh een driecilinder rijdt zonder probleem weg vanuit stilstand in tweede tot 13.000 toeren waarbij hij dan al op een snelheid zit dat de E-bike zijn batterij zienderogend begint leeg te lopen. bovendien is een quickshifter of DCT(als het echt moet maar dat laatste is niet mijn ding)ook geen wit konijn meer. Geluid? Dat is (voor mij) net één van de extra belevingen aan een motorfiets die grom en huil. Eenmaal op snelheid overstemt het windgeruis de motor. Windgeruis dat een e-bike ook niet vrij van is (integendeel).
Eigenlijk zou een e-bike veel goedkoper moeten zijn dan een motorfiets om een echte motorrijder (die al ooit op een atmosferische motor gereden heeft) te kunnen overtuigen.
Zeker voor woon-werkverkeer. Want voor de meeste afstanden w-w kom je ook toe met een e-fiets/speedpedelec (en alzeker als je het doet uit milieuoverwegingen) en voor meerdaagse tochten is de atmosferische motor nog steeds onontbeerlijk.
Wat is momenteel het nut dan voor de meerderheid aan de huidige prijzen?
Goedkoper? Een 2018 Zero S met wat bruikbare autonomie en een onontbeerlijke lader kost bijna 21.000 €. Voor een set batterijen met wat plastic rond?
Ja man je hebt ook gelijk hoor! De prijs is waanzinnig. Ik heb het idee dat de prijs wel eerlijk is, want als het goedkoper kon, zouden ze het zeker doen. En onze overheid is zo "verstandig" ( <- sarcasme) om de belastingvoordelen op elektrische motorfietsen alleen voor zakelijke gebruikers te laten gelden... wat in mijn ogen onbegrijpelijk is.

Over de voor- en nadelen kunnen we nog lang praten. Voor mij is het ideaal. WW kan voor mij variëren van 30 tot 60 km enkele reis. Kan op de fiets, maar duurt lang. Je stelt dat het "tanken" uren duurt, maar het duurt natuurlijk maar 2 seconden. 1 seconden stekker erin, 1 seconde stekker eruit. Wat er in de tussentijd gebeurt, daar hoef ik niet bij te zijn.
Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
 
Heb je de excel van die berekening nog? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt doorgerekend.
:^ En de belastingvoordelen zijn bij mijn weten nog niet minder geworden. Althans, voor zakelijke rijders.

Even heel gauw, schat ik dat de onderhoudskosten per jaar al zo'n 700 euro schelen, dus dat is na 18 jaar al een hele Zero S. En dan hebben we de MIA, de brandstofkosten en de wegenbelasting dus nog niet meegerekend.
Ik denk dat er ergens een foutje in je berekening is geslopen.
 
Laatst bewerkt:
Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
Geluid gaat naar de achterkant... zelfs met een luide uitlaat hoor je zelf niet bijzonder veel op snelwegsnelheden (behalve in tunnels). Ikzelf rijd met de standaard uitlaten, die vind ik zelf al best leuk grommen maar als ik 's avonds wat later thuis kom dan gooi ik 'm met de killswitch uit zodra ik de straat inrijd en laat ik 'm uitrollen tot aan de voordeur om niet teveel overlast te veroorzaken. Zal misschien wat overdreven zijn maar ik voel me er niet prettig bij om 'm tot aan de voordeur geluid te laten maken als de kinderen van de buren al op bed liggen.
Met de auto is dat anders, maar auto's zijn met een uitlaat van 2 tot 3 meter al een stuk stiller.

Kosten zijn al zo vaak benoemd. Met de 2.000 tot 3.000km per maand die ik rijd zou ik op jaarbasis een paar duizend euro kunnen besparen... maar de aanschaf is zo verdomde hoog. Maargoed een plofmotor kan ik nieuw ook niet betalen dus ik hoop dat ik een elektrische over een paar jaar voor een beetje normaal bedrag kan kopen. Ruim 10K voor een occasion kan er gewoon even niet af.
 
Ik heb een berichtje gestuurd naar 'motoroccasion.nl' dat ik het stom vind dat Zero niet als merk bestaat op hun site. :P

Edit:
Ik krijg als antwoord dat er waarschijnlijk geen Zero's te koop aangeboden worden tweedehands. Ik heb ze gewezen op Bikenet waar er al 8 staan (meer dan alle elektrische motoren op motoroccasion.nl bij elkaar!). Ben benieuwd naar de reactie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een berichtje gestuurd naar 'motoroccasion.nl' dat ik het stom vind dat Zero niet als merk bestaat op hun site. :P

Edit:
Ik krijg als antwoord dat er waarschijnlijk geen Zero's te koop aangeboden worden tweedehands. Ik heb ze gewezen op Bikenet waar er al 8 staan (meer dan alle elektrische motoren op motoroccasion.nl bij elkaar!). Ben benieuwd naar de reactie.
Stuur er volgende week ook wel een :P

Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.
Geluid gaat naar de achterkant... zelfs met een luide uitlaat hoor je zelf niet bijzonder veel op snelwegsnelheden (behalve in tunnels). Ikzelf rijd met de standaard uitlaten, die vind ik zelf al best leuk grommen maar als ik 's avonds wat later thuis kom dan gooi ik 'm met de killswitch uit zodra ik de straat inrijd en laat ik 'm uitrollen tot aan de voordeur om niet teveel overlast te veroorzaken. Zal misschien wat overdreven zijn maar ik voel me er niet prettig bij om 'm tot aan de voordeur geluid te laten maken als de kinderen van de buren al op bed liggen.
Met de auto is dat anders, maar auto's zijn met een uitlaat van 2 tot 3 meter al een stuk stiller.

Kosten zijn al zo vaak benoemd. Met de 2.000 tot 3.000km per maand die ik rijd zou ik op jaarbasis een paar duizend euro kunnen besparen... maar de aanschaf is zo verdomde hoog. Maargoed een plofmotor kan ik nieuw ook niet betalen dus ik hoop dat ik een elektrische over een paar jaar voor een beetje normaal bedrag kan kopen. Ruim 10K voor een occasion kan er gewoon even niet af.
Ik kocht in 2015 voor 10k een demo model met krap 4.000 kilometer op de teller, nu moet dat toch wel goedkoper kunnen? Zag er laatst nog wat voor 8k voorbij komen.

Leasen is ook wel aantrekkelijk als je zakelijk rijdt.
 
:^ En de belastingvoordelen zijn bij mijn weten nog niet minder geworden. Althans, voor zakelijke rijders.

Even heel gauw, schat ik dat de onderhoudskosten per jaar al zo'n 700 euro schelen, dus dat is na 18 jaar al een hele Zero S. En dan hebben we de MIA, de brandstofkosten en de wegenbelasting dus nog niet meegerekend.
Ik denk dat er ergens een foutje in je berekening is geslopen.
700 € onderhoudskosten per jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar? In verschil dan nog? Dat is wel heel "gauw" gerekend :) Ik heb niet eens voor 700 € onderhoudsfacturen op een jaar (en ik rij 10.000 - 15.000 km/jaar). Een standaard onderhoud kost exact 132 € (bij een officiële dealer).
De MIA als dusdanig bestaat in België niet en al zeker niet voor particulieren.
Wegenbelasting? Die 54,78 €/jaar verschil (een e-bike is vrijgesteld) gaan nogal doorwegen.
Die worden al ruimschoots teniet gedaan door de meerkost van een verzekering voor een e-bike tov een atmosferische bike.
Ik ben geen zakelijke rijder en kan dus alleen genieten van de fiscale vermindering bij aankoop.
In België is de zakelijke aftrek (100%) voor een e-bike en motorbike trouwens gelijk.
De fiscale regeling W-W voor e-bike en brandstofmotor is gelijk.
Probleem hierbij is dat je de brandstofkosten voor een motorfiets wel volledig kan inbrengen maar voor een e-bike veel moeilijker bij gebrek aan bewijzen.
Door de waanzinnig hogere aankoopkost moet je wel een bedrag van 14.000 € goedmaken (-15% aftrek in de personenbelasting met een max. van 3010 € dus nog 11.000 € voor een Zero S) bij de verminderde gebruikskost. Duurt lang hoor.
 
Laatst bewerkt:
Stuur er volgende week ook wel een :P
:P

Ik kocht in 2015 voor 10k een demo model met krap 4.000 kilometer op de teller, nu moet dat toch wel goedkoper kunnen? Zag er laatst nog wat voor 8k voorbij komen.

Leasen is ook wel aantrekkelijk als je zakelijk rijdt.
:N
Op bikenet.nl staan er 2 onder de 10K (een daarvan kost €9499,-) en beide zijn modellen waarmee je geen fatsoenlijke snelwegrit kunt doen.
 
Ja, of de E-motor financieel interessant is? In gebruik misschien wel, in aanschaf zeker nog niet.
Maar de milieuwinst?
De verbrandingsmotor draait vaak nutteloos: in de file, bij de overweg... Weinig mensen zetten de motor dan uit. Ook het volslagen overbodige warmdraaien, 's ochtends, als je de ruiten schoon krabt, of de motorrijders die eerst de motor starten en dan pas de helm opzetten..... Allemaal energieverspilling, en vooral: Overbodige milieuvervuiling.
Ik heb zelfs mensen horen zeggen: Als ik hem uitzet en weer start, slijt de accu te veel.
Met een gel-accu valt dat heel erg mee, die gaat jaren mee, en wat kost zo'n ding helemaal, 100 euro of zo voor de gemiddelde auto, minder voor een motor.
Die accu kan je vervangen, het milieu niet.
Denk daar eens aan. Is er straks voor jouw kinderen nog een leefbare wereld, omdat je elektrisch bent gaan rijden? Of zitten zij straks in de shit, omdat wij graag die verbrandingsmotor blijven gebruiken, in motor, auto, vliegtuig, schip, scooter, grasmaaier, bladblazer, en ga maar door.
Dat is volgens mij de essentie van het verhaal. Ik ga elektrisch rijden zodra ik het geld ervoor heb, en ik ben serieus aan het sparen.
Doei,
Doudou
 
22519198_1660727420614581_9078498432849799282_n.jpg
 
....Nou ja. Ik vind het dan weer onbegrijpelijk....

....Wat is momenteel het nut dan voor de meerderheid aan de huidige prijzen?
Goedkoper? Een 2018 Zero S met wat bruikbare autonomie en een onontbeerlijke lader kost bijna 21.000 €. Voor een set batterijen met wat plastic rond?.....

Ik vind geluid alleen maar irritant. Totaal overbodig ook.

Afgelopen weekeinde maakte ik een plezierritje, reeds langs een rivierdijkje in het mooie groene hart met een conventionele motor achter me. Zelf maak ik weinig lawaai en daardoor hoorde ik steeds dat ééncilinder kolereding pruttelen en veel te luid en irritant ploffend aanwezig zijn. Hij ging ook maar niet voorbij.
Ik ben uiteindelijk gestopt om dat stomme ding er langs te laten, heb even gewacht zodat ik in alle rust verder kon genieten van mijn ritje. Zonder dat irritante overbodige geplof.

Geluid hoort niet bij de beleving, het doet er afbeuk aan. Net als schakelen en koppelen, dat doet alleen maar afbreuk aan de pure rijbeleving. Allemaal overbodige domme handelingen die je afleiden van het eigenlijke rijden.

Ik rijd nu ruim een jaar dagelijks elektrisch, vandaag noodgedwongen weer op benzine. Tja, ik moest met de boot mee en alleen op de Yamaha heb ik bergruimte voor al mijn motorspullen.... Terug in de tijd dus.

Als je elektrisch gewend bent is een brandstofmotor gewoon behelpen. Je kunt zeggen wat je wilt maar ik hoef niet terug, wil ook niet meer terug naar brandstof.


En Zero is nog duur maar mopper daarom eens op de andere fabrikanten, zij zijn daarvan de schuldigen !
Omdat de gevestigde fabrikanten bijna allemaal in diepe coma zijn, nog niet eens hebben nagedacht over een elektrische motor is er geen concurrentie en dus is de prijs van de enige serieuze aanbieder nog hoog.
 
Laatst bewerkt:
Ja man je hebt ook gelijk hoor! De prijs is waanzinnig. Ik heb het idee dat de prijs wel eerlijk is, want als het goedkoper kon, zouden ze het zeker doen. En onze overheid is zo "verstandig" ( <- sarcasme) om de belastingvoordelen op elektrische motorfietsen alleen voor zakelijke gebruikers te laten gelden... wat in mijn ogen onbegrijpelijk is.

Over de voor- en nadelen kunnen we nog lang praten. Voor mij is het ideaal. WW kan voor mij variëren van 30 tot 60 km enkele reis. Kan op de fiets, maar duurt lang. Je stelt dat het "tanken" uren duurt, maar het duurt natuurlijk maar 2 seconden. 1 seconden stekker erin, 1 seconde stekker eruit. Wat er in de tussentijd gebeurt, daar hoef ik niet bij te zijn.
Motorgeluid doet mij helemaal niets, ik vind het eerder beschamend om een hoop herrie te maken. Maar goed, zijn ook allemaal persoonlijke zaken.

De prijs is natuurlijk (net zoals bij e-cars) voor een deel (nog?) zo hoog omdat de ontwikkelingskosten moeten verhaald worden op een miniem omzetpercentage.
In België wordt de pijn gelukkig nog enigzins verzacht door 15% belastingsvoordeel op de aankoopprijs met een max. van 3010 € (maar die zie je 2 jaar later pas terug).
Voor 30 km enkel ga ik zeker geen +20.000 € WW verkeer uitgeven. Die afstand is gemakkelijk haalbaar met een speedpedelec (45 km/uur) en levert niet veel tijdverlies op. Voor een speedpedelec krijg je overigens (in België) voor ww verkeer (net zoals een gewone fiets) nog eens 22 ct/km netto maandelijks boven op je loon dus is op 2-3 jaar terugverdiend.
Als je het tanken beschouwt als "ik moet er niet bij zijn" reduceer je de investering louter tot ww verkeer want je geraakt er dan nauwelijks 100 (rondrit) tot 250 km ver mee. Want als je dan op een tripje moet bijtanken moe tje bijna overnachten terwijl je met de gewone bike 5' later terug verder kan tot in het oneindige.
Een gewone bike maakt net zoveel of weinig herrie dan je zelf wil. Hij maakt nu juist zoveel herrie omdat ie anders gewoon niet verkocht geraakt (er is zelfs een after marked voor om nog meer herrrie te kunnen maken). Dat is dus geen technisch argument. Mijn Street met Arrow demper maakt een opzwepend (persoonlijk) geluid. De Tiger met standaarddemper hoor je nauwelijks. En zoals gezegd technisch kan het nog veel minder maar daar zijn onvoldoende klanten voor.
Het is dan ook redelijk onbegrijpelijk dat e-bike fabrikanten willen vissen in dezelfde vijver als motorrijders op een "oude" fiets. Ze willen een heel ander product met alle mogelijke middelen gewoon op een oud model doen lijken ipv een ander publiek aan te spreken met een eigentijdse motor in een eigentijds design. Niet te verwonderen dat het nog niet echt van de grond komt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, of de E-motor financieel interessant is? In gebruik misschien wel, in aanschaf zeker nog niet.
Maar de milieuwinst?
De verbrandingsmotor draait vaak nutteloos: in de file, bij de overweg... Weinig mensen zetten de motor dan uit. Ook het volslagen overbodige warmdraaien, 's ochtends, als je de ruiten schoon krabt, of de motorrijders die eerst de motor starten en dan pas de helm opzetten..... Allemaal energieverspilling, en vooral: Overbodige milieuvervuiling.
Ik heb zelfs mensen horen zeggen: Als ik hem uitzet en weer start, slijt de accu te veel.
Met een gel-accu valt dat heel erg mee, die gaat jaren mee, en wat kost zo'n ding helemaal, 100 euro of zo voor de gemiddelde auto, minder voor een motor.
Die accu kan je vervangen, het milieu niet.
Denk daar eens aan. Is er straks voor jouw kinderen nog een leefbare wereld, omdat je elektrisch bent gaan rijden? Of zitten zij straks in de shit, omdat wij graag die verbrandingsmotor blijven gebruiken, in motor, auto, vliegtuig, schip, scooter, grasmaaier, bladblazer, en ga maar door.
Dat is volgens mij de essentie van het verhaal. Ik ga elektrisch rijden zodra ik het geld ervoor heb, en ik ben serieus aan het sparen.
Doei,
Doudou
Het zal je misschien verbazen maar ik doe juist WW verkeer met de motor (het jaar rond) om NIET stil te staan in de file ;) .
Ik ken mijn WW traject nu onderhand wel van buiten en weet dus exact aan welke overwegen op welk moment de sleutel om kan om de motor stil te leggen. De Tiger (Die het meest gebrukkt wordt, de naked Street komt alleen buiten bij mooi weer wat ook een bijkomende handicap zou zijn voor de Zero. Die is net zo min als een andere naked het jaar rond comfortabel inzetbaar) heeft nu 43.000 km en de accu heeft nog geen kik gegeven.
Het milieu is een totaalgegeven. Mensen gebruiken het e-vervoer argument gewoon als een schaamlapje om hun aankoop toch nog een beetje te kunnen verantwoorden. Laten ze dan ook vliegtuigreizen, vleeseten, verwarming op fossiel? Wekken ze hun eigen energie thuis op? Dat heeft een veel grotere impact op het milieu dan dat rondje WW verkeer.
En het is niet omdat een paar westerlingen die het zich kunnen veroorloven elektrisch te rijden dat de hele wereld dat ineens kan. En het klimmaat stopt echt niet bij de grenzen van Europa.
De e-vervoers technologie is nog in volle ontwikkeling en gaat idd snel vooruit. Maar dat zie ik ook als een handicap om er momenteel in te stappen. Een beetje klassieke motorfiets zijn restwaarde is goed in te schatten want de technologie is uitontwikkeld. Een e-car/e-bike geraak je over een jaar of 5 niet meer aan de straatstenen kwijt voor een mooi bedrag wegens technologisch achterhaald en afgeleefde batterijen. Een nieuwe kost dan waarschijnlijk (hopelijk) minder voor meer actieradius, kortere laadtijden en andere technologische vooruitgang.
Het zal ooit wel voordeliger worden dan een klassiek geval. Maar dan krijg je weer het punt dat de massa er opspingt met als gevolg dat de overheid zijn belastingen naar daar verschuift. Om nog maar te zwijgen waar al die elektriciteit dan ineens vandaan moet komen (wat nu geen probleem is wegens een nicheprodukt).
 
. Laten ze dan ook vliegtuigreizen, vleeseten, verwarming op fossiel? Wekken ze hun eigen energie thuis op? Dat heeft een veel grotere impact op het milieu dan dat rondje WW verkeer.
.

Het zal ook wel en-en zijn bij een aantal. Maar als je moet kiezen, kun je denk ik ook beter investeren in een warmtepomp onder je huis. En 's avonds een boek lezen bij een bescheiden ledlampje en inderdaad geen vlees meer eten. Op het fietsje naar de lokale boer voor groenten en eitjes. En dat thuis op een klein pitje opwarmen en lekker oppeuzelen met kraantjes water.
O ja en geen kindjes nemen want dan belast je het milieu pas echt. -O-
 
Ik rijd nu ruim een jaar dagelijks elektrisch, vandaag noodgedwongen weer op benzine. Tja, ik moest met de boot mee en alleen op de Yamaha heb ik bergruimte voor al mijn motorspullen.... Terug in de tijd dus.

Als je elektrisch gewend bent is een brandstofmotor gewoon behelpen. Je kunt zeggen wat je wilt maar ik hoef niet terug, wil ook niet meer terug naar brandstof.


En Zero is nog duur maar mopper daarom eens op de andere fabrikanten, zij zijn daarvan de schuldigen !
Omdat de gevestigde fabrikanten bijna allemaal in diepe coma zijn, nog niet eens hebben nagedacht over een elektrische motor is er geen concurrentie en dus is de prijs van de enige serieuze aanbieder nog hoog.
Je spreekt je, met alle respect, wel een paar keer tegen.
Je moet niet zo nodig terug maar je maakt wel gebruik, als het nodig is, van een conventionele bike. Je bent dus zelf nog niet zo ver dat je uitsluitend met een e-bike verder kan.
Om langs riviertjes te cruisen zal ik de fiets wel nemen. Dan doet het tijdsgebruik er toch niet toe noch de af te leggen afstand en heb ik er nog gratis beweging bij.
Mopperen op Zero doe ik niet. Ik stel alleen maar vast. Als enige serieuze aanbieder hebben ze de e-markt bijna voor zichzelf en dus een hogere omzet. Dus zouden hun prijzen eerder moeten dalen dan stijgen of constant blijven. Als alle andere fabrikanten hetzelfde gaan doen moet de koek door nog meer gedeeld worden met hogere stukprijzen tot gevolg.
Nogmaals, ik heb niets tegen e-bikes. Ik zoek alleen rationele redenen om over te schakelen. Zo ben ik ook hier terecht gekomen. Maar momenteel zijn de (vermeende) voordelen ver in de minderheid tegenover de objectieve nadelen (vanuit mijn oogpunt). En blijkbaar (kijk naar de verkoopcijfers in het geheel van de motormarkt) sta ik (voorlopig) niet alleen met dat standpunt.
Maar ik geef toe dat er vooruitgang is. Het grootste struikelblok, de eenmalige actieradius, is bijna ingehaald (als hun cijfers realistisch zijn staan deze zelfs bijna op het niveau van een conventionele bike) en als het zo verder gaat halen ze binnen enkele jaren de conventionele bike zelfs in op dat punt of steken hem voorbij (een vergelijkbare naked haalt ook maar 300-350 km).
Maar ergens begrijp ik hun strategie toch niet. Bij conventionele bikes heb je keuze te over. E-bikes zijn uitermate geschikt om WW verkeer te doen. Maar dan moet je dat het hele jaar kunnen doen in redelijk comfortabele omstandigheden met een fiets waar je min of meer beschermd bent tegen de elementen. En men blijft zich hoofdzakelijk (zeker Zero) concentreren op de naked bike. Een model dat dan weer vraagt om bij goed weer opgejaagd te worden. Iets waar zijn batterijen nu net niet goed tegen kunnen. Ze willen in de picture komen met een model waar de batterijen juist een zwak punt zijn terwijl ze de markt laten liggen waar ze juist sterk kunnen presteren (stad, 50-100 km ww verkeer). Op een paar uitzonderingen na rijdt echt niemand voor zijn plezier op een naked bij regenweer en/of vriestemperaturen noch in de stad en druk forenzen verkeer.
 
Laatst bewerkt:
Het zal ook wel en-en zijn bij een aantal. Maar als je moet kiezen, kun je denk ik ook beter investeren in een warmtepomp onder je huis. En 's avonds een boek lezen bij een bescheiden ledlampje en inderdaad geen vlees meer eten. Op het fietsje naar de lokale boer voor groenten en eitjes. En dat thuis op een klein pitje opwarmen en lekker oppeuzelen met kraantjes water.
O ja en geen kindjes nemen want dan belast je het milieu pas echt. -O-
Nu je er toch over begint:
- investeren in een warmtepomp onder je huis: check (gratis airco en CV via PV trouwens)
- een boek lezen bij een bescheiden ledlampje: check (in de volledige woning trouwens en er is niets bescheiden meer aan de lichtsterkte van een LEDlamp)
- geen vlees meer eten: check
- Op het fietsje naar de lokale boer voor groenten en eitjes: nope, gewoon naar de supermarkt langs de weg gelegen voor ww verkeer, 0 Km extra verplaatsing dus.
- op een klein pitje opwarmen: nope, op een 5 pits inductievuur voorzien van gratis PV energie.
- met kraantjes water: check (ook al begint dat langzaam een luxeproduct te worden).

Met mijn ecologische voetafdruk, zelfs zonder e-bike/car, zit het precies dus wel een beetje goed? :W Nu de rest nog. ;)
 
Laatst bewerkt:
....Je spreekt je, met alle respect, wel een paar keer tegen.
Je moet niet zo nodig terug maar je maakt wel gebruik, als het nodig is, van een conventionele bike. Je bent dus zelf nog niet zo ver dat je uitsluitend met een e-bike verder kan.....


O, dus als je een jaar elektrisch rijdt mag je dus ook geen gebruik meer maken van een dienstauto op diesel, je mag niet meer met de bus omdat die op diesel rijdt, je mag zeker niet vliegen en je mag ook geen gebouw binnengaan dat met gas wordt verwarmd?
Hou toch op met die onzin.

We zijn opgegroeid met fossiele brandstoffen, bijna alles loopt daar op maar dat moet veranderen. En terecht vind ik.
Ik ben daar gewoon mee begonnen, zonnepannelen voor het hele huis en nu ook een elektrische motor. Je moet érgens beginnen, nietwaar ?
Sommige anderen zéggen dat ze positief zijn over elektrisch rijden maar ondertussen zitten ze alleen maar negatief te doen.

En je zit dus wél te mopperen op Zero, eerst om de prijs, nu omdat ze alleen nakeds bouwen. Zo gemakkelijk.

Wat voor elektrische motorfietsen maken eigenlijk grote fabrikanten als Suzuki, Kawasaki, Ducati, Aprilia en Triumph ? Ik noem maar een paar.... Hebben die wel complete kuipen en alle mogelijke opties ?
Wat is hun elektische actieradius, hebben ze snelladers ?
 
Leasen is ook wel aantrekkelijk als je zakelijk rijdt.
Aan een kant waar, aan de andere kant: die leasemaatschappij moet ook ergens van leven, en dat is waarschijnlijk van de winst die ze op mij maken :P Plus ik wil zo min mogelijk vaste kosten hebben, zodat ik niet leegloop als ik even geen werk heb :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan